Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Annelie1

iPad

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa en iPad men det finns så många olika, jag vill ha den till att kolla på film på flyget och sen kunna använda wifi är det någon som vet räcker det med en IPad 2  16 gb ? Ska man ha med 3G eller duger det bra utan? Tycker att 3290 kr som jag sett att dom har på Siba är helt ok pris men det ska ju också vara bra. Alla tips tas tacksamt mot! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara ge råd efter min förutsättningar.

Har ipad 1, köpte när de släppt den, har wifi & 3g har aldrig använt 3g.

Tycker det är bökigt med 3g, antingen ett extra kort eller plocka ur kortet  ur mobilen för att kunna surfa. Lättare att dela Internet via mobilen till ipaden. (Internetdelning i iphone 4)

Annars älskar vi vår pada myckigt smidig och bra batteri tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på att köpa en iPad men det finns så många olika, jag vill ha den till att kolla på film på flyget och sen kunna använda wifi är det någon som vet räcker det med en IPad 2  16 gb ? Ska man ha med 3G eller duger det bra utan? Tycker att 3290 kr som jag sett att dom har på Siba är helt ok pris men det ska ju också vara bra. Alla tips tas tacksamt mot! :)

Har en Ipad2 wifi 32gb och den är i minsta laget om man skall ha spel och film på den. Mitt förslag är att inte snåla in på utrymmet då man hellre har för mycket än för lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kör iof. android platta men har aldrig haft problem med att utrymme tar slut (har 16gig tror jag) däremto fyller jag den inte med filmer eller serier utan lägger över det ja ska kolla närmsta dagarna.. Så vill mah ha film/serier för en hel semester kanske det blir viktigare?

3g ser jag som en självklarhet! ett extra abonemang eller extrasinkort är knappast en kostnad man går under av. Använder den främst för internet så att inte ha en uppkoppling utan wifi skulle göra den oanvändbar, dyker du ner till thailand så är det en struntkostnad å peta in ett surf-abonemang i den också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

kör iof. android platta men har aldrig haft problem med att utrymme tar slut (har 16gig tror jag) däremto fyller jag den inte med filmer eller serier utan lägger över det ja ska kolla närmsta dagarna.. Så vill mah ha film/serier för en hel semester kanske det blir viktigare?

3g ser jag som en självklarhet! ett extra abonemang eller extrasinkort är knappast en kostnad man går under av. Använder den främst för internet så att inte ha en uppkoppling utan wifi skulle göra den oanvändbar, dyker du ner till thailand så är det en struntkostnad å peta in ett surf-abonemang i den också.

jag vet inte hur många gånger jag ska tala om detta 3g kan du köra via mobilen och ha den i fickan slippa strula med kontantkort i plattan plus om du har fri surf på mobil abonemanget så utnytjar du det mer med, drar lite ström i telen är väl det som är mindre bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter enbart som dumsnålhet! Dom flesta av oss får säkert ett extra kort på jobb-mobilen om inte annat handlar det om max nån hundralapp i månaden för å ha en självständig enhet. . vem pratar om kontantkort? extra sim är väl det mest logiska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Låter enbart som dumsnålhet! Dom flesta av oss får säkert ett extra kort på jobb-mobilen om inte annat handlar det om max nån hundralapp i månaden för å ha en självständig enhet. . vem pratar om kontantkort? extra sim är väl det mest logiska.

vet inte om detta stämmer till 100% men hört att tvilling kort för privat bruk är förbjudet/ska bli i Sverige och varför ha det när det bara är klick klick och surfa på plattan via mobilen vill inte på nått vis värka översmart och man får så klart göra hur man vill. Förstår dok inte hur det kan vara dumsnålt men det är ju upp till dig att tycka. Blir du sen av med plattan så ska kort spärras och bök bök bök :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra svar! Lutar nog åt att det blir en utan 3g då jag har en Iphone 4s med internetabonnemang, låter toppen att man kan använda sig av det. Är det någon som vet på ett ungefär hur många filmer man kan ha på en 16gb? Hade tänkt att man skulle kunna lägga in några filmer och några spel till flygresan som lite extra underhållning/tidsfördriv, så jag tänker inte ha den för att lägga in massor med filmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bök bök bök, ja alla är vi olika :)

tillbaks till frågan så beror ju på vilken kvalitet du har på dina filmer! kör du 720 så ligger dom väl oftast på 1- 3gig uppåt ungefär, serier oftast under giggen.

appar tar ingen direkt plats att ens tala om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra svar! Lutar nog åt att det blir en utan 3g då jag har en Iphone 4s med internetabonnemang, låter toppen att man kan använda sig av det. Är det någon som vet på ett ungefär hur många filmer man kan ha på en 16gb? Hade tänkt att man skulle kunna lägga in några filmer och några spel till flygresan som lite extra underhållning/tidsfördriv, så jag tänker inte ha den för att lägga in massor med filmer.

