Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
qudos

Vad tror ni om dessa?

Rekommendera Poster

Nu har jag läst så gott som alla trådar on vaccinationer men blir inte klokare för det. :'(

Ska till Bangkok i 4 dygn och till Ko Chang i 10 dygn med start 1:e januari och ska bo på bra hotell. Vilka vaccinationer bör jag skaffa? Vistelsen kommer att vara en blandning av slappande på stranden och lite fiske, klättring och kanske nån trekkingtur eller liknande.

Är det onödigt att ta Twinrix eller räcker det med Havrix?

Jag anser mig själv inte ha en känslig mage, är Dukoral onödigt? Vill ju inte bli dålig på en så kort resa.

Läste att det finns nåt som heter Vivotif, nån som känner till det?

Om man kollar på Twinrix tex så koster den 550:- där jag bor, är det priset per dos eller vad det kostar för ett fullgott skydd?

Hoppas att nån kan bena ut lite av allt detta...  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag läst så gott som alla trådar on vaccinationer men blir inte klokare för det. :'(

Ska till Bangkok i 4 dygn och till Ko Chang i 10 dygn med start 1:e januari och ska bo på bra hotell. Vilka vaccinationer bör jag skaffa? Vistelsen kommer att vara en blandning av slappande på stranden och lite fiske, klättring och kanske nån trekkingtur eller liknande.

Är det onödigt att ta Twinrix eller räcker det med Havrix?

Jag anser mig själv inte ha en känslig mage, är Dukoral onödigt? Vill ju inte bli dålig på en så kort resa.

Läste att det finns nåt som heter Vivotif, nån som känner till det?

Om man kollar på Twinrix tex så koster den 550:- där jag bor, är det priset per dos eller vad det kostar för ett fullgott skydd?

Hoppas att nån kan bena ut lite av allt detta...  :)

Sjukvården hos oss tyckte Havrix räckte. Jag skulle ta Dukoral, det sticks ju inte ens  :pardon: dumt att chansa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag läst så gott som alla trådar on vaccinationer men blir inte klokare för det. :'(

Ska till Bangkok i 4 dygn och till Ko Chang i 10 dygn med start 1:e januari och ska bo på bra hotell. Vilka vaccinationer bör jag skaffa? Vistelsen kommer att vara en blandning av slappande på stranden och lite fiske, klättring och kanske nån trekkingtur eller liknande.

Är det onödigt att ta Twinrix eller räcker det med Havrix?

Jag anser mig själv inte ha en känslig mage, är Dukoral onödigt? Vill ju inte bli dålig på en så kort resa.

Läste att det finns nåt som heter Vivotif, nån som känner till det?

Om man kollar på Twinrix tex så koster den 550:- där jag bor, är det priset per dos eller vad det kostar för ett fullgott skydd?

Hoppas att nån kan bena ut lite av allt detta...  :)

550:- är per dos dvs slutsumman blir 3x550= 1650

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag inte redan tagit Havrix (eller liknande), skulle jag personligen inte tveka att välja Twinrix. Ett skydd mot Hepatit B (även om det inte räcker hela livet, så räcker det länge) tycker jag kan vara värt några extra hundralappar.

Ducoral tar inte vi, men där är det nog mer upp till var och en att avgöra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att förstå varför ni inte följar de offentliga rekommendationer ?

Kolla med den lokala infektionsklinik ! Det är lika dumt att spara på vaccinationer som att spara på sjukförsäkring när man resar utomlands.

Har man råd med resan har man väl oxå råd med säkerheten ... eller ?

Risken att fråga om såna viktiga frågor i ett forum är att ni får fel information av vissa som tror dom vet....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag har kollat med flera olika vaccinationställen och dom säger ju lite olika. Känns som att dom kan tjäna rätt bra med pengar på oroliga människor som inte vet vad dom behöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag har kollat med flera olika vaccinationställen och dom säger ju lite olika. Känns som att dom kan tjäna rätt bra med pengar på oroliga människor som inte vet vad dom behöver.

