Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Endoo

Bete dig mot folk eller ta konsekvensen

Rekommendera Poster

Finns det någon thaiman som du kan ställa dig och förnedra och förnedra tills han lipar och går hem? En thaikvinna likaså.

De har en stolthet och den trampar man inte på. Står jag I kö till banken eller annanstans händer det att de manar mig att komma fram först i kön. Små saker, små gester som jag stör mig på.

Har sett en flera Thai tjejer gråta för att folk sagt elakheter och liknande faktiskt.

Det du beskriver i Malaysia låter ju helt sjukt, att gå före i kön för man är vit. Galet!

Ja självklart gör vissa tjejer så med. Men jag tror betydligt större antal inte lipar eller kanske lipar efteråt. Än i Sverige.

Ja det är galet, jag försöker neka. Senast va det faktiskt hos polisen när jag skulle betala en bot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon thaiman som du kan ställa dig och förnedra och förnedra tills han lipar och går hem? En thaikvinna likaså.

De har en stolthet och den trampar man inte på. Står jag I kö till banken eller annanstans händer det att de manar mig att komma fram först i kön. Små saker, små gester som jag stör mig på.

Har sett en flera Thai tjejer gråta för att folk sagt elakheter och liknande faktiskt.

Det du beskriver i Malaysia låter ju helt sjukt, att gå före i kön för man är vit. Galet!

Ja självklart gör vissa tjejer så med. Men jag tror betydligt större antal inte lipar eller kanske lipar efteråt. Än i Sverige.

Ja det är galet, jag försöker neka. Senast va det faktiskt hos polisen när jag skulle betala en bot.

Jasså, du slapp inte undan trots allt? Varit för mycket i solen kanske  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bootis, jag tror att vi är överens på en del punkter även om du inte har förstått det och visst litar jag mer på dig i detta fall när det gäller Malaysia för du bor där.

Men det hela är inte så enkelt som du tror när det gäller thailändare för då är det att dra alla över en kam. I söder finns det en anledning eller två till att vissa beter sig si och så mot faranger. I Bangkok finns det en anledning eller två till dem beter sig på ett visst sätt mot faranger.

Egentligen har det inte mycket med kultur att göra mer än uppfostran.

Jag baserar det på alla dem ställena jag bott och att jag har en hel del thailändska vänner och alla har olika åsikter om detta så det är lite snevridet att du baserar det på en eller pars åsikter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, för att få ner lite fakta som kanske känns lite som högstadie nivå. Hur länge bodde du i Thailand Bootis?

För jag förstår att som lärare och som "permanent"(kan man säga så när man bor i Thailand) boende här så ser jag det lite annorlunda. Första tecknet på det är "losing face".

I Sverige har vi en hel del folk med dåligt självförtroende annars hade vi inte haft problem med psykvården. MEN här är den stora skillnaden, vi är lärda att tänka som individer och att vi måste klara oss själva, vilket thailändarna inte är.

Rätt mycket av problemen här skyller en hel del folk på lärarna för och det är så typiskt här att skylla på någon annan än att ta tag i problemet vid roten vilket är en själv. Nu säger jag inte alla men även om det är generellt. Under alla dessa år jag bott här och besökt så har jag mött och är fortfarande på ett sätt knyten till vissa thailändare som jag anser vara starka individer men det är pga dem har kunnat uppleva som de flesta här inte har kunnat.

Buga under storebror för att dem är förväntade att göra det? Var har du fått det svamlet ifrån?

Khao Lak måhända?

Det du pratar om är självinsikt och inte självförtroende. Helt annan sak. I Sverige är vi duktiga på att analysera oss själva, ta ansvar, och deppa ihop. Vi kan som du säger analysera grunden till ett beteende eller en händelse.

Självförtroendet däremot. Finns det någon thaiman som du kan ställa dig och förnedra och förnedra tills han lipar och går hem? En thaikvinna likaså. De har en stolthet och den trampar man inte på. Många i Sverige är uppfödda tvärtom, du ska inte tro att du är något -Jantelagen.

