Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Annelie1

Resetips önskas

Rekommendera Poster

Vi har nu varit i Thailand tre gånger och funderar på att åka dit igen nästa vinter. Vi har varit på Kata och i Bangtao två gånger. Nu skulle vi kanske prova något nytt men vet inte vart. Det vi gillar med Bangtao är att det är lungt inte packat på stranden och alla dessa mysiga restauranger på stranden där man kan sitta i sanden och äta mat på kvällarna. Närheten till shopping om man vill. Den lilla marknaden i Bangtao är också mysig. Kata var i och för sig helt ok fin strand och så men trist att det inte finns så mycket strandresrauranger och hotell med strandläge. Är det någom som har något förslag så tar jag tacksamt emot det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör du Koh Lanta är det nice att kombinera med Koh Ngai, tar ca en timme med båt från Koh Lanta.

Nu lägger jag mig i denna tråden  ;) Vi har bokat Koh Lanta 22/12 - 29/12 och vet i fasiken vart vi skall efter det... Funderade på Koh Lipe men har INTE lust att åka 5 timmar med färja fram och tillbaka  :(

Har varit inne på Koh Ngai istället! Hur var vattnet och stränderna där? Vilket hotell rekommenerar du för en familj med två grabbar på 9 & 11 år som älskar pool? (Har hört att stränderna är lite småtråkiga med vassa stenar och snäckor m.m)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stranden vid Coco var inte så bra, svårt att gå i, mycket vassa stenar. När vi var där för 3 år sedan var det ganska skräpigt direkt utanför hotellets område.

Tyckte annars att Koh Ngai var mysigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koh Lanta verkar mysigt men nu undrar dottern som älskar marknader om det finns någon sån där, ungefär som den i Bangtao som är på måndagar och torsdagar (lilla nattmarknaden som dottern kallar den för). Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att svara, när man inte vet något om era resplaner. Hur länge skall ni vara borta, hur åker ni, reguljärt  eller charter enbart med flygstol eller med boende? Hur gammal är dottern?

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer ihåg att det var en marknad på höger sida när vi åkte Tuk-Tuk in till Saladan, det var nog inte allt för långt ifrån centrum.

Vi besökte den inte så jag vet inte alls hur den var.

Kommer inte ihåg vilken dag det var, det var drygt ett år sedan vi var där, och minnet är kort.

Kanske någon annan vet mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst ronnytisell

Kör du Koh Lanta är det nice att kombinera med Koh Ngai, tar ca en timme med båt från Koh Lanta.

Nu lägger jag mig i denna tråden  ;) Vi har bokat Koh Lanta 22/12 - 29/12 och vet i fasiken vart vi skall efter det... Funderade på Koh Lipe men har INTE lust att åka 5 timmar med färja fram och tillbaka  :(

Har varit inne på Koh Ngai istället! Hur var vattnet och stränderna där? Vilket hotell rekommenerar du för en familj med två grabbar på 9 & 11 år som älskar pool? (Har hört att stränderna är lite småtråkiga med vassa stenar och snäckor m.m)

Hej. Fantasy resort har en mysig pool och hotellet är fint. Det är ju korallrev utmed stranden på ngai så visst är det lite vassa grejer att trampa på,men vid fantasy och hotellet brevid är stranden som finast och vid hög och "mellanvatten" är stranden jättefin och inga problem att bada ifrån. Där trivs nog två grabbar med snorkel utmärkt,det gjorde våran 12åring iaf. :) En fördel med lågvattnet är ju att då är inte dom små så långt ut när dom snorklar och tittar på fisk,reven ligger då så grunt att dom i princip bottnar där då. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att svara, när man inte vet något om era resplaner. Hur länge skall ni vara borta, hur åker ni, reguljärt  eller charter enbart med flygstol eller med boende? Hur gammal är dottern?

Hasse

Vi hade väll tänkt två veckor charter det är iallafall så vi åkt dom tidigare gångerna och det har varit bra. Dottern hon är 13 år men nästan 14 då vi har tänkt oss att ev åka. Vi får väll se hur det blir dom vi ev ska åka med vill prova Mexico istället men jag vet inte riktigt hur vi ska göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips blir Nai Yang, Phuket, som tycks motsvara era önskemål. En lugn fin strand, inte packad med turister, mysiga strandrestauranger med bord i sanden, kvällsmarkand tisdagar och torsdagar, eftermiddagsmarknad på lördagar. Stranden är alltid badbar, rel långgrund, inga större vågor eller farliga undervattenströmmar. Stranden skyddas av revet, Phukets största, som omsluter stranden.

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara säga tummen upp för Fantasy Resort bode i November grym resort! Bra service, bra bungalows, bra strand.

Kör du Koh Lanta är det nice att kombinera med Koh Ngai, tar ca en timme med båt från Koh Lanta.

