Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Thereza26

hur har ni gjort som flyttat från sverige till thailand,med jobb,hus,m.m

Rekommendera Poster

Gäst BaBoo

..ska försöka börja med att plugga där kanske 3-6 månader, dvs inte vara på semester för det lär det inte bli. se om man kan hitta något litet hus att hyra som inte ska vara något av lyx....ska ju bara äta och sova där.

Det kanske är för lite tid för att man ska kunna känna vad man e ute efter eller vad man vill. Men prova skadar aldrig,man lever bara en gång.

Tack

Go inställning, kör hårt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BaBoo

Det finns en skarp skiljelinje här Endoo, kaptenen mfl. Jag och andra som åkt hem kan lika gärna säga sanningen, har liksom inget att förlora. Har inget hus som ska säljas eller liknande. Jag är mest intresserad av att svenskar som vill göra samma sak som jag gjorde dvs flytta till Thailand ett tag inte gör obetänksamma dumheter. När jag skrev "sälj rubbet paradiset väntar" var det med ironi. Ingen är väl så dum att dom gör det tänker man men tydligen finns det ingen gräns åt det hållet. Jag är också av den uppfattningen att DOM som har någon form av ekonomiska intressen i Thailand egentligen inte har på sådana här forum att göra. Tänker på husförsäljare, reseledare, företagare i turistnäringen etc. Den bild ni vill skapa av Thailand blir lätt förmörkad när verkligheten möter och risken är att godtrogna människor blir lurade.

Dom flesta som åker ner 2-3 veckor och senare vill flytta ner måste nog tänka lite längre. Landet är på en extremt låg nivå. Ibland känns enda skillnaden emot grannländerna att Thailand har några shoppingmall, Seven eleven och pickuper på avbetalning (livstid). Men lås oss för en stund återvända till vad som väntar den som flyttar ner. Alla förstår att språkkunskaperna i engelska inte är dom bästa och då har dom flesta bara vart på turiststråken. Att handla en t-shirt är roligt och funkar hyggligt trots språkförbistringen, mat likaså. Men det som händer när man ska flytta ner är att man tvingas ta steget in i Thailand, man kan inte längre stå och titta på. Kanske ska man förhandla fram hyreskontrakt och lite mera avancerade övningar. Säger inget mer. Sen kommer kronan på verket - Visering. Här är Thais ofömåga till rationellt tänkande överväldigande. Kanske måste du handrita en karta över staden du bor i! Bli inte förvånad. Brukar dessutom ta en enorm tid. För mig personligen blev droppen då det i min närhet skedde ett industriellt utsläpp i en klong (å). I en reningsanläggning låg drivor med död fisk. Människor med håvar gjorde stora fyndet av dom självlysande karparna och smågrabbarna badade som vanligt. Ingen reagerade. I det läget hajade jag; Å fy f-n, kan dom bada i arsenik, och käka fisken utan att reflektera då vet i f-n vad dom är kapabla till. Ruggigt. Ska vi nämna djursynen Endoo? Eller alla cafeer där Thailändska välbesuttna äldre män gör heder år unga tjejer som vill finansiera studierna osv. Vämjeligt.

Så detta säger jag en gång för alla. Åk ner och se själva. Hyr med korta garantitider ifall ni vill lämna med kort varsel. Rejäla försäkringar. Sjukdomar frodas (denguee tex) Trafikolyckor är praxis. Statistik per år: 40000 döda, 200000 skadade. Källa: Svenska ambassaden/volvo.

Sånt här läser man väldigt sällan och mycket i det du säger stämmer faktiskt, inte för att jag har bott i Thailand. Men många vill försköna landet och inte visa vad som gömmer sig bakom murarna i landet.

Tack för att du vågar säga sanningen, inte många som gör det, tyvärr. Dem som vill flytta till Thailand hör bara det underbara som billigt, trevliga människor, god mat och härligt väder året runt. Men finns det inget negativt om landet? Nej, självklart lyfter man inte fram det.

Jag har varit i Grekland säkert 10 gånger och varje gång tänker jag "Åh, hit vill jag flytta" men verkligheten hinner ikapp en ganska fort vill jag säga. Skulle aldrig klara av att flytta ifrån Sverige som jag i mitt tidigare inlägg talade om.

Dessbättre säljer man inte sin själ vid en flytt, det går alldeles utmärkt att flytta tillbaka om man saknar lucia, matjesill, sommarängar, systembolaget och morgonfrost.

Därför jag inte flyttar utomlands på heltid  :D Är alldeles för svensk i mitt levnadssätt och skulle sakna allt det där. Midsommar, julafton, systembolaget, ostbågar, bullens pilsnerkorv, svenskt kaffe (gevalia), arlas mjölk, knäckebröd, ica och konsum m.m.

Jo du är för Svensk och vill aldrig flytta från Sverige osv...

Men tråden handlade väl inte om dig?

Du har bostad i Spanien (har själv bott där i 6 mån), du har varit ett 20 tal ggr i Grekland, har du varit i Thailand? Varför är du medlem på ett Thaiforum?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BaBoo

Som jag sa tidigare så svartmålar jag inte er som har flyttat och som trivs i Thailand. Självklart är det jättekul och jag gläds åt att ni trivs så bra där nere (nej, det var inte ironi).

Personligen så skulle jag aldrig klara av att försöka anpassa mig till helt annat land under en längre period. Min familj och jag, vi brukar åka till Spanien i kanske Mars och April, sedan åker vi i slutet på Augusti i 3-4 veckor till våran bostad.

