Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
r.h.k

Ni som reser mycket, Hur gör ni det ?

Rekommendera Poster

Ja som rubriken lyder så har jag faktiskt gått runt och tänkt på det där väldigt länge. Som ni vet så finns det några här inne som reser väldigt ofta till Thailand varje år och när de väl kommer dit så stannar de där några månader så min fråga är hur ni fixar det ekonomiskt. Jag skulle gärna vilja göra det men jag kan inte få ihop det ekonomiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett flexibelt arbete där man kan jobba in tid.

Bonus för att man tar ut vintersemester.

Inga lån.

Mycket begränsat intresse för krogbesök, shopping och nya kläder till mig själv.

Eget kött och grönsaker.

Tillmötesgående skola/or som alltid har gett barnen ledigt.

Billig bil som bara byts ut när det är nödvändigt.

Skulle väl säga att det är punkt 1, 2 och 3 som är de viktigaste faktorerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reser inte mycket nu men har gjort det tidigare.

Hårt arbete under kort tid med mycket övertid så tjänar man bra med pengar och har inte mycket tid att göra av med dom! Några månaders hårt arbete under sommaren och man kan dra resten av året.

Det som gör det svårt är barn, hus, skulder eller ett jobb där det inte accepteras att man börjar och slutar ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billigt boende, inga skulder, utflugna barn, låga fasta kostnader och billiga vanor. Ingen shoppare.

Sa upp mej från fast anställning för att istället jobba som timvikarie. Jobbar när andra har semester och vill vara lediga dvs hela sommaren samt alla storhelger, vid sjukdom osv. Förlorar en massa pensionspoäng men den smällen är resandet värt. På nåt sätt klarar man sig alltid! Skulle inte kunnat gjort så här när jag hade barn hemma men friheten kom när dom flyttat. Det enda jag behövde ta ställning till var mitt eget s k "trygghetsbehov" och min partner fick helt enkelt "gilla läget". Ja, sen var det bara fritt fram för värmen under vintrarna!  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tacksam för alla svar, men som ni säkert vet så är det inte så lätt att hitta jobb speciellt inte om man bara sitter med en gymnasial-utbildning, då är man ju inte så eftertraktad av arbetsgivare. Jag är bara 23år gammal och har jobbigt lite till o från sen jag slutade gymnasiet och det jag har fått uppleva på arbetsplatser är att det är så sjukt svårt att ta ledigt under en längre tid, det är i princip omöjligt så länge man inte har världens snällaste chef.

Sitter någon av er med högskoleutbildningar för det kan nämligen underlätta en hel del.

Jag skulle så gärna vilja leva ett sånt liv, där man kan resa lite som man vill och uppleva saker precis som man vill utan att behöva vara bunden till något. har ni några bra tips på hur man ska lyckas med det ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle så gärna vilja leva ett sånt liv, där man kan resa lite som man vill och uppleva saker precis som man vill utan att behöva vara bunden till något. har ni några bra tips på hur man ska lyckas med det ?

Högskoleutbildning är väl alltid bra att ha. Sjöman kanske skulle vara något? Jag har en kompis som var på sjön i 10 år. Jobbade 6 veckor och var ledig 6 veckor. Enda problemet är väl att då man är ledig vill man vara hemma :laugh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sök jobb i Norge, är du verkligt arbetsvillig, struntar i vad du arbetar med + kan leva spartanskt finns stora möjligheter.

En del gör nästan vad som helst för att sedan kunna åka runt och besöka olika länder. Är du en sådan, t.ex kan du tänka dig stå och rensa fisk dag ut och dag in i 6 månader för att sedan resa söderut lika länge eller?

Man får allt offra en hel del om man vill få njuta. Själv jobbar jag i snitt 80 timmar i veckan för att senare kunna lämna landet och bara leva.

