Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Endoo

Border run från Phuket

Rekommendera Poster

Nu när man just flyttat till Phuket från Samui tänkte jag kolla hur det är smidigast att göra en border run och hur lång tid det tar. Inget weekend förslag utan snabbast möjliga förslaget att personligen göra resan.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bussen till Burma! Trist bussresa på hur många timmar som helst, men du åker fram och tillbaka på en dag.

ska du söka nytt visum måste du ju nog tyvärr ut ur landet och vara borta iaf en dag...förslagsvis singapore eller KL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bussen till Burma! Trist bussresa på hur många timmar som helst, men du åker fram och tillbaka på en dag.

ska du söka nytt visum måste du ju nog tyvärr ut ur landet och vara borta iaf en dag...förslagsvis singapore eller KL

Gör som dom flesta andra som bor i Phuket åk till Penang

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lauri

Ta buss från Phuket till Ranong, tuk tuk eller moto till immigration i Ranong, bli  utstämplad från Thailand, sen båt över till Kawthoung på den Burmesiska sidan, dag-visum kostar 10 USD, och samma rutt tillbaka. Kan göras på ca. 10 timmar. Snabbare om du har egen bil. Finns att köpa som paketresa hos många resebyråer i Phuket. Kostnad på egen hand ca. 600 baht + 10 USD.

Inte mycket att se i Kawthoung, men ett besök på torget är värt besväret, samma sak med en öl i hamnen. Cigaretterna är billiga på den Burmesiska sidan, t.ex. Vegas som är en bra Marlboro kopia under 200 baht / limpa. Baht accepteras i Kawthoung, för visum är det bäst att ha dollar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

Jag ska bara över en gräns, ska inte ha nytt visum eller så men som alla måste man "visa upp sig" på gränsen var 3:e månad när man har 1 års visum.

Orkar inte med bök och stök. Vill sätta mig på en stol och sen kliva av för att gå 50 meter över en gräns, gå tillbaka och sen sätta mig ner och slumra till för att vakna upp hemma igen  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

Jag ska bara över en gräns, ska inte ha nytt visum eller så men som alla måste man "visa upp sig" på gränsen var 3:e månad när man har 1 års visum.

Orkar inte med bök och stök. Vill sätta mig på en stol och sen kliva av för att gå 50 meter över en gräns, gå tillbaka och sen sätta mig ner och slumra till för att vakna upp hemma igen  :)

Köp då en "paketresa" till Burma. Tror vi var i Burma kanske 1/2 timme max. Bara in och stämpla passet och sen ut igen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del har ettårs-visum som kräver att man reser ut var tredje månad, en del har bara uppvisningsskyldighet var tredje månad. Om man bara ska visa upp sig behövs enbart besök på Immigrationen i Phuket stad (eller att man skickar pappren).

Man har inte både och, så vad har du för visum egentligen Endoo?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del har ettårs-visum som kräver att man reser ut var tredje månad, en del har bara uppvisningsskyldighet var tredje månad. Om man bara ska visa upp sig behövs enbart besök på Immigrationen i Phuket stad (eller att man skickar pappren).

Man har inte både och, så vad har du för visum egentligen Endoo?

Non immigrant B Multiple entry. Tror jag måste till en gräns och stämpla ut... Nästa år får jag ficka 1 års single entry  :)

Behöver inte åka någonstans om jag inte vill men vill göra det 100% rätt denna gång  :P så jag ska ta reda på om det stämmer som jag tror att jag måste stämpla ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isaan bo

En del har ettårs-visum som kräver att man reser ut var tredje månad, en del har bara uppvisningsskyldighet var tredje månad. Om man bara ska visa upp sig behövs enbart besök på Immigrationen i Phuket stad (eller att man skickar pappren).

Man har inte både och, så vad har du för visum egentligen Endoo?

Non immigrant B Multiple entry. Tror jag måste till en gräns och stämpla ut... Nästa år får jag ficka 1 års single entry   :

Behöver inte åka någonstans om jag inte vill men vill göra det 100% rätt denna gång  :P så jag ska ta reda på om det stämmer som jag tror att jag måste stämpla ut.

Åk till immigration på Phuket, då kommer dom klargöra om du måste

ut eller bara visa upp dig. :D:o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara läs i passet - det står där!

Jasså, vart skulle det stå? Visumet är ju bara stämpel utan info. Förutom vad för visum det är men inget mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst lauri

Du fick ett stämpel i passet när du kom in i landet, där står datumet för inresa och "admitted until" och datum. Detta borde ge en viss vägledning, om du inte har varit på immigration och fått nya stämplar där.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så datumet på stämpeln om man bara måste vara på immigrant är alltså över ett år fram om man har 1 års visum?? Alltså, det står inte datum för när du ska infinna dig på immigrant? Skumt...

I så fall är det som jag trodde att jag måste över gränsen var 3:e månad. Stämpeln är 3 månader lång.

Jättejobbigt att jag måste ta en dag var 3:e månad för att få bo här  ;) hehe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om datumet är tre månader på stämpeln har du visum som kräver att du lämnar landet. På mitt är datumet ett år framåt och sedan får jag en annan papperslapp med datumet för "uppvisning" på immigrationskontor i landet.

Förstår att det är jobbigt Endoo  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så datumet på stämpeln om man bara måste vara på immigrant är alltså över ett år fram om man har 1 års visum?? Alltså, det står inte datum för när du ska infinna dig på immigrant? Skumt...

I så fall är det som jag trodde att jag måste över gränsen var 3:e månad. Stämpeln är 3 månader lång.

Jättejobbigt att jag måste ta en dag var 3:e månad för att få bo här  ;) hehe

Din stackare! :D;)

Helene

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isaan bo

Jag kollade inte mitt visum, utan trodde att det räckte med att anmäla mig var 3e

månad. Som tur var ringde man från Immigration idag o tala om att jag måste ut ur

landet, senast imorgon, så jag far till Laos t.o.r. :o :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×