Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Mia-Mathias

Resa med finnair till vintern

Rekommendera Poster

Hej.

Vi ska resa till bangkok med finnair från göteborg. Har aldrig rest med dem förr(aldrig vart i thailand heller ;)) och

vi har aldrig mellanlandat förut, så hur går det till? (åker hela vägen med samma bolag endast flygbiljetter bokat via flygstolen.se.)

tex bagage m.m. och har dem andra säkerhetsregler där än här?  ??? alla tipsar ju om sömntabletter (eller vad man nu kan kalla apotektets receptfria.) så man kan sova lite till bangkok. men är det okej att ta med?

Vi har från landning i finland till start 1.5tim på pappret, sen vet man ju aldrig. Är det kort/lång tid?

Vill ha alla tips och massa idéer.

:)

MVH Mia & Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan.

Eftersom ni vill ha alla tips så ska jag bidra med att berätta att det finns en alldeles utmärkt sökfunktion som man kan använda här på forumet och där det finns massor med tips och goda råd från mer eller mindre erfarna resenärer.

Har aldrig själv åkt Finnair till Bangkok men tycker att 1,5 timmes väntan i Helsinki verkar vara en alldeles perfekt väntetid.

Men som sagt, sök gärna så hittar ni massor med tips här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åkte precis med Finnair och det incheckade bagaget följer flygbiljetten så man behöver inte hämta ut och checka in igen.

Fick åka dom nya flygplanen på hemresan vilka var helt okej med egen skärm i nackstöden, massa filmer o tv-serier fanns o välja mellan.

Tänk på att man inte kan köpa på sig massa sprit på hemresan eftersom man kommer få gå igenom en säkerhetskontroll innan helsingfors-gbg flygningen och där kommer man inte igenom med några vätskor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man börjar med att checka in sig själv och bagage på hemflygplatsen.

Eftersom ni ska åka med Finnair hela vägen så lär dom checka in bagaget till slutdestinationen så länge ni inte ska åka vidare direkt i Thailand med annat bolag. Men till Bangkok absolut.

När ni är framma i Helsingfors så börjar ni med att gå av planet ;)

Väl ute så letar ni upp en skärm där alla avgående flighter avgår. Titta på biljett/resebevis och se vilket flightnummer ni ska flyga med, därefter tittar ni på skärmen och ser när ert flyg går och från vilken gate.

Väl där kan ni välja att antingen gå direkt till gaten utan att "passera gå" eller så kan ni koppla av och ta en öl eller annan dryck, shoppa eller kanske t.o.m. göra ett toalettbesök.

Glöm inte att kolla på valfri skärm när det är boarding eller dags att gå till gaten. När det står Go to gate eller Boarding så är det definitivt dags att gå till gaten. Väl där ställer ni er i kön och väntar på er tur att gå på och när passagen är klar så går ni in på planet och letar upp era platser. Väl på planet brukar flygvärdinnorna gärna hjälpa till att tala om var platserna finns.

Mvh Soppan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man börjar med att checka in sig själv och bagage på hemflygplatsen.

Eftersom ni ska åka med Finnair hela vägen så lär dom checka in bagaget till slutdestinationen så länge ni inte ska åka vidare direkt i Thailand med annat bolag. Men till Bangkok absolut.

När ni är framma i Helsingfors så börjar ni med att gå av planet ;)

Väl ute så letar ni upp en skärm där alla avgående flighter avgår. Titta på biljett/resebevis och se vilket flightnummer ni ska flyga med, därefter tittar ni på skärmen och ser när ert flyg går och från vilken gate.

Väl där kan ni välja att antingen gå direkt till gaten utan att "passera gå" eller så kan ni koppla av och ta en öl eller annan dryck, shoppa eller kanske t.o.m. göra ett toalettbesök.

Glöm inte att kolla på valfri skärm när det är boarding eller dags att gå till gaten. När det står Go to gate eller Boarding så är det definitivt dags att gå till gaten. Väl där ställer ni er i kön och väntar på er tur att gå på och när passagen är klar så går ni in på planet och letar upp era platser. Väl på planet brukar flygvärdinnorna gärna hjälpa till att tala om var platserna finns.

