Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Captain Thailand

Bahten och dollarn starka mot kronan

Rekommendera Poster

Hej,

Bahten är stark jämfört med kronan nu. Det är nästan 1,5 år sedan nivån var motsvarande (4.4).

Trist för er som skall resa snart. Frågan är väl om det är en övergående trend, eller om bahten kommer stärkas ännu mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge läget är som det är i Europa, kommer dollarn stärkas mor euron och indirekt mot svenska kronan, även om den i sig inte är bunden till euron.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo,

Fast USA:s ekonomi är även den lite osäker. Consumer Confidence Index föll ganska markant i maj, efter åtta raka månader med plus. Detta kan förvisso inte jämföras med Grekland eller Spaniens katastrofala siffror. Även Kina ser viss stagnation beträffande ekonomin efter år av tillväxt.

Intressant om Thailands ekonomi: http://www.bloomberg.com/news/2012-05-21/thailand-s-economy-unexpectedly-expands-on-post-flood-recovery.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast finns det egentligen någon mening att prata om Baht och Thailands ekonomi i detta fall? Bahten är väl "bunden", i alla fall beroende, till dollarn och följer den relativt bra. Bahten kommer väl följa mer eller mindre dollarn ....

Graf:

röd - USD/SEK

gul - THB/SEK

post-1-14768713203236_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stark thailändsk ekonomi medför förmodligen konsekvenser för prisutvecklingen i landet, självklart även för turister, men artikeln postade jag mest som ett bispår till allmän diskussion om ekonomin.

Edit: Kanske kan en femårsjämförelse (SEK - THB) vara intressant för någon? Vem minns inte skillnaden mellan sommaren 2008 och våren 2009. Många som "slet sitt hår" då, inte bara svenskar.

http://www.x-convert.com/chart/SEK-THB?period=5y

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste någonstans att dollarn alltid ökar mycket mot Svenska kronan när det är valår i USA. För att direkt efter valet falla tillbaka mot en mer normal nivå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett "gott" råd i största allmänhet. För över pengar till thaibank så snabbt som möjligt.

När drachmen återinförs kommer euron + andra småvalutor att troligtvis falla rejält.

Går Grekland ur kommer snart Spanien, Portugal + Italien, ja sen kan resten av skiten hälsa hem.

Kan ni inte, köp dollar eller yen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Til Evert,

inden turen til thailand i januar/februar, er der 8 dg. på kreta med afrejse 24.juni.

hvad er så det bedste, at veksle EURO i danmark eller tage danske kroner med til Grækenland.

oleh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligtvis är det Us dollar som kommer att bli den starkaste valutan, trots allt. Euron kan komma att falla med MINST 10%, framtiden är väldigt osäker.

Finansanalytiker är verkligen oroliga, dock VET ingen vad som egentligen kommer att ske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Guldet har fallit från 1900 till 1600 dollar per ounce på några månader. Det KAN vara en bra investering om priset faller ytterligare, även om inga garantier kan ges. Jag hörde en finansanalytiker nämna det idag på Bloomberg.

Ekonomin i USA är skakig igen. Tre månader med nergång. Samma i Asien. Kina ligger nära att inte läggre ligga på plus (tillväxt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

forstår ikke helt. Investere i guld hvis det falder yderligere??

noget jeg ikke har forstået.

Tænker jeg hæver lidt Euro i kastrup og tager kort med.

Sidst jeg var på Kreta var det Drachmer. Har en del små mønt endnu. måske de bliver noget værd igen  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag formulerade mig illa. Självklart var hypotesen att guldet efter en nergång åter går upp.

Vad han menade var att indierna och kineserna till stor del fortfarande undviker att köpa guld, men att detta kan komma att ändras om priset faller ytterligare, vilket i sin tur kan innebära en ny prisstegring.

Det är som med börsen, dvs bara analyser och gissningar. Visste man facit i förhand hade man varit miljardär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag formulerade mig illa. Självklart var hypotesen att guldet efter en nergång åter går upp.

Det gör det nog också så småningom men det kan ta längre tid än vad folk tror!

Den som tror att guld är värdebeständigt kan titta på hur lång tid det tog för den som investerade i guld 1980 att få tillbaka pengarna.

Ska man spekulera i guld ska man va försiktig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AndersG,

Jag tror också det kan ta tid innan det vänder (även om guldet gick upp lite idag ;))

Den som investerade år 2002 och sålde 2011 mer än sjudubblade sin vinst. Som sagt, alla råd är bara baserade på hypoteser. Det är ju mer eller mindre ett spel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AndersG,

Jag tror också det kan ta tid innan det vänder (även om guldet gick upp lite idag ;))

Den som investerade år 2002 och sålde 2011 mer än sjudubblade sin vinst. Som sagt, alla råd är bara baserade på hypoteser. Det är ju mer eller mindre ett spel.

Själv investerar jag mina surt förvärvade slantar och är helt ointresserad av att spekulera  i guld men om jag ändå får spekulera lite :) så tror jag att guldbubblan blåst över för den här gången och går ner och lägger sig runt några hundra i 30 år eller så innan det är dags för nästa bubbla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×