Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
ullebe

Hur gör man om datan ska med?

Rekommendera Poster

Nu kommer kanske en dum fråga  ????! Men hur gör man om man ska ha med sin data. Vi har ett trådlöst bredband från 3. Men det lär ju inte fungera där. Så vad ska man göra? Finns det ngt att köpa eller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kommer kanske en dum fråga  ????! Men hur gör man om man ska ha med sin data. Vi har ett trådlöst bredband från 3. Men det lär ju inte fungera där. Så vad ska man göra? Finns det ngt att köpa eller...

Menar du om ni ska bo på ett ställe som inte kan erbjuda trådlöst nätverk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja om de inte har trådlöstnätverk hur gör man då? För annars är detväl bara att hitta deras nätverk i surfa på... Men om de inte har

Vad gör man då?

Då gör man t.ex. som "gosatta" föreslår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas det är ok om jag lånar tråden bara en liten sväng.

Jag som är en "ta med datan på resan oskuld" är lite brydd över hur dom där kontrollerna ser ut? Blir det en himla massa extra tjorv med datorn i varje security eller räcker det med att dom ser att det är en dator?

Sen till din fråga. Jag tror inte de kommer va nått problem o hitta wifi, om du inte ska ut i urskogen dvs.

Min uppfattning var att man sprang på det hela tiden, skulle du inte ha det på just rummet så finns det en massa caféer som erbjuder det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inte alls besvärligt att ta med datorn. Plocka upp den och lägg den i låda vid security. Ibland vill de att du öppnar datorn. Inga som helst problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland kräver dom att man kan slå på datorn och vissa att det är en "riktig" dator..

Angående wifi så finns det på dom flesta hotell. Dock så är det inte alltid gratis och på många ställen där det kostar är det dyrt och då kan ett mobilt bredband löna sej.. Men känns kanske lite onödigt och köpa om det bara är en 2 veckorsresa..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inte alls besvärligt att ta med datorn. Plocka upp den och lägg den i låda vid security. Ibland vill de att du öppnar datorn. Inga som helst problem.

Som Cath säger + lär dig hur du tar loss batteriet. Jag har fått plocka ut det en gång.

Seen till surfningen. Beror naturligtvis var du/ni ska bo/vistas. Annars finns jättebvra IT caféer överallt, väldigt mycket billigare än på hotellen.

Om det bara är datan som ska med så kan du ju lämpligast ta det på ett USB minne.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inte alls besvärligt att ta med datorn. Plocka upp den och lägg den i låda vid security. Ibland vill de att du öppnar datorn. Inga som helst problem.

Som Cath säger + lär dig hur du tar loss batteriet. Jag har fått plocka ut det en gång.

Om man har inbyggt batteri då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kommer kanske en dum fråga  ????! Men hur gör man om man ska ha med sin data. Vi har ett trådlöst bredband från 3. Men det lär ju inte fungera där. Så vad ska man göra? Finns det ngt att köpa eller...

Datan tar du antingen med dig i datorn eller tex på en hårddisk  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så låter du datorn ligga kvar i väskan genom security... Hade min och alla andra prylar kvar i väskan den här gången för att testa. Ingen kontrollant som var det minsta intresserad av att kolla närmare.

Glöm inte att ta med ditt bredbandsmodem (USB-dongel gissningsvis) och peta in ett thai-kontant-simkort där istället för erat svenska. Men va beredd på att det kanske inte funkar out-of-the-box. Man kanske måste konfigurera modemet/uppkopplingen om man har otur.

Googla hemifrån, t.ex "dtac happy apn configuration" eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja om de inte har trådlöstnätverk hur gör man då? För annars är detväl bara att hitta deras nätverk i surfa på... Men om de inte har

Vad gör man då?

Internetcaféer har också WiFi oftast, om man sitter där och betalar per minut. Vissa har platser att du kan anluta datan direkt med sladd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har ett trådlöst bredband från 3. Men det lär ju inte fungera där. Så vad ska man göra?

Vad ni än gör så lämna era svenska abonnemang hemma, resan kan få en rejält sur eftersmak annars

Den räkningen kan motsvara många månader i Thailand, detta gäller även smarta telefoner surfa inte via svensk operatör!

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja om de inte har trådlöstnätverk hur gör man då? För annars är detväl bara att hitta deras nätverk i surfa på... Men om de inte har

Vad gör man då?

Internetcaféer har också WiFi oftast, om man sitter där och betalar per minut. Vissa har platser att du kan anluta datan direkt med sladd.

Finns även en hel del restauranger/café med gratis WiFi. Oftast frågar man i kassan, så får man en kod. Vissa får man en kod som gäller en viss tid, typ en halvtimme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv hade jag datorn nedpackad i mitt vanliga bagage...och sitter just nu och surfar gratis på hotellets wifi - går hur bra somhelst :D

Rekommenderas ej. Alltså inte att sitta och surfa gratis utan att packa ner sin dator i bagage som ska checkas in. Händer det något tråkigt med den blir det ingen ersättning från flygbolaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att ta med ditt bredbandsmodem (USB-dongel gissningsvis) och peta in ett thai-kontant-simkort där istället för erat svenska. Men va beredd på att det kanske inte funkar out-of-the-box. Man kanske måste konfigurera modemet/uppkopplingen om man har otur.

Ja men jag kan väl inte ta med mitt trådlösa bredband o sätta i ett thaikort? Är det inte låst till 3? Alltså är hel dum på sånt här :cr. Är där wifi då är det inga problem men vet att ena bungalowen ej har det så...Tack alla för svaren!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om dongeln är låst till 3 vet jag inte, men tror inte 3G modem är operatörslåsta, fråga 3 är nog säkrast.

Dongeln måste med om du ska kunna surfa med mobilt bredband, annars får du förlita dig på WIFI enbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om dongeln är låst till 3 vet jag inte, men tror inte 3G modem är operatörslåsta, fråga 3 är nog säkrast.

Dongeln måste med om du ska kunna surfa med mobilt bredband, annars får du förlita dig på WIFI enbart.

Finns nog stor risk att den är låst..

Annars e de ju lätt att köpa ett modem i Thailand..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mpl

Om dongeln är låst till 3 vet jag inte, men tror inte 3G modem är operatörslåsta, fråga 3 är nog säkrast.

Dongeln måste med om du ska kunna surfa med mobilt bredband, annars får du förlita dig på WIFI enbart.

Finns nog stor risk att den är låst..

Annars e de ju lätt att köpa ett modem i Thailand..

Moderna mobiler kan man ju sätta upp för att agera wifirouters, visst kan man väl köpa ett kontantkort med bra pris på datatrafik och köra via mobilen? Så behöver man ingen dongel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×