Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Liselotte

Dricks till bärhjälp?

Rekommendera Poster

Att du jmf gentemot loneniva och darmed oversatter 100 baht till 300 sKr ar smatt galet.

Det är det inte alls om man räknar på personens lönenivå inom det yrket. Dricksen kan ju inte räknas utifrån vem som betalar utan vem som tar emot och för vilken tjänst. Även om du räknar med en dagsinkomst på 300 Baht så det fortfarande 1/3 av den. Menar du att efter 3 hotellkunder så skall personen ha dubblat sin dagslön?

Om du räknar på att 100 Baht är hälften av hans dagslön så får du ta lika mycket och ge i dricks i Sverige. Kan tänka mig att en person som jobbar på hotell i Sverige och bär/kör upp väskor har ca. 12000 ut i lön i månaden. Det är 545 om dagen, så hälften hamnar på 270 kronor.

Varför dra in skatten? Hur ofta tror du någon betalar skatt på sin dricks? :o

Även om du skulle räkna med 100 kronor i Sverige, vilken då skulle motsvara knappa 20% av dagslönen, så vill jag se de svenskar som ger 100 kr i dricks när de tar in på hotell i Sverige! Yeeehh ... right. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst wille

Att du jmf gentemot loneniva och darmed oversatter 100 baht till 300 sKr ar smatt galet.

Det är det inte alls om man räknar på personens lönenivå inom det yrket. Dricksen kan ju inte räknas utifrån vem som betalar utan vem som tar emot och för vilken tjänst.

Om du räknar på att 100 Baht är hälften av hans dagslön så får du ta lika mycket och ge i dricks i Sverige. Kan tänka mig att en person som jobbar på hotell i Sverige och bär/kör upp väskor har ca. 12000 ut i lön i månaden. Det är 545 om dagen, så hälften hamnar på 270 kronor.

Varför dra in skatten? Hur ofta tror du någon betalar skatt på sin dricks?  :o

Även om du skulle räkna med 100 kronor i Sverige, vilken då skulle motsvara knappa 20% av dagslönen, så vill jag se de svenskar som ger 100 kr i dricks när de tar in på hotell i Sverige! Yeeehh ... right. :)

Men att rakna pa att 100 baht ar halften av hans lon ar det som ar galet!!!!

Darmed faller ocksa resten av resonemanget!

Sa ju mer personens inkomst ar ju mer skall man alltsa dricksa?

Jag havdar dels att du har en felaktig bild av lonelaget pa turistorter och dels ar fel ute nar du anser att den skall vara proportionell mot motagande individs lon

For ovrigt att dricksa ett par tjugor (ca 40 spann)ar val knappast en omojlighet i Sverige dar vi dessutom har serviceavgiften inbakat i priset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Daremot bland folk som arbetar i serviceyrken i Bangkok och turistorter ar loner pa 15,000-25,000 inget ovanligt.

Jag bor inte i Thailand, men vad gäller hotellpersonal så vet jag att de flesta som jobbar i receptioner på de vanliga hotell i Bangkok/Phuket går oftast in på ca. 9000 Baht i lön, men har sällan mer än 14000 Baht i lön.

Knappast att en städerska eller en bell boy har de lönerna ..... samma sak som Isaan bo skrivit ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst wille

Du menar att nedanstående i serviceyrken tjänar 15-25000 i mån.

Hotellstäderska

Väskbärare

Bensinstationer

Seven eleven

Big C

Affärsanställda övrigt

Taxi

Tuktuk

Nattvakter

Bussch.

Lastbilsförare

M.m

I vilken värld lever du. ;)

Vi kan nog kallt konstatera att jag inte ar risbonde iaf  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst wille

Daremot bland folk som arbetar i serviceyrken i Bangkok och turistorter ar loner pa 15,000-25,000 inget ovanligt.

Jag bor inte i Thailand, men vad gäller hotellpersonal så vet jag att de flesta som jobbar i receptioner på de vanliga hotell i Bangkok/Phuket går oftast in på ca. 9000 Baht i lön, men har sällan mer än 14000 Baht i lön.

