Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Mia

Finns det någon skidexpert här? Längd på skidor...

Rekommendera Poster

Ska köpa slalomskidor till sonen och är ute o kollar på Blocket.

Har ingen lust att lägga ner en förmögenhet på ett par skidor som man bara kan använda ett fåtal dagar i år...

Så.... han är ca 128 lång...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska köpa slalomskidor till sonen och är ute o kollar på Blocket.

Har ingen lust att lägga ner en förmögenhet på ett par skidor som man bara kan använda ett fåtal dagar i år...

Så.... han är ca 128 lång...

Hej hej jag har åkt en del slalom, var ett tag sen nu men jag har för mig att skidorna ska räcka upp till näsan...Om ingen annan vet kan jag alltid kolla upp det. Ska hem om 1,5 vecka ska se om jag har några gammla skidor kvar som du kan få...annars känner jag många som håller på. Är det bråttom???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte expert, men en fråga. Varför köpa när det är så billigt att hyra?? Speciellt till barnen. Vi hyrde ett komplett paket till vår snart åttaåriga kille (pjäxor, skidor, stavar, hjälm) och det betalar vi 195 kronor för, det är för en hel vecka. Till 12-åringarna samma sak för 395, och det finns ännu billigare om man orkar sig lite längre ändå från skidbackarna.

Jag för min del ser bara fördelar med att hyra; barn växer och man slipper köpa och sälja utrustning varje år, man får alldeles ny utrustning, de är alltid slipade och skarpa och man får hjälp med att prova ut precis vad som behövs och allt blir i rätt storlek.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska köpa slalomskidor till sonen och är ute o kollar på Blocket.

Har ingen lust att lägga ner en förmögenhet på ett par skidor som man bara kan använda ett fåtal dagar i år...

Så.... han är ca 128 lång...

Hej hej jag har åkt en del slalom, var ett tag sen nu men jag har för mig att skidorna ska räcka upp till näsan...Om ingen annan vet kan jag alltid kolla upp det. Ska hem om 1,5 vecka ska se om jag har några gammla skidor kvar som du kan få...annars känner jag många som håller på. Är det bråttom???

Vi ska upp till kusinen i Hassela under sportlovet så jättebråttom är det ju inte... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte expert, men en fråga. Varför köpa när det är så billigt att hyra?? Speciellt till barnen. Vi hyrde ett komplett paket till vår snart åttaåriga kille (pjäxor, skidor, stavar, hjälm) och det betalar vi 195 kronor för, det är för en hel vecka. Till 12-åringarna samma sak för 395, och det finns ännu billigare om man orkar sig lite längre ändå från skidbackarna.

Jag för min del ser bara fördelar med att hyra; barn växer och man slipper köpa och sälja utrustning varje år, man får alldeles ny utrustning, de är alltid slipade och skarpa och man får hjälp med att prova ut precis vad som behövs och allt blir i rätt storlek.

Han har redan pjäxor...

Och dessutom snowboard med tillhörande skor...

Vi bor ganska nära Hammarbybacken så han kommer åka ganska mycket där och det känns onödigt att hyra varje gång...stå i kö och "jocka"... bättre att ha grejer... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska köpa slalomskidor till sonen och är ute o kollar på Blocket.

Har ingen lust att lägga ner en förmögenhet på ett par skidor som man bara kan använda ett fåtal dagar i år...

Så.... han är ca 128 lång...

Hej hej jag har åkt en del slalom, var ett tag sen nu men jag har för mig att skidorna ska räcka upp till näsan...Om ingen annan vet kan jag alltid kolla upp det. Ska hem om 1,5 vecka ska se om jag har några gammla skidor kvar som du kan få...annars känner jag många som håller på. Är det bråttom???