Du insunierar att min tjej har lett mig till "svammel" och att de skulle buga och bocka. Det stämmer inte på någon punkt. Däremot vet jag såklart mycket väl vad losing face är och vad det innebär. Jag har trampat några stycken på tårna och lärt mig mina läxor.

Men bara för att du sa det så frågade jag henne:

-Do you think that some Thai people think to much of foreigners. Sometime they treat foreginers like a boss or someone with more value?

-More value then other thai people

Hon svarade:

-yea something like that

-people think that farang have money so we respect and treat them like they are god

-also how we trust to do things, we think farang know more thne thai people

-so we trust them more

Men jag tror inte att du vill förstå, vad för exempel jag än drar. För dig är en besökare alltid en besökare. Däremot är jag ingen besökare i Malaysia så där kanske jag har rätt att uttala mig.

Räcker det då med att jag säger att Malayer kallar västerlänningar för "boss", kvar sen äldre tider ja, men de vet vad det betyder. Står jag I kö till banken eller annanstans händer det att de manar mig att komma fram först i kön. Små saker, små gester som jag stör mig på. Jag vill inte hamna först i kön, vill inte höra ständiga "sir", jag vill vara en i mängden.

Däremot ser jag andra som lyser upp och helt plötsligt tror att de måste hamnat i en hög hottentotter som lyder varje gest. Detta går sommliga till öronen, de utnyttjar det. Och det är min poäng.

Exakt var insinuerade jag att din flickvän pratade svammel? Däremot är det du som gör det. Alla har en åsikt vad folk tycker, även min tjej. Dock drar jag inte bara slutsats från min tjej som vissa här verkar göra. Detta är vad jag erfarit själv samt lyssnat på mer än en person ;).

Dessutom svarade du inte på frågan om hur länge du hade bott i Thailand.

Hmm, du har nog mycket att lära dig om vad folk skriver då du verkar ha missat flera rader vad jag skrev om losing face. Visst kan du få folk att lipa men det har inte alltid med självförtroendet att göra.

Thailändarna har ett falskt självförtroende och när detta då ifrågasätts kan det gå en eller två vägar.

Med thai-män så kan det gå ganska illa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst ronnytisell

Spännande fortsättning följer ..........

Ja,en riktig nagelbitare det här ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först vill jag bara säga att jag fightas inte på internet och helst inte utanför heller. Kommer vi aldrig fram till någonting så kan vi skippa det. Jag är bara intresserad av att disskutera och tar det inte personligt.

Det jag tänkte på var detta "Var har du fått det svamlet ifrån? Khao Lak måhända?". Jag kanske missförstod vad du menade. Det spelar inte så stor roll jag tar det inte hårt. Jag vill bara att du ska veta att jag inte sitter och lyssnar på en person och sen återberättar det här. Enda anledningen att jag frågade henne var för att jag missförstod dig Eremiten. Vad jag skriver är mina egna slutsattser efter mina egna erfarenheter, egna funderingar men såklart också efter andras berättelser och andra disskussioner.

En sak till bara. Min tankegång är inte fast, jag utvecklar och förnyar mina värderingar och principer vartefter jag får chansen att lufta dom. Så bring it, för jag är nyfiken. Men stå inte bara och stampa med "jag vet, lita på mig" jag är inte enfaldig.

Låt oss fortsätta:

Jag missade inte dina rader om losing face. Jag läste dom och kommenterade att jag vet vad losing face är och innebär.

Jag håller med om att man kanske kan kalla deras självförtroende falskt men skulle snarare säga att det är deras självkänsla som är otroligt låg men självförtroendet fortfarande starkt. Det ger en bild av en stark person men som saknar självinsikt, saknar egenliga mål och man får en undertryckt känsla av förvirring hos personen.