Nu lägger jag mig i denna tråden  ;) Vi har bokat Koh Lanta 22/12 - 29/12 och vet i fasiken vart vi skall efter det... Funderade på Koh Lipe men har INTE lust att åka 5 timmar med färja fram och tillbaka  :(

Har varit inne på Koh Ngai istället! Hur var vattnet och stränderna där? Vilket hotell rekommenerar du för en familj med två grabbar på 9 & 11 år som älskar pool? (Har hört att stränderna är lite småtråkiga med vassa stenar och snäckor m.m)

Hej. Fantasy resort har en mysig pool och hotellet är fint. Det är ju korallrev utmed stranden på ngai så visst är det lite vassa grejer att trampa på,men vid fantasy och hotellet brevid är stranden som finast och vid hög och "mellanvatten" är stranden jättefin och inga problem att bada ifrån. Där trivs nog två grabbar med snorkel utmärkt,det gjorde våran 12åring iaf. :) En fördel med lågvattnet är ju att då är inte dom små så långt ut när dom snorklar och tittar på fisk,reven ligger då så grunt att dom i princip bottnar där då. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips blir Nai Yang, Phuket, som tycks motsvara era önskemål. En lugn fin strand, inte packad med turister, mysiga strandrestauranger med bord i sanden, kvällsmarkand tisdagar och torsdagar, eftermiddagsmarknad på lördagar. Stranden är alltid badbar, rel långgrund, inga större vågor eller farliga undervattenströmmar. Stranden skyddas av revet, Phukets största, som omsluter stranden.

Hasse

Sonkran lade i måndags ut några bilder från Nai Yang, se http://www.thailandforum.se/index.php?topic=19596.60

Hon bodde på Nai Yang Beach Resort, finns med i Vings program, ni ville ju åka charter. Se  http://www.ving.se/thailand/nai-yang-beach

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cilja!

Det går ju speedboat från Lanta till Lipe som tar 3 timmar oxå! Det iofs oxå en del tid, men kortare än 5 timmar iaf!

Jo jag vet men vi åkte speedboat från Khao Lak till Similan vilket var cirka en timme = enough! Dunk dunk och ring i öronen med två barn på 8 & 10... Hellre då färjan där man kan sitta och ta det lugnt men samtidigt så känns 5 timmar dit och 5 timmar tillbaka som 2 dagar i sjön  :-\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cilja!

Det går ju speedboat från Lanta till Lipe som tar 3 timmar oxå! Det iofs oxå en del tid, men kortare än 5 timmar iaf!

Jo jag vet men vi åkte speedboat från Khao Lak till Similan vilket var cirka en timme = enough! Dunk dunk och ring i öronen med två barn på 8 & 10... Hellre då färjan där man kan sitta och ta det lugnt men samtidigt så känns 5 timmar dit och 5 timmar tillbaka som 2 dagar i sjön  :-\

Har precis som du åkt speedboaten till Similand, och en timme kändes verkligen enough! Funderar också på om 5 timmar från Lanta till Lipe blir fööööör seeegt  ??? Är väl inte direkt orolig för min egen del...men vi tar med mina föräldrar till Thailand för första gången, och funderar på om dom "pallar" båtresan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cilja!

Det går ju speedboat från Lanta till Lipe som tar 3 timmar oxå! Det iofs oxå en del tid, men kortare än 5 timmar iaf!

Jo jag vet men vi åkte speedboat från Khao Lak till Similan vilket var cirka en timme = enough! Dunk dunk och ring i öronen med två barn på 8 & 10... Hellre då färjan där man kan sitta och ta det lugnt men samtidigt så känns 5 timmar dit och 5 timmar tillbaka som 2 dagar i sjön  :-\

Har precis som du åkt speedboaten till Similand, och en timme kändes verkligen enough! Funderar också på om 5 timmar från Lanta till Lipe blir fööööör seeegt  ??? Är väl inte direkt orolig för min egen del...men vi tar med mina föräldrar till Thailand för första gången, och funderar på om dom "pallar" båtresan...

Jag har också åkt speedboat ut till Similans och tycker att en timme räcker väl. Eller när man åkt på dykutflykt och det är "plattan i mattan" som gäller, oavsett om hälften av gästerna kräks under färden. En nyfiken fråga, vad gör de av allt bagage? Åker det i en separat båt? Jag reser sällan lätt och brukar alltid ha en resväska och en kabinväska med mig. Om alla har det, vad gör de av bagaget?  ???

(Har iofs enbart dykbåtar som referens, så de andra båtarna är kanske betydliggt större?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vad vi är olika....en timme till havs är ju ingenting...bara njuter av varje sekund..

Tror de har bagaget i en stor hög i mitten som de surrar fast om jag ej minns fel..:-)

Bättre speedboat än longtailbåt med tusen väskor i..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj vad vi är olika....en timme till havs är ju ingenting...bara njuter av varje sekund..

Tror de har bagaget i en stor hög i mitten som de surrar fast om jag ej minns fel..:-)

Bättre speedboat än longtailbåt med tusen väskor i..

Ja hade det handlat om en timme i speedboat till Lipe så hade det varit en sak (om än en halvrolig sak) nu är det 3 timmar vi pratar om  :nono: Jag är båtmänniska och är på sjön varje ledig stund sommartid här hemma så det är inte det att jag inte njuter av att vara på sjön...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×