Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Mini

Koh Lipe

Rekommendera Poster

Är det någon som varit på koh lipe och hur tar man sig dit lättast. Vi flyger till Phuket och sen ska vi resa nedåt, typ koh mook och neröver.

Tack på förhand, Linda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!

Du får åka båt från Pak Barra som ligger vid Satun. Du kan ta bussn från Phuket till Satun. Vi åkte speed boat tror vi betalade ca 600bath.

Kho Lipe är jätte fint!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!!

Du får åka båt från Pak Barra som ligger vid Satun. Du kan ta bussn från Phuket till Satun. Vi åkte speed boat tror vi betalade ca 600bath.

Kho Lipe är jätte fint!

Är det lätt att få tag i hotell/bungalow där? Finns det någon sida där man kan se olika boende och kolla priser? Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får en väldig lust att åka till Koh Lipe!

Har hört lite olika åsikter om hur det är där, en del tycker det är som paradiset andra att det är förstört av turism.

Hur tar man sig enklast (snabbast ) från Phuket dit?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde funka, det är ju inte så långt mellan.

Koh Muuk har turen till Trang, de bör väl åka förbi Koh Lipe?

Är det rimligt att göra utflykt från Koh Muuk & Koh Ngai till Koh Lipe? Och samma fråga för Langkawi, kan man åka dit för tex 1 natt? Är det värt tiden/pengarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billigast är buss till Pak Barra och sen vanlig båt över till Lipe. Dumheter att bara åka en dag eller liknande, när du är där är det ett måste att att snorkla och eller dyka. Dessutom har du en massa vackra öar att bese. Bara detta klara vatten som finns runt Kho Adang, Ko Yang, Ko Butang, Kho Hin Ngan o.s.v. Ett minium är 3 till 5 dagar.

Vattnet är såå rent och klart att du kan i princip snorkla från vilken strand som helst och ser massor av fisk bl.a.

Efter vad jag förstått är det i princip bara Lipe som är bebodd i Tarutao nationalpark, finns minst 50 olika öar och Lipe är INTE den vackraste.

Finns inga Atm maskiner på Lipe, ström mellan 18 till 24, kan har ändrats det senaste året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billigast är buss till Pak Barra och sen vanlig båt över till Lipe. Dumheter att bara åka en dag eller liknande, när du är där är det ett måste att att snorkla och eller dyka. Dessutom har du en massa vackra öar att bese. Bara detta klara vatten som finns runt Kho Adang, Ko Yang, Ko Butang, Kho Hin Ngan o.s.v. Ett minium är 3 till 5 dagar.

Vattnet är såå rent och klart att du kan i princip snorkla från vilken strand som helst och ser massor av fisk bl.a.

Efter vad jag förstått är det i princip bara Lipe som är bebodd i Tarutao nationalpark, finns minst 50 olika öar och Lipe är INTE den vackraste.

Finns inga Atm maskiner på Lipe, ström mellan 18 till 24, kan har ändrats det senaste året.

Tarutao är "bebodd"...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till mig ha thaifolket sagt att thailändska staten "rensade" alla öar utom Lipe där några zigenare fick på nåder stanna kvar. Dessa vakter och servicepersonal som finns på Tarutao, jag trodde de bara bodde där under turistsäsongen.

Det går att bo i tält på Tarutao - mer vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet hur färjorna från Pakbara till koh lipe går i högsäsong? När jag söker på nätet verkar det som om senaste färjan går runt kl. 13.00 på dagen - stämmer det eller går det att åka senare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet hur färjorna från Pakbara till koh lipe går i högsäsong? När jag söker på nätet verkar det som om senaste färjan går runt kl. 13.00 på dagen - stämmer det eller går det att åka senare?

Vi va där i Mars och då fanns det bara en tid och vi åkte speed boat (Bundhaya Resort) vi åkte vid 2 tiden. Men tror att det kan växla ganska mycket beroende på hur mycket turister det är. Ta kontakt med Bundhaya Resort och kolla med dem ang tider.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja - tack för info. Vad kostade speedboatturen?

Minns inte helt men tror att det kostade ca 650bath per person och väg. Vi var 2 vuxna och min mans son och han åkte med gratis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till mig ha thaifolket sagt att thailändska staten "rensade" alla öar utom Lipe där några zigenare fick på nåder stanna kvar. Dessa vakter och servicepersonal som finns på Tarutao, jag trodde de bara bodde där under turistsäsongen.

Det går att bo i tält på Tarutao - mer vet jag inte.

Du har rätt - det är bara nationalparkspersonal som bor på Tarutao. Under monsunperioden är bemanningen minimal. Det går att bo i tält men det finns också bungalows. Dessa är av basic standard, de flesta har gemensam toa och dusch, ingen fläkt eller ström över huvud taget. Så glöm inte ficklampan! Det finns några bungalows med fläkt och lyse, rätt dyra och alltid bokade långt i förväg. Strömmen är på ett par timmar varje kväll. Det finns två restauranger på Tarutao och det är ca 10 km mellan dem (ingen kvällspromenad alltså). Maten (endast thai) är rätt bra men lite enformig. Restaurangerna stänger kl 22 och har även stängt några timmar på eftermiddagen. Om man kommer under en thaihelg får man räkna med att allt är bokat och då är det alltså tält som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×