Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
nevelius

Svenska böcker gratis i datorn

Rekommendera Poster

De flesta kanske känner till det redan men jag vill i alla fall tipsa om e-böcker. Är man på resande fot och har med sig sin dator kan man låna .pdf-filer från länsbiblioteken bara man har en uppkoppling. Man kan också lyssna på många som strömmande ljudfil. Det enda man behöver förutom dator med programmet Adobe Digital Editions (eller Windows Media Player) är ett lånekort.

Fördelarna är förstås att det är gratis, och att man kan komma åt dem var man än befinner sig i världen. Nackdelen är att det är lite tråkigt att läsa på en skärm, alternativt att man måste ha datorn uppkopplad om man vill lyssna på en bok.

http://www.elib.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lust att skicka hit det?

Nu har jag kollat i plånboken där det alltid ligger men av någon underlig anledning så var jag tydligen för ordentlig i höstas och la ur det i Sverige. Jag ska prata med min dotter om hon kan hitta det. Det enda som behövs är kortnumret (som jag inte minns) och en pin-kod.

Om jag inte lyckas kanske någon vänlig forum-medlem i Sverige kan bistå, eftersom det inte gäller fysiska böcker så går det inte att missbruka och är enligt min uppfattning därför helt riskfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lust att skicka hit det?

Nu har jag kollat i plånboken där det alltid ligger men av någon underlig anledning så var jag tydligen för ordentlig i höstas och la ur det i Sverige. Jag ska prata med min dotter om hon kan hitta det. Det enda som behövs är kortnumret (som jag inte minns) och en pin-kod.

Om jag inte lyckas kanske någon vänlig forum-medlem i Sverige kan bistå, eftersom det inte gäller fysiska böcker så går det inte att missbruka och är enligt min uppfattning därför helt riskfritt.

Ja, det är riskfritt. Jag delar gärna med mig av mitt lånekortsnummer jag också. Pin-kod behövs bara när man lånar till palmdatorer tror jag. De vanliga ljud och pdfformaten funkar ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

F.o.m maj kan man gå in på biblioteket i Timrå och tanka ner ljudböker direkt på mp3spelaren eller smatphonen/ipod vill minnas drygt 300 titlar (böcker).

Också här ett lånekort som man får gratis (via kommunskatten). Förbenat bra ordnat. :kla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ni ALLDELES säkra på att det inte blir något problem för den som lånar ut sitt lånekort?

Vill ju inte ställa till problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan det inte gärna bli så länge du håller dig till att låna e-böcker (och vad skulle du annars kunna göra borta i Thailand  ??? ). Efter lånetiden gått ut slutar filen att fungera och är man inte klar får man "låna om" den. Du kan alltså inte skaffa oss en massa böter för lån som inte lämnats tillbaka  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men jag menar, kanske de börjar undra varför det lånas böcker från Bangkok hej vilt samtidigt som någon i Sverige lånar riktiga böcker. På samma gång alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äsch. Vi är flera personer i familjen som lånar på mitt kort. Allt går på data så ingen har en aning om vad man gör. Och skulle någon undra så är det bara att säga att det är en stackars kusin i förskingringen som jag låter få ta del av den svenska kulturen  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill slå ett slag för talböcker. Oumbärligt på semestern. Ligga på stranden, plugga in mp3 och slappa samtidigt som man får läst en bra bok för sig. Det måste vara höjden av bekvämlighet!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×