720p är mellan 1-4gb på film och ca 600mb-1,2gb för ett avsnitt av en tv-serie.

Allt beror ju på vilket format du kör i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3G är väl onödigt om du redan har ett mobil abonnemang.

Äppelsekten tar väl sjukt mycket betalt för 3g och sen tillkommer det extra abonnemanget vilket är så onödigt om du har en mobil du kan köra via istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra svar! Lutar nog åt att det blir en utan 3g då jag har en Iphone 4s med internetabonnemang, låter toppen att man kan använda sig av det. Är det någon som vet på ett ungefär hur många filmer man kan ha på en 16gb? Hade tänkt att man skulle kunna lägga in några filmer och några spel till flygresan som lite extra underhållning/tidsfördriv, så jag tänker inte ha den för att lägga in massor med filmer.

720p är mellan 1-4gb på film och ca 600mb-1,2gb för ett avsnitt av en tv-serie.

Allt beror ju på vilket format du kör i.

Nja, stämmer väl inte riktigt med storleken. Senaste 720p jag tittade på var 5,5gb (Looper)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en 16 g med 3G.. Använder nästan aldrig 3G utan nästan bara wifi då den är vår "soffdator"

Har för mig att jag fick plats med en säsong av Wire och 3 filmer när jag laddade sist vi åkte. Tömde den då på allt onödigt som musik, bilder och appar som jag visste vi inte skulle använda i Thailand.

Jag konverterar filmerna och serierna från vuze till iPad format vet inte om det gör nån skillnad på hur mycket plats filmerna tar då.

Ska du bara använda dig av den som du uppgav så klarar du dig lätt på 16g och wifi.

Är man som jag som behöver minst en timme tv innan sömn så får man väl även ladda på lite i iphonen.

Älskar vår iPad som vi haft i 2 år och fattar inte att jag klarat mig utan den innan  ;)

Sonen får en iPad mini i julklapp ( utan 3G)  Så den kommer också att följa med till Thailand i mellandagarna.

Nån som vet om apple tv finns att köpa i Thailand, hittat den inte på Apples hemsida i Thailand ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en 16 g med 3G.. Använder nästan aldrig 3G utan nästan bara wifi då den är vår "soffdator"

Har för mig att jag fick plats med en säsong av Wire och 3 filmer när jag laddade sist vi åkte. Tömde den då på allt onödigt som musik, bilder och appar som jag visste vi inte skulle använda i Thailand.

Jag konverterar filmerna och serierna från vuze till iPad format vet inte om det gör nån skillnad på hur mycket plats filmerna tar då.

Ska du bara använda dig av den som du uppgav så klarar du dig lätt på 16g och wifi.

Är man som jag som behöver minst en timme tv innan sömn så får man väl även ladda på lite i iphonen.

Älskar vår iPad som vi haft i 2 år och fattar inte att jag klarat mig utan den innan  ;)

Sonen får en iPad mini i julklapp ( utan 3G)  Så den kommer också att följa med till Thailand i mellandagarna.

Nån som vet om apple tv finns att köpa i Thailand, hittat den inte på Apples hemsida i Thailand ?

Tack för svaret! Låter som en 16 gb räcker alldeles utmärkt för våra behov! Blir nog till att köpa en :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra svar! Lutar nog åt att det blir en utan 3g då jag har en Iphone 4s med internetabonnemang, låter toppen att man kan använda sig av det. Är det någon som vet på ett ungefär hur många filmer man kan ha på en 16gb? Hade tänkt att man skulle kunna lägga in några filmer och några spel till flygresan som lite extra underhållning/tidsfördriv, så jag tänker inte ha den för att lägga in massor med filmer.

720p är mellan 1-4gb på film och ca 600mb-1,2gb för ett avsnitt av en tv-serie.

Allt beror ju på vilket format du kör i.

