Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
anka68

Jobbigt med ständiga påhopp.

Rekommendera Poster

Nu har jag inte råkat ut för detta men jag tycker att det är lite väl mycket påhopp ang vad/hur folk skriver i sina inlägg. Snart vågar man inte skriva några inlägg mer för man är rädd att få en syrlig kommentar att detta redan tagits upp tidigare eller att det av någon annan anledning inte är en passande fråga.

Själv har jag senaste tiden påbörjat många trådar men radderat dem innan jag tryckt på skicka-knappen pga av att jag inte vill att det ska misstolkas eller göra någon irriterad på något sätt.

Man behöver inte leta fel utan låta någon som kanske skriver för första gången göra fel och sen ev göra rätt i fortsättningen.

Ville bara ha sagt detta och kanske våga trycka på skicka-knappen lite oftare ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är ett forum, här diskuterar vi, det är väl därför vi är här?

sen kommer ju oftast inte påhoppen i dom "riktiga" trådarna som handlar om thailand utan mer i diskussionstrådarna?

personligen tycker jag detta är en av dom trevligaste forumen jag hänger på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till Internet ;)

OT:

Jag skrattade gott häromveckan åt ett citat som en kompis skickade. Jag vet inte exakt var det kommer ifrån men det låter som det skulle kunna vara sant:

Carolina Gynning har tappat tron på Internet: "Det är förjävligt, det finns ingen kontroll!"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den senaste tiden har jag fått betydligt fler PM och mejl med frågor av folk som inte vill ställa dom i forumet än vad jag normalt brukar få. Det är ett tecken på att fler än du har den känslan tyvärr. Men det var väl bara en kort period när det pågick någon sort forum-uppfostringsanstalt här. Nu känns det som den mjukare tonen tillbaka, eller inbillar jag mig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, känslan är säkert likadan hos många. Jag har varit mycket på reseguiden innan och läst samt skrivit men har totalt bojkottat denna nu eftersom det var rena lekstugan där. Tyvärr var det jättenegativt att tycka om Thailand också på denna. Visst är det en del här på forumet som skall vara duktiga hela tiden men man får bortse från dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är ett påhopp????? Vore intressant att höra någon åsikt om detta innan jag själv vill svara i tråden. Tror ju nämligen att det kan finnas många OLIKA åsikter om detta.

Fast deltar gärna aktivt i tråden sen ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är ett påhopp????? Vore intressant att höra någon åsikt om detta innan jag själv vill svara i tråden. Tror ju nämligen att det kan finnas många OLIKA åsikter om detta.

Fast deltar gärna aktivt i tråden sen ;)

Det som fick mig att sluta på det andra reseforumet var personangrepp (inte på mig dock)och detta reagerar jag starkt på. Vi är ändå olika och tycker hemskt olika. Låt andra behålla sina värderingar och om det är något faktafel så kan man ju tala om detta på ett vänligt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med det är nog bara att försöka fortsätta. Tyvärr är det ett fenomen i tiden.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Internet_troll

Troll och påhopp är inte samma sak.

Jag är också intresserad av ett exempel. Jag vet att det har varit spänningar men det är oftast mellan två personer i hettsk debatt. Jag har inte sett att någon blir förnedrad av att ställa en fråga. Inlägg om att använda sök eller titta i andra trådar är väl mera tips än påhopp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olika ordval kan göra att man tar mer eller mindre illa vid sig. Man bör nog inte lägga för mycket tanke på hur folk skriver/kommenterar för vi har olika jargong när vi talar med varandra. Det kan nog låta betydligt värre än vad det är menat emellanåt.

Jag sållar bland inläggen ganska hårt och suger åt mig godbitarna istället.

På ett forum skriver man ju ofta fort och spontant och då kan det bli tokigt i skrift, fast det låter bra i huvudet.  :cr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror säkert också hur känslig personen ifråga är, kan ju vara en osäker person som för första gången åker till tex. Phuket och börjar söka på internet och hittar ex. Thailandforum och frågar hur är vädret i Phuket i nov och får till svar "suck, det finns flera trådar om det, varför inte använda sökfunktionen" som han, hon säkert inte visste fanns. Han, hon frågar garanterat inte mera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast som andra skriver i tråden så är nog detta ett av det snällaste forumen på nätet...