Vi ska upp till kusinen i Hassela under sportlovet så jättebråttom är det ju inte... ;)

OK ´Men jag kan ringa hem och kolla, bor iof i Dalarna men men det kanske går att ordna...Ska ni till Sälen istället då, Dalarna är ju mycket bättre :laugh:

Men jag tror nog det ska finnas några avlagda hemma, lillebror har också tävlat så vi har gjort av med ett och annat par....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska köpa slalomskidor till sonen och är ute o kollar på Blocket.

Har ingen lust att lägga ner en förmögenhet på ett par skidor som man bara kan använda ett fåtal dagar i år...

Så.... han är ca 128 lång...

Ja ja---jag vet att det är bättre backar i Sälen ...men jag ska hälsa på kusinen oxå...åka scooter och lite annat skoj.

De har hyrt lite festligheter i Hassela under helgen för hans tjej fyller 30...

Vad snällt att du tänkte på mig när du kom på detta med att ni har ev skidor hemma i Dalarna...men som sagt...

Jag bor i Stockholm... :'(

Har kollat på Carvingskidor...vad är det för skillnad på de och gamla hederliga vanliga slalomskidor ?

De är lite trubbigare----eller ?

Jag är som sagt inget skidproffs...jag åkte mycket när jag var yngre med kompisar uppe i Tännäs o de trakterna...Svanjö o de´...Hade en kompis som har deras föräldrarhem där.

Och så har vi själva hus på Åres baksida....Kall...

Men det var ett tag sen jag åkte ny så jag e lite rostig..

Ju äldre man blir desto skrajare blir man... :D

Hej hej jag har åkt en del slalom, var ett tag sen nu men jag har för mig att skidorna ska räcka upp till näsan...Om ingen annan vet kan jag alltid kolla upp det. Ska hem om 1,5 vecka ska se om jag har några gammla skidor kvar som du kan få...annars känner jag många som håller på. Är det bråttom???

Vi ska upp till kusinen i Hassela under sportlovet så jättebråttom är det ju inte... ;)

OK ´Men jag kan ringa hem och kolla, bor iof i Dalarna men men det kanske går att ordna...Ska ni till Sälen istället då, Dalarna är ju mycket bättre :laugh:

Men jag tror nog det ska finnas några avlagda hemma, lillebror har också tävlat så vi har gjort av med ett och annat par....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska köpa slalomskidor till sonen och är ute o kollar på Blocket.

Har ingen lust att lägga ner en förmögenhet på ett par skidor som man bara kan använda ett fåtal dagar i år...

Så.... han är ca 128 lång...

Ja ja---jag vet att det är bättre backar i Sälen ...men jag ska hälsa på kusinen oxå...åka scooter och lite annat skoj.

De har hyrt lite festligheter i Hassela under helgen för hans tjej fyller 30...

Vad snällt att du tänkte på mig när du kom på detta med att ni har ev skidor hemma i Dalarna...men som sagt...

Jag bor i Stockholm... :'(

Har kollat på Carvingskidor...vad är det för skillnad på de och gamla hederliga vanliga slalomskidor ?

De är lite trubbigare----eller ?

Jag är som sagt inget skidproffs...jag åkte mycket när jag var yngre med kompisar uppe i Tännäs o de trakterna...Svanjö o de´...Hade en kompis som har deras föräldrarhem där.

Och så har vi själva hus på Åres baksida....Kall...

Men det var ett tag sen jag åkte ny så jag e lite rostig..

Ju äldre man blir desto skrajare blir man... :D

Hej hej jag har åkt en del slalom, var ett tag sen nu men jag har för mig att skidorna ska räcka upp till näsan...Om ingen annan vet kan jag alltid kolla upp det. Ska hem om 1,5 vecka ska se om jag har några gammla skidor kvar som du kan få...annars känner jag många som håller på. Är det bråttom???

Vi ska upp till kusinen i Hassela under sportlovet så jättebråttom är det ju inte... ;)

OK ´Men jag kan ringa hem och kolla, bor iof i Dalarna men men det kanske går att ordna...Ska ni till Sälen istället då, Dalarna är ju mycket bättre :laugh:

Men jag tror nog det ska finnas några avlagda hemma, lillebror har också tävlat så vi har gjort av med ett och annat par....

