Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Kiggex

Letar efter ett nytt ställe där klimatet påminner om Phuket

Rekommendera Poster

Hej!

Vi är några som ska tillbaka till Thailand igen.

Vi har fastnat för Phukets klimat samt natur med djungel liknande natur samt luftfuktigheten :)

Någon som har tips på område runt phuket som man borde titta på som påminner klimatmässigt  :) :) :)?

ex vi var i Ban Phe nyss och det var för oss helt motsatsen mot phuket i klimat.

Jag söker hus på nätet att hyra men letar efter tips på vart man ska söka om man inte vill vara på just Phuket ;)

Eller kanske finns tips på bra områden på phuket med :)

Ja man kan säga att alla tips är välkomna där man vet att naturen är underbar samt finns lite att göra men inte stressigt :)

Ban Phe var ex för dött ;)

Koh Chang ser ut att vara ett alternativ med stora möjligheter till att hyra ett hus med :)  Tips om Koh Chang? eller andra bra tips :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har varit på Koh Lanta en gång i några dagar och kommer ihåg att vi gillade stället.

Ingen jobbig trafik så man kunde ta sig fram med moppe utan problem samt ingen rädsla ;)

Men vi var där en kort tid så vi kan ju ha missat mycket som vi borde se där..

kan ju vara ett alternativ :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tips på bra område i Phuket är södra spetsen där Rawai/Nai Harn ligger.

Lugnt och skönt med en vacker strand samt 30 minuter till tex Patong eller Central Festival/Naka weekendmarket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klimatet är ju rätt likt på hela västkusten så Krabi, Lanta eller Khao Lak är ju givna alternativ. Jag gillar verkligen Khao Lak och rekommenderar det.

Ja klimatet är väl samma kring Phuket/Krabi området. Det är miljön omkring som skiljer sig. Khao lak given favorit  :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pulsen och livet på Phuket saknar jag inte :) Utan det blev för mycket av det stressiga för min del :)

Klimatet och naturen fastnade jag för :)

Khao Lak låter verkligen som ett alternativ :) Svårt att ta sig dit? Flyger man till Bangkok eller vidare därifrån? eller finns det andra alternativ?

Lite svårt att hitta ett hus att hyra där bara :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koh Chang är mycket grönare än Rayong provinsen. Dessutom kuperat.

Khao lak är lugnare men har inte lika klart vatten som Phuket eller Chang.

av de ställen vi besökt har Khao laks människor varit de trevligaste. Kanske beror det på att det bor många Burmerser och Nepaleser i området?? De var språkbegåvade

Changs invånare upplevde jag som ointresserade och kanske trötta/uttråkade.

Många från Kambodja som inte kunde engelska.

Ao nangs natur är enastående med kalksensbergen. Tyvärr finns det andra som tycker lika om man ser på turistströmmarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar :)

Så var trycker ni vi ska åka om vi ex bara flyger till Bangkok efter mina önskemål på kriterier ;)

Helst någonstans där det finns villor att hyra igenom  ex blocket:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar :)

Så var trycker ni vi ska åka om vi ex bara flyger till Bangkok efter mina önskemål på kriterier ;)

Helst någonstans där det finns villor att hyra igenom  ex blocket:)

Hua Hin någon som vet nått om det?  finns lite hus där genom blocket

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hua hin är det någon av er som har någon info om ddet området ?

Är det något efter mina önskemål? ?

Finns massa hus att hyra där såg jag :)

Hua Hin ligger ju på östkusten och har inte riktigt samma klimat som Phuket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det uteslutet....

Så från bangkok ska man åka var för att få det jag önskar i klimat?

Eller måste jag flyga hela vägen till Phuket?

Åååååå  vill hitta nått nu så man kan boka allt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker personligen inte att klimatet skiljer sej så extremt mycket. Är ju oftast 30++ på dom flesta turistställen.

Det som skiljer är ju regnperioden så man kan ju planera vart man ska åka beroende på vilken tid det gäller.

Jag har varit massor av gånger på både Phuket och Koh Samui och jag har iaf aldrig tänkt på att det skulle vara nån större skillnad i klimat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker personligen inte att klimatet skiljer sej så extremt mycket. Är ju oftast 30++ på dom flesta turistställen.

Det som skiljer är ju regnperioden så man kan ju planera vart man ska åka beroende på vilken tid det gäller.

Jag har varit massor av gånger på både Phuket och Koh Samui och jag har iaf aldrig tänkt på att det skulle vara nån större skillnad i klimat.

Är med ute efter fuktigheten samt naturen :)

Som jag skrev innan så var vi på ban phe nyss och det skilde sig jättemycket från phuket m.m.

Så därför söker jag nått nytt att åka till med klimat som påminner om phuket :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var ju just regnperioden jag tänkte på. Samt att naturen är ju ganska olika. Nu är ju Phuket en stor turistort men ser man sig omkring i den delen av Thailand så finns det ju en hel del spektakulär natur. I Hua Hin området så är det (bortsett från en del fina stränder om man lämnar själva staden) mestadels odlad mark eller stora räkodlingar. Dock finns det ju utflyktsmöjligheter till några fina naturreservat med inte allt för lång restid.

Jag brukar ofta stanna till ett par dagar i HH om jag reser i det här området. Själva staden är ju inte exotisk på något vis men det kan vara skönt med lite stadsliv om man tillbringat en längre tid på något mindre exploaterat ställe. Det finns som sagt massor med hus att hyra men räkna med dryga taxikostnader om du ska ta dig någonstans och inte är beredd att själv köra bil eller moppe. För husen ligger sällan speciellt centralt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koh Chang och öarna utanför så är gröna och frodiga. Klimatet påminner om Phukets. Stor skillnad om man gemför med Ban Phes klimat med den platta ganska torra naturen.

Tar tyvärr ca 3 timmar extra från BKK att ta sig till Koh Chang om man gemför med Ban Phe. Airbnb hyr åtminstone ut hus i Koh chang. Vi har bara haft otur de 2 ggr vi försökt hyra via denna firma (som jag redan nämnt vid ett annat tillfälle)

KOh Changs vägar går inte att gemföras med Phuket. Det är verkligen vild natur på Chang och vägarna sligrar sig fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja koh chang låter som ett alternativ :)

Kan ju vara värt att resa vidare från bangkok dit för att få njuta av natur  och klimat :)

Finns det saker som man bara måste uppleva där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×