Mvh Soppan

Vilka talanger, du har inte funderat på att söka arbete som t ex Vingvärd då skulle du kunna vara här i värmen större delen av året och hjälpa alla resenärer på resorten. Några Vingvärdar bor granne med mig och vad jag kan se så har dom nog ganska oregelbundna tider men dom måste trivas bra för dom ler nästan alltid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt suverän info! :D Väldigt tacksam.

undrar också vad dem tar för pengar på flyget, bara euro?

En annan fråga är, hur mycket ungefär ska man ha färdig växlat (Bath). Inte allt för mycket antar jag för de finns ju bankomater men på ett ungefär.

Är ju en första gångare.. :D

haha

ha de gott och tack för svaren!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alsun.

Tror att jag som Vingvärd skulle få lite svårt med folk som skulle ställa vissa frågor ;)

Fast skulle nog kunna trivas annars hehe.

Mia-Mathias.

Tror nog att dom tar både euro, bath, dollar och svenska kronor.

Vad gäller växling så är det ett vanligt förekommande ämne här och folk "brukar" göra som så som att vissa växlar allt hemma i Sverige till att inte växla någonting förrän man är framme i Thailand så det är en smaksak.

Men som du sa, det finns ju gott om uttagsautomater där så det är definitivt inte  nödvändigt att växla allt. Dock så lär det nu vara en avgift på många av automaterna på 150 bath. Men om du söker på växling eller valuta här så hittar du många svar och tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt suverän info! :D Väldigt tacksam.

undrar också vad dem tar för pengar på flyget, bara euro?

En annan fråga är, hur mycket ungefär ska man ha färdig växlat (Bath). Inte allt för mycket antar jag för de finns ju bankomater men på ett ungefär.

Är ju en första gångare.. :D

haha

ha de gott och tack för svaren!!

Jag växlade in 3000 sek innan avresa och nada mer pengar med mig på flyg osv, man får allt gratis ändå tom öl/vin :) sen om du har mellanlandningar så ta kortet. När du är i Thailand tar du ut lite större summor tex 10.000-20.000 bath. Räcker länge de så slipper du ta ut massa gånger och betala avgifter. kände aldri att de va problem med att bli bestlulen eller nått sånt. Ha bara lite koll på grejerna. Hur soft som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åkte precis med Finnair och det incheckade bagaget följer flygbiljetten så man behöver inte hämta ut och checka in igen.

Fick åka dom nya flygplanen på hemresan vilka var helt okej med egen skärm i nackstöden, massa filmer o tv-serier fanns o välja mellan.

Tänk på att man inte kan köpa på sig massa sprit på hemresan eftersom man kommer få gå igenom en säkerhetskontroll innan helsingfors-gbg flygningen och där kommer man inte igenom med några vätskor.

Åkte på en nit där, fick lov att checka in handbagaget för att få med mig spriten hem till sverige, vill passa på att säga att ett glas rödvin kostade 14.40 euro alltså, då 156 sv. kronor. Aldrig mer rödvin på flygplatsen i Helsingfors ::)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åkte precis med Finnair och det incheckade bagaget följer flygbiljetten så man behöver inte hämta ut och checka in igen.

Fick åka dom nya flygplanen på hemresan vilka var helt okej med egen skärm i nackstöden, massa filmer o tv-serier fanns o välja mellan.

Tänk på att man inte kan köpa på sig massa sprit på hemresan eftersom man kommer få gå igenom en säkerhetskontroll innan helsingfors-gbg flygningen och där kommer man inte igenom med några vätskor.

Åkte på en nit där, fick lov att checka in handbagaget för att få med mig spriten hem till sverige, vill passa på att säga att ett glas rödvin kostade 14.40 euro alltså, då 156 sv. kronor. Aldrig mer rödvin på flygplatsen i Helsingfors ::)

JAPP helsingfors flyplas äckligt dyrt..... köp en kopp kaffe kör påtår hela kvällen thats it...... de gjorde vi he he

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dock så lär det nu vara en avgift på många av automaterna på 150 bath. Men om du söker på växling eller valuta här så hittar du många svar och tips.

