Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
ellen-kaa

Mitt departure card är borta från passet

Rekommendera Poster

Mitt departure card är borta från passet!

Alltså, jag är i thailand

Det är väl så att jag kan få ett nytt vid incheckningen eller måste jag till nåt immigration kontor och hämta ett nytt?

I morgon skall jag till Lipe, det finns ett där.

Jag känner mig en aning nervös, borde somna snart eftersom jag skall upp klockan 5 i morgon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det försvunnit?

Har själv trott ett par gånger att jag blivit av med det men har alltid hittat det efter att ha gått igenom passet sida för sida!

Dom häftar ju fast det i passet så ska till en del för att man ska bli av med det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det försvunnit?

Har själv trott ett par gånger att jag blivit av med det men har alltid hittat det efter att ha gått igenom passet sida för sida!

Dom häftar ju fast det i passet så ska till en del för att man ska bli av med det!

+1 på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min fråga var om ni tror att jag kan få ett nytt på flygplatsen eller om jag måste uppsöka ett immigration kontor, och om det isf. Funkar med vilket som helst , t.ex det på Lipe?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen :) jag gogglar halva natten och är ganska slak nu tidigt på morgonen efter få timmars sömn :)

Dom är som sagt inte så flitiga med att häfta längre. Jag trodde också för ett kort ögonblick att våra var borta men hade lagt ner dom i handväskan. En väska som jag bara använder under resan till/från. Så kolla igenom ditt handbagage, ibland bara stoppar man undan saker utan att tänka sig för.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Får man inte lämna landet om den är borta vid hemresa? På den pappers biten man skriver vad man har för jobb osv har jag iaf varit både astronaut och hjärnkirurg, den dom tar när man åker hem har jag inte slarvat bort då jag brukar försöka ha koll på vad jag gör med mitt pass dok har den varit så skrynklig att man säkert inte kan läsa vad som står på den. Annars är ju frågerna man får fylla i när man ska till usa ganska roliga :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den innehåller ju bara uppgifter om:

-Namn

-Födelsedatun

-Nationalitet

-Passnummer

-Flightnummer

Samt ankomststämpel

Inga andra uppgifter än de som redan finns i passet alltså.

Jag har själv rest ut ett par gånger utan detta kort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag känner själv en svensk kille som vägrades få en stämpel när hans var borta. Han fick åka tillbaka från Sadao (intill Malaysia) till Samui! Det är nog upp till varje individuell tulltjänsteman.

Personligen hade jag åkt till närmaste immigrationsmyndighet för att slippa eventuellt trassel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag känner själv en svensk kille som vägrades få en stämpel när hans var borta. Han fick åka tillbaka från Sadao (intill Malaysia) till Samui! Det är nog upp till varje individuell tulltjänsteman.

Personligen hade jag åkt till närmaste immigrationsmyndighet för att slippa eventuellt trassel.

Håller med CT där, immigrationsmänniskor är "dagshumörsmännniskor", så gå till Immigrationen, där kan de kolla att du fyllt i ett.

Personligen har jag aldrig fattat detta med dessa arrival och departurecard. Likadant när man åker till Indien.

det tar ju kort på en varje gång man skall göra något, sist nu var jag och förlängde mitt visa och vips så fick jag ställa mig framför kameran så de har de mest färskaste bilder på mig :D, de har pass inskannat de har fan ta med allt. Så förstår inte vitsen med detta.

Är det någon annan som förstår vad detta skall vara bra för? Kanske det är så att de vet att många säljer sina pass, för pengabrist och andra skumma avsikter och då är det bra att ha dessa "card"? Eller?

MooYaa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag känner själv en svensk kille som vägrades få en stämpel när hans var borta. Han fick åka tillbaka från Sadao (intill Malaysia) till Samui! Det är nog upp till varje individuell tulltjänsteman.

Personligen hade jag åkt till närmaste immigrationsmyndighet för att slippa eventuellt trassel.

Håller med CT där, immigrationsmänniskor är "dagshumörsmännniskor", så gå till Immigrationen, där kan de kolla att du fyllt i ett.

Personligen har jag aldrig fattat detta med dessa arrival och departurecard. Likadant när man åker till Indien.

det tar ju kort på en varje gång man skall göra något, sist nu var jag och förlängde mitt visa och vips så fick jag ställa mig framför kameran så de har de mest färskaste bilder på mig :D, de har pass inskannat de har fan ta med allt. Så förstår inte vitsen med detta.