Knappast att en städerska eller en bell boy har de lönerna ..... samma sak som Isaan bo skrivit ovan.

Inte om du raknar med den forvantade inkomsten pa dricks!!!!!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

For ovrigt att dricksa ett par tjugor (ca 40 spann)ar val knappast en omojlighet i Sverige dar vi dessutom har serviceavgiften inbakat i priset.

Serviceavgiften är också inbakat i priset på 99% av hotellen! Oftast inte på mat/dryck men på rum där denna tjänst ingår finns det inräknat.

Ok, räkna på 40 kr för en svensk dricks i Sverige, vilket du uppger. Alltså är detta 7% av svenskens dagslön. Så räkna att 100 Baht skulle motsvara thailändarens 7%, då skulle hans dagslön vara ca. 1400 Baht. Kom igen! Räkna med 50 Baht då. Ja då motsvarar det 700 Baht i dagslön. Nu snackar du om månadslöner mellan 15400 och 30800 Baht för en bell boy i Thailand. Så vem har fel tankesätt vid räkningarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte om du raknar med den forvantade inkomsten pa dricks!!!!!!!!!

Om man räknar med en lön + dricks på mellan 15000-30000 Baht i månaden så borde någon säga något till de som pluggar på universitetet, då många av de har sådana löner efter att ha pluggat några år :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst wille

For ovrigt att dricksa ett par tjugor (ca 40 spann)ar val knappast en omojlighet i Sverige dar vi dessutom har serviceavgiften inbakat i priset.

Serviceavgiften är också inbakat i priset på 99% av hotellen! Oftast inte på mat/dryck men på rum där denna tjänst ingår finns det inräknat.

Ok, räkna på 40 kr för en svensk dricks i Sverige, vilket du uppger. Alltså är detta 7% av svenskens dagslön. Så räkna att 100 Baht skulle motsvara thailändarens 7%, då skulle hans dagslön vara ca. 1400 Baht. Kom igen! Räkna med 50 Baht då. Ja då motsvarar det 700 Baht i dagslön. Nu snackar du om månadslöner mellan 15400 och 30800 Baht för en bell boy i Thailand. Så vem har fel tankesätt vid räkningarna?

For det forsta, exakt pa vilket satt anser du det vara relevant hur stor del av den fasta lonen som ges i dricks.

For det andra sa ar det ju just har skatt, prisbild osv spelar in. Istallet for att oversatta berakningen rakt over (vilket du gor rent matematiskt korrekt) sa maste du snarare ta kopkraften av inkomst (efter skatt) in i berakningen. Utan att gora det blir berakningen endast teoretisk och darmed forlorar sitt varde.

Vi kanske kan noja oss med att inte se saken pa samma satt gallande detta.

Vad jag inte ar riktigt klar pa ar hur ett "for hogt" dricksande kan tankas vara negativt for vare sig individ eller samhalle.

Resonemanget ar for min del ganska enkelt. Kostnaden for mig ar sa mkt mindre rent komperativt jamfort med mervardet for mottagaren att det blir 'vettigt" eller finns det nagra moraliska aspekter som du anser strida mot detta?

ps. maste forsoka hinna jobba lite grann ocksa sa jag har rad att dricksa aven i framtiden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. For det forsta, exakt pa vilket satt anser du det vara relevant hur stor del av den fasta lonen som ges i dricks.

2. For det andra sa ar det ju just har skatt, prisbild osv spelar in. Istallet for att oversatta berakningen rakt over (vilket du gor rent matematiskt korrekt) sa maste du snarare ta kopkraften av inkomst (efter skatt) in i berakningen. Utan att gora det blir berakningen endast teoretisk och darmed forlorar sitt varde.

Köpkraften (2), dvs pengarnas värde i förhållande till gällande lands priser får du indirekt från (1), vilket gör att du kan beräkna dricksens värde utifrån lönen. Det är alltså inget konstigt. Sedan om du fastställer dricksen ur lönen eller basvarorna som bröd, mjölk eller mjöl är nästan irreleveant då du oftast hamnar på samma slutsats.

