Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst Hemvändare

Sveriges svängdörrar öppna igen!

Rekommendera Poster

Var jag bor är ointressant, det är INTE flyktingarnas eller invandrarnas fel att de blir placerade där de blir, det är MYNDIGHETERNAS.

För övrigt har vi ett just nu ett av våra hus uthyrt till just invandrare, hitintills (senaste 10 åren) är det de bästa hyresgästerna vi har haft, vill ALLTID göra mer än rätt för sig.

Umgås dagligen med invandrare - vi har t.o.m. några anställda, och ja vi betalar avtalsenliga löner.

De invandrare jag (vi) umgås eller träffar är MINST lika duktiga om inte duktigare än motsvarande svenskar, den största skillnaden är att de är väldigt arbetsvilliga och får i princip aldrig nog med arbetsuppgifter. De vill arbeta upp sig, får det minst lika bra som övriga svenskar, ja de räknar sig som svenskar, inte juggar (blandat bosnier, kroater och även någon serb, dock gillar de inte fläskkött, men firar svensk jul, äter t.o.m kräftor, överhuvudtaget har de mer eller mindre tagit åt sig svenska traditioner.

Vi har bara goda erfarenheter av våra invandrare därav kanske du kan förstå min åsikt.

Dessa s.k. invandrarghetton som byggts upp lite varstans i Sverige är av ondo dessutom drabbar arbetslösheten just dessa grupper, inte underligt att det uppstår bråk, tror inte att det skulle bli annorlunda om vi placerar en stor grupp svenskar inom ett begränsat område i ett främmande land, där vi svenskar hela tiden skulle särbehandlas.

Att vi (die dummen sweden) röstat fram de politiker vi har, har vi bara oss själva att skylla.

Uttrycket, som man bäddar får man ligga, äger sin fulla riktighet.

Jakthund, hur många fattiga syrier tror du kan skaka fram 50 - 100000 kronor som det kostar att fly till Sverige, troligtvis hör övervägande del minst till medelklass eller bättre och eller är ganska välutbildade + att de har motsatt åsikt mot vad de styrande har, eller?.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var jag bor är ointressant, det är INTE flyktingarnas eller invandrarnas fel att de blir placerade där de blir, det är MYNDIGHETERNAS.

För övrigt har vi ett just nu ett av våra hus uthyrt till just invandrare, hitintills (senaste 10 åren) är det de bästa hyresgästerna vi har haft, vill ALLTID göra mer än rätt för sig.

Umgås dagligen med invandrare - vi har t.o.m. några anställda, och ja vi betalar avtalsenliga löner.

De invandrare jag (vi) umgås eller träffar är MINST lika duktiga om inte duktigare än motsvarande svenskar, den största skillnaden är att de är väldigt arbetsvilliga och får i princip aldrig nog med arbetsuppgifter. De vill arbeta upp sig, får det minst lika bra som övriga svenskar, ja de räknar sig som svenskar, inte juggar (blandat bosnier, kroater och även någon serb, dock gillar de inte fläskkött, men firar svensk jul, äter t.o.m kräftor, överhuvudtaget har de mer eller mindre tagit åt sig svenska traditioner.

Vi har bara goda erfarenheter av våra invandrare därav kanske du kan förstå min åsikt.

Dessa s.k. invandrarghetton som byggts upp lite varstans i Sverige är av ondo dessutom drabbar arbetslösheten just dessa grupper, inte underligt att det uppstår bråk, tror inte att det skulle bli annorlunda om vi placerar en stor grupp svenskar inom ett begränsat område i ett främmande land, där vi svenskar hela tiden skulle särbehandlas.

Att vi (die dummen sweden) röstat fram de politiker vi har, har vi bara oss själva att skylla.

Uttrycket, som man bäddar får man ligga, äger sin fulla riktighet.

Jakthund, hur många fattiga syrier tror du kan skaka fram 50 - 100000 kronor som det kostar att fly till Sverige, troligtvis hör övervägande del minst till medelklass eller bättre och eller är ganska välutbildade + att de har motsatt åsikt mot vad de styrande har, eller?.

