Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
ThaiInvesterare

Väl avkastande investeringar - Tips investerare emellan!

Rekommendera Poster

Hej,

Det är relativt små markbitar främst lämpade för att bygga bostäder eller liknande. På Koh Samui och i Udonthani.

Guldet är en chansning. Folk säger sig kunna förutspå framtida kurser, men jag personligen avfärdar dessa som "gissare". Guldet har gått stadigt upp under tio år. Högst var det i september, men har nu pendlat lite sedan dess.

Skickar med en graf som visar prisutvecklingen de senaste tio åren...

Ps. Jag är förstås glad om våra små investeringar ökar i värde, men i första han är det för att trygga en framtid i Thailand.

Rejäl utveckling, verkligen! Finns det någon hemsida som du rekommenderar mer än någon annan där man sköter allt online?

Kent

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Att spara i "guldpapper" skulle jag personlig aldrig göra. Att sälja guld till marknadspris är extremt enkelt eftersom råvaran är en av världens mest lättsålda. Men det är väl en smaksak om man investerar i terminer (värdepapper) eller befintligt guld i bankfack.

Personligen har vi guld i form av mynt, tackor (små givetvis) och smycken i ett bankfack. Allt håller 23-24 karat och är köpt på plats i Thailand. Här är momsen låg och priserna bra överlag. Någon risk för bedrägeri är så gott som uteslutet eftersom vi enbart köpt av erkända handlare. Thailändarna spar själva ofta i guld. Även fattiga familjer kan ha ett par guldsmycken som de pantsätter i ekonomiskt kärva tider.

Finguld (dvs 99,999% eller 24 karat) köper man i tackor. De allra minsta ligger på något enstaka gram (de kallas kanske inte tackor) och de normala tror jag väger 12.4 kilo (går loss på 4-5 miljoner spänn sisådär, haha).

Boliden tillverkade svenska tackor tidigare, jag tror de gör det fortfarande...

Dessa två erbjuder guld till försäljning:

http://www.guldcentralen.se

http://www.tavex.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan kanske starta en ny tråd "pyramidspel", eller "hur många kan äga samma container".

Tror inte att någon av dessa legetima företag riktigt ligger på den nivå du verkar tro: http://www.iicl.org/about/members.cfm. Men i vanlig ordning är det nejsägarna som skriker högst  :kla.

Kent

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker den här tråden är intressant. Det skadar inte att få lite idéer om hur man kan investera inför framtidens hårda kriser. Men det låter lite kul med containers. Ungefär som "linjebolaget" jag och en vän tjänade oss en (för oss bra summa när vi var 18-19 år) hacka på för 10 år sen. Vi målade helt sonika linjer åt företag på deras parkeringsplatser...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker den här tråden är intressant. Det skadar inte att få lite idéer om hur man kan investera inför framtidens hårda kriser. Men det låter lite kul med containers. Ungefär som "linjebolaget" jag och en vän tjänade oss en (för oss bra summa när vi var 18-19 år) hacka på för 10 år sen. Vi målade helt sonika linjer åt företag på deras parkeringsplatser...

Håller med dig helt Val, och det var på de premisserna precis som jag skapade denna tråd! Det finns mycket outforskad "mark" att ta sig an.

Kent

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mpl

Du kan kanske starta en ny tråd "pyramidspel", eller "hur många kan äga samma container".

Tror inte att någon av dessa legitima företag riktigt ligger på den nivå du verkar tro: http://www.iicl.org/about/members.cfm. Men i vanlig ordning är det nejsägarna som skriker högst  :kla.

Kent

OK, så det finns en legitima containerföretag!  ;)

Men en sak måste du förklara i detta sammanhanget. Normala företag som vill expandera tar in nytt kapital genom nyemissioner och lån. Varför skulle dom vara intresserade av en (i deras ögon) liten småskuttare som investerar i några fåtal containrar som dom ska hålla reda på i sina system?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan kanske starta en ny tråd "pyramidspel", eller "hur många kan äga samma container".

Tror inte att någon av dessa legetima företag riktigt ligger på den nivå du verkar tro: http://www.iicl.org/about/members.cfm. Men i vanlig ordning är det nejsägarna som skriker högst  :kla.

Kent

I stand corrected.

Vad heter det företag du använder dig av då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I stand corrected.

Vad heter det företag du använder dig av då?

Som jag redan i urspungsposten i denna tråd klart deklarerat att jag "inte är ute efter att sälja min investering genom denna tråd". Och då skeptisismen uppenbart är stor kommer jag att hålla det så då jag inte känner att jag behöver rättfärdiga min investering.