Resonemanget ar for min del ganska enkelt. Kostnaden for mig ar sa mkt mindre rent komperativt jamfort med mervardet for mottagaren att det blir 'vettigt" eller finns det nagra moraliska aspekter som du anser strida mot detta?

Du visar med detta själv att dina slutsatser här kommer från ditt emotionella synsätt och inte från slutsatser som rör det ekonomiska läget och värdet av pengarna, samt proportionen mot vad de pengar är för, dvs vilken tjänst. Om du anser att 100 Baht är rimligt för att köra en vagn med väskor och lägga de på ett bord eller marken, vilket tar oftast mindre än 5 minuter så får du ge det i dricks helt enkelt.

Vad jag inte ar riktigt klar pa ar hur ett "for hogt" dricksande kan tankas vara negativt for vare sig individ eller samhalle.

Ett enkelt exempel är att jämför turistregioner och Isaan eller andra mindre framstående regioner i Thailand. De klyftorna mellan folk i de olika regionerna har ju inte skapats från ingenting. Jag säger att det är enda orsaken, men kanske en av de.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst wille

Ett enkelt exempel är att jämför turistregioner och Isaan eller andra mindre framstående regioner i Thailand. De klyftorna mellan folk i de olika regionerna har ju inte skapats från ingenting. Jag säger att det är enda orsaken, men kanske en av de.

De ar allmant erkannt att turism och framforallt inhemsk sadan ar ett effektivt medel for omdistrubution av kapital dar flodet gar fran rik till mindre bemedlad.

Att du hanvisar tii de regionala skillnaderna inom Thailand till turistnaringen ger sken av att du chansar eftersom effekten faktiskt ar den motsatta en den du beskriver. Detta ar knappast nagon makroekonomisk hemlighet och om du misstror mig sa foreslar jag nagra minuters googlande for att reda ut begreppen. Ett av manga skal till varfor det ar sa ar att tex en majoritet av de som arbetar pa turistorterna ar hemmahorande i fattigare regioner och en stor del av inkomsterna oavkortat gar tillbaka dit.

Jag kan kopa att man argumenterar mot for hoga dricksnivaer for att man

1, ar snal,

2, tycker det ar ofortjant i forhallande till arbetsinsats

men inte nar man argumenterar att det ar for "Thailands basta" eftersom det inte finns nagra som helst belagg for detta utan snarare motsatsen.

Jag hymlar inte med att mina motiv ar emotionella, men menar du da att dina inte ar det eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Endoo,

Vilka är det som tjänar över 15000 här på våran kokosö?

Jag känner/är bekant med många thai som tjänar både 20, 30, 40 och 100,000 (och mer) i månaden på Samui. De är allt från restaurangägare, golfspelare till jetskiuthyrare och tatuerare. Tänk att en tatuering som tar två timmar att göra går på 2-3000 baht exempelvis. En mäklartjej jag känner sålde några rai strandland ganska nyligen och fick över en miljon i provision. En IT-tekniker har ofta mellan 15-25,000 i månaden.

Medellöner är givetvis väldigt svåra att beräkna/uppskatta av en rad anledningar, men här är en lista jag hittade nyligen gällande olika yrken:

Arbetsbeskrivning och medellön:

Fishing 2,968

Agriculture, hunting and forestry 3,019

Private households with employed persons 4,068

Construction 4,706

Hotels and restaurants 5,680

Other community and social work 6,311

Manufacturing 6,420

Housekeeper 6,532

Wholesale and retail trade, repair business 6,760

Mining and quarrying 7,646

Driver 8,528

Real estate, renting and business activities 9,571

Health and social work 10,804

Public administration and defense 11,375

Transport, storage and communication 11,752

Education 14,883

Office staff 15,222

Public relations staff 16,635

Electricity, gas and water supply 17,841

Financial intermediation 19,325

Office staff 15,222

Public relations staff 16,635

Sales/marketing staff 23,785

Researcher (Thai) 24,722

Engineering 26,051

Executive Secretary 32,296

PC Programmer 22,000-35,000

Web Designer 25,000-35,000

System Analyst 40,000-45,000

Office Manager 47,994

Webmaster 45,000-60,000

Personnel/HRD director 71,222

Plant manager 73,396

IT Manager 90,000-150,000

Minimilöner i olika områden, i baht:

Bangkok 170

Phuket 168

Phang Nga 145

Ranong 143

Källa: Board of Investment och National Statistical Office, Första kvartalet, 2005

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag hymlar inte med att mina motiv ar emotionella, men menar du da att dina inte ar det eller?

