Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Mia

Hänglås på byxan - Förhindrar prostitution ?

Rekommendera Poster

För om universitetsstudenter säljer sina kroppar är det ju inte längre fråga om absolut fattigdom, då är det fråga om begär. Begär efter prylar ofta.

Detta är inte ett thailändsk fenomen, det finns i hela världen - inte minst  i Sverige där försäljning av sextjänster av "vanliga" ungdomar är mycket mer förekommande numer pga Internet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst wille

Den "vanlige" thailändaren tycker inte att det är ok med prostitution.

Jag vet fler äktenskap som spruckit jag på grund av vad en del kallar "accepterat i den thailändska kulturen".

Har du nagon census eller attitydsundersokning att backa upp ditt pastaende med eller ar det endast baserat pa dina egna erfarenheter?

Eftersom data pavisar att mellan 75-90% av Thailandska man nyttjar/t prostituerade (Ministry of Social Welfares undersokning) far man val saga att de far anses vara extremt accepterat av iaf Thailandska man (och de ar val ocksa Thailandare eller).

Det har aven varit mkt vanligt under flera hundra ar, langt innan Viet Nam kriget dvs. Om en foreteelse ar allmant accepterad over en tidsperiod som stracker sig sa lange sa ar det per definition del av landets kultur. Definitionen ar bland annat "ett samhälles kultur tjänar som förmedlare och upprättare av samhällets moral och värderingar till individen". Detta inkluderar da sjalvklart installning till, och synen pa prostitution.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isaan bo

Den "vanlige" thailändaren tycker inte att det är ok med prostitution.

Jag vet fler äktenskap som spruckit jag på grund av vad en del kallar "accepterat i den thailändska kulturen".

Har du nagon census eller attitydsundersokning att backa upp ditt pastaende med eller ar det endast baserat pa dina egna erfarenheter?

Eftersom data pavisar att mellan 75-90% av Thailandska man nyttjar/t prostituerade (Ministry of Social Welfares undersokning) far man val saga att de far anses vara extremt accepterat av iaf Thailandska man (och de ar val ocksa Thailandare eller).

Det har aven varit mkt vanligt under flera hundra ar, langt innan Viet Nam kriget dvs. Om en foreteelse ar allmant accepterad over en tidsperiod som stracker sig sa lange sa ar det per definition del av landets kultur. Definitionen ar bland annat "ett samhälles kultur tjänar som förmedlare och upprättare av samhällets moral och värderingar till individen". Detta inkluderar da sjalvklart installning till, och synen pa prostitution.

Länken till källan att 90 % av thai nyttjar prostituerade vore bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isaan bo

Konstigt nog har nastan alla lander/kulturer en gemensam vardegrund; prostitution, droger, vald, etc ar daligt, familj, generositet, mattlighet ar bra. Samtidigt sa delar enskilda individer i nastan alla lander/kulturer en langtan efter det som pa en samhallelig niva inte ar bra, alltsa finns det overallt folk som vill betala for sex, knarka, misshandla och sno samtidigt som det finns folk som ser en mojlighet till snabb rikedom genom att salja sin kropp, droger eller vapen.

I Thailand verkar det som kop och forsaljning av sex ar valdigt utbrett och tamligen accepterat, detsamma kan sagas om mer utvecklade lander i ostra Asien; Japan, Sydkorea, Taiwan mm. Aven knarkhandel forekommer men formodligen pa en vasteuropeisk niva eller nagot hogre. Dock saljs nastan inga vapen. I andra fattiga lander ar vapendelen en storre del av problemet och det ar givetvis bra mycket varre an prostitutionen. I vasteuropa har vi problem med skilsmassor, overgivna aldringar mm. Vilka samhallsproblem ett land har beror nog till stor del pa i vilken utvecklingsfas ett land befinner sig och en kulturell vardering av vilka samhallsproblem som ar "minst daliga".

Jag tror bade utbudet och efterfragan av sexuella tjanster kommer minska i Thailand i framtiden men formodligen kommer det ga langsamt.

