Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Öland

godis,godis

Rekommendera Poster

jag har för mig att det fanns något tuggummi som hette riff/raff, eller något liknande. det var lite smuligt i konsistensen

lakridssmak

Det tuggummit var min favorit jag tror att det hette Riff eller möjligen Piff men jag kan förväxla det med något annat. Eller var det en tidning som hette Riff

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kristallsocker ni som mins det det var ett tunt snöre i mitten och sedan kristalliserat socker som satt fast på snöret, såg ut som glas ungefär och himla gott. Kunde köpas på marknader och jag har inte sett något på säkert 20 år. Såldes nog under flera namn.

Det och brända mandlar var bäst, fast brända mandlar kan jag nog inte säga att jag saknar för jag har en stor påse i skafferiet (ska gå dit och titta nu).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är dom små som brukade vara i tablettask men de finns som lösviktsgodis. Tablettaskar finns nog inte längre, de fanns ett tag i en sådan där "lördagsgodispåse" med allt möjligt i ett tag men jag tror den är borta ur sortimentet också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kristallsocker ni som mins det det var ett tunt snöre i mitten och sedan kristalliserat socker som satt fast på snöret, såg ut som glas ungefär och himla gott. Kunde köpas på marknader och jag har inte sett något på säkert 20 år. Såldes nog under flera namn.

Det och brända mandlar var bäst, fast brända mandlar kan jag nog inte säga att jag saknar för jag har en stor påse i skafferiet (ska gå dit och titta nu).

Du menar kandisocker? Det finns att köpa i Tyskland. Det har funnits i en affär inne i stan, men jag vet inte om det finns numer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kristallsocker ni som mins det det var ett tunt snöre i mitten och sedan kristalliserat socker som satt fast på snöret, såg ut som glas ungefär och himla gott. Kunde köpas på marknader och jag har inte sett något på säkert 20 år. Såldes nog under flera namn.

Det och brända mandlar var bäst, fast brända mandlar kan jag nog inte säga att jag saknar för jag har en stor påse i skafferiet (ska gå dit och titta nu).

Det heter bröstsocker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kristallsocker ni som mins det det var ett tunt snöre i mitten och sedan kristalliserat socker som satt fast på snöret, såg ut som glas ungefär och himla gott. Kunde köpas på marknader och jag har inte sett något på säkert 20 år. Såldes nog under flera namn.

Det och brända mandlar var bäst, fast brända mandlar kan jag nog inte säga att jag saknar för jag har en stor påse i skafferiet (ska gå dit och titta nu).

Det heter bröstsocker

Nej det heter kandisocker, fast det kallas ibland för bröstsocker!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kandisocker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste passa på att göra en efterlysning.

Det är alldeles för länge sen jag snubblade över den mindre (små kulor), mjuka varianten av Turkisk peppar. Vill minnas att de fanns på påse ett kort tag innan man endast kunde hitta dem bland lösgodiset, men nu verkar det vara totalt omöjligt att få tag på dem...  :-\

Någon som kan gjuta lite hopp i juletider?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ååh... varför startade du den här tråden för :cr Normalt sett äter jag inte så mycket godis, men nu i juletid kommer kokgrytorna fram och det kokas knäck, fudge, tryffel, kola m.m.. men något jag saknar nu är lakrits-skor, dom där som såg ut som myggjagare åsså riktiga tefat...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×