Har du ett Visa-kort gå då till den gula automaten så slipper ni avgiften på 150 baht. Varje automat som tar avgift varnar för det och du måste manuellt godkänna avgiften eller avbryta uttaget. Som tom_yam (reseledare Lindeman) sa så sök på forumet om denna avgift för vi har skrivit mycket!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man börjar med att checka in sig själv och bagage på hemflygplatsen.

Eftersom ni ska åka med Finnair hela vägen så lär dom checka in bagaget till slutdestinationen så länge ni inte ska åka vidare direkt i Thailand med annat bolag. Men till Bangkok absolut.

När ni är framma i Helsingfors så börjar ni med att gå av planet ;)

Väl ute så letar ni upp en skärm där alla avgående flighter avgår. Titta på biljett/resebevis och se vilket flightnummer ni ska flyga med, därefter tittar ni på skärmen och ser när ert flyg går och från vilken gate.

Tack - utmärkt info!

Hur funkar det med boarding card? Ska man skaffa ett nytt i Helsingfors, eller får man boarding card för båda flighterna i Sverige?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

quote]

Hur funkar det med boarding card? Ska man skaffa ett nytt i Helsingfors, eller får man boarding card för båda flighterna i Sverige?

Ja, du får boarding card hela vägen när du checkar in i Sverige förutsatt att inget krånglar med seating etc i systemen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt suverän info! :D Väldigt tacksam.

undrar också vad dem tar för pengar på flyget, bara euro?

En annan fråga är, hur mycket ungefär ska man ha färdig växlat (Bath). Inte allt för mycket antar jag för de finns ju bankomater men på ett ungefär.

Är ju en första gångare.. :D

haha

ha de gott och tack för svaren!!

Jag växlade in 3000 sek innan avresa och nada mer pengar med mig på flyg osv, man får allt gratis ändå tom öl/vin :) sen om du har mellanlandningar så ta kortet. När du är i Thailand tar du ut lite större summor tex 10.000-20.000 bath. Räcker länge de så slipper du ta ut massa gånger och betala avgifter. kände aldri att de va problem med att bli bestlulen eller nått sånt. Ha bara lite koll på grejerna. Hur soft som helst.

Om det inte mot förmodan har ändrats sedan jag sist åkte med finnair är dock inte allt gratis. gin-toniken och avecen till kaffet får man tyvärr slanta för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt suverän info! :D Väldigt tacksam.

undrar också vad dem tar för pengar på flyget, bara euro?

En annan fråga är, hur mycket ungefär ska man ha färdig växlat (Bath). Inte allt för mycket antar jag för de finns ju bankomater men på ett ungefär.

Är ju en första gångare.. :D

haha

ha de gott och tack för svaren!!

Jag växlade in 3000 sek innan avresa och nada mer pengar med mig på flyg osv, man får allt gratis ändå tom öl/vin :) sen om du har mellanlandningar så ta kortet. När du är i Thailand tar du ut lite större summor tex 10.000-20.000 bath. Räcker länge de så slipper du ta ut massa gånger och betala avgifter. kände aldri att de va problem med att bli bestlulen eller nått sånt. Ha bara lite koll på grejerna. Hur soft som helst.

Om det inte mot förmodan har ändrats sedan jag sist åkte med finnair är dock inte allt gratis. gin-toniken och avecen till kaffet får man tyvärr slanta för.

Öl och vin verkar varit det enda som var gratis så dom har inte ändrat något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste fråga även om jag ser vad det står...är verkligen öl och vin gratis på planet? Vi åker vanlig ekonomi class och det skulle kännas väldigt lyxigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste fråga även om jag ser vad det står...är verkligen öl och vin gratis på planet? Vi åker vanlig ekonomi class och det skulle kännas väldigt lyxigt...

Jepp, fast starkspriten verkar dom ta betalt för. Öl var bara att hämta och en av mina resekamrater satt på hemresan och pimplade vin när jag sov och han hade inga pengar kvar så jag antar att även det var gratis  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×