Du är en riktigt klok man. :D :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst wille

Den "vanlige" thailändaren tycker inte att det är ok med prostitution.

Jag vet fler äktenskap som spruckit jag på grund av vad en del kallar "accepterat i den thailändska kulturen".

Har du nagon census eller attitydsundersokning att backa upp ditt pastaende med eller ar det endast baserat pa dina egna erfarenheter?

Eftersom data pavisar att mellan 75-90% av Thailandska man nyttjar/t prostituerade (Ministry of Social Welfares undersokning) far man val saga att de far anses vara extremt accepterat av iaf Thailandska man (och de ar val ocksa Thailandare eller).

Det har aven varit mkt vanligt under flera hundra ar, langt innan Viet Nam kriget dvs. Om en foreteelse ar allmant accepterad over en tidsperiod som stracker sig sa lange sa ar det per definition del av landets kultur. Definitionen ar bland annat "ett samhälles kultur tjänar som förmedlare och upprättare av samhällets moral och värderingar till individen". Detta inkluderar da sjalvklart installning till, och synen pa prostitution.

Tyvar hittar jag inte Minstry rapporten pa natet sa andra indirekta kallor far duga tills jag har tid att leta lite mer.

Länken till källan att 90 % av thai nyttjar prostituerade vore bra.

"Significant percentages of men have purchased sex at some point during their lives. One study indicated that was the case for 95-percent of men in Thailand, " (PROMISED, “Facts About Prostitution, and Far Eastern Economic Review, February 13, 1992, p. 29)

Mkt intressant lasning som ger en balanserad bild av sexualitet och synen pa densamma i Thailand. Den som soker forklaringsmodeller har nog mkt att finna har

http://www2.hu-berlin.de/sexology/IES/thailand.html

Andra random lankar for den intresserade:

http://www.kochangvr.com/thailandsprostitution/sextourismthailand.htm

http://www.uri.edu/artsci/wms/hughes/thailand.htm

Dock bor papekas att jag sett studier som visat pa siffror kring ca 75% darav skrev jag 75-95%.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För om universitetsstudenter säljer sina kroppar är det ju inte längre fråga om absolut fattigdom, då är det fråga om begär. Begär efter prylar ofta.

Detta är inte ett thailändsk fenomen, det finns i hela världen - inte minst  i Sverige där försäljning av sextjänster av "vanliga" ungdomar är mycket mer förekommande numer pga Internet.

Och? Frågan var väl om det är fattigdom som är förklaringen till prositutionen i Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Komplext detta...

Relativ fattigdom, långvarig tradition (hundratals år), försörjningsplikt gentemot familjen, relativ social acceptans och en religion/kultur vars moraliska invändningar förmodligen är mildare än i länder med islam/kristendom som grundsyn/religion, är nog ALLA delförklaringar till prostitionens utbredning i Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst wille

Hej,

Komplext detta...

Relativ fattigdom, långvarig tradition (hundratals år), försörjningsplikt gentemot familjen, relativ social acceptans och en religion/kultur vars moraliska invändningar förmodligen är mildare än i länder med islam/kristendom som grundsyn/religion, är nog ALLA delförklaringar till prostitionens utbredning i Thailand.

Kloka ord fran CT - som vanligt - nastan provocerande att du alltid ar sa eftertanksam och balanserad Kockos  ;)Tillbaka till civilisationen nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe tack wille,

Jag är kvar några dagar till. I morgon åker vi (jag, frugan och herr jättelång) ut till bylivet igen och tittar på bufflar och en stor raketfestival. Det blir nog en biltur till Laos med.

Den 21:a landar vi på kokosön igen om vi inte störtar i Siamgulfen, men jag håller tummarna ;).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För om universitetsstudenter säljer sina kroppar är det ju inte längre fråga om absolut fattigdom, då är det fråga om begär. Begär efter prylar ofta.

Detta är inte ett thailändsk fenomen, det finns i hela världen - inte minst  i Sverige där försäljning av sextjänster av "vanliga" ungdomar är mycket mer förekommande numer pga Internet.