Länken jag postade i tidigare post var enbart ett exempel på seriösa, stora och i vissa fall börsnoterade företag som faktist bedriver verksamhet som tillåter "småsparare" som oss vanliga döda att faktiskt kunna tjäna en rejäl hacka samtidigt som att investeringen i sig faktiskt är något verkligt (som ett hus tex).

Nu vet jag inte hur just din situation ser ut, men i mitt fall handlade det om att jag la ner 2 månaders heltidsarbete på research och diverse förhandlande med en rad olika företag innan jag "slog till", just för att jag också hade "för bra för att vara sant" känslan i början.

Det som dock börjar bli intressant i denna tråd är att de flesta verkar vara överens om en sak, att sprida investeringarna väl är troligtvis det mest avkastningsbara sett ur ett säkerhetsperspektiv. Och jag kan glatt meddela att jag faktist själv investerat i en helt ny sak som jag aldrig ens hade hört talas om tack vare en forummedlems PM, tack för det  :).

Ber att få återkomma med svar till mpl i morrn då en kall står och väntar  :JC_burp:

Kent

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I stand corrected.

Vad heter det företag du använder dig av då?

Som jag redan i urspungsposten i denna tråd klart deklarerat att jag "inte är ute efter att sälja min investering genom denna tråd". Och då skeptisismen uppenbart är stor kommer jag att hålla det så då jag inte känner att jag behöver rättfärdiga min investering.

Länken jag postade i tidigare post var enbart ett exempel på seriösa, stora och i vissa fall börsnoterade företag som faktist bedriver verksamhet som tillåter "småsparare" som oss vanliga döda att faktiskt kunna tjäna en rejäl hacka samtidigt som att investeringen i sig faktiskt är något verkligt (som ett hus tex).

Nu vet jag inte hur just din situation ser ut, men i mitt fall handlade det om att jag la ner 2 månaders heltidsarbete på research och diverse förhandlande med en rad olika företag innan jag "slog till", just för att jag också hade "för bra för att vara sant" känslan i början.

Det som dock börjar bli intressant i denna tråd är att de flesta verkar vara överens om en sak, att sprida investeringarna väl är troligtvis det mest avkastningsbara sett ur ett säkerhetsperspektiv. Och jag kan glatt meddela att jag faktist själv investerat i en helt ny sak som jag aldrig ens hade hört talas om tack vare en forummedlems PM, tack för det  :).

Ber att få återkomma med svar till mpl i morrn då en kall står och väntar  :JC_burp:

Kent

Det respekterar jag! Du kan väl pma mig namnet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, så det finns en legitima containerföretag!  ;)

Men en sak måste du förklara i detta sammanhanget. Normala företag som vill expandera tar in nytt kapital genom nyemissioner och lån. Varför skulle dom vara intresserade av en (i deras ögon) liten småskuttare som investerar i några fåtal containrar som dom ska hålla reda på i sina system?

Det kan jag förstås inte svara på i varje företags enskilda fall då jag än så länge bara använder mig av ett företag. Generellt handlar det troligtvis om att minska sin egen (företagets) risk samtidigt som att den maximala avkastningsmöjligheten säkras.

400.000 containrar är arsenalen som "mitt" företag besitter, varav 200.000 från småskuttare som mig. Småskuttarnas containrar uppgår således till dryga 0,7 % av världens totala containerflotta = $$$, bara hos ett företag. Uppenbart är att någon helt enkelt varit väldigt fyndig på företagets firmafest någon gång i tiden och lyckades få en ledning att tro på idén. Således finns det förstås mycket avancerade program för att sköta detta på som jag faktist själv sett "in action" och blev mycket imponerad.

En av anledningarna att detta länge och fortfarande ligger under "radarn" i västvärlden är att företagen inte behövt vända sig till denna del för att söka investerare. Det ekonomiska "tänket" hos tex kineser är så extermt annourlunda än det vi har i Sverige, och således kommer majoriteten av investerarna från öst.

Nu sidospårar jag lite, men om jag tittar på min egen vänskapskrets som jag har kvar hemma i Sverige så spelar det egentligen ingen roll om hushållet i fråga har totalinkomster på 30, 50 eller 100.000 kr i månaden (har vänner i alla tre skikten), folk sparar INGA pengar och lever till 99 % varje månad efter sina tillgångar.

Ironiskt med tanke på att jantelagen lyckats göra det "fult" att tjäna mycket pengar... lyckats att göra det "fult" att inte spendera varje krona. I grunden så handlar det förstås om att grundkostnaden (boendet) skjutit i höjden de sista 10-12 åren och att en belåning på åtminstånde 85 % är OK.