För att svara på din fråga så bor jag inte i Thailand och har aldrig gjort, jag är som jag skrev en "besökare".

Men nu har vi glidit långt ifrån ämnet:

Visst är det skillnad på hur Thais beter sig i norr, söder, och förmodligen från by till by, familj till familj. Men överallt blir man omhändertagen med en otrolig gästvänlighet, eller hur? Thailändare själva säger att dom tar emot gäster till sitt land likt de tar emot gäster till sina hus. Men är det grunden till gästvänligheten?

Konstigt är då att ingen av den otroliga gästfriheten visas mot någon av dess granländer, inte heller mot araber, eller mot afrikaner. Eller? Har jag fel?

Västerlänningar blir oftast glada och släpper garden. Överallt blir man bemött av leenden och "can"s(möjligheter), ingen ifrågasätter, ingen kommenterar. Som homosexuell man kan man äntligen leva ut, ingen kommenterar. Som småpeddo likaså. Som torsk eller desperat man i någon av år-kriserna.

Det är Thailändarnas "gästfrihet" som jag tror gör att vissa västerlänningar tror att "här kan man göra precis vad fan som helst och ingen kommer säga något eller dömma mig". Thailändarna accepterar beteendet trots att man borde tyckt att gästfriheten är avverkad sedan länge.

-Men västerlänningar kan göra som dom vill dom har fått något slags frikort. (Varför?)

Nu skrev jag om thailand för det är ett thaiforum. Men det kan applicieras i så många länder runt omkring. Kambodja, Malaysia, Indonesien, Filipinerna. Undantaget är Vietnam

Nu är det hög tid att åka hem från jobbet  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännande fortsättning följer ..........

Ja,en riktig nagelbitare det här ;)

Sant. En riktig höjdare att se hur denna tråd har ut(in)vecklats ;)

Verkligen, som thai så måste jag säga att detta är mycket intressant. Kommer kanske med några kommentarer senare, alla har rätt till åsikter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först vill jag bara säga att jag fightas inte på internet och helst inte utanför heller. Kommer vi aldrig fram till någonting så kan vi skippa det. Jag är bara intresserad av att disskutera och tar det inte personligt.

Det jag tänkte på var detta "Var har du fått det svamlet ifrån? Khao Lak måhända?". Jag kanske missförstod vad du menade. Det spelar inte så stor roll jag tar det inte hårt. Jag vill bara att du ska veta att jag inte sitter och lyssnar på en person och sen återberättar det här. Enda anledningen att jag frågade henne var för att jag missförstod dig Eremiten. Vad jag skriver är mina egna slutsattser efter mina egna erfarenheter, egna funderingar men såklart också efter andras berättelser och andra disskussioner.

En sak till bara. Min tankegång är inte fast, jag utvecklar och förnyar mina värderingar och principer vartefter jag får chansen att lufta dom. Så bring it, för jag är nyfiken. Men stå inte bara och stampa med "jag vet, lita på mig" jag är inte enfaldig.

Låt oss fortsätta:

Jag missade inte dina rader om losing face. Jag läste dom och kommenterade att jag vet vad losing face är och innebär.

Jag håller med om att man kanske kan kalla deras självförtroende falskt men skulle snarare säga att det är deras självkänsla som är otroligt låg men självförtroendet fortfarande starkt. Det ger en bild av en stark person men som saknar självinsikt, saknar egenliga mål och man får en undertryckt känsla av förvirring hos personen.

För att svara på din fråga så bor jag inte i Thailand och har aldrig gjort, jag är som jag skrev en "besökare".

Men nu har vi glidit långt ifrån ämnet:

Visst är det skillnad på hur Thais beter sig i norr, söder, och förmodligen från by till by, familj till familj. Men överallt blir man omhändertagen med en otrolig gästvänlighet, eller hur? Thailändare själva säger att dom tar emot gäster till sitt land likt de tar emot gäster till sina hus. Men är det grunden till gästvänligheten?

