Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Vaktis

Thai körkort?

Rekommendera Poster

Du ska ha en adress här nere för att få ta körkort. Det är definitivt inte svårt, efter att jag tog mitt så förstår jag varför det behövs personer som viftar och dirigerar varje gång någon ska backa en bil  :D

Det kostade c:a 100-150 baht om jag inte minns fel. Det kanske har blivit lite dyrare nu efterson dom har börjat med riktiga plastade körkort sedan i år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska ha en adress här nere för att få ta körkort. Det är definitivt inte svårt, efter att jag tog mitt så förstår jag varför det behövs personer som viftar och dirigerar varje gång någon ska backa en bil  :D

Det kostade c:a 100-150 baht om jag inte minns fel. Det kanske har blivit lite dyrare nu efterson dom har börjat med riktiga plastade körkort sedan i år.

Då duger inte en tillfällig adress då?

Tänkte bara slippa det där med internationelt körkort, det räcker ju bara ett år.

Vem, vart skaffar man sig körkortet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då duger inte en tillfällig adress då?

Du måste ha en kopia på husboken och sedan få ett intyg med din adress

Tänkte bara slippa det där med internationelt körkort, det räcker ju bara ett år.

Det måste även här förnyas varje år, efter 5 år (tror jag) kan du få en längre period.

Vem, vart skaffar man sig körkortet?

Eftersom du brukar åka till Kamala så blir det i Phuket town

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då duger inte en tillfällig adress då?

Du måste ha en kopia på husboken och sedan få ett intyg med din adress

Tänkte bara slippa det där med internationelt körkort, det räcker ju bara ett år.

Det måste även här förnyas varje år, efter 5 år (tror jag) kan du få en längre period.

Vem, vart skaffar man sig körkortet?

Eftersom du brukar åka till Kamala så blir det i Phuket town

Första körkortet gäller i ett år och kan därefter förnyas till ett femårigt och därefter behöver det förnyas vart femte år.

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du internationelt körkort går det lätt. jag gick till en polis station och dom skjutsade mig till rätt platser och personer kostade 108 bath och jag behövde inte göra några tester, i jannuari ska jag förnya till ett 5 års körkort hoppas att det går lika smidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog Thaikörkort förra året och fick genomgå två "hårda" tester det första var att trycka på en höger pedal med foten då lyste en grön lampa sedan helt plötsligt slog den om till rött, då skulle man trycka på vänster pedal detta upprepades två gånger och jag klarade båda, efter det pekade körskoläraren på olika färger på väggen och jag visste vilka färger det var också, sedan tog dom kort på mig och efter det var allt klart så nu har jag Thaikörkort. Tror min 4 års dotterson klarat av alla tester så vill ni ha är det inget att gruva sig för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst matsomay

Blir nog inget thaikörkort då ???

Ingen fara, händer det något(tex olycka) och du får problem så går det alltid komma överens med polisen om vad som verkligen hänt..  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört att man måste ha minst 3 månadersvisa för Thailänskt körkort??? ???

Någon som vet??

MVH

Janneludenfot

Du måste ha ett Non-Immigrant Visa eller egentligen ett uppehållstillstånd som baseras på ett Non-Immigrant Visa för att kunna få thailändskt körkort. Ett turistvisum duger inte.

Sedan skall du kunna visa att du bor på en adress i Thailand och det görs lämpligen med hjälp av den 24 timmarsrapportering hos närmaste polismyndighet som alla utlänningar enligt lag skall göra. Då får du ett officiellt papper på att du har en adress i Thailand.

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog Thaikörkort förra året och fick genomgå två "hårda" tester det första var att trycka på en höger pedal med foten då lyste en grön lampa sedan helt plötsligt slog den om till rött, då skulle man trycka på vänster pedal detta upprepades två gånger och jag klarade båda, efter det pekade körskoläraren på olika färger på väggen och jag visste vilka färger det var också, sedan tog dom kort på mig och efter det var allt klart så nu har jag Thaikörkort. Tror min 4 års dotterson klarat av alla tester så vill ni ha är det inget att gruva sig för.

Förklarar alla olyckor man ser, och att det dör så otroligt många i trafiken i Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst martin.agren

Du måste ha en kopia på husboken och sedan få ett intyg med din adress

Det kanske skiljer sig från  ort till ort, men i Pattaya behöver man inte ha en kopia på husboken, utan man ska ha en kopia från ID-sidan i passet, kopia på inresestämpeln och en kopia av det där formuläret man fyller i när man reser in. Plus kopia av ditt körkort, båda sidorna, och kopia på det internationella körkortet. Det och dessutom så måste du ha ett "fit to drive"-intyg (hälsointyg) från läkare, kostade 180 B där jag skaffade det. Körkorten (separata kort för varje behörighet) gäller ett år, fem år om du skaffar det nästa gång och har ett non-immvisum. Ett år om du har turistvisum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×