Precis. Det är hemskt tacksamt att spela på människors oro. Dukoral skyddar ju mot väldigt få typer av diarré til exempel. Och inte ens mot den bakterien är skyddet fullgott. Men ändå är det många som vill ha, för säkerhets skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

EmmaCaroline, var på UDs hemsida står dessa rekomendationer? Jag är lite stressad just nu eftersom jag ska iväg på ett möte, men kan läsa den text du hänvisar till när jag kommer hem. Det jag hittar i brådskan angående rekomendationer från UD avseende resa till Thailand är denna sida http://www.swedenabroad.com/Page____4908.aspx Uppenbart inte den rätta eftersom man i stort sett bara talar om Denguefeber här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, egentligen rekomenderas ju inget annat än skydd mot heptatit A, polio, difteri och möjligen (inom parentes) malariaprofylax för den vanlige turisten

Gruppe I: Forretnings- og turistreiser (opptil 3-4 uker) til byer og turiststeder med dagsutflukter.

Jag hänvisar till svenska smittskyddsinstitutet i tråden Salmonella i Thailand

(http://www.thailandforum.se/index.php?topic=4004.0) och där framgår, liksom det gör i svenska FASS

(http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19900907000012&DocTypeID=3&UserTypeID=0)

att Vivotif är ett vaccin mot Salmonella Typhi som orsakar tyfoidfeber, och endast det. Det är inte det agenset som orsakar den sjukdom vi i dagligt tal normalt kallar salmonella. Den salmonellasjukdom vi drabbas av av dåligt stekt kyckling och råa ägg är en zoonos (=kan överföras mellan människor och djur) och Vivotif har ingen verkan på denna. Tyvärr, det hade varit toppen.

Vaccin mot tyfoidfeber (Vivotif) kan rekomenderas till personer som reser som

Gruppe II: Korte eller langvarige utenlandsreiser og opphold i områder med dårlige hygieniske og sanitære forhold, og/ eller nær og langvarig kontakt med lokalbefolkningen (f.eks. arbeidsopphold, ryggsekktur, innvandrere på besøk til tidligere hjemland). For langtidsopphold bør man også skjele til anbefalinger for nabolandene.

men alltså ingår inte vaccin mot tyfoidfeber som standardrekomendation för vanliga familjeresor till de platser vi vanliga (eller ovanliga) turister besöker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dette fant jeg skrevet om Salmonellainfeksjoner på Pasienthåndboka.no til info for Nervelius og ev. andre særlig interesserte. Salmonella thyfi er den mest fryktede formen for salmonella og denne kan man vaccinere seg mot. de andre formene kan man bare beskytte seg mot gjennom å passe på hva man spiser og drikke.

Salmonellainfeksjon

Hva er salmonellainfeksjon?

Infeksjon i tynntarmen med salmonellabakterier, salmonellose. Det finnes over 2000 ulike undertyper (serotyper) av arten Salmonella enterica. Alt etter forløpet kan salmonellainfeksjoner inndeles i tre hovedtyper. Akutt enterokolitt, det vil si betennelse i tynntarm og tykktarm, er den dominerende tilstanden. Denne infeksjonen fører til plutselig diaré, hodepine, magesmerter og feber. Tyfus, tyfoidfeber, er mest beryktet, men forekommer svært sjelden i Norge. Unntaksvis kan infeksjonen føre til blodforgiftning med redusert allmenntilstand, frysninger/skjelvinger og svettetokter.

Salmonella er en av de mest vanlige årsakene til smittsom magetarminfeksjon. I 2005 ble det rapportert om ca 1500 tilfeller av salmonellainfeksjon i Norge, og det store flertallet av disse ble smittet i utlandet. Små barn i aldersgruppen 0-9 år dominerer blant de som er smittet i Norge, med 21% av de meldte tilfellene. Hos de utenlandssmittede dominerer aldersgruppen 40-49 år (20%). Salmonellose viser en klar årstidsvariasjon med flest syke i sommerhalvåret. Forekomsten er størst i august måned for både innen- og utenlandssmittede.

Årlig meldes det om 30-40 tilfeller av diarésykdom hos personer som er blitt smittet av en variant av bakterien Salmonella typhimurium som tidligere er påvist hos fugl. Diaresykdommen går i de fleste tilfeller over av seg selv. Den vanligste smittemåten for denne varianten er kontakt med ville fugler eller deres avføring, samt å spise snø, sand eller jord eller bruk av ikke-desinfisert drikkevann (se salmonellasmitte fra småfulger).