Ovan är förstås bara mina egna åsikter och funderingar  :crigon_02:

Kent

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det en riktig kris, av stort slag är såväl guld som pengar värdelösa. Då har man tryggheten i sin odlade mark så vida man kan försvara den ;)

Med andra ord blir den enkla fattige bonden den överlevande medan herr hightech i stan går åt först.

Generelt sätt gissar jag mark (såvida det är på ställen där det är lättsålt såklart) om man inte ser det som på väldigt lång sikt, fastigheter och kanske även guld som stabilast.

Snabbare men mer aktiva strategier finns ju också både med mark, fastigheter och annat. Sitta på soffan grejer har sällan som aldrig riktigt samma kaliber men är ju trots allt mindre krävande. Lite kul läsning faktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det en riktig kris, av stort slag är såväl guld som pengar värdelösa. Då har man tryggheten i sin odlade mark så vida man kan försvara den ;)

Med andra ord blir den enkla fattige bonden den överlevande medan herr hightech i stan går åt först.

Instämmer till 1000! Fastigheter och mark är utan tvivel den säkraste långsiktiga investeringen. Förutsatt att man är aningen händig kan man förvandla vilket ruckel som helst till ett palats...

Kent

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Håller med om att mark oftast är en trygg långsiktig investering.

Fastigheter (hus och condominiums) i Thailand KAN dock vara en riktig nitlott. Mycket är byggd med så undermålig kvalitet att det börjar "rasa samman" efter tio år, eller ännu snabbare (mer eller mindre naturligtvis). Här på Samui finns många sådana exempel.

Många condos och hus säljs till löjliga överpriser (eller nåja, de säljs för det folk är beredda att betala) och efter några år ser poolen, gymmet, fasaden och mycket annat ut som något gud glömde.

Själv skall jag bygga hus med stenfasad, så inte ens stora stygga vargen kan blåsa omkull det :cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många condos och hus säljs till löjliga överpriser (eller nåja, de säljs för det folk är beredda att betala) och efter några år ser poolen, gymmet, fasaden och mycket annat ut som något gud glömde.

Japp, det ska gudarna veta. Jag köpte en nybyggd villa i Rawai Phuket för nu 5 år sedan för 4,5 milj B, sålde det 3 år senare för 3,7 milj B  :shout: och såg nu att det är uppe på marknaden igen för 6,2 milj B http://www.siamrealestate.com/detail/phuket/house/freehold/house-villa-sale-swimming-pool-rawai/.

Som sagt, tillgång och efterfrågan!

Kent

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Håller med om att mark oftast är en trygg långsiktig investering.

Fastigheter (hus och condominiums) i Thailand KAN dock vara en riktig nitlott. Mycket är byggd med så undermålig kvalitet att det börjar "rasa samman" efter tio år, eller ännu snabbare (mer eller mindre naturligtvis). Här på Samui finns många sådana exempel.

Många condos och hus säljs till löjliga överpriser (eller nåja, de säljs för det folk är beredda att betala) och efter några år ser poolen, gymmet, fasaden och mycket annat ut som något gud glömde.

Själv skall jag bygga hus med stenfasad, så inte ens stora stygga vargen kan blåsa omkull det :cool

Personligen skulle jag vara ytterst tveksam till att investera i land eller byggnader i Sydostasiens mest instabila land, dvs Thailand. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Hej,

Håller med om att mark oftast är en trygg långsiktig investering.

Fastigheter (hus och condominiums) i Thailand KAN dock vara en riktig nitlott. Mycket är byggd med så undermålig kvalitet att det börjar "rasa samman" efter tio år, eller ännu snabbare (mer eller mindre naturligtvis). Här på Samui finns många sådana exempel.

Många condos och hus säljs till löjliga överpriser (eller nåja, de säljs för det folk är beredda att betala) och efter några år ser poolen, gymmet, fasaden och mycket annat ut som något gud glömde.

Själv skall jag bygga hus med stenfasad, så inte ens stora stygga vargen kan blåsa omkull det :cool

Personligen skulle jag vara ytterst tveksam till att investera i land eller byggnader i Sydostasiens mest instabila land, dvs Thailand. :-)

farligt farligt men är prisett rätt och iden bra så måste man våga gambla lite inga fegisar blir rika :) Thailand dok för dyrt i den regionen.  Köpa hus i sverige och hura ut nu när det är svårare att få lån. Unga personer som inte får lån för kontant innsatsen tex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Håller med om att mark oftast är en trygg långsiktig investering.