Konstigt är då att ingen av den otroliga gästfriheten visas mot någon av dess granländer, inte heller mot araber, eller mot afrikaner. Eller? Har jag fel?

Västerlänningar blir oftast glada och släpper garden. Överallt blir man bemött av leenden och "can"s(möjligheter), ingen ifrågasätter, ingen kommenterar. Som homosexuell man kan man äntligen leva ut, ingen kommenterar. Som småpeddo likaså. Som torsk eller desperat man i någon av år-kriserna.

Det är Thailändarnas "gästfrihet" som jag tror gör att vissa västerlänningar tror att "här kan man göra precis vad fan som helst och ingen kommer säga något eller dömma mig". Thailändarna accepterar beteendet trots att man borde tyckt att gästfriheten är avverkad sedan länge.

-Men västerlänningar kan göra som dom vill dom har fått något slags frikort. (Varför?)

Nu skrev jag om thailand för det är ett thaiforum. Men det kan applicieras i så många länder runt omkring. Kambodja, Malaysia, Indonesien, Filipinerna. Undantaget är Vietnam

Nu är det hög tid att åka hem från jobbet  ;)

Ja då får du läsa detta senare... Fortfarande har vi olika åsikter på självförtroende och självinsikt. Själv tycker jag när folk använder sig av jante-lag termen är mer som en undanflykt att bearbeta sina egna problem. Present company excluded ;), så det tar jag med nypa salt.

Jag kan ibland tycka att svenskar har ett "överförtroende" i nästan allt, kan nog gälla mig med. Människor har nog aldrig varit bra på själv-analys.

Den s k gästfriheten tillhör kulturen och är naturligtvis från början inte inriktat mot faranger. Även om du kanske inte upplever det själv så finns det många andra länder som följer detta, Polen t ex.

Ta inte det för hårt men jag litar hellre på någon som bor här än den som kommer på "besök"(som du uttryckte det). För mig är detta två helt skilda världar.

Att besöka Khao Lak och sedan säga , detta var ett trevligt folk är lika naivt som säga att folk bara bugar för faranger för det är förväntat (jag förstod din kommentar, ville bara du utvecklade det lite mer). Jag skulle nog inte vilja jämföra Khao Lak eller Phang-Nga provinsen med övriga södern då KL är mer en turist resort än ett samhälle.

Under dem åren jag bott i Khao Lak upplevde jag gästfriheten som 20% äkta och 80% bluff. Man smörjer även för tyskarna där med tysktalande personal etc etc. Detta pluss dem leendena du får som turist blir tvärtom när du är lokalbo. Alltså är det bara för att du har pengar på fickan.

De resterande 20% är folk som flyttat till Khao Lak från övriga Thailand och inte kommer från Takuapa eller övriga Phang-Nga provinsen. Helt annorlunda människor med annat tänkande (och ja dem är alla thailändare). Jag skapade en ganska OK vänskapskrets i Khao Lak men är ganska emot stället pga lokalbefolkningen OCH turister.

Detta blir helt annorlunda när du flyttar till den övriga södern. Ta Nakhon Si Thammarat  t ex...  Här kan folket se lite halvbarska ut men det är menat personligt, dem är så mot ALLA, vare sig det är farang eller thai. Men enligt min åsikt 50 ggr bättre i karaktär än dem i Khao Lak... enligt mig men finns säkerligen någon som inte håller med :)

Så att besöka par ställen under semestern i Thailand eller att bo på ett o samma ställe när man är permanent boende, speciellt om man bor i en turist stad begränsar ens synvinkel ganska rejält.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkligen, som thai så måste jag säga att detta är mycket intressant. Kommer kanske med några kommentarer senare, alla har rätt till åsikter.

Du får inte tro att jag ser ner på asiater och thailändare som sämre människor. Eller att jag anser mig bättre, inte alls.