Hvorfor blir vi syke?

Bakterien fører til en betennelsesreaksjon i tynntarmen. Dette gir redusert opptak av vann og næringsstoffer i tarmen, det passerer bare gjennom tarmen, og det fører til diaré og magesmerter. Feberen skyldes stoffer som kroppen skiller ut som reaksjon på infeksjonen (toksiner). Hodepinen kan skyldes uttørring eller stoffer som dannes i kroppen. Blodforgiftning oppstår hvis bakterier kommer over i blodbanen. Dette fører ofte til høy feber.

Smitten skjer vanligvis fra matvarer. Som oftest er kjøttprodukter årsaken, men smitte forekommer også fra salater og melkeprodukter. Bakterien kan også overføres fra mennesker og dyr.

Hvordan smitter salmonella?

Smitten overføres vanligvis gjennom forurenset (kontaminert) mat eller matprodukter, mest vanlig er kjøttprodukter. Smitte fra kylling var årsaken til et stort utbrudd blant turister i Hellas i 2002. Smitten kan også overføres fra mennesker og dyr. Smitte fra smågnagere via drikkevann fra forurenset overflatevann eller usikrede brønner er mulig.

Ved salmonellainfeksjon er inkubasjonstiden 6-72 timer, vanligvis ca. 48 timer.

Hvordan stilles diagnosen?

Hos pasienter med mistenkt salmonellainfeksjon gjør man bakteriedyrkning av en avføringsprøve for å påvise salmonellabakterien. Man kan også ta bakterieprøver fra matvarer som antas å være smittekilde.

Hvordan behandles salmonellainfeksjon?

Målet med behandlingen er å unngå alvorlig uttørring samt å hindre smittespredning ved god håndhygiene. Vanligvis gis ingen antibiotikabehandling, tilstanden er som regel selvbegrensende. Antibiotika kan i unntakstilfeller være aktuelt ved kraftig infeksjon, blodforgiftning, hos immunsvekkede, hos barn under 2 måneder og hos eldre syke - slik behandling foregår da vanligvis i sykehus. Bruk av antibiotika kan forlenge symptomene og bærertilstand ved å påvirke tarmfloraen. Antibiotika kan dessuten øke faren for utvikling av motstandsdyktige (resistente) bakterier.

Personer som jobber med mat blir sykemeldt.

Egenbehandling

God håndhygiene og nøye håndvask etter toalettbesøk og før matlaging er avgjørende for ikke å smitte andre. I starten av diaré-episoden og ved vedvarende moderate symptomer anbefales:

For barn 2-10 år: 100-200 ml saft etter hver løs avføring

For voksne: Mer drikke enn vanlig. Leskedrikker eller sportsdrikker bør unngås da disse øker væskemengden i tarmen og kan forverre diaréen. Slike drikker må i tilfelle blandes med like deler vann.

Dersom det foreligger diaré og tegn på dehydrering, anbefales balansert sukker/saltløsning:

Eks Gem® som er å få kjøpt på apotek og medisinutsalg

Hjemmelaget: ½ ts (2,5 ml) bordsalt, 3 ss (45 ml) sukker i en liter vann

Forebyggende tiltak

I risikosituasjoner (for eksempel på sydenturer) kan du selv gjøre mye for å unngå smitte:

Vask hender etter toalettbesøk, etter kontakt med dyr og før matlaging

Kjøp drikkevann på flaske eller bruk kokt vann

Påse at kjøtt, hamburgere, kjøttkaker og annen farsemat er gjennomkokt eller -stekt

Hardkok eggene

Unngå upasteurisert melk

Vær forsiktig med rå frukt og uskrelte grønnsaker

Vask kniver, skjærefjøler og kjøkkenutstyr som er benyttet til behandling av råvarer

Hvordan er langtidsutsiktene?

Det tar vanligvis ca 2 døgn fra du blir smittet til symptomene kommer. Varigheten av sykdommen kan variere, og dersom sykdommen trekker ut, bør du vurdere årsaken til dette. Ca 10% av pasientene er smittsomme bærere etter 2 måneder, men svært få av disse blir kroniske smittebærere.