Nej. Min dricks i det fallet bygger på slutsatsen som jag skrev ovan. Alltså vad är lönerna och vad är rimligt att ge för denna tid. Sedan om personen är kvinna/man/gammal/ung mm spelar ingen roll för mig.

Dock om jag ger pengar till någon uteliggare på gatan, så är det emotionella motiv, men då pratar vi om annat än dricks.

Alla har som rätt att ge hur mycket de vill. Jag sade aldrig att detta var dåligt för landet, kanske försökte ge exempal att det skulle kunna vara det, utan jag bygger mina slutsats bara på dagens löner och arbetet som tjänsten motsvarar och då anser inte jag att 100 Baht är rimligt och inte 100 kr i Sverige heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sabai

Martin och Isaanbo , svaret på vad jag betalar dom som bygger mitt hus är .

10.000 bath i månaden . Plus att dom kommer att få 35.000 bath på man när huset är klart och jag är nöjd .

Gratis lunch , vill inte att någon ska svimma och skada sig på grund att dom inte har fått mat i sig . Har avtal med en restaurang som levererar varje dag .

Finns tillgång vatten på flaska , kaffe och te . Vill inte att dom ska få vätskebrist .

Dom är 20 st som jobbar . När folk får höra vad jag betalar så skakar dom huvudet och säger att jag inte är klok . För mig är en väldigt lite bit av hela kostnaden .

Ni får tycka vad ni vill , men jag vill sova gott på natten .

Sedan så tycker jag personligen att ni jämnför saker som inte kan jämnföras . Den här diskussionen med dricks har jag hört i över tio år , att det kommer att förstöra landet och det har inte hänt än . Turisterna vill ha det så billigt som möjligt för sig själva och sedan bryr man sig inte nämnvärt om befolkningen .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sabai

Sabai, jag är bara nyfiken, hur många månader tar det att bygga ditt hus?

Runt 1 år , för att det ligger som det gör . Var lite svårare att bygga där .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sabai, jag är bara nyfiken, hur många månader tar det att bygga ditt hus?

Runt 1 år , för att det ligger som det gör . Var lite svårare att bygga där .

*avis*

helt underbart att ha ett eget hus...  :D :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant med lönerna.

Då är det många som har det mycke bättre än jag trodde :P

Vi har kalkulerat och kommit fram till att vi utan problem kan klara oss på 12-15000 i mat, bensin och annat om vi äter ute varje dag minst en gång och sen äter frukost/lunch hemma och sen boende på 10´000 i månaden och då får man ju ett helt ok boende om det är på heltid.

Det är då ca 12´000 person/ månad och många har mindre utgifter för boende  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sabai, jag är bara nyfiken, hur många månader tar det att bygga ditt hus?

Runt 1 år , för att det ligger som det gör . Var lite svårare att bygga där .

då gissar jag på att hela kåken går på dryga miljonen kronor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Sabai, tycker du inte då att 10000 är alldeles för lite?  :-\  :laugh:

Här kommer lite mer galen räkning från mig, som sista inlägg i denna tråd.

Om en bell boy får dricks på 100 Baht för 5-10 minuter, så borde han i alla fall få tre hotellgäster i timmen. Ahhh ... låt och säga 2. Så 200 Baht i timmen. Gånger 8 timmar per dag (fast många satar faktiskt jobbar mer än 8 timmar), gånger 22 dagar (fast många jobbar mycket mer än det i månaden. Det slutar på 35200. Ja, vi lägger på lite lön från hotellet på 6000 Baht. Ok, det slutar på lite över 40000 Baht i månaden. Även om vi drar skatt på det så är dina arbetare underbetalda, kraftigt underbetalda och har nog hårdare arbete ibland än en bell boy. :) :)  Fy skäms!

