Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sköndal

Vattentät kamera

Rekommendera Poster

Den blir toppen på korta av stånd samt under vatten makro lär dig programmen bara så kommer du att bli glad men tänk på att spola av den i sötvatten efter du har dyket Me den eller lägg den i blött ca tio minuter så tänk på det ni anda med som har liknande kamera för vem har vatten med sig eller tänker på det när man har varit i vattnet att man skal spola

har själv en 725 Olympus Mju  SW,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst El Arne

Den blir du säkert nöjd me. Ser ut som gamla 770an lite nyare me mer megapixlar,perfekt att ha me när man badar. ::) ::)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis köpt mig en Olympus 1050 SW. Bilderna blir kanon med både blixt (inte alls sådär vita som andra kameror gör) och utan blixt! Har inte fotat i vattnet än, ska inviga den i Thailand om en månad! Den kostade typ 2500 och är jätteliten, smidig.. stor skärm som man tydligen kan trycka på för att lättare styra kameran.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju aldrig köpt en kamera utomlands, men skulle nog satsa på att köpa i Sverige för att få garanti och allt sånt. Skulle något vara fel med kameran eller om den går sönder så får du ju alltid lämna in den första året om du har köpt den i Sverige  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag slog till på en SANYO DMX-CA8 ;)

Använde den när jag var till Egypten och det funkade riktigt bra.

Lite annorlunda modell.

"Kameran har en 8-megapixel CMOS-sensor och har funktionen “Face Chaser†även i filmläge som komplement åt funktionen som fanns förut i bildläget. Vattensäker betyder i detta fall att den skall klara av 1timme under vattenytan till ett maxdjup på 1,5 meter. Som video-codec använder DMX-CA8 MPEG-4 AVC/H.264 i 60fps i VGA. Kameran har en 5x optiskt zoom."

post-2032-14768711303427_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpt en Olympus MY-1030SW, kanon kamera, inget läckage och kan gå ner till 10m. Fick suveräna bilder med den under vattnet som över. Har en Canon EOS 40D för bilder långt från strand och vatten. Kompletterar varandra skitbra.

Mvh Mik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny kamera från Canon D10

Funktioner:

• vattensäker (till 10 m), stötsäker (1,22 m), köldtålig (-10 °C) och dammsäker digitalkamera

• 12,1 megapixels

• objektiv med 3x optisk zoom och optisk bildstabilisator

• smart automatiskt läge med teknik för motivigenkänning

• DIGIC 4-processor för snabba svarstider, suverän bildkvalitet och intelligenta tekniker

• ljusstark 2,5-tums PureColor-LCD II-skärm med 2 mm tjockt skydd

• motverka oskärpa med hjälp av bildstabilisering och tekniken för rörelseigenkänning

• enkelt att fotografera människor tack vare tekniken för ansiktsigenkänning, ansiktsval- och spårning, blinkningsigenkänning - samt FaceSelf-Timer och automatisk borttagning av röda ögon

• tillbehörssystem med axelrem, halsrem, rem med karbinhake samt framlockssats

• många fotograferingsmetoder och speciella motivprogram

• VGA-filmer med 30 b/s

Leveransstart i maj 2009. Rekommenderat cirkapris är 3 900 kronor inklusive moms

post-63-14768711425963_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en Olympus Mju 725 SW efter att ha engångskameror vid ett besök i Thailand och har haft den nu i några år. Den fungerar perfekt både här hemma och i Thailand när det gäller vatten. Fördelen med digitalkameran är också att man behöver inte tänka på att filmen tar slut utan det är bara att fota och sedan är det bara att ta bort det man inte vill ha.

:);):cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I senaste Kamera & Bild (tidning) testar de alla vattentäta och tåliga kompaktkameror som säljs i Sverige .

De utsåg en kamera till bäst i test fast de verkar inte ha tagit med bildkvaliten i testen , testvinnaren har inte fått så bra kritik i utländska tester pga brister i bildkvaliten ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man använda SD-kort i Olympusen?