Det är mer som ett myspysforum som bråkstakar och uppviglare snabbt tröttnar på efter en liten stund här inne, då de märker att de inte får de hetskt väntade kommentarerna och reaktionerna tillbaka.

"Elakingarna" sållas oftast ut rätt så snabbt.

"Gamla" frågor som tas upp i nya trådar spelar ju igen roll...det finns säkert uppdateringar på gamla frågor också...

Och irriterar sig folk på det så får de helt enkelt ta det.

Finns alltid nya OCH gamla medlemmar som inte hängt med i alla tusentals frågor..

Jag brukar länka till redan skriva trådar då någon skriver om ett ämne som redan tagits upp.

men diskussionen kan ju fortsätta ändå i nya tråden...

Skit i vad andra tycker om att du tar upp gamla ämnen...man kan inte hänga med 24/7...

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

flor.

Eller så börjar han/hon förhoppningsvis använda sökfunktionen.

Och jag PERSONLIGEN har svårt att förstå hur man tänker om man första gången besöker ett forum utan att "läsa in" jargong, stämning, ämnen och hur forumet rent allmänt fungerar och istället ställer en fråga som man BÖR kunna förstå ha varit uppe förut och vädret på Phuket är helt klart en fråga som bör ha varit uppe på ett forum om Thailand förut.

Men du har helt klart en poäng vad gäller hur känslig personen är.

Fast nu finns ju en sökruta även på förstsidan numera så kanske kan man lättare hitta sökfunktionen nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom Mia skrev här så kan jag ju berätta för alla varför jag reggade mig här.

Innan jag hade reggat mig läste jag ganska ofta här dock utan att bli medlem.

En dag handlade en tråd om prostitutionen i Thailand och där hade Mia skrivit ett inlägg som DÅ gjorde mig riktigt irriterad. Jag reggade mig och skrev ett LITE irriterat svar men dock i vad jag minns trevlig ton. Tyckte då att det hon skrev var mindre övertänkt vilket jag tror att jag skrev.

Vi hade sen en ett par sakliga inlägg. Trots att jag DÅ säkert skrev någon bitsk kommentar till henne så blev hon inte sur. Och jag har sen dess aldrig "retat" mig på henne utan ser henne som en seriös medlem på detta forum som bidrar på många olika sätt.

Hade Mia velat hade hon säkert kunnat bli sur på mig men hon reagerade med värdighet och svarade mig.

Som fotnot kan jag bara berätta att trots att tråden handlade om protistutionen i Thailand och jag svarade mot Mia om det så har jag hittills aldrig rört en thaitjej, så nu slipper ni tro det ;)

Däremot så fördömmer jag INTE dom som gör det av olika orsaker.

Fotnot 2: OM nu någon ser detta som kritik (är ju lätt att missförst ibland verkar det som) mot Mia så vill jag bara säga att detta inlägg var en komplimang och inget annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker tyvärr att många erfarna medlemmar blir som små duktiga forumpoliser och gärna vill hänvisa till forumets sökfunktioner. Sen kan det komma lite bitska kommentarer mot nya medlemmar när dom ställer "enkla" frågor. Så jag tycker nog helt krasst att dom som är superallvetare om thailand och inte gillar novisers frågor ska starta ett eget forum för dom som kan lite mer om thailand och kalla det Thaiforumet losklubben för inbördes beundran ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis blir det ju fel om du anka68 känner att man inte törs trycka på "skickaknappen" av rädsla för att göra fel.

Jag har inte alls varit här länge men jag har fått himla bra information, och svar på frågor på det här forumet, men även sett fenomenet som du beskriver.

Jag tycker det här är ett ganska "rumsrent" forum, samtidigt som det kan va högt i tak vilket det för min del gärna får vara.