Är det någon annan som förstår vad detta skall vara bra för? Kanske det är så att de vet att många säljer sina pass, för pengabrist och andra skumma avsikter och då är det bra att ha dessa "card"? Eller?

MooYaa

Statestik...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag känner själv en svensk kille som vägrades få en stämpel när hans var borta. Han fick åka tillbaka från Sadao (intill Malaysia) till Samui! Det är nog upp till varje individuell tulltjänsteman.

Personligen hade jag åkt till närmaste immigrationsmyndighet för att slippa eventuellt trassel.

Håller med CT där, immigrationsmänniskor är "dagshumörsmännniskor", så gå till Immigrationen, där kan de kolla att du fyllt i ett.

Personligen har jag aldrig fattat detta med dessa arrival och departurecard. Likadant när man åker till Indien.

det tar ju kort på en varje gång man skall göra något, sist nu var jag och förlängde mitt visa och vips så fick jag ställa mig framför kameran så de har de mest färskaste bilder på mig :D, de har pass inskannat de har fan ta med allt. Så förstår inte vitsen med detta.

Är det någon annan som förstår vad detta skall vara bra för? Kanske det är så att de vet att många säljer sina pass, för pengabrist och andra skumma avsikter och då är det bra att ha dessa "card"? Eller?

MooYaa

Statestik...

Statistik kan de väl få ändå utan dessa "card"

MooYaa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag åkte ut ur Thailand via Suvarnabhumi 28 februari så frågade de som skötte passkontrollkön om man hade något och delade ut till de som sa sig inte ha något.

Så det verkar inte vara något större problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag åkte ut ur Thailand via Suvarnabhumi 28 februari så frågade de som skötte passkontrollkön om man hade något och delade ut till de som sa sig inte ha något.

Så det verkar inte vara något större problem.

Uppenbart olika med olika tulltjänstemän.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Lär ju knappast ha nått med statistik att göra tror inte någon sitter och räknar dom där haha, fattar inte heller när dom både scannar och tar kort bara helt onödigt med dom där lapparna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inget sist, tjänstemannen ville göra det till ett jätteproblem och sa att han skulle låta mig gå igenom om jag gav han 10 dollar... så fick glatt casha upp 300baht som han snabbt plocka ner i plånboken...

Visst kunde gått och skaffat ett nytt men orka stå i kön en gång till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inget sist, tjänstemannen ville göra det till ett jätteproblem och sa att han skulle låta mig gå igenom om jag gav han 10 dollar... så fick glatt casha upp 300baht som han snabbt plocka ner i plånboken...

Visst kunde gått och skaffat ett nytt men orka stå i kön en gång till.

Problemet (som KAN inträffa) är att de mer nitiska tjänstemännen vill se en stämpel ÄVEN på kortet. Det var pga detta som drabbade en av mina vänner sonika fick åka tillbaka till Samui, från gränsövergången till Malaysia, utan stämplat pass. De accepterade inte att han tog ett nytt kort, utan det skulle dessutom stämplas på en immigrationsmyndighet.

Denna tråd visar ju med önskad tydlighet att förehavandet skiljer sig beroende på vilken tulltjänsteman man har tur / otur att träffa.

Lättast är ju att inte tappa bort kortet. Då är man säker.  ;)

Ps. Korten försvann ganska nyligen från Malaysia och jag tror de försvinner härifrån snart också. Inom tre år blir gissningen, men säker är jag ju inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inget sist, tjänstemannen ville göra det till ett jätteproblem och sa att han skulle låta mig gå igenom om jag gav han 10 dollar... så fick glatt casha upp 300baht som han snabbt plocka ner i plånboken...

Visst kunde gått och skaffat ett nytt men orka stå i kön en gång till.

Problemet (som KAN inträffa) är att de mer nitiska tjänstemännen vill se en stämpel ÄVEN på kortet. Det var pga detta som drabbade en av mina vänner sonika fick åka tillbaka till Samui, från gränsövergången till Malaysia, utan stämplat pass. De accepterade inte att han tog ett nytt kort, utan det skulle dessutom stämplas på en immigrationsmyndighet.

Denna tråd visar ju med önskad tydlighet att förehavandet skiljer sig beroende på vilken tulltjänsteman man har tur / otur att träffa.

Lättast är ju att inte tappa bort kortet. Då är man säker.  ;)

Ps. Korten försvann ganska nyligen från Malaysia och jag tror de försvinner härifrån snart också. Inom tre år blir gissningen, men säker är jag ju inte.

Va skulle hända om man lyckas riva av klisterlappen man får i Malaysia?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×