Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Endoo

Svenska regler, som dåliga skämt!

Rekommendera Poster

jaså, de drog in hennes pension...ja jag har inget till övers för sverige,, jävla skitland är det. Fullt av perfekt o äckliga personer, otrevliga dryga, byråkratiska, höga skatter, o numer även dåligt med jobb, sen får man inte behålla pension heller,.

Pensionen som du tjänat in får du alltid behålla, men pensionen (eller bidraget) som du får "gratis" av staten får du inte behålla om du flyttar utanför EU.

Vilket jag faktiskt tycker är helt rätt.

Tycker tvärtemot Renoo att det är ganska fantastiskt att du i Sverige kan få pengar som garantipension och annat försörjingsstöd utan att ha bidragit med en enda krona i skatt genom att arbeta.

Föreställ dig två personer "inte bidragit med en skattekrona" under arbetsför ålder.

Person 1: Flyttar utomlands permanent och kommer därmed inte heller belasta svensk sjukvård på ålderns höst

Person 2: Bor kvar i Sverige och kommer med största sannolikhet kosta rätt mycket pengar i form av sjukvård och äldreboende etc.

Jag säger inte att jag tycker att vi utlandsboende borde vara berättigade till garantipension. Dock finns det andra infallsvinklar. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Går ju även ha kvar en adress i Sverige och bara vara på lång semester men då får man ju skatta svenskt och det är väl det man vill slippa antar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jaså, de drog in hennes pension...ja jag har inget till övers för sverige,, jävla skitland är det. Fullt av perfekt o äckliga personer, otrevliga dryga, byråkratiska, höga skatter, o numer även dåligt med jobb, sen får man inte behålla pension heller,.

Pensionen som du tjänat in får du alltid behålla, men pensionen (eller bidraget) som du får "gratis" av staten får du inte behålla om du flyttar utanför EU.

Vilket jag faktiskt tycker är helt rätt.

Tycker tvärtemot Renoo att det är ganska fantastiskt att du i Sverige kan få pengar som garantipension och annat försörjingsstöd utan att ha bidragit med en enda krona i skatt genom att arbeta.

Föreställ dig två personer "inte bidragit med en skattekrona" under arbetsför ålder.

Person 1: Flyttar utomlands permanent och kommer därmed inte heller belasta svensk sjukvård på ålderns höst

Person 2: Bor kvar i Sverige och kommer med största sannolikhet kosta rätt mycket pengar i form av sjukvård och äldreboende etc.

Jag säger inte att jag tycker att vi utlandsboende borde vara berättigade till garantipension. Dock finns det andra infallsvinklar. ;)

Visst är det så och saken är ju den att bor du kvar i Sverige och får garantipension så betalar du skatt, du handlar (betalar alltså moms) osv osv

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jaså, de drog in hennes pension...ja jag har inget till övers för sverige,, jävla skitland är det. Fullt av perfekt o äckliga personer, otrevliga dryga, byråkratiska, höga skatter, o numer även dåligt med jobb, sen får man inte behålla pension heller,.

Pensionen som du tjänat in får du alltid behålla, men pensionen (eller bidraget) som du får "gratis" av staten får du inte behålla om du flyttar utanför EU.

Vilket jag faktiskt tycker är helt rätt.

Tycker tvärtemot Renoo att det är ganska fantastiskt att du i Sverige kan få pengar som garantipension och annat försörjingsstöd utan att ha bidragit med en enda krona i skatt genom att arbeta.

Föreställ dig två personer "inte bidragit med en skattekrona" under arbetsför ålder.

Person 1: Flyttar utomlands permanent och kommer därmed inte heller belasta svensk sjukvård på ålderns höst

Person 2: Bor kvar i Sverige och kommer med största sannolikhet kosta rätt mycket pengar i form av sjukvård och äldreboende etc.

Jag säger inte att jag tycker att vi utlandsboende borde vara berättigade till garantipension. Dock finns det andra infallsvinklar. ;)

Visst är det så och saken är ju den att bor du kvar i Sverige och får garantipension så betalar du skatt, du handlar (betalar alltså moms) osv osv

:)

Jo, så är det ju. Ytterligare en infallsvinkel.

Om man tillåts vara lite dystopisk tycker jag mig ha sett en del tecken på välfärdens och folkhemmets avvecklande (de senaste decennierna).

Ett mycket färskt exempel: http://www.dn.se/nyheter/sverige/antal-vardplatser-lagst-i-europa/?fb_action_ids=10151767158188384

Man får väl se hur det blir med pensionen i allmänhet och pensionsåldern i synnerhet, framöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch ja talade inte om det.

Om jag måste jobba 1 dag efter 65 så går jag upp i atomer :)

Tycker pensionsålder borde grundas på hur många år man arbetat och inte ålder.

Jag började jobba ung, har säkert jobbar 10 år längre än någon som pluggat massa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Kommer vara tomma kistor med största säkerhet och man får skaffa sig privata försäkringar som ni utlandsboende kanske lite likt USA för samhället blir väl mer åt me,me,me,me hållet :) så ni kan nog vara lugna ni går inte miste om nått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jaså, de drog in hennes pension...ja jag har inget till övers för sverige,, jävla skitland är det. Fullt av perfekt o äckliga personer, otrevliga dryga, byråkratiska, höga skatter, o numer även dåligt med jobb, sen får man inte behålla pension heller,.

Var glad att Du (förmodar att Du) missade Almedalsveckan, fullt med dessa figurer Du nämnt ovan ;)

Kan väl bara säga att dessa figurer på Almedalsveckan ( politiker ). Kan hämta ut sin pension redan vid. Vad ska vi säga 40-års åldern. Så jävlas med pensionärer som aldrig har lärt sig att mygla är ju löjligt. Titta på dagens assitansersättnig, statlig lönegaranti t.ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

jaså, de drog in hennes pension...ja jag har inget till övers för sverige,, jävla skitland är det. Fullt av perfekt o äckliga personer, otrevliga dryga, byråkratiska, höga skatter, o numer även dåligt med jobb, sen får man inte behålla pension heller,.

Var glad att Du (förmodar att Du) missade Almedalsveckan, fullt med dessa figurer Du nämnt ovan ;)

Kan väl bara säga att dessa figurer på Almedalsveckan ( politiker ). Kan hämta ut sin pension redan vid. Vad ska vi säga 40-års åldern. Så jävlas med pensionärer som aldrig har lärt sig att mygla är ju löjligt. Titta på dagens assitansersättnig, statlig lönegaranti t.ex.

glöm ej privata flyktingbonde :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Och sen undrar man när man öppnar det oranga brevet varför åren stiger från 65 och uppåt när det om allt är som det ska borde gå ner kanske till 55 istället men jag tror pengarna inte räcker :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×