Det tas kontrollprøve ca en uke etter at symptomene er blitt borte. Hos personer som jobber med mat, anbefales 3 salmonellafrie prøver før man blir friskmeldt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men varför uppmanar du vanliga semesterresenärer (vilka de allra, allra flesta här tillhör) att ta Vivotif? Det finns i så falla många fler smittor man skulle vaccinera sig emot, eller iakta försiktighet mot "för säkerhets skull". En första självklar sak är att alla i så fall ska ta malariaprofylax.

Du skriver så här i en annan tråd:

Man ska ta tabletterna Vivotif på dag 0, 3 och 5 och det ska man ha gjort senast 3 veckor føre avresa før att vara skyddad helt från start. Men kom ihåg att vaccination ær alltdrig 100% och att man æadå måste vara førsiktig med vad man æter. Aldrig æt ægg eller kyckling som inte ær helt genomkokt. Det rekommenderas att vaccinera sig mot salmonella.

Att skriva så tycker jag är vilseledande. Det kan tydas som att man vaccinerar sig mot "vanlig" salmonella, och det gör man inte. Det kan man inte. Inte heller rekomenderas det någonstans för den vanlige semesterresenären att ta vaccin mot tyfoidfeber (som jag vet är en typ av salmonella).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta- men nu är denna diskussion präcis där som jag sa. En massa folk tycker och tror. Och alla blir bara mer förvirrade. Kolla med Landstingets vaccinationscentral på den lokala infektionsklinik. Dom har inga ekonomiska aspekter i sin rådgivning.

Varför spara några hundralappar när  resan kostade antal 1000-lappar  :cr :cr :cr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta- men nu är denna diskussion präcis där som jag sa. En massa folk tycker och tror. Och alla blir bara mer förvirrade. Kolla med Landstingets vaccinationscentral på den lokala infektionsklinik. Dom har inga ekonomiska aspekter i sin rådgivning.

Varför spara några hundralappar när  resan kostade antal 1000-lappar  :cr :cr :cr

Boes, jag tror inte så mycket i den här frågan. Inte ett dugg faktiskt. Jag använder de kunskaper jag fått genom min utbildning och kompletterar med fakta från smittskyddsinstitutet (som är synnerligen väl uppdaterade) och FASS. Jag är kanske inte en "snart läkare" men har en relativt gedigen medicinsk utbildning ändå.

Det kan knappast vara bra att påstå att man kan skydda sig, helt eller delvis, mot en sjukdom med ett läkemedel/vaccin som fakiskt inte har den minsta effekt. Det om något bygger på bristande kunskaper. Och kan vara rent av farligt. Att köpa alla "goda råd" man får helt okritiskt är väl inget att rekomendera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finnes inget facitsvar på vaccinationer. Det ær derfor som folk kænner sig villedet på vaccinationmottagelser fordi de får olika svar från olika personer de frågar. Det ær fråga om en riskvurdering som var och en sjælv måste gøra. Ved riskvurderingen før om man ska vaccinera sig mot en sjukdom eller ikke må man ta hænsyn till hur vanlig en sjukdom ær och hur farlig den ær. Dessutom har alla resenærer olika risker før att utsætta sig før risken att smittas av en sjukdom. Ingen resenær ær lik en annan i sitt riskbeteende. Husk at selv om man bor på et lyxhotell som man tror har god hygiene så håller det att man åker på en utflykt till djungelen (for å rida på elefanter?)  og æta något dær på et stælle med kanske mindre god hygiene før att bli smittad. Men var och en vet ju flink man selv er till å undvika att sætta sig sjælv i fara før smitta. Må understreke at dette er min och slik som jeg selv vaccinerer meg når jeg skal til Thailand. 

Hepatitt A er lett å bli smittet av men en nærmest ufarlig sykdom for en som er tidligere frisk och går over av seg selv uten men. Salmonella Typhi er en sjeldnere sykdom men farlig og kan leda till blodforgiftning. Det samme gjeller Hepatitt B som er â€vanskeligere†å bli smittet av for det vanlige resenær men også denne sykdom er farlig og kan i verste fall leda till kronisk leverbetennelse eller cancer i leveren. Derfor har jeg vaccinert meg mot disse sykdommene men dette er såklart opp till hver og en. Det finnes i Thailand en enda sjeldnere og farligere sjukdomsom heter japansk encefalitt som man oxå kan vaccinere seg. Risiko for å bli smittet har man hvis man omgås med griser och på en viss tid på året. Altså er det ikke lett å gi et svar på hva man bør vaccinere seg mot. Alle må selv bruke hodet och etter å ha fått informasjon om risker och vanlighet av en sjukdom ta stællning om vaccination eller ikke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ett tips när man resar är : Norfloxacin 200 mg x 2 om man skulle råka ut för magproblem. Receptfritt i Thailand. :)

