Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Endoo

Någon speciell del av Samui som ni tror passar?

Rekommendera Poster

Planerna skrider vidare, hittils med glada miner. Fick igår resutatet från Statens Veterinärmedicinska Anstalt att våran hund Nala redan nu har fullgott skydd mot rabies  ;D ;D ;D

Nu vill vi höra med "The Captain" och andra som har erfarenhet av Koh Samui vart på ön det kan vara lämpligt att slå läger de första dagarna.

Tanken är att vi ska bo på något ställe med bungalows och på dagarna leta efter hus att hyra.

Eftersom vi har hund så vill vi gärna att det ligger utanför hålligånget så man har ensligheten runt knuten eller att man är mitt i den allra helst  :). Men det måste vara gångavstånd till bil/moppe uthyrning. Annars har vi inga speciella krav på bungalowen eller om det är nord eller syd, öst eller västdelen på ön.

Tips om vilken del av ön eller kanske exakt ställe? Allt välkommet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej  :)

Intressant, intressant....och noga noterat  ;D

Vet du om det är mer idylliskt och lugnt där än tex Choengmon? (som jag av någon outgrundad anledning fått för mig att vara nåt extra  :sv:glad)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isaan bo

Planerna skrider vidare, hittils med glada miner. Fick igår resutatet från Statens Veterinärmedicinska Anstalt att våran hund Nala redan nu har fullgott skydd mot rabies  ;D ;D ;D

Nu vill vi höra med "The Captain" och andra som har erfarenhet av Koh Samui vart på ön det kan vara lämpligt att slå läger de första dagarna.

Tanken är att vi ska bo på något ställe med bungalows och på dagarna leta efter hus att hyra.

Eftersom vi har hund så vill vi gärna att det ligger utanför hålligånget så man har ensligheten runt knuten eller att man är mitt i den allra helst  :). Men det måste vara gångavstånd till bil/moppe uthyrning. Annars har vi inga speciella krav på bungalowen eller om det är nord eller syd, öst eller västdelen på ön.

Tips om vilken del av ön eller kanske exakt ställe? Allt välkommet.

Måste bara fråga, skall du ta hund med till Thailand ??? ??? :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Planerna skrider vidare, hittils med glada miner. Fick igår resutatet från Statens Veterinärmedicinska Anstalt att våran hund Nala redan nu har fullgott skydd mot rabies  ;D ;D ;D

Nu vill vi höra med "The Captain" och andra som har erfarenhet av Koh Samui vart på ön det kan vara lämpligt att slå läger de första dagarna.

Tanken är att vi ska bo på något ställe med bungalows och på dagarna leta efter hus att hyra.

Eftersom vi har hund så vill vi gärna att det ligger utanför hålligånget så man har ensligheten runt knuten eller att man är mitt i den allra helst  :). Men det måste vara gångavstånd till bil/moppe uthyrning. Annars har vi inga speciella krav på bungalowen eller om det är nord eller syd, öst eller västdelen på ön.

Tips om vilken del av ön eller kanske exakt ställe? Allt välkommet.

Måste bara fråga, skall du ta hund med till Thailand ??? ??? :o

Tjenare :bli  ;D

Jepp, det ska vi.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isaan bo

Såsom en riktig djurvän skulle jag inte göra det, med tanke på klimatskillnader, bakterieflora, långa transporter, samt thailändarnas inställning till hundar, samt att efter vad jag förstår så avser du att återvända till Sverige igen med hunden ;D:o O då utsätta den för karens 4-6 mån. :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såsom en riktig djurvän skulle jag inte göra det, med tanke på klimatskillnader, bakterieflora, långa transporter, samt thailändarnas inställning till hundar, samt att efter vad jag förstår så avser du att återvända till Sverige igen med hunden ;D:o O då utsätta den för karens 4-6 mån. :o

Jag förstår hur du menar och jag tycker exakt samma sak. MEN, våran hund är galen i värme, får bla bäras ut ur bastu, sitter i solstol och solar direkt om det är sol, så klimatet kommer hon bli lycklig över. Hon hatar snö och kyla vilket det är lååånga perioder i sverige.

Bakterier etc är nog inga problem, har haft kontakt med andra som gjort samma sak och ingen har haft några problem med detta.

Transporten på ca 12 timmar  är väl den jobbigaste biten, men då hon är stabil i sinnet kommer hon sova och 12 timmar är en baggis för henne att sova  :)

Sist, karantän,, jo,, det skulle jag aldrig utsätta henne för, den biten är ordnad på annat sätt. När det nu blir dags att resa hem kommer vi bo i ett land där vi kan ha hunden fritt där vi är, vilket kommer räknas som karantän efter viss tid och tester, innan vi ev återvänder till sverige.

Så vi har tänkt på allt  ;D

Uppskattar att du/ni är skeptiska till det, för om det nu vore någon som inte tänkt på allt detta skulle det kunna bli jobbigt för hunden.