Faktum är att det är precis det jag vill prata om.

Kom jättegärna med kommentarer, spontana eller genomtänka gör det samma. Din synvinkel är ju tvärtemot min, eller hur man ska säga. Från Thai till Sverige (om jag gissat rätt?). Så högst intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du fortsätter i samma spår. Det verkar vara reserverat område

Men om det hjälper:

Minns du att hela min tjejs släkt är från Nakhon och fortfarande bor där från och till? Naturligtvis har jag varit där. En nära arbetskamrat sen ett år är thai. Bor I gränsen till Laos men jobbar tillfälligt ute på fält. Jag delar arbetsyta med en subcontractor med endast Thailändare från hela thailand, dock mest från söder. Känt dessa gubbar i över sex månader och spenderar 12h+ med dom 6dagar i veckan. Några andra thai än receptionister har jag allt träffat.

Men Thailand är bara ett land i asien också..

Hur kan man ha delade åsikter om självinsikt och självförtroende? Möjligtvis mellan självkänsla och självförtroende. Du kan säga vad du vill om jantelagen men titta på Svenska folket och jämför med jantelagens principer, ser du inte likheterna? Det är svårt att göra det till ursäkt  ???

Det _är_ en kultur som lyckligtvis sakta arbetas bort.

Du missade _hela_ poängen med gästfriheten. Om den nu inte är riktad mot faranger vem var den då riktad mot? Det är ju uppenbarligen inte grannländerna, inte mot araberna eller andra. Utom västerland. Kan man tänka sig att västerland kom med teknologi och redskap som gjorde dom till, då förståligt, respekterade män som kunde göra lite vad dom ville, bara dom skickade mera bössor. Det är min teori eller kanske bara en lite ide

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du fortsätter i samma spår. Det verkar vara reserverat område

Men om det hjälper:

Minns du att hela min tjejs släkt är från Nakhon och fortfarande bor där från och till? Naturligtvis har jag varit där. En nära arbetskamrat sen ett år är thai. Bor I gränsen till Laos men jobbar tillfälligt ute på fält. Jag delar arbetsyta med en subcontractor med endast Thailändare från hela thailand, dock mest från söder. Känt dessa gubbar i över sex månader och spenderar 12h+ med dom 6dagar i veckan. Några andra thai än receptionister har jag allt träffat.

Men Thailand är bara ett land i asien också..

Hur kan man ha delade åsikter om självinsikt och självförtroende? Möjligtvis mellan självkänsla och självförtroende. Du kan säga vad du vill om jantelagen men titta på Svenska folket och jämför med jantelagens principer, ser du inte likheterna? Det är svårt att göra det till ursäkt  ???

Det _är_ en kultur som lyckligtvis sakta arbetas bort.Inte i Thailand, glöm det, för det kommer aldrig att bli en sakfråga för någon?? Du missade _hela_ poängen med gästfriheten. Om den nu inte är riktad mot faranger vem var den då riktad mot? Det är ju uppenbarligen inte grannländerna, inte mot araberna eller andra. Utom västerland. Kan man tänka sig att västerland kom med teknologi och redskap som gjorde dom till, då förståligt, respekterade män som kunde göra lite vad dom ville, bara dom skickade mera bössor. Det är min teori eller kanske bara en lite ide

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkligen, som thai så måste jag säga att detta är mycket intressant. Kommer kanske med några kommentarer senare, alla har rätt till åsikter.

Du får inte tro att jag ser ner på asiater och thailändare som sämre människor. Eller att jag anser mig bättre, inte alls.

Faktum är att det är precis det jag vill prata om.

Kom jättegärna med kommentarer, spontana eller genomtänka gör det samma. Din synvinkel är ju tvärtemot min, eller hur man ska säga. Från Thai till Sverige (om jag gissat rätt?). Så högst intressant.