Magproblem får min man alltid!! Med hög feber :(

Vad innehåller Norfloxacin? 200 mg x 2 , hur många dagar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finnes inget facitsvar på vaccinationer. Det ær derfor som folk kænner sig villedet på vaccinationmottagelser fordi de får olika svar från olika personer de frågar. Det ær fråga om en riskvurdering som var och en sjælv måste gøra. Ved riskvurderingen før om man ska vaccinera sig mot en sjukdom eller ikke må man ta hænsyn till hur vanlig en sjukdom ær och hur farlig den ær. Dessutom har alla resenærer olika risker før att utsætta sig før risken att smittas av en sjukdom. Ingen resenær ær lik en annan i sitt riskbeteende. Husk at selv om man bor på et lyxhotell som man tror har god hygiene så håller det att man åker på en utflykt till djungelen (for å rida på elefanter?)  og æta något dær på et stælle med kanske mindre god hygiene før att bli smittad. Men var och en vet ju flink man selv er till å undvika att sætta sig sjælv i fara før smitta. Må understreke at dette er min och slik som jeg selv vaccinerer meg når jeg skal til Thailand. 

Hepatitt A er lett å bli smittet av men en nærmest ufarlig sykdom for en som er tidligere frisk och går over av seg selv uten men. Salmonella Typhi er en sjeldnere sykdom men farlig og kan leda till blodforgiftning. Det samme gjeller Hepatitt B som er â€vanskeligere†å bli smittet av for det vanlige resenær men også denne sykdom er farlig og kan i verste fall leda till kronisk leverbetennelse eller cancer i leveren. Derfor har jeg vaccinert meg mot disse sykdommene men dette er såklart opp till hver og en. Det finnes i Thailand en enda sjeldnere og farligere sjukdomsom heter japansk encefalitt som man oxå kan vaccinere seg. Risiko for å bli smittet har man hvis man omgås med griser och på en viss tid på året. Altså er det ikke lett å gi et svar på hva man bør vaccinere seg mot. Alle må selv bruke hodet och etter å ha fått informasjon om risker och vanlighet av en sjukdom ta stællning om vaccination eller ikke.

Exakt så. Man måste själv ta ställning till vilka vacciner man tycker man behöver och det gärna i samråd med en vaccinationscentral. Kanske då gärna en som är landstingsdriven och inte har vinstintresse på samma sätt som privata mottagningar. Det skiljer sig förstås från ort till ort vad som finns att välja på. Självklart skadar det inte att på egen hand forska lite i vad som är rimligt. För visst är det som du säger EmmaCaroline, att det inte finns något facitsvar på denna fråga.

Det jag vill invända emot är just det att du sa att man rekomenderar vaccin mot salmonella. Det tycker jag är vilseledande. Fortfarande. Det är inte tyfoidfeber människor i gemen tänker på när man hör ordet salmonella, och att då uppmana människor att ta ett vaccin mot en sjukdom som det inte ens fungerar emot tycker jag är tråkigt. Jag vill inte att någon ska tro att det går att vaccinera sig mot någon annan form av salmonella än salmonella typhi, och inte heller att någon ska tro att det är den allmänna rekomendationen för normalresenären. Det är det inte heller, men självklart gör var och en som den vill.

Det är också dessa "vanliga" former man har störst risk att drabbas av om man nu drabbas av någon form av salmonella. Tyfoidfeber förekommer, förra året drabbades 13 personer bosatta i Sverige av tyfoidfeber under sin utlandsvistelse. Det kan jämföras med 2975 i Sverige bosatta personer som drabbades av "vanlig" salmonella utomlands. Som man alltså inte kan vaccinera sig emot. (källa SMI). OBS. De är smittade i alla världens länder, inte enbart i Thailand alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ett tips när man resar är : Norfloxacin 200 mg x 2 om man skulle råka ut för magproblem. Receptfritt i Thailand. :)

Magproblem får min man alltid!! Med hög feber :(

Vad innehåller Norfloxacin? 200 mg x 2 , hur många dagar?