Men att flytta och byta miljö är inga problem för en stabil hund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isaan bo

WHY 

Tack för ett moget svar, som säkerligen vilken fjortonåring som helst kunnat skriva :o;D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

WHY   

Tack för ett moget svar, som säkerligen vilken fjortonåring som helst kunnat skriva :o;D

Ja. Jag hoppas verkligen att vilken fjortis som helst skulle kunna skriva det. Tanken var var knappast att komma med en slående kommentar i detta fallet, utan undrar bara kort varför du tror vi driver om det.

Inte för att det på något vis påverkar mitt liv eller mitt beslut men förstår som sagt inte om du nu på allvar inte tror oss eller om du bara tycker att det är löjligt mycket jobb för en hund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej  :)

Intressant, intressant....och noga noterat  ;D

Vet du om det är mer idylliskt och lugnt där än tex Choengmon? (som jag av någon outgrundad anledning fått för mig att vara nåt extra  :sv:glad)

Om vi återgår till ämnet igen  ;)

Någon mer som har tips om vart på ön som kan passa, eller svar på ovanstående om Choengmon?  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bry dig inte om Isaan, Endoo. Han är lite miljöskadad av "lapp-livet" uppe i norr ;D Han är inte farlig...knorrar lite bara... :dja

Ja,, jag misstänker en viss tristess  :glad

Han verkar haft en del tid till övers dessa sista dagar varjefall  :D

En massa poster på denna tråd men bara ett som verkligen rör ämnet  ::)

Så kom igen nu alla ni som känner till Samui.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

Sorry för ett sent svar. Har en del att pyssla med för tillfället så mina besök på forumet blir lite sporadiska just nu.

Jag tror att Lamai (östra Samui) eller Maenam (norra Samui) passar er bra, men även stränder som Bo Phut (i norr), Ao Tong Takian (östra delen, norr om Lamai) och Choeng Mon (nordöst) är nog passande. Alla ovan nämnda stränder är relativt lugna (undantaget delar av Lamai) men det är ändå nära till restauranger etc.

Det finns en hel del hus att hyra på Samui. Jag har koll på en hel del runt Lamai och norr om Lamai. Skulle det vara intressant så kan jag och frugan höra för oss lite bland husägarna i området.

Isaan bo,

Med dina argument (om värme och bakteriekultur etc), är det i så fall inte värre att ta med sina barn till Thailand. ???;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena,

Sorry för ett sent svar. Har en del att pyssla med för tillfället så mina besök på forumet blir lite sporadiska just nu.

Jag tror att Lamai (östra Samui) eller Maenam (norra Samui) passar er bra, men även stränder som Bo Phut (i norr), Ao Tong Takian (östra delen, norr om Lamai) och Choeng Mon (nordöst) är nog passande. Alla ovan nämnda stränder är relativt lugna (undantaget delar av Lamai) men det är ändå nära till restauranger etc.

Det finns en hel del hus att hyra på Samui. Jag har koll på en hel del runt Lamai och norr om Lamai. Skulle det vara intressant så kan jag och frugan höra för oss lite bland husägarna i området.

Isaan bo,

Med dina argument (om värme och bakteriekultur etc), är det i så fall inte värre att ta med sina barn till Thailand. ???;)

Hej.

Haft en bra semester får vi hoppas  :)

Tack för tipsen.

Det känns som om vi får chansa till en början och jag är inte det minsta orolig för att bli besviken heller så  :D

Väl på plats så får vi åka på sight-seeing och se vilka områden som känns mest passande för att slå långläger.

Vi skulle självklart bli superglada för ev hjälp att hitta hus.

Kan man redan nu få besvära dig och fråga om det finns möjlighet att se några bilder eller så på några hus?

Annars får vi återkomma om det när vi väl är på plats.  :)

Biljetter bokar vi troligen nästa vecka, så då är det bara visumdelen som måste gå som planerat.  :pra

Det hela ska bli ett äventyr som heter duga  ;D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fortsätter lite off pist , hur tar man med en hund till Thailand ?

i en liten låda i bagage utrymmet ?

Ja i princip är det så.

Hunden är i en godkänd transportbur med specifika krav för flyg och mått beroende på hundens storlek.

Är hunden liten, under 10 kilo med bur får den vara i kabinen om man flyger med Thai.

I vårat fall kommer hunden vara i ett speciellt lastutrymme som givetvis har samma tryck och temperatur som den del av kabinen vi tvåbenta befinner oss i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter som detta redan är en totalt urspårad tråd  ::) passar jag på att fråga:

Hur gick det med landkommunikationerna - får man ta med hund på tåget/bussen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter som detta redan är en totalt urspårad tråd   ::) passar jag på att fråga:

Hur gick det med landkommunikationerna - får man ta med hund på tåget/bussen?

Hej Malee  :)

Känsn som psten vuxit igen på denna tråd, så det är väl bättre att köra offpist än inget alls  ;D

Svaret på frågan om vi fick ta med hund på tåget såg ut som följer

"Yes, if you book 1st for private room. You can bring dog on the train for you. If 1st class is not available must book the 2nd fan seat class only. "

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×