Och? Frågan var väl om det är fattigdom som är förklaringen till prositutionen i Thailand.

Även om ditt inlägg handlade om sexsäljar-anledningar så handlade tråden även om ifall prostitutionen ingår i kulturen i Thailand. Det var av den anledningen jag påtalade att fenomenet är utbrett även i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Atom

CT har ganska ratt men det finns atminstonde 2 lander i Asien dar kristendom och islam inte verkar ha stoppat sexforsaljningen/sexkopandet namnvart; Indonesien och Filipinerna. Jag har hort fran jobbarkompisar som jobbat i Indonesien att prostitutionen ar narmast lika utbredd och oppen som i Thailand och Filipinskor som saljer sex finns i varenda bar i hela ostasien. Konfucianismen i Kina/Korea verkar inte heller ha haft nagon dampande effekt och inte heller taoismen i Japan. Jag tror jamstalldhet mellan konen och jamlikhet inom samhallet ar det enda som minskar utbudet/efterfragan, alla andra atgarder far det bara att mojligtvis bli mindre synligt.

Isaanbo, de dar skrattsmileysarna efter "en klok man" kostade dig en stock snus, minst ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isaan bo

CT har ganska ratt men det finns atminstonde 2 lander i Asien dar kristendom och islam inte verkar ha stoppat sexforsaljningen/sexkopandet namnvart; Indonesien och Filipinerna. Jag har hort fran jobbarkompisar som jobbat i Indonesien att prostitutionen ar narmast lika utbredd och oppen som i Thailand och Filipinskor som saljer sex finns i varenda bar i hela ostasien. Konfucianismen i Kina/Korea verkar inte heller ha haft nagon dampande effekt och inte heller taoismen i Japan. Jag tror jamstalldhet mellan konen och jamlikhet inom samhallet ar det enda som minskar utbudet/efterfragan, alla andra atgarder far det bara att mojligtvis bli mindre synligt.

Isaanbo, de dar skrattsmileysarna efter "en klok man" kostade dig en stock snus, minst ;)

Vad snusar du för sort, du skall få den första lagligt importerade stocken. :D :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Atom

Isaan bo, grov eller general lossnus, jag tackar som odmjukast for ditt erbjudande. Ska hamta upp 3 stockar i Shanghai pa mandag sa jag star mig tills midsommar och den arliga Sverigeresan. Vad jag forstatt sa paserar du Phanom Sarakham (Chachoengsao) pa vagen upp till Isaan sa du ar alltid valkommen att gora ett stopp har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isaan bo

Hej,

Komplext detta...

Relativ fattigdom, långvarig tradition (hundratals år), försörjningsplikt gentemot familjen, relativ social acceptans och en religion/kultur vars moraliska invändningar förmodligen är mildare än i länder med islam/kristendom som grundsyn/religion, är nog ALLA delförklaringar till prostitionens utbredning i Thailand.

Misstänker att ni är kompisar ;)

Kloka ord fran CT - som vanligt - nastan provocerande att du alltid ar sa eftertanksam och balanserad Kockos  ;)Tillbaka till civilisationen nu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För om universitetsstudenter säljer sina kroppar är det ju inte längre fråga om absolut fattigdom, då är det fråga om begär. Begär efter prylar ofta.

Detta är inte ett thailändsk fenomen, det finns i hela världen - inte minst  i Sverige där försäljning av sextjänster av "vanliga" ungdomar är mycket mer förekommande numer pga Internet.

Och? Frågan var väl om det är fattigdom som är förklaringen till prositutionen i Thailand.

Även om ditt inlägg handlade om sexsäljar-anledningar så handlade tråden även om ifall prostitutionen ingår i kulturen i Thailand. Det var av den anledningen jag påtalade att fenomenet är utbrett även i Sverige.

Jo, jag kom på det lite senare... var lite för snabb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som kontrast till den här debatten kan vi titta på Kunskapskanalen i kväll kl 20:00. "Tabu" handlar idag om svenska kvinnor som reser till Gambia och inleder förhållanden med yngre män.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×