*fniss* Eftersom jag nu är så himla pigg på att att saxa text från FASS och andra roliga ställen kan jag fortsätta här.  Lite om Norfloxacin:

Indikationer

Övre och nedre urinvägsinfektion. Urinvägsinfektion i samband med urologiska operationer eller njursten. Prostatit. Urogenitala infektioner orsakade av gonokocker. Svåra bakteriella enteriter.

......

Dosering

......

Profylax mot bakteriella enteriter: 200 mg två gånger dagligen.

......

Enterit är lika med den stackars sjuka magen.

Det finns massor att läsa. Bland annat en hel del varningar om försiktighet, till exepel ska man inte ge denna typ av antibiotika till barn och ungdomar som fortfarande växer, det finns en ganska lång lista med läkemedel som kan påverkas om man tar norfloxacin samtidigt och man har också sett att reaktionsförmågan påverkas.

Jag rekomenderar att du läser på FASS själv:

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20041020000018&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeg har hela tiden skrivit at det er Salmonella Typhi som Vivotif skyddar mot och som smittar bl.a. genom födoämnen. Hur kan det vara villedande? I tillägg har jag skrivit att detta är mina rekomendationer samt vem jag är. Jag står till 100% för det jag har skrivit och det är slik som jag själv har valt att vaccinera mig inför min kommande Thailandresa och som jag har vaccinerat mig vet tidigare resor. Detta är ett forum om thailand och inget medisinsk forum och menar därför att jag kan ge min åsikt i frågan.   

Jag vet inte vilken typ av salmonella lekfolk kallar "salmonella" och det finns ingen "vanlig" salmonella. jag som hälsopersonal är naturligt nok opphengt i den salmonellatyp som kan vara livsfarlig och som heller inte är så ovanlig, nämligen Salmonella Typhi. Alla typer av salmonella smittar genom födoämnen och särskilt genom kontaminerade ägg och köttprodukter. Altså skyddar Vivotif mot en av typerna salmonella man kan få genom mat.

Det är samma ägg som hamnar på frukostbordet på lyxhotellet som i bungalow-hotellet i jungelen. Ägget kan vara smittat av salmonella eller inte och man kan aldrig veta vilken typ av salmonella. Eftersom bara den ena typen av salmonella går att vaccinera sig mot ska man aldrig äta något som kan innehåla rått ägg och det gäller var man än bor i Thailand tycker jag.

På internetnmedicin.se står det fölgende och är skrivet av Docent Bo Svenungsson, infektionskliniken på Huddinge sjukhus:

"I Sverige diagnostiseras 4000- 5000 fall av salmonella varav 85% är smittade utomlands. Infektionen kan delas in i fyra huvudgrupper: bärare utan symtomer, Salmonella tarminflammation, blodförgiftning(Typhi och paratyphi)och fokala manifestationer.

Orsaker:Det finns 2500 typer och de vanligaste er S. Enteritidis och S. Typhimurium. Smittespridning till människa sker särskilt genom kontaminerade kött- och äggprodukter men också genom förorenad frukt och grönsaker. S. Enteritidis ger vanligtvis inte blodförgiftning men akut insjuknande med feber och diarreer och spontan läkning inom 7- 14 dygn."

Det er ikke en absolutt skillnad på Grupp 1 och 2 av resenärer tycker jag. Jag tror det finns folk här på forumet som tillhörer både grupp 1 och 2 och därför tycker jag det är bättre att vara på den säkra sidan och heller rekomendera en vccination för mycket än för lite. Men alla tycker olika.

Ciat fra Nevelius: Det kan knappast vara bra att påstå att man kan skydda sig, helt eller delvis, mot en sjukdom med ett läkemedel/vaccin som fakiskt inte har den minsta effekt. Det om något bygger på bristande kunskaper. Och kan vara rent av farligt. Att köpa alla "goda råd" man får helt okritiskt är väl inget att rekomendera?"

Detta citat önskar jag att kommentera!