Sa aldrig att du såg ner på asiater bara att du såg det från en förenklad vy sedan du inte bott här tillräckligt länge. Tror inte riktigt att rasister blir ihop med tjejer från utlandet ändå ;).

Jag tror att du med går i samma spår. Du kan inte jämföra svensk med thailändsk kultur. Olika förutsättningar , annorlunda historia.

Vad jag menar med gästfriheten dem  har fått sig att anpassa sig efter utlänningar började komma in på löpande band. Hur många i arbetarklassen har verkligen kontakt med en utlänning eller farang i första hand. Förväntar du dig att dem kan anpassa sig på ett knäpp med fingrarna bara för en farang kommer in i bilden? Många i söder eller E-san har t ex aldrig sett en farang förut och om dem har gjort det är det en äldre herre som kanske inte vill ta kontakt med lokalbefolkningen.

Jag försvarar inte thailändarna totalt, jag har själv problem att förstå vissa saker som jag anser är ologiska vilket jag och tjejen diskuterar ganska ofta. Det tar tid att förstå saker och ting, och vissa saker kommer man bara inte att gilla. Jag gillar inte ens vissa saker med svensk kultur men det är så det är.

Jag har en vän sedan 3 år tillbaka som visar sig vara här illegalt. En trevlig och ganska jordnära britt som jobbade som lärare i Bangkok. Dock gnällde han på att han ofta hamnade i bråk med thailändarna pga dem inte gillade faranger. Första jag gjorde var att fråga vilket område han bor i, svaret blev "Nam kaem"... Halleluja, tror t o m Gosatta vet var det är.

Inte det första stället man tänker på även om man inte har pengar och jag förklarade honom det har inte riktigt med thailändare att göra du bor i ett dåligt område som är 3 ggr värre än Lindängen i Malmö. Till sist insåg han att det var ett dåligt område och flyttade till ett någolunda bättre. Han mår mycket bättre för tillfället men pga problem med frugan så har han begärt att bli deporterad. (Lång historia)

Om du vill jämföra med Sverige, låt oss säga så här. Själv är jag från Hörby, en liten byhåla jag faktiskt trivs av att besöka. Jag har bott nästan 4 år i Malmö och tycker att folket där är ganska opersonliga varpå Lundabor framstår mer som trevliga och hyfsade. Beror detta på kultur eller på något annat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jämför inte Svensk och thailändsk kultur.

Varför skulle dom anpassa sig till mig? Jag har inte begärt det.

Du behöver inte försvara thailändarna alls, ja har inte anklagat dom för någonting.

Vad svarar du på när du säger att du bott i Hörby?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jämför inte Svensk och thailändsk kultur.

Varför skulle dom anpassa sig till mig? Jag har inte begärt det.

Du behöver inte försvara thailändarna alls, ja har inte anklagat dom för någonting.

Vad svarar du på när du säger att du bott i Hörby?

Skillnaden på ställen och folk precis som i Thailand. Hur många skåningar gillar inte Stockholmare och vice versa pga hur dem beter sig. Du generaliserar och gör thailändarna till en homogen grupp. När man flyttar utomlands ser man tydliga skillnader som kanske gör att man inte känner igen något, folk är mer eller mindre otrevliga, spyr ut olika kommentarer "se där går den farangen igen" etc etc. Vilket är inte till mycket skillnad från utlänningar upplever i Sverige.

Sa inte heller du hade begärt det, men säger att din åsikt om att dem bugar för storebrodern att den bilden är ganska snevriden... inget annat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas att någon lyckas övertyga den andra eller tredje att ändra uppfattning  snart ...... eller att debattörerna inser att dom inte lyckas övertyga de övriga ...... eller hur var det nu?

Nä, kör på bara, är ju kul att se politikerdebatten ;) Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden på ställen och folk precis som i Thailand. Hur många skåningar gillar inte Stockholmare och vice versa pga hur dem beter sig. Du generaliserar och gör thailändarna till en homogen grupp. När man flyttar utomlands ser man tydliga skillnader som kanske gör att man inte känner igen något, folk är mer eller mindre otrevliga, spyr ut olika kommentarer "se där går den farangen igen" etc etc. Vilket är inte till mycket skillnad från utlänningar upplever i Sverige.