Den stora fördelen med att jobba riktigt mycket är att man INTE hinner bränna några pengar. Inte många som VERKLIGEN vill bara jobba för att senare sova tills nästa arbetspass.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är klart att man är villig föratt göra allt i några månader och resterande 6 månader bara leva livet. Men jag har bara lite planer (vill läsa en YH-utbildning då jag inte orkar med högskolan) innan jag faktiskt kommer att välja den livsstilen sen om det är rätt eller inte får jag ju avgöra själv då andra människor alltid har åsikter om vad som är rätt och vad som är fel ur deras synvinkel.

När anser ni att man är gammal nog för och inte kunna leva på det sättet längre, finns det nån 'Åldersgräns' ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är klart att man är villig föratt göra allt i några månader och resterande 6 månader bara leva livet. Men jag har bara lite planer (vill läsa en YH-utbildning då jag inte orkar med högskolan) innan jag faktiskt kommer att välja den livsstilen sen om det är rätt eller inte får jag ju avgöra själv då andra människor alltid har åsikter om vad som är rätt och vad som är fel ur deras synvinkel.

När anser ni att man är gammal nog för och inte kunna leva på det sättet längre, finns det nån 'Åldersgräns' ?

Skojar du? Det är klart att det inte finns nån åldersgräns! Däremot om du får barn och familj så blir det väl en del praktiska saker att lösa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man ensam, vill vara ensam, är det inget som hindrar personen ifråga att leva ett sådant liv, jobba intensivt för att senare resa upp tillgångarna.

Har du en partner, är ni två som ska enas, fortare än kvickt kan ni var ännu fler.

En del ungdomar satsar på en grundlig utbildning, t.o.m. kanske med höga studieskulder, andra jobbar en kort tid för att senare resa upp sina tillgångar.

Vad som är rätt eller fel avgör du själv!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har i grunden en gymnasieutbildning till undersköterska och sedan påbyggnads utbildning. Jag är absolut inte högavlönad, det hör inte ihop med mitt yrkesval men vi reser ca 2 ggr om året utomlands.

Röker inte och springer inte på krogen varje vecka,  men jag skulle inte säga att vi offrar något för våra resor även om man gör ett val att spara i stället för att slösa.

Tycker inte att det finns någon åldersgräns för "livsstilen" du pratar om, det handlar mer om hur ¨det funkar med familj och privatliv.

Har själv bekanta som är 40+:are och just nu befinner sig i Asien på obestämd tid ( minst ett år dock), de har väl varit hemma i Sverige ca ett år sedan förra turen.

Vi planerar själva att ta mellan 2-6 månader i Thailand när barnen blivit så stora att de klara sig på egen hand.

Har du funderat på att studera i Thailand, det skulle kunna göra det möjligt för dig att stanna i landet en längre tid?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja som rubriken lyder så har jag faktiskt gått runt och tänkt på det där väldigt länge. Som ni vet så finns det några här inne som reser väldigt ofta till Thailand varje år och när de väl kommer dit så stannar de där några månader så min fråga är hur ni fixar det ekonomiskt. Jag skulle gärna vilja göra det men jag kan inte få ihop det ekonomiskt.

Ungefär samma svar som ovan; flexibelt arbete och chef. Antingen att man arbetar mycket vissa perioder eller att man arbetar normalt och kan snåla lite när man tar exxxxtra långa semestrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Som ung är det eller iaf var skitbra jobba i Norge vi körde så när vi var runt 20 jobba och bodde ihop ett litet gäng plocka väl ut mellan 15-20 tkr var 14 dag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ska man studera så bör man nog ha andra motiv förutom att få vara utomlands en längre tid. Inte så kul att betala av studieskulden för en utbildning som man kanske inte gör klart eller får något jobb genom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ska man studera så bör man nog ha andra motiv förutom att få vara utomlands en längre tid. Inte så kul att betala av studieskulden för en utbildning som man kanske inte gör klart eller får något jobb genom.

Absolut, det ska ju vara ett genom tänkt beslut :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många jag känner här i Jomtien/Pattaya jobbar just så som några redan svarat.