Nu har inte jag nån koll på hur många medlemmar det finns här, men en sak är ju säkert och det är ju att inte alla tycker och tänker lika tack å lov :laugh:, å en annan sak är väl att säkerligen alla som är här delar samma intresse nämligen Thailand :dan

Jag tycker det här forumet är störtskönt å väldigt bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!

Vill också tala om att jag känner likadant som anka68. Har inte skrivit något på forumet på ca 10 månader. Men är ofta inne och kollar. Jag skrev och bad om hjälp för för 10 månader sen när jag var i thailand, tänkte att jag kunde få lite goda råd. Jag blev så förnedrad som vissa svarade, dom skrev som att jag ljög och precis som att jag var dum i huvudet. Jag skall också säga att vissa gav goda råd via sin mail istället så jag fick bra råd.Det tackar jag för men det är inte som förr här på forumet.

Pia-fia >:(???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!

Vill också tala om att jag känner likadant som anka68. Har inte skrivit något på forumet på ca 10 månader. Men är ofta inne och kollar. Jag skrev och bad om hjälp för för 10 månader sen när jag var i thailand, tänkte att jag kunde få lite goda råd. Jag blev så förnedrad som vissa svarade, dom skrev som att jag ljög och precis som att jag var dum i huvudet. Jag skall också säga att vissa gav goda råd via sin mail istället så jag fick bra råd.Det tackar jag för men det är inte som förr här på forumet.

Pia-fia >:(???

Var det tråden om när ni hade problem med lägenheten/hotellet som inte motsvarade det som stod på hemsidan ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror säkert också hur känslig personen ifråga är, kan ju vara en osäker person som för första gången åker till tex. Phuket och börjar söka på internet och hittar ex. Thailandforum och frågar hur är vädret i Phuket i nov och får till svar "suck, det finns flera trådar om det, varför inte använda sökfunktionen" som han, hon säkert inte visste fanns. Han, hon frågar garanterat inte mera.

Jag håller med till 100%. Det finns massor av männskor som inte är forumvana, inte ens internetvana. Det finns fortfarande svenskar som aldrig varit till Thailand. Det finns otroligt många människor som har komplex för hur dom skriver och som har en hög tröskel att ta sig över för att över huvud taget våga ställa en fråga.

Tom_yam är ofta raljant - något som inte stör mig eftersom jag är en gammal inventarie  ::) Tycker dessutom att hans kommentarer stundom är riktigt roliga, men som sagt - jag vet hur han skriver. Men för den som aldrig frågat nåt i ett forum i hela sitt liv kan hans, stundom dräpande stil, vara förödande. Både för personen i sig och forumet. Du får ursäkta att jag använder dig som exempel soppan - men du inbjuder till det  ;)

Två exempel som båda vill lära folk att använda sök:

Använd sökfunktionen! En osäker, ny forummedelm som får det svaret kommer inte att söka - inte heller kommer han att fråga något mer.

Hej, vi har skrivit massor om "is" tidigare. Om du går till startsidan och skriver in "Is" får du upp masor med trådar där vi diskuterar is Den som får det svaret inte bara söker, han ställer även en följdfråga eller ny fråga.

Det är så lätt att vara snäll, även om man samtidigt säger: Sök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror säkert också hur känslig personen ifråga är, kan ju vara en osäker person som för första gången åker till tex. Phuket och börjar söka på internet och hittar ex. Thailandforum och frågar hur är vädret i Phuket i nov och får till svar "suck, det finns flera trådar om det, varför inte använda sökfunktionen" som han, hon säkert inte visste fanns. Han, hon frågar garanterat inte mera.

Jag håller med till 100%. Det finns massor av männskor som inte är forumvana, inte ens internetvana. Det finns fortfarande svenskar som aldrig varit till Thailand. Det finns otroligt många människor som har komplex för hur dom skriver och som har en hög tröskel att ta sig över för att över huvud taget våga ställa en fråga.