Blanda inte ihop arbetskraftinvandringen på 50- 60- 70-talet med dagens flyktingpolitik. Finnar, Jugoslaver, Greker, Italienare m.m. Dom har ju byggt upp landet. Många kom precis efter kriget, och har gjort stor nytta. Sånt kan man googla på om man vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Jag känner massor från forna Jugoslavien :) dom är inte så noga med det där med att inte äta gris och dricka dom har nog blivit lite försvenskade :) jag är inte mot invandring men 1000 asylsökande i veckan blir lite mycket för myndigheterna att hantera där av kommer problemen, privata aktörer som hyser in dom i massor i samma rum i div boenden för att kunna fakturer staten= skatte betalaren hutlösa summor är bara 1 av felen myndigheterna gör, man kanske borde strama åt lite och lösa dom problem som finns i landet eller göra en Åkesson och försöka lösa problemen där dom startade kanske med hjälp av andra länder med militär makt gå in och bevaka så inte folk blir gasade/bombade osv kanske dom slipper fly sitt hemland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner massor från forna Jugoslavien :) dom är inte så noga med det där med att inte äta gris och dricka dom har nog blivit lite försvenskade :) jag är inte mot invandring men 1000 asylsökande i veckan blir lite mycket för myndigheterna att hantera där av kommer problemen, privata aktörer som hyser in dom i massor i samma rum i div boenden för att kunna fakturer staten= skatte betalaren hutlösa summor är bara 1 av felen myndigheterna gör, man kanske borde strama åt lite och lösa dom problem som finns i landet eller göra en Åkesson och försöka lösa problemen där dom startade kanske med hjälp av andra länder med militär makt gå in och bevaka så inte folk blir gasade/bombade osv.

Regeringen tar en massa pengar från flyktingarna i närområdena t.ex. Jordanien. För att satsa mer i Sverige. Rätt eller fel välj själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Jag känner massor från forna Jugoslavien :) dom är inte så noga med det där med att inte äta gris och dricka dom har nog blivit lite försvenskade :) jag är inte mot invandring men 1000 asylsökande i veckan blir lite mycket för myndigheterna att hantera där av kommer problemen, privata aktörer som hyser in dom i massor i samma rum i div boenden för att kunna fakturer staten= skatte betalaren hutlösa summor är bara 1 av felen myndigheterna gör, man kanske borde strama åt lite och lösa dom problem som finns i landet eller göra en Åkesson och försöka lösa problemen där dom startade kanske med hjälp av andra länder med militär makt gå in och bevaka så inte folk blir gasade/bombade osv.

Regeringen tar en massa pengar från flyktingarna i närområdena t.ex. Jordanien. För att satsa mer i Sverige. Rätt eller fel välj själv.

så klart det är fel vi hjälper vad 10,000 syriska flyktingar med PUT när miljoner kvinnor och barn inte klarar sig i närområdet för dom inte har råd att fly till Sverige så klart Åkesson har rätt det är där vi ska lägga resurserna det är dit vi ska skicka soldater osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Men det är väl viktigare att ge 10,000 PUT och lära dom svenska så kan dom andra lida bäst dom vill där borta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

eller ja det är väl det ända vi kan göra för pumpa in pengar i FN och hjälpa dom med soldater är ju meningslöst när Ryssland och Kina lägger Veto och USA är ju mest bara nöjda dom får skjuta lite raketer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Evert.

Det är väl ändå lite intressant var du bor. Och om alla de invandrare du umgås med är finnar, greker, italienare från då, EU-invandrare eller från vågen på 2000-talet.

Utöver alla kirurger importerar vi även en stor del brottslingar.

Skulle du vilja att din dotter varje natt gick genom nysvenskt område?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Evert.

Det är väl ändå lite intressant var du bor. Och om alla de invandrare du umgås med är finnar, greker, italienare från då, EU-invandrare eller från vågen på 2000-talet.

Utöver alla kirurger importerar vi även en stor del brottslingar.

Skulle du vilja att din dotter varje natt gick genom nysvenskt område?

Det är ju bara o titta på Hasse Aro o "Efterlyst" så ser man att personer av utländsk härkomst huvudsakligen efterlysts.

Eller varför inte ta en titt på polisens Ikaroslista (listan över de mest efterspanade personerna i Sverige)

där runt 90% är av utländsk härkomst.