Går på sjön, Jobbar i Norge(Offshore, hantverkare, chafförer). Även säsongsbundna yrken inom anläggning/entreprenad ger ofta en längre ledighet under den kalla årstiden.

Vad det gäller ekonomi så är det bara att dra ner på allt när man är hemma och jobbar för att kunna njuta på den lediga tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inga barn är en bra början :)

Sen är det prioriteringar precis som Jimmie skriver! Bara att jag inte har en bil blir lätt en resa per år.

Men det handlar om intresse, vissa gillar bilar, vissa gillar fina kläder å vissa gillar å resa. Man har ofta råd för sina intressen så länge man inte ska betala för fem pers :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter någon av er med högskoleutbildningar för det kan nämligen underlätta en hel del.

Det har jag numera men det hjälper inte alls, snarare tvärtom. Är svårt att va hoppjerka när man har ett mera kvalificerat arbete.

Med rätt utbildning, skicklighet och en del tur kan man visserligen få ett fett utlandskontrakt men även om det är lönsamt så är det inte roligare att jobba utomlands än i Sverige!

Om jag vore ute efter ett arbete som gav möjlighet att resa mycket skulle jag snarare fundera på säsongsarbete, nåt inom vården eller nåt inom olja/gas sektorn där man kan ligga ute några veckor för att sen ha några veckor ledigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säsongsarbete är nog nödvändigt. Det är svårt att hitta en fast anställning som inte "behöver" personen under 3 månader eller mer. Min erfarenhet var att jag också blev nekad 1 månads semester under vintern istället för på sommaren pga att verksamheten var intensiv. Sommarsäsongen däremot planerades utifrån att folk skulle ha semester och då drogs verksamheten ner. Arbetskamrater blev även nekad 2 veckors semester under vintern flera gånger. Det fanns ingen annan lösning än att säga upp sig, om man ville resa över vintern. Detta var inom sjukvården.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar inom handels och sparar större del utav mina 5 veckor som vi har per år, och tar sedan ut 4 veckor när vi åker.

Sparar här i mellan en del pengar för att kunna ta extra lediga dagar i och med att jag inte tar 5 veckor på vintern.

Sambon jobbar inom Asfalt och dom blir vinter lediga nästan 5 månader,..

Så vill du ha möjligheten att resa mkt så satsa på ett jobb inom detta ;)

Men annars är det nog bara viljan som sätter stop för vad du vill .. men självklart skall allt finansieras och är du 23 år och inte har nått fast arbete så förstår jag din sits.

Vänta ut tiden lite och se vad som sker så kommer du nog allt kunna resa sinom tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Ni är helt fantastiska allihopa på detta forum.

Precis som de flesta av er är inne på så är det nog säsongsarbete som gäller om man faktiskt ska välja att leva den livsstilen.

Men det som har fått mig och fundera på dessa saker är ju just åldern och att jag inte har fått in foten riktigt än i arbetslivet och just det största problemet, ekonomin. Jag har inte hunnit etablera mig ekonomiskt därför känner man att man är lite vilse och att man liksom aldrig kommer kunna resa runt så mycket som man kan önska sig.

Tack ännu en gång för alla underbara svar och tips, kom gärna med flera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar inom handels och sparar större del utav mina 5 veckor som vi har per år, och tar sedan ut 4 veckor när vi åker.

Sparar här i mellan en del pengar för att kunna ta extra lediga dagar i och med att jag inte tar 5 veckor på vintern.

Sambon jobbar inom Asfalt och dom blir vinter lediga nästan 5 månader,..

Så vill du ha möjligheten att resa mkt så satsa på ett jobb inom detta ;)

Men annars är det nog bara viljan som sätter stop för vad du vill .. men självklart skall allt finansieras och är du 23 år och inte har nått fast arbete så förstår jag din sits.

Vänta ut tiden lite och se vad som sker så kommer du nog allt kunna resa sinom tid.

Att jobba inom asfalt kan ju vara intressant, hur går man tillväga för jag tror inte att man kan behöva en utbildning men hur gör man ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×