Jag har aldrig rekomenderat ett vaccin som inte har den minsta effekt. Jag har rekommenderat ett vaccin som har et gott skydd mot Salmonella Typhi och inget annat. punktum finale. Att påstå att mina rekomendationer kan vara farliga räknar jag med att det bara är Nevelius som tror.

Jag vil uppmana alla här på forumet som känner sig osäkra och vill ha sitt eget skräddarsydda vaccinationprogram för sin resa att uppsöka vaccinationsmottagning. Alternativt att finna sin egen tilhörelse vad gäller type resenär på smittskyddsinstitet.se och följa deras råd efter det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

EmmaCaroline. Det är tydligt att vi tolkar det du skrivit på skilda sätt.

Nej, det här är inget medicinskt forum, men det här forumet är inte riktigt som de flesta andra. Det finns åtskilliga trådar här som blivit alldeles otroligt Off Topic. Det händer hela tiden och brukar vara helt OK.

I dina allra första inlägg berättade du att Vivotif är vaccin mot S.Thyphi. Javisst, du har helt rätt, du skrev så. Jag ber om ursäkt för den. Men sedan skrev du i samma inlägg att det rekommenderas att vaccinera sig mot salmonella. Här blev det lite otydligt. Räkna inte med att var man vet skillnaden mellan S.Typhi och de andra formerna, detta var bara ett litet råd.

Du skrev också att man rekomenderar vaccination, vilket är sant när det gäller resenärer i grupp II, men det nämnde du inte. Man kunde lätt få intrycket att denna rekomendation gäller alla, och att du som snart-läkare ger den du också. Vilket är tydligt att du gör, men det överensstämmer inte med de allmänna rekomendationerna. Det är till det jag egentligen vill komma. Ska man som läkare rekomendera behandlingar som inte helt överensstämmer med vetenskap och beprövad erfarenhet? Jag gissar att det är OK i något så "harmlöst" som ett vaccin, men är det riktigt etiskt om man inte åtminstone upplyser om vad som är de allmänna listningarna? En läkare som rekomenderar något har rätt hög impact.

Skapa oro är lätt, är den befogad?

Självklart hindrar inget att alla som vill tar vaccinet ändå.

Jag tror inte vi kommer närmare en övernskommelse än dina avslutningsord om att rådgöra med en vaccinationsmottagning, jag skrev samma sak i inlägget du nyss svarade på. 

En parentes. Svenska SMI (Smittskyddsinstitutet) för statistik över S.Typhi och "salmonella" (vilket är begreppet övriga typer klumpas ihop i) var för sig.

13 svenskar smittades utomlands (i något av världens länder) av S.Thyphi år 2006

2975 svenskar smittades utomlands (i något av världens länder) av övriga salmonellatyper år 2006. Synd att det inte finns siffror land för land.

Siffror är intressanta och roliga, jag räknade just ut att 4 promille av alla salmonellafall (utriksesmittade) är tyfoidfeber. Tja. Risken är inte obefintlig, det är inte det jag säger. 

Jag är övertygad om att du som sjukvårdspersonal vet mycket om farliga sjukdomar, och jag känner väl till vilken gedigen utbildning du har som snart färdig läkare. Framförallt vet jag att som medicinstudent lär man sig att läsa sig till fakta när man behöver information, och man lär sig att tolka medicinska texter. Jag är också övertygad om att det finns fler som sitter inne med kunskaper som är värda att räkna med, men det är inte detta saken gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ett tips när man resar är : Norfloxacin 200 mg x 2 om man skulle råka ut för magproblem. Receptfritt i Thailand. :)

Magproblem får min man alltid!! Med hög feber :(

Vad innehåller Norfloxacin? 200 mg x 2 , hur många dagar?

Norfloxacin är det generiska namnet på medicinen. Handelsnamnet kan vara något annat. I Sverige heter det Lexinor.

Brukar räcka med 4-5 dagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lexinor med den verksamma substansen Norfloxacin är ett antibiotikum och således receptbelagt. Det kanske är läge för ett snack med doktorn innan.

Vad används Lexinor mot?

..Lexinor används också förebyggande mot bakteriella enteriter (â€turistdiarréâ€) till personer som har andra sjukdomar, vilka kan förvärras av tarmsjukdomar.  Men det är i Sverige det.

Läs vad Fass skriver:

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19861003000019&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×