Fastigheter (hus och condominiums) i Thailand KAN dock vara en riktig nitlott. Mycket är byggd med så undermålig kvalitet att det börjar "rasa samman" efter tio år, eller ännu snabbare (mer eller mindre naturligtvis). Här på Samui finns många sådana exempel.

Många condos och hus säljs till löjliga överpriser (eller nåja, de säljs för det folk är beredda att betala) och efter några år ser poolen, gymmet, fasaden och mycket annat ut som något gud glömde.

Själv skall jag bygga hus med stenfasad, så inte ens stora stygga vargen kan blåsa omkull det :cool

Personligen skulle jag vara ytterst tveksam till att investera i land eller byggnader i Sydostasiens mest instabila land, dvs Thailand. :-)

farligt farligt men är prisett rätt och iden bra så måste man våga gambla lite inga fegisar blir rika :) Thailand dok för dyrt i den regionen.  Köpa hus i sverige och hura ut nu när det är svårare att få lån. Unga personer som inte får lån för kontant innsatsen tex

Jo självklart är chans en sak i investeringar men att välja den mest osäkra regionen kanske är mer dumhet än chans? Personligen blir jag lika förvånad varenda gång när folk som besökt landet 4 gånger ska bygga eget, är väl lite skillnad om man varit gift med någon, bott där i ett antal år och sen väljer att bygga än att som helsvensk sätta igång med något hyrbygge som man äger i x antal år osv. När man sedan drar in spekulation i det hela så är det för mig ännu mera riskfyllt. Det finns säkrare länder att spekulera in som inte behöver ligga i Nordeuropa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv ingen erfarenhet av Thailand och är ny i detta forum, Vad jag däremot har stor erfarenhet av är Kina och att göra affärer där.

Att investera i mark är ett säkert kort om man har tid vänta och kapitalet att investera, Det var så jag byggde upp min förmögenhet. Köpte en mellanstor gård för framskattade pengar vilket min ex fru genast fyllde med ca 20 hästar för det menade hon var värdens bästa investering och kunde ge avkastning.. ok ok tillbaka till vad jag vill säga.

Min verksamhet inbringar idag ca 4M Svk, inte mycket kanske fina herrar tycker i stan, men faktum är att nästan 3 av dessa 4 är skillnaden mellan försäljningsvärdet och inköps värdet av varorna. För att göra dessa affärer måste jag befinna mig i Sverige (tvärr), jag betalar min skatt och gör rätt för mig, men poängen är att ca 25% av dom affärer jag gör är över internet och då behöver jag inte befinna mig i landet.

25% av 3M kronor är 750 000Svk, om man kunde sitta i en solstol i Thailand och ha en årsinkomst på 750 000Svk skulle jag troligvis må ganska bra.

Kanske låter det enkelt att genomföra men för att man skall lyckas måste man ha kontakter i kina vilket mina många resor till detta underbara men väldigt förorenade land givit mig.

Så min affärside är med andra ord solstol + internet i Thailand med en fru som nöjer sig med mindre än hästar (Thai fru), några inköpsresor till kina och internet försäljning i skandinavien...

Kanske många tycker det är en dålig ide men det håller mig i liv idag och mitt ex med 20 hästar, sedan finns det ytterligare växlar man kan dra i men det kan resultera i att

fogden börjar lyssna. Att göra rätt för sig är alltid det bästa i längden.

(men kanske inte alltid det smartaste för stunden)

Nedan är några cornerstone jag brukar använda mig av..

Det är aldrig fel att göra fel, men det är alltid fel att göra fel medvetet....

Att göra annorlunda är bra eftersom om man bara gör som alla andra kan man bara förvänta sig att få som alla andra (och vem vill ha det ?).

Jag är 49 år och drivit företag sedan jag var 20 år, inga kk eller döda lik på mina hyllor, anledningen till att jag vill lämna detta landet är att jag anser att sverige är kört och det är bara en kompis klubb. Jag har inget emot oss svenskar eller någon annan , men hårt arbete lönars sig inte i detta landet längre.

//Kina mannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Ja gör du redan bra affärer och du behöver inte sitta på en speciell plats så varför sitta i Sverige. Göra sig av med alla bror till Sverige hallå det är 2012 du är hemma på max 24 timmar om du skulle tröttna. Så åk ner sköt dina affärer efter ett tag kanske du tröttnar på det med när semestern förvandlas till vardag även i Thailand.

med 750k års inkomst mår du nog förmodligen ganska bra i sverige med :) men i thailand kommer du bli behandlad som en gud av både kvinnor och män :)

Du kan även anställa någon som sköter din rörelse i Sverige men det är jobbigt då måste man lita på andra personer.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×