Ja men det går nog att ordna innan sportlovet så att dom kommer till Stockholm om jag får tag på några...Vilken vecka har ni sportlov???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bor ganska nära Hammarbybacken så han kommer åka ganska mycket där och det känns onödigt att hyra varje gång...stå i kö och "jocka"... bättre att ha grejer... :)

Vad har hammarbybacken med skidåkning att göra? :P Tyckte det såg ut som att vårblommorna var på väg upp senast jag var förbi. Skämtåsido... vi hoppas alla på lite snö.

Här har du en guide till lämplig skidlängd:

http://www.freeride.se/content/92/

Själv har jag alltid haft skidor som varit snäppet längre än mig. Om man anser sig som en nybörjare så är det bättre med kortare skidor.

//Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[

Har kollat på Carvingskidor...vad är det för skillnad på de och gamla hederliga vanliga slalomskidor ?

De är lite trubbigare----eller ?

Carvingskidor gör väl att man tar svängar bättre :)... dom är smalare i mitten än vanliga men bredare fram och bak...Används vid slalom, för där är det tätt mellan käpparna...Har faktiskt aldrig provat kom när jag slutade ungefär...Lillebror hade ett par när han tävla i slalom och ett annat på i super-g...Vet inte vilket som skulle passa er bäst...Men det kan ni ju hyra och se efter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bor ganska nära Hammarbybacken så han kommer åka ganska mycket där och det känns onödigt att hyra varje gång...stå i kö och "jocka"... bättre att ha grejer... :)

Vad har hammarbybacken med skidåkning att göra? :P Tyckte det såg ut som att vårblommorna var på väg upp senast jag var förbi. Skämtåsido... vi hoppas alla på lite snö.

Här har du en guide till lämplig skidlängd:

http://www.freeride.se/content/92/

Själv har jag alltid haft skidor som varit snäppet längre än mig. Om man anser sig som en nybörjare så är det bättre med kortare skidor.

//Micke

KOnstigt nog så har de full fräs i backen nu...  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[

Har kollat på Carvingskidor...vad är det för skillnad på de och gamla hederliga vanliga slalomskidor ?

De är lite trubbigare----eller ?

Carvingskidor gör väl att man tar svängar bättre :)... dom är smalare i mitten än vanliga men bredare fram och bak...Används vid slalom, för där är det tätt mellan käpparna...Har faktiskt aldrig provat kom när jag slutade ungefär...Lillebror hade ett par när han tävla i slalom och ett annat på i super-g...Vet inte vilket som skulle passa er bäst...Men det kan ni ju hyra och se efter...

Varför står det "dykinstruktör med otur " under  ?  :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[

Har kollat på Carvingskidor...vad är det för skillnad på de och gamla hederliga vanliga slalomskidor ?

De är lite trubbigare----eller ?

Carvingskidor gör väl att man tar svängar bättre :)... dom är smalare i mitten än vanliga men bredare fram och bak...Används vid slalom, för där är det tätt mellan käpparna...Har faktiskt aldrig provat kom när jag slutade ungefär...Lillebror hade ett par när han tävla i slalom och ett annat på i super-g...Vet inte vilket som skulle passa er bäst...Men det kan ni ju hyra och se efter...