Nja, stämmer väl inte riktigt med storleken. Senaste 720p jag tittade på var 5,5gb (Looper)

Beror ju på om du väljer divx, X264, MPpeg, AVi osv. Kör nästan aldrig 720p på paddan då jag tycker det räcker med vanlig divx kvalité. Och då är filmerna runt 1gb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör du avi eller divx så är troligen det flesta filmer som är 1 h och 30 min långa mellan 650 till 800 mb så 15 tal filmer bör du få in, sen finns det så du kan rippa filmerna hårdare och få ner dem runt hälften och tappar inte mycket i kvalitet.

Lite länk http://www.ipadnytt.se/sa-konverterar-du-dina-filmer-gratis-med-handbrake-till-ipad-iphone-och-apple-tv/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör du avi eller divx så är troligen det flesta filmer som är 1 h och 30 min långa mellan 650 till 800 mb så 15 tal filmer bör du få in, sen finns det så du kan rippa filmerna hårdare och få ner dem runt hälften och tappar inte mycket i kvalitet.

Lite länk http://www.ipadnytt.se/sa-konverterar-du-dina-filmer-gratis-med-handbrake-till-ipad-iphone-och-apple-tv/

[/quote

Men toppen då räcker en 16 gb alldeles utmärkt tänkte bara lägga in c:a 5 filmer till resan och sen ta bort dom för att lägga in nya till nästa flygresa eller så. Tack för hjälpen!  Länken var bra hjälp för mig :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör du avi eller divx så är troligen det flesta filmer som är 1 h och 30 min långa mellan 650 till 800 mb så 15 tal filmer bör du få in, sen finns det så du kan rippa filmerna hårdare och få ner dem runt hälften och tappar inte mycket i kvalitet.

Lite länk http://www.ipadnytt.se/sa-konverterar-du-dina-filmer-gratis-med-handbrake-till-ipad-iphone-och-apple-tv/

Idag är dom flesta filmer på divx 1,35 Gb. Alltså ligger uppdelade på 2 filmfiler....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3g ser jag som en självklarhet! ett extra abonemang eller extrasinkort är knappast en kostnad man går under av. Använder den främst för internet så att inte ha en uppkoppling utan wifi skulle göra den oanvändbar, dyker du ner till thailand så är det en struntkostnad å peta in ett surf-abonemang i den också.

:JC_goodpost:

Snikvarianten att köra via mobilen är bara jobbigt. Varje gång man ska ut på nätet så måste mobilen upp och man ska slå på internetdelning. Nej betydligt bättre med inbyggt 3G i paddan. Som gosatta skrev - en struntsumma om man ser till vad en Thailandsresa kostar.

Glöm inte att ta med en stans för att klippa till vanliga SIM-kort till micro SIM. En del med Iphone och Ipad här på Ko Lanta har inte lyckats få tag i micro SIM. Så de har köpt en billig telefon och kan inte använda sina fina saker...

Stans kan du t.ex. köpa på Kjell & Co

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/tillbehor-till-surfplattor/sim-tillbehor/stans-for-micro-sim-p35093

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att första gången parkopplat telefonen och Ipad'n så behöver du inte ta fram telefonen bara ha det i närheten (wifi avstånd) sedan går du in under inställningar  och trycker på symbolen för din telefon så att det står "ansluten" sen är det bara att surfa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3g ser jag som en självklarhet! ett extra abonemang eller extrasinkort är knappast en kostnad man går under av. Använder den främst för internet så att inte ha en uppkoppling utan wifi skulle göra den oanvändbar, dyker du ner till thailand så är det en struntkostnad å peta in ett surf-abonemang i den också.

:JC_goodpost:

Snikvarianten att köra via mobilen är bara jobbigt. Varje gång man ska ut på nätet så måste mobilen upp och man ska slå på internetdelning. Nej betydligt bättre med inbyggt 3G i paddan. Som gosatta skrev - en struntsumma om man ser till vad en Thailandsresa kostar.

Glöm inte att ta med en stans för att klippa till vanliga SIM-kort till micro SIM. En del med Iphone och Ipad här på Ko Lanta har inte lyckats få tag i micro SIM. Så de har köpt en billig telefon och kan inte använda sina fina saker...

Stans kan du t.ex. köpa på Kjell & Co

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/tillbehor-till-surfplattor/sim-tillbehor/stans-for-micro-sim-p35093

Microsim finns att köpa på 7 eleven..

Smartphone sim och tourstsim är båda microsim vilket inte alltid dom vet om man frågar dom i kassan..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×