Jag klarar mig faktiskt med att vistas där nere i Thailand i 14 dagar, men inte längre med tanke på att vi inte har samma sociala koder m.m. Känns som att man måste börja om helt på nytt igen, för jag menar, man kan inte skämta på samma sätt i Thailand som i Sverige, du kan inte ha samma levnadsstil där nere, alltså kvalité på huset och din tillvaro. Sen Engelskan är väl inte Thailändarnas bästa sida heller  ;)

Men som jag sa, grymt kul att ni trivs där nere!  :)

Jag trodde man talade Thailändska i Thailand och inte Engelska ;)

Vilket språk pratar du i Spanien när du är där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BaBoo

Hej zzpac,

Tack för "klargörande". Verkar som vi är ganska överens då jag tycker du resonerar vettigt. Jag bara inflikar:

Visst kan man ha i princip samma kvalitet på huset som i Sverige men då kostar det ungefär (eller nästan) som i Sverige också.

Att de thailändare som turister träffar är halvdåliga (eller i vissa fall helkassa) på engelska är inte så märkligt då många av de som arbetar i turistindustrin är lågutbildade. Liknande fenomen existerar väl även i Italien, Frankrike och Grekland osv, men där är väl inte bristande utbildningsnivån den huvudsakliga orsaken utan snarare en ovilja att befatta sig med det anglosaxiska språkbruket, hehe.

Många thailändare med högre utbildning talar en näst intill perfekt engelska. En "klassfråga" kan man väl säga om man använder sådan retorik.

Håller med, finns en hel del i min omgivning här som talar bra Engelska men som du skriver har de högre utbildning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men tråden handlade väl inte om dig?

Nej.

Du har bostad i Spanien (har själv bott där i 6 mån), du har varit ett 20 tal ggr i Grekland, har du varit i Thailand?

Tillräckligt många gånger i Grekland och Turkiet för att jag inte ska orka räkna alla gånger.

Varför är du medlem på ett Thaiforum?

För att jag tycker Thailand verkar vara ett mysigt land, därför. Och nu har jag bokat min första resa dit.

Vilket språk pratar du i Spanien när du är där?

Spanska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att jag tycker Thailand verkar vara ett mysigt land, därför. Och nu har jag bokat min första resa dit.

Va,, så allt du skrivit innan är grundat på andras erfarenheter?

När du skrev

"Jag klarar mig faktiskt med att vistas där nere i Thailand i 14 dagar, men inte längre med tanke på att vi inte har samma sociala koder m.m. Känns som att man måste börja om helt på nytt igen, för jag menar, man kan inte skämta på samma sätt i Thailand som i Sverige"

..låter det ju som du spenderat en hel del tid i Thailand. Det blir ju intressant att se vad du tycker när du varit i landet och inte bara läst och hört saker.  :)

Humor är ju även induviduellt och "din mamma skämt" funkar tex inte sådär jätte bra på många "svenskar". För mig berikas livet genom variation.

Språket är väl en del av charmen på en semester och bor man i landet är det ju inte så svårt att lära sig det inhemska spåket om man känner att det är viktigt.

Hoppas du/ni får en bra semester.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va,, så allt du skrivit innan är grundat på andras erfarenheter?

..Och mina egna intryck från människor som jag har träffat som varit i Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man kan inte skämta på samma sätt i Thailand som i Sverige

Och tvärtom. Lik förbenat kan man ha jäkligt roligt i båda länderna (eller på båda språken kanske jag ska säga. blir deprimerad av Sverige efter någon vecka)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bott i Thailand i ungefär 2 år nu, trivs utomordenligt här. Åker hem 1 ggn till Sverige varje år och längtar tillbaka till Thailand efter 2 veckor :)

Men det finns för- och nack-delar med allt, kom ner med öppna ögon och se om du gillar landet.

Jag älskar dock att slippa jantelagen och sossetänkandet i Sverige ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att planen som frågeställaren har låter vettig.

De flesta som återvänder desillusionerade från Thailand har i många fall inte vetat vad dom gett sig in på. De har antingen startat ett företag utan att förstå hur landet fungerar eller hittat kärleken som visade sig vara falsk. Naturligtvis finns undantag, men de fall jag stött på har misslyckats enligt exemplen ovan, gärna i kombination: ny kärlek + nytt företag.

De som trivs och klarar sig bra verkar vara de som har ett ärligt intresse för landet och har skaffat sig kunskap i förväg. De accepterar Thailand utan skygglappar och rusa varken in affärer eller kärlekshistorier.

Hemvändare var upprörd över att man måste handrita en karta. Varför? Alla länder har sina egenheter, inte minst Thailand. Om man lär sig hur landet fungerar och tar reda på vad som gäller blir man inte upprörd när man måste rita en karta, visumreglerna säger så. Regelverk är ingen konst att lära sig, sociala mönster kan vara svårare. Men med gott humör, vanligt bondförnuft och vilja att lära brukar det gå utmärkt. Men jag tycker inte att man handlöst ska kasta sig ut i ovisshet och kapa alla band med hemlandet. Tycker inte man ska köpa hus innan man levt rätt länge i landet, inte starta företag förrän man bott här i flera år osv.

Självklart finns nackdelar med Thailand såväl som med andra länder. Paradiset existerar ingenstans. Men jag förstår inte Hemvändares kritik mot att det inte kritiseras. Jag tycker vi alla gnäller rätt hejvilt på både sophantering, politik, djurhållning m.m. Och man kan göra skillnad, kanske bara lite - men lite är bättre än inget. Jag hoppas verkligen Hemvändare anmälde fabriksutsläppet i klongen till hälsovårdsmyndigheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×