Varför står det "dykinstruktör med otur " under  ?  :o

Hehe för att jag krascha i Thailand och var tvungen att åka hem. Men jag överlevde så det kanske skulle stå "med tur"...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Numera är det carvingskidor som gäller och inget annat. De är betydligt mer lättsvängda och ingen, och jag betonar ingen som använder något annat... nästan. Jag har roat mig att studera andra skidåkare under veckan här i Sälen, och har väl sett en och annan med de äldre traditionella skidorna, men de är så sällsynta, så låååååånga och så.... gamla... att de verkligen väcker uppmärksamhet  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Numera är det carvingskidor som gäller och inget annat. De är betydligt mer lättsvängda och ingen, och jag betonar ingen som använder något annat... nästan. Jag har roat mig att studera andra skidåkare under veckan här i Sälen, och har väl sett en och annan med de äldre traditionella skidorna, men de är så sällsynta, så låååååånga och så.... gamla... att de verkligen väcker uppmärksamhet  :D

Hehe jadu ser, nu känner jag mig gammal... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Numera är det carvingskidor som gäller och inget annat. De är betydligt mer lättsvängda och ingen, och jag betonar ingen som använder något annat... nästan. Jag har roat mig att studera andra skidåkare under veckan här i Sälen, och har väl sett en och annan med de äldre traditionella skidorna, men de är så sällsynta, så låååååånga och så.... gamla... att de verkligen väcker uppmärksamhet  :D

Helt korrekt det nevelius skriver. "Traditionella" skidor finns inte att köpa eller hyra längre (kanske med något litet undantag...). Man ser något enstaka par i backen, och då är de alltså sådana som stått i garaget i minst 10 år  ;) .

Skillnaden mellan carving och traditionella skidor är att när man åker carving så svänger man genom att bara "tänka" sväng (jämfört med dina gamla skidor)  :laugh:.

Carvingskidor till barn bör ofta vara lite kortare (i förhållande till deras egen längd) än skidor till vuxna. Är man inte så van åkare, så bör skidorna också vara lite kortare än om man är mer van.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Numera är det carvingskidor som gäller och inget annat. De är betydligt mer lättsvängda och ingen, och jag betonar ingen som använder något annat... nästan. Jag har roat mig att studera andra skidåkare under veckan här i Sälen, och har väl sett en och annan med de äldre traditionella skidorna, men de är så sällsynta, så låååååånga och så.... gamla... att de verkligen väcker uppmärksamhet  :D

Helt korrekt det nevelius skriver. "Traditionella" skidor finns inte att köpa eller hyra längre (kanske med något litet undantag...). Man ser något enstaka par i backen, och då är de alltså sådana som stått i garaget i minst 10 år  ;) .

Skillnaden mellan carving och traditionella skidor är att när man åker carving så svänger man genom att bara "tänka" sväng (jämfört med dina gamla skidor)  :laugh:.

Carvingskidor till barn bör ofta vara lite kortare (i förhållande till deras egen längd) än skidor till vuxna. Är man inte så van åkare, så bör skidorna också vara lite kortare än om man är mer van.

Exakt...det där med att de ska nå till näsan gäller ju inte carving har jag för mig...

Carving får det bli iaf...

Men om han är ca 128cm lång....Hur långa bör de vara då ?

Han är inte superbra på skidor men lite bättre än medel ...  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En väldigt generellt riktlinje för ett barn skulle jag säga är att skidan ska gå ungefär upp till hakan.

Men - jag skulle nog göra som så att jag tog med mig sonen in till en sportaffär och låtsas vara potentiell skidköpare. Kolla lite med dem för att få reda på vad de tycker om längd på skidor till sonen.

Köper du begagnat, var ändå lite noga med att skidorna inte är för slitna eller för gamla. Sedan bör du nog se till att få bindningarna korrekt inställda (brukar gå att lämna in på sportaffären och få det fixat. Man kanske ändå vill lämna in dem för slipning av kanterna).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överlag så har skidorna blivit kortare iom Carvingskidorna. Oavsett vilket skulle jag rekommendera 90-110 cm då det skall vara lätt att hålla ordning på grejerna.

Vidare rekommenderar jag att köpa nya skidor då det oftast är ont om begagnade skidor i hyfsat skick. Jag har alltid köpt nya till mina barn och när bägge har använt dem har jag sålt dem och fått tillbaka ung. hälften av nypriset. Det tycker jag varit helt OK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×