Som ni ser så kan man få till räkningar till vad som helst och diskussionen kan hålla på i evigheter. Villa vill vara "good guys" och betala mer, vissa snålar och vissa betalar vad de anser att den utförda tjänster är värd till tid och rådande lönekostnader.  :kiss:

Vad som skadar landet och inte skadar landet kan vi ta om 20 år och se vad som har hänt, hur stor arbetslösheten är och om det fortfarande finns lika stor turism. Vem vet .....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Endoo,

De som jobbar för 3000-10,000 baht på Samui är ofta (givetvis inte alltid) från Thailands fattigare delar eller tom Myanmar (Burma). Jag säger inte att alla Samuibor är rika, för det är inte sant: Men många har relativt feta månadslöner och/eller andra värdefulla tillgångar i form av hus och land etc. Givetvis till stor del tack vare turismen och öns popularitet.

Martin,

Om en bell boy får dricks på 100 Baht för 5-10 minuter, så borde han i alla fall få tre hotellgäster i timmen

Skulle han verkligen få det (i verkligheten) så skulle nog väskbärare bli det populäraste arbetet bland lågutbildade i Thailand. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sabai

Här kommer ännu galnare räknande och jämnföranden .

Man kan jämnföra olika saker och se det ur olika perspektiv .

Alternativ 1.  Bäraren går ifrån punkt A till punkt B , det tar så och så lång tid . Då ska han 20 bath för annars får han en timlön som blir väldigt hög .

Alternativ 2. Jag sitter på flyget i nästan elva timmar , sitter sedan på flygplatsen i två timmar . Sedan flyger jag till puket i 1 timme och sedan 1 time i taxi till hotellet . Väskkillen  kommer och öppnar taxidörren åt mig och sedan tar min väskor . Han går till disken hämtar nyckeln och visar mig till rummet . Han slår på AC och jag säker att jag behöver att duscha , han vrider på vattnet . Jag ger honom 100 bath och är tacksam för hans uppmärksamhet och vänlighet .

Visst , jag blandar in känslomässiga aspekter . och man kan jämnföra saker och ting i evighet och hur olika perspektiv .

En del sitter och skryter om att dom kunde pruta ner tröjköpen med hundra bath . Men andra sidan , innan dom åkte på resan så köpte dom en platt-tv för 25.000 kr . Som efter ett år kommer att vara värd 15.000 kr . Och varför gav dom 25.000 kr i sverige när samma tv i thailand kostade 15.000 kr . Man skulle aldrig ge 25.000 kr för en tv i thailand , för man är ju inte dum . Men i sverige gör man det gärna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SABI  Du har uppenbarligen inte fattat ett dugg.Du medverkar MEDVERKAR ju till att höja prisnivån både för tutister samt fastboende.DU SLÄNGER UPPENBART UT PENGAR SOM DET VoRE RISGRYN.Det innebär att turister med mindre ekonomi inte kan åka för att använda de fina stränder o träff den trevliga befolkningen. DU MÅSTE STäLLA DIG FRÅGAN VARFÖR DET ÖVER LAG ÄR SÅ MYCKETT BILIGARE I BANKOK. DINA TV EX ÄR JU RENA RAPAKALJAN. Men hade det inte varit för att sådana som dig som varit med om att skapa denna pris spiral, hade jag inte idags läge planeratt resa BANKOK NORR ÖST SYD.Detta såg jag tydligt när jag jämförde BANKOK- KO SAMUI. Bojkottade KANARIÖARNA FRÅN 97,afton bladet hoppade på tappade mycket turister på grund av en pris bild somm vi faktiskt själva skapade              BOJKOTTA  ÖVER PRISER PÅ TIPPS TAXI ETC >:(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmmm, skrev ett jääättelångt inlägg som blev som en roman...  :P Censurerade mig själv... Kortar ned det hela med att jag håller med om det som skrivits tidare att man ska se till propotionerna i landet, inte till hur "lite" det är för oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×