Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
vårsol

KELIAKI

Rekommendera Poster

Min mamma har Keliaki och skall komma med till Thailand. Funderar på maten för hennes del.

Tex Phad thai,är det vetemjöl i nudlarna eller använder de risnudlar?

Hon kommer att ta med en lapp där det står på Thai att hon inte kan äta vete. Egen erfarenhet är att Thailändarna säger ganska lätt "okej" om de inte förstår. Hur är det med deras läskunskaper?

Vi vill helst äta thaimat när vi är där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Keliaki hade jag aldrig hört, är det alltså vete allergi och inte gluten?

Har du en bra lapp skriven så bör det vara til stor hjälp och säkert inga större problem, gissar det inte är någon livsfara om än mindre roligt.

Hur som helst heter vete "khao sali". Vad olika nudlar är gjorda av vet jag inte alls. Nu vet jag inte vad lappen du har säger men viktigt är att vara ävertydlig och inte låta någon behöva tänka det minsta själv. Det låter kanske konstigt men tyvärr är det ofta så att det inte funkar så bra då.

Ordnade en text som säger- "jag är vete allergiker och inte kan äta något gjort av vete som tex en del nudlar. Om jag beställt något som innehåller vete säg det till mig. Om du är osäker på vad maten innehåller låt mig inte äta.

ฉันà¹à¸žà¹‰à¹à¸›à¹‰à¸‡à¸—่ีมีส่วนผสมของข้าวสาลี ทุà¸à¸Šà¸™à¸´à¸”เช่นเส้นà¸à¸§à¹‹à¸¢à¹€à¸•à¸µà¹‹à¸¢à¸§ ถ้าดิฉันสั่งอะไรท่ีมีส่วนผสมของข้าวสาลีà¸à¸£à¸¸à¸“าบอà¸à¸”้วย

ถ้าคุณไม่รู้ว่าเส้นทำมาจาà¸à¸‚้าวสาลีหรือไม่ ไม่ให้ดิฉันà¸à¸´à¸™ ขอบคุณมาà¸à¸„่ะ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glutenintollerans betyder att personen inte tål vete, korn och råg. Om man får i sig tex vete så kan semstern vara förstörd efter det. Eget bröd tar hon med.

Ok, så Keliaki betyder alltså gluten intolerant? inte vete intolerant.

Har aldrig hört ordet nämligen.

Helt olika saker :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade själv med en liten inplastad lapp till sonen som har nötallergi.

Infogade en bild på nötter också med en döskalle bredvid.

Det funkade utmärkt.

Infogar den här nere som exempel.

På Killer peanut.com kunde man välja olika matallergier men vet inte om de hade för gluten.

Killer peanut 1.doc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade själv med en liten inplastad lapp till sonen som har nötallergi.

Infogade en bild på nötter också med en döskalle bredvid.

Det funkade utmärkt.

Infogar den här nere som exempel.

På Killer peanut.com kunde man välja olika matallergier men vet inte om de hade för gluten.

Kollade förut på den sidan MEN tyckte inte de va jättedydliga med saker som att göra rent regdskap etc som kan vara viktigt. Därfr har jag lagt upp på min sida med väldigt noga formulerade texter. Så kan man välja den man vill. Det är ju dock ett problem och viktigt för de som är drabbade därför valde jag att göra de texterna på min sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att det besvarar frågan men det heter väl Celiaki

Svarar snart för nu ska jag googla upp detta medan jag äter  ;)

... så nu va det gjort.

Ja det heter Celiaki (keliaki verkar va finska) och är alltså glutenintolerans och INTE vete. Så min text är inte till så mycket nytta längre då. För vad jag känner till är skillnaden att en vete allergiker är allergisk mot vete protein (om jag minns det rätt), medan en gluten allergiker är allergisk mot något helt annat som bla finns i vete men även i råg och några fler grejer, minns faktiskt inte så googla den som vill veta.

Den som är vete allergiker kan alltså äta allt utom just bara vete.

Om "vårsol" vill ha en text mot gluten så säg till så kan ja fixa det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för alla svar.

Ja det skrivs tydligen med C i Sverige.

Är själv finlandssvensk och tänkte inte ens på att vi skriver det

med finsk stavning.

Skicka gärna en text som låter skrämmande. Hoppas bara de är läskunniga. :)

Tror ej att det annars är ett problem förutom på tex utflykter.

Vi kommer att bo i Ao nammao nära Ao nang och Krabi town.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×