(Har nämligen en hårddisk att mellanlagra bilder på som inte tar xD-kort)

Nu finns det en adaptor att köpa så man kan köra MicroSD kort i stället för Olympus dyra XD-kort.

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny kamera från Canon D10

Funktioner:

• vattensäker (till 10 m), stötsäker (1,22 m), köldtålig (-10 °C) och dammsäker digitalkamera

• 12,1 megapixels

• objektiv med 3x optisk zoom och optisk bildstabilisator

• smart automatiskt läge med teknik för motivigenkänning

• DIGIC 4-processor för snabba svarstider, suverän bildkvalitet och intelligenta tekniker

• ljusstark 2,5-tums PureColor-LCD II-skärm med 2 mm tjockt skydd

• motverka oskärpa med hjälp av bildstabilisering och tekniken för rörelseigenkänning

• enkelt att fotografera människor tack vare tekniken för ansiktsigenkänning, ansiktsval- och spårning, blinkningsigenkänning - samt FaceSelf-Timer och automatisk borttagning av röda ögon

• tillbehörssystem med axelrem, halsrem, rem med karbinhake samt framlockssats

• många fotograferingsmetoder och speciella motivprogram

• VGA-filmer med 30 b/s

Leveransstart i maj 2009. Rekommenderat cirkapris är 3 900 kronor inklusive moms

Verkar som en bra kaemra , men uj vad klumpig den är.  Men det beror på att den har en riktig zoom och då måste den byggas så "tjock" !!

P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mpl

Det slutade med en Olympus Tough-6000, för min del. Med kameran kom en microSD adapter, köpte ett microSD på 8 GB, vilket räckte till 3000 bilder (tog ca 1600 med den kameran på 4 veckor).

Jag hade med kameran som komplement till systemkameran ffa för undervattensbilder.

Minus för att den är lite seg (särskilt jämfört med systemkameran, men det är väl inte helt rättvist). Minus också för rätt dålig batteritid (ett extrabatteri är guld värt). Bildkvaliteten på höga ISO är inget att hurra för heller.

Plus för undervattensmöjligheten.

Sen tar det ett bra tag att lära sig att ta bilder under vattnet, man får räkna med att ta många extrabilder för att få tillräckligt många bra bilder.

post-0-14768711608612_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återupplivar denna tråd. Eftersom det nu är 2010, och tekniken går framåt samtidigt som priserna går neråt så letar jag efter en vattentät kamera. Någon som har några tips? Allt mottages.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.olympus.se/consumer/29_digital-camera_mju_tough-3000_22575.htm

http://se.exilim.eu/se/exilimg/

De senaste modellerna , pris ca 3500 sek när de kommer.

Nackdel med Olympus är att de använder ett eget minneskort som är dyrare mm

Mediamarkt sålde en 10 Mp Olympus för 995 på mellandagsrean/lagerrensningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en Olympus 1030 för några år sedan.

har själv inte använt den, men skicka med den med min frus syster till Thailand i dec.

Blev väldigt positivt överraskad av resultatet. Mycket bättre än förväntat.

Kan bara rekommendera. På land i lite småtaskigt ljus är den dock ingen hit.

//Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återupplivar denna tråd. Eftersom det nu är 2010, och tekniken går framåt samtidigt som priserna går neråt så letar jag efter en vattentät kamera. Någon som har några tips? Allt mottages.

Halloj Stockis. Antar att du går i köpetankar. Jag med. Jag har funderingar på att köpa en Fujifilm Finepix Z33WP, som är vattentät ner till 3m. jag tror att den är på 10mpx. och ligger på drygt 1,5 tusen. sen finns ju som sagts tidigare Olympus 6- och 8000 serie men dom priserna börjar runt en tusing högre.

Hör av dig när du köpt någon så jag får lite info om du gjort ett bra val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte en Olympus mju 6010 före jul. Har bara testat snöbilder än men de blir bra, jag är nöjd. Ska bli spännande att testa den under vatten i februari!

Den skiljer sig en del mot den som jag tipsade om. Olympus kameran är ju stöttålig vilket är en fördel. Har du hittat några nackdelar med den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×