Tom_yam är ofta raljant - något som inte stör mig eftersom jag är en gammal inventarie  ::) Tycker dessutom att hans kommentarer stundom är riktigt roliga, men som sagt - jag vet hur han skriver. Men för den som aldrig frågat nåt i ett forum i hela sitt liv kan hans, stundom dräpande stil, vara förödande. Både för personen i sig och forumet. Du får ursäkta att jag använder dig som exempel soppan - men du inbjuder till det  ;)

Två exempel som båda vill lära folk att använda sök:

Använd sökfunktionen! En osäker, ny forummedelm som får det svaret kommer inte att söka - inte heller kommer han att fråga något mer.

Hej, vi har skrivit massor om "is" tidigare. Om du går till startsidan och skriver in "Is" får du upp masor med trådar där vi diskuterar is Den som får det svaret inte bara söker, han ställer även en följdfråga eller ny fråga.

Det är så lätt att vara snäll, även om man samtidigt säger: Sök.

Klockrent!!!  Det kan inte förklaras bättre  :kla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror säkert också hur känslig personen ifråga är, kan ju vara en osäker person som för första gången åker till tex. Phuket och börjar söka på internet och hittar ex. Thailandforum och frågar hur är vädret i Phuket i nov och får till svar "suck, det finns flera trådar om det, varför inte använda sökfunktionen" som han, hon säkert inte visste fanns. Han, hon frågar garanterat inte mera.

Tror också lite på detta svar  :dan Finns säkert många som inte är vana andvändare av Forum. Men som i ett tidigare inlägg, man tar till sig godbitarna. Själv Struntar jag i de personers tips som jag anser komma med nervärderande inlägg eller suckande kommentarer. Deras tips tappar värde för mig. Medans andras gör man ytterligare reserch på  :dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med till 100%. Det finns massor av männskor som inte är forumvana, inte ens internetvana. Det finns fortfarande svenskar som aldrig varit till Thailand. Det finns otroligt många människor som har komplex för hur dom skriver och som har en hög tröskel att ta sig över för att över huvud taget våga ställa en fråga.

Tom_yam är ofta raljant - något som inte stör mig eftersom jag är en gammal inventarie  ::) Tycker dessutom att hans kommentarer stundom är riktigt roliga, men som sagt - jag vet hur han skriver. Men för den som aldrig frågat nåt i ett forum i hela sitt liv kan hans, stundom dräpande stil, vara förödande. Både för personen i sig och forumet. Du får ursäkta att jag använder dig som exempel soppan - men du inbjuder till det  ;)

Två exempel som båda vill lära folk att använda sök:

Använd sökfunktionen! En osäker, ny forummedelm som får det svaret kommer inte att söka - inte heller kommer han att fråga något mer.

Hej, vi har skrivit massor om "is" tidigare. Om du går till startsidan och skriver in "Is" får du upp masor med trådar där vi diskuterar is Den som får det svaret inte bara söker, han ställer även en följdfråga eller ny fråga.

Det är så lätt att vara snäll, även om man samtidigt säger: Sök.

:kla :kla Mycket välformulerat Malee

Frågan har dykt upp förr men jag har inte tidigare känt av den negativa/olustiga stämningen som infunnit sig på senare tid. Låt forumet få vara enkelt och spontant som det alltid varit. Vi har nog alla stött på pekpinnar lite varstans i livets långa skola (Sverige) där vi föds olika men fostras till att bli lika och veta våran plats.

Stick inte utanför ramen och tänk alltid efter före, stoppa spontana känslor (frågor) för då blir det oreda enligt vissa.

Enligt mig blir det mänskligt och avspänt, precis som jag upplever livet när jag bor här i Thailand.  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som betraktas som ett påhopp är ytterst individuellt och jag tror även det beror på vilken generation man tillhör. Jag tror yngre personer inte lägger lika stor vikt vid vad som sägs till en på ett forum som äldre personer gör.

En yngre person skulle tolka "Prova sökfunktionen" jaha det finns redan trådar om det ämne, medan en äldre person skulle tycka det var ju ett otrevligt svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×