Inte ens Åsa Romson i miljöpartiet kan blunda för det fast hon har Södertälje som ett föredöme!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir mörkrädd när jag förstår vilken okunskap och rädsla som finns hos er som är rädda för nationaliteter med något annorlunda kultur och hudfärg, trots detta är väl thaibrudar ok eller?

Jag eller vi bor en bra bit ut på landet och norr om Malmö där vi driver en emballagetillverkning + lite annat smått och gott. De arbetsuppgifter våra anställda har faller inte direkt en vanlig Svensson på läppen, för tungt,skitigt, arbetsamt, ja inget statusarbete. Det vi tillverkar är dock alla ute efter.

Det är absolut inte lätt att komma till ett nytt land där alla visar hur ovälkommen man egentligen är och inte får några chanser att göra rätt för sig.

90% av svenska fängelsekunder är av utländsk härkomst visar inte bara att det är brottslingar vi släpper in - en duktig brottsling blir aldrig fasttagen. Det visar att svensk migrationspolitik verkligen har sina brister, inte att det är fel på ALLA flyktingar.

Jag har sagt det förr och säger det igen, släpp invandringen fri, låt invandrarna (flyktingarna) få klara sig bäst de vill. Gör de sig skyldiga till grov brottslighet = utvisning på livstid.

Många av fängelsekunderna är återfallsförbrytare, ja för de kan inget annat + får egentligen ingen hjälp att ta sig ur eländet. Handen på hjärtat, vem anställer en f.d. kriminell

Lite vid sidan, Gudrun ställde till det rätt bra där vi hör hemma. När det då visade sig att "mina" invandrare inte bangade för att ställa upp och hjälpa till att rensa upp eländet och då blev de väldigt väl mottagna.

Såga loss stormfällt timmer och i senare skede plantera skog är något som många äktsvenskar dra sig för.

Vem tror du sitter i skördare eller skotare 15tim/dygnet VARJE dag i ett halvårs tid, inte gör en äktsvensk det trots övertidsersättning - men en bosnier tvekar inte.

Det är INTE flyktingarna det är fel på utan det svenska "omhändertagandet".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg den här länkad tidigare av en invandrar kompis.

Den här typen av rasism är den absolut främsta typen som fanns runt mig som yngre, men det var aldrig någon som beklagade sig eller pratade om det utan va det rasism va det "svennar" och inte sällan fanns ganska gott om rasism mot svennar.

Tycker rasismdebatten är helt insnöad på svensk, utländsk och inget annat.

Men gissar många tyckare inte varit speciellt nära invandrargäng och fått insyn i den delen.

(Mobillänk så kanske inte funkar)

http://mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid=C5E3BE31886B2DB222DFBDD815EB0885.sonny4?cid=25967591&rssId=&item=http%3a%2f%2fwww.svd.se%2f%3fservice%3dmobile%26amp%3barticleId%3d8503088%26amp%3bnew%3dtrue

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir mörkrädd när jag förstår vilken okunskap och rädsla som finns hos er som är rädda för nationaliteter med något annorlunda kultur och hudfärg, trots detta är väl thaibrudar ok eller?

Jag eller vi bor en bra bit ut på landet och norr om Malmö där vi driver en emballagetillverkning + lite annat smått och gott. De arbetsuppgifter våra anställda har faller inte direkt en vanlig Svensson på läppen, för tungt,skitigt, arbetsamt, ja inget statusarbete. Det vi tillverkar är dock alla ute efter.

Det är absolut inte lätt att komma till ett nytt land där alla visar hur ovälkommen man egentligen är och inte får några chanser att göra rätt för sig.

90% av svenska fängelsekunder är av utländsk härkomst visar inte bara att det är brottslingar vi släpper in - en duktig brottsling blir aldrig fasttagen. Det visar att svensk migrationspolitik verkligen har sina brister, inte att det är fel på ALLA flyktingar.

Jag har sagt det förr och säger det igen, släpp invandringen fri, låt invandrarna (flyktingarna) få klara sig bäst de vill. Gör de sig skyldiga till grov brottslighet = utvisning på livstid.

Många av fängelsekunderna är återfallsförbrytare, ja för de kan inget annat + får egentligen ingen hjälp att ta sig ur eländet. Handen på hjärtat, vem anställer en f.d. kriminell

Lite vid sidan, Gudrun ställde till det rätt bra där vi hör hemma. När det då visade sig att "mina" invandrare inte bangade för att ställa upp och hjälpa till att rensa upp eländet och då blev de väldigt väl mottagna.

