Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
EPT

Songtaew Pattaya.

Rekommendera Poster

Vi har varit i Pattaya flera ggr men aldrig använt oss av songtaew (kallas väl också bathbussar?). Hur fungerar de? Finns det nån stoppknapp när man ska av? De har väl en fast rutt? Hur tar man sig tex från Pattaya till Jomtien mha av dessa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp. Går ofta en fast rutt. Ni ställer er bara vid vägkanten och visar att ni vill med - då stannar dom. Det finns knappar för stoppsignal. Beroende från var ni kommer ifrån så, får ni hoppa av/ eller ta er till nerfarten till Jomtien. Där finns det typ en hållplats(väl South Pattaya road/2:nd road) där det brukar stå Songtaews-bara att hoppa på. Dom brukar åka när det det är tillräckligt många ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla in nedanstående länkar för mer info:

http://www.pattayacityexpatsclub.com/expats/docs/pattaya%20blue%20baht%20bus%20routes.pdf

https://www.google.com/maps/d/viewer?oe=UTF8&t=m&ie=UTF8&msa=0&mid=zyfqjIrJI4JY.kGPhdNqfWCqg

Hoppa på och tryck på knappen när du vill av. Betala 10 bath. Funkade hur bra som helst när jag testade detta i Pattaya för ett par veckor sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Vi har tidigare bott på Areca Lodge.

Om jag fattar rätt så ska vi alltså gå ner på Second road sen åka med hela rundan och hoppa av vid Walking street ungefär och där byta "buss" till en som går mot Jomtien? Och priset är alltid 10 bath oavsett var man stiger av, alltså 20 bath för att ta sig till Jomtien?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Vi har tidigare bott på Areca Lodge.

Om jag fattar rätt så ska vi alltså gå ner på Second road sen åka med hela rundan och hoppa av vid Walking street ungefär och där byta "buss" till en som går mot Jomtien? Och priset är alltid 10 bath oavsett var man stiger av, alltså 20 bath för att ta sig till Jomtien?

Jag skulle orka gå till Beach Road på en gång för att slippa åka hela rundan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle orka gå till Beach Road på en gång för att slippa åka hela rundan.

:D Det orkar man nog. Men annars tänker jag rätt?

Finns även bath bussar på Soi Buakhao.

Edit: Misstänker att de endast går fram- och tillbaka på denna gata. Bara att testa, kostar ju inte så mkt.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Vi har tidigare bott på Areca Lodge.

Om jag fattar rätt så ska vi alltså gå ner på Second road sen åka med hela rundan och hoppa av vid Walking street ungefär och där byta "buss" till en som går mot Jomtien? Och priset är alltid 10 bath oavsett var man stiger av, alltså 20 bath för att ta sig till Jomtien?

Ja, på alla frågor men gör så att ni stiger på vid korsningen ner till Jomtien. Inte såååå långt från Areca Lodge. Alternativt en kortis från Beach road, men då får ni hoppa av, och betala en ny 10-bathare i nästa Songtaew.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag bodde på Areca och skulle till Jomtien så skulle jag ta en bahtbus på Soi Buakhao söderut, sedan knalla från south pattaya road ner till second där bussarna till Jomtien går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag bodde på Areca och skulle till Jomtien så skulle jag ta en bahtbus på Soi Buakhao söderut, sedan knalla från south pattaya road ner till second där bussarna till Jomtien går.

Ett bra alternativ. Gäller bara att kliva på rätt bahtbuss, en del svänger vänster på Pattaya Tai och åker runt via sai 3 och Pattaya Klang för att komma tillbaka in på soi Bukhao.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag älskar bathbussarna... Tyvärr gör dom ibland att man blir lite lat...

Tänk om det hade varit samma prissättning på Phuket..

Jag håller med, det är en grym service! Ibland hoppar jag bara på en bahtbus och plingar spontant på nåt ställe, hoppar av och undersöker omgivningarna. Kul att bara kolla runt lite oplanerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×