Sa inte heller du hade begärt det, men säger att din åsikt om att dem bugar för storebrodern att den bilden är ganska snevriden... inget annat

Aldrig har jag uttryckt en åsikt om att de bugar för storebror eller bugar överhuvudtaget. Vad har sthlmare och skåningar med saken att göra?

Jag generaliserar alla Thailändare ja, för det ingår i det jag försökte framföra. Men du verkar vilja framföra något annat på samma gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas att någon lyckas övertyga den andra eller tredje att ändra uppfattning  snart ...... eller att debattörerna inser att dom inte lyckas övertyga de övriga ...... eller hur var det nu?

Nä, kör på bara, är ju kul att se politikerdebatten ;) Eller?

En debatt kräver två parter som disskuterar och argumenterar sin ståndpunkt i ett förslag eller ett uttalande.

Detta är mera...frustration

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas att någon lyckas övertyga den andra eller tredje att ändra uppfattning  snart ...... eller att debattörerna inser att dom inte lyckas övertyga de övriga ...... eller hur var det nu?

Nä, kör på bara, är ju kul att se politikerdebatten ;) Eller?

En debatt kräver två parter som disskuterar och argumenterar sin ståndpunkt i ett förslag eller ett uttalande.

Detta är mera...frustration

Sant plus kanske något annat också som börjar och slutar på i ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden på ställen och folk precis som i Thailand. Hur många skåningar gillar inte Stockholmare och vice versa pga hur dem beter sig. Du generaliserar och gör thailändarna till en homogen grupp. När man flyttar utomlands ser man tydliga skillnader som kanske gör att man inte känner igen något, folk är mer eller mindre otrevliga, spyr ut olika kommentarer "se där går den farangen igen" etc etc. Vilket är inte till mycket skillnad från utlänningar upplever i Sverige.

Sa inte heller du hade begärt det, men säger att din åsikt om att dem bugar för storebrodern att den bilden är ganska snevriden... inget annat

Kort och koncist du generaliserar thailändare för du inte har tillräcklig erfarenhet i detta land, är det förståeligt nu kanske?

Aldrig har jag uttryckt en åsikt om att de bugar för storebror eller bugar överhuvudtaget. Vad har sthlmare och skåningar med saken att göra?

Jag generaliserar alla Thailändare ja, för det ingår i det jag försökte framföra. Men du verkar vilja framföra något annat på samma gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas att någon lyckas övertyga den andra eller tredje att ändra uppfattning  snart ...... eller att debattörerna inser att dom inte lyckas övertyga de övriga ...... eller hur var det nu?

Nä, kör på bara, är ju kul att se politikerdebatten ;) Eller?

En debatt kräver två parter som disskuterar och argumenterar sin ståndpunkt i ett förslag eller ett uttalande.

Detta är mera...frustration

Tom yam, allvarligt talat, detta är ungefär som SD debatten om du nu inte håller med oss båda varför gör du inte ett inlägg själv för att bevisa motsatsen eller du kanske något att komma med. Alla baserar sin sanning på sina synvinklar från upplevelser. Rätt och fel det bryr jag inte mig inte så mycket om. Så om du inte tror på mig eller Bootis , ja det är upp till dig. Inget jag bryr mig om iallafall :)

Sant plus kanske något annat också som börjar och slutar på i ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag själv bor i norra delen (Kranuan ) och nu då vi firade songkran

När firar ni Songkran där uppe?!  :o

I år firades den from 11e april till 16e.

Men rätta songkran var ju egentligen mellan 13e - 15e april .

Men som jag förstått så längre norr så längre firandes.

Vi brukar fira den ca 1 vecka hära i Kranuan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×