Såga loss stormfällt timmer och i senare skede plantera skog är något som många äktsvenskar dra sig för.

Vem tror du sitter i skördare eller skotare 15tim/dygnet VARJE dag i ett halvårs tid, inte gör en äktsvensk det trots övertidsersättning - men en bosnier tvekar inte.

Det är INTE flyktingarna det är fel på utan det svenska "omhändertagandet".

Och dina Bosniska arbetare har förstås avtalsenliga löner?

Att du liksom Åsa Romson vill släppa invandringen fri låter för mig som rena rama galenskapen.

Då dröjer det nog inte många år innan vi har religionskrig även på våra breddgrader o jag har sannerligen inte heller lust med att försörja dessa i 7-9 år som det i snitt tar innan de sätts i arbete. Om de sätts i arbete vill säga?

O de som aldrig kommer in på arbetsmarknaden ska vi inte tala om vad de kostar oss.

Vem påstår förövrigt att det skulle vara fel på ALLA flyktingar bara för att man har en åsikt om att det måste vara bättre att ta emot ett begränsat antal flyktingar i likhet med våra nordiska grannländer för att på så vis lättare kunna integrera dessa och mer bistå med hjälp i närområdena?

Sedan är vi rörande överens om att det borde vara livstids utvisning för grova brott men man kan väl förövrigt ha en åsikt som inte överensstämmer med din utan att för den skull behöva springa efter thaibrudar?

Jag blir mörkrädd för hur du resonerar men respekterar förstås din åsikt!

   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svensk invandringspolitik är åt helvete, detta är jag fullt medveten om. Flyktingarna eller invandrarna är oftast helt ok, visst det finns undantag och det är dessa som förstör för de andra.

Man ska skjuta på de som är skyldiga INTE oskyldiga flyktingar.

Våra bosnier och serben har fullt avtalsenliga löner, ska dock sägas att all mertid är FRIVILLIG, där betalar vi INTE ut någon övertidsersättning, de får vanlig avtalsenlig tidlön.

Dock var det annorlunda under Gudrun och Perarbetet, då fick de övertidsersättning, kunderna och vi var helt överens om att skulle arbetet göras skulle det också få kosta. Vi fakturerar ALLTID per timme för utfört arbete.

Våra arbetare tjänar bra - väldigt bra, dock försöker de hålla sig strax under gränsen för statlig skatt.

Vi har haft och har möjlighet att hyra in polacker för att göra samma jobb som våra bosnier och till mindre än halva kostnaden, men varför?, våra gubbar har ställt upp i vått och torrt hela tiden, vi har aldrig några problem och när vi är i Thailand sköter de firman, ja det går nästan bättre om vi inte är närvarande.

Vårt företag fungerar som det gjorde i forna Jugoslavien, alla hjälps åt med allt sen tar chefen sin del resten delar de andra på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Evert.

Du pratar om okunskap. Sen pratar du om "dina" invandrare på "landsbygden" där du bor.

Kan man möjligen lite försynt spekulera om DIN okunskap om vad som händer på invandrartäta områden?

Vi är överens om en sak, svensk invandringspolitik är åt helvete men troligen av olika orsaker.

Och Evert, idiotförklara inte folk som tycker annorlunda än du.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det att den invandrarpolitik som nu bedrivs inte är idiotisk eller vad?

Det som händer i Södertälje är vad politikerna skapat, tror du själv att flyktingarna vill ha det på detta sätt?

Det är helt ok att tycka och tänka hur rätt eller fel som helst, men handla ja då är det annorlunda.

VARFÖR INTE BEHANDLA ANDRA SOM DU SJÄLV VILL BLI BEHANDLAD?

Det är en liten klick som ställer till allt jävelskap och myndigheterna (rent klarspråk) skiter i vad som händer, polisen håller sig undan så länge de kan, ja ingen vill egentligen ta tag i de problem som den svenska välfärdsstaten framkallat.

Att vi sedan har SD som gapar och skriker (finns på You Tube), de är inte ett dugg bättre än de värsta huliganerna.

Man ska kväva problemen (finna en lösning) mens de är i sin linda och inte försöka släcka en skogsbrand med en vattenkanna, tyvärr fungerar det så idag.

Är det inte OKUNSKAP som gör att man är rädd för flyktingar, för vad de eventuellt ska ställe till med.

Är det inte i själva verket så att vi har en icke kompetent personal som handlägger flyktingfrågorna, och det är dessa som vi själva i grund och botten är ansvariga för, eftersom vi TILLSAMMANS röstat fram våra styrande (politiker).

I grund och botten har vi oss själva att skylla eller?

Vem är en idiot om inte du och jag - om vi nu röstat på fel parti.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Det blir ett DOM och VI det är väl egentligen det som är det farliga, sen är det klart lätt att så fort det svajar i ekonomin folk får sparken osv så skyller man gärna på dom :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte f*n vill jag skylla på mig själv inte.

Var just nu ute vid "fabriken" stod nämligen 4 "lyxbilar" på parkeringen. 4 av våra medarbetare håller just på att färdigställa en sändning gods som inte ska avgå förrän fredag eftermiddag, detta kallar jag för lojalitet, vad hittar man detta i dag och framförallt när Sverige spelar fotboll. Visst den huvudsakliga drivkraften är pengar, men varför inte erkänna att det är mammon som är den sanna guden.

Det finns säkert stor skillnad mellan invandrare men i gemen vill de göra rätt för sig och helst komma upp sig till samma nivå som helyllesvenskar - helst bättre, bara de får chansen.

Invandringen - flyktingproblematiken kostar säkert en hel del pengar, dock stannar dessa pengar oftast kvar i Sverige. Gästarbetarna som vi har många 10000 tals av, de tar pengarna (förtjänsten) med sig tillbaka till sitt hemland. Vilket är mest skadligt för landet? - på sikt alltså.

VARFÖR ÄR DET INGEN SOM TAR UPP DEN PROBLEMATIKEN, i alla fall är det ingen politiker som varken vill eller vågar, inte ens Stefan Löven som väl ska stå på arbetarnas sida eller?

Tar vi bort ALLA gästarbetare finns det jobb åt alla svenskar som är arbetslösa + även eventuella flyktingar - Nu var det problemet löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Evert.

Saknar svar på mitt förra inlägg trots långt inlägg från dig

Jag känner mig inte som en idiot som röstat på fel parti. Jag röstar på ett parti som vill ha förändring och som inte bidragit till dagens idioti.

Och Evert, kanske gör mig riktigt dum nu men kan inte hjälpa att allt ditt snack om dina lojala invandrare som gör så mycket av fri vilja utanför arbetstid och utan lön får mig att tänka på thailändska bärplockare .....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som om alla arbetslösa vore beredda att ta vad för jobb som helst.

I övrigt pratar du väldigt nedlåtande om svenskar och förenklar det hela något vansinnigt och låter nästan som dina arbetare får agera ansiktet för hur invandrare är enligt dig.

När gäller gästarbetare är väl denna från eu länder eller? Så har jag inte fel på den punkten vet jag inte hur dessa skulle förbjudas.

Vet inte vad du och andra vill ha sagt. Problemet som finns står såklart inte alla för så att peka på några bra individer blir lika galet som att peka på några dåliga, kommer alltid finnas allt däremellan men sanningen är dock att en enorm andel grov brottslighet begås av invandrare, det kan man inte förneka. Försöker man göra det finns det tillgång till offentliga dokument från domstolar etc och det räcker att titta på de senaste 10-20 större rubrikerna i valfri tidning och kolla upp så får man en klar bild. .

Enligt mig ska inte skötsamma straffas för det men jag har inga problem med tillfälliga rättigheter med villkor för folk som detta kan tillämpas på, dvs alla icke svenskar. Jag skulle själv va glad om jag kunde få det privilegiet men det kan jag som invandrare i Thailand glömma.

Hade jag flytt döden hade jag varit mer än överlycklig för bara lite trygghet och mat, men anser absolut inte att vi bara ska ge folk det.

Det enda jag tycker fattas är i princip att ställa krav, med krav får de själva ta ansvar och visa att de faktiskt vill vara i landet och bli omhändertagna.

Mer kärlek åt båda hållen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tom_Yam, du läser och förstår det du vill förstå, resten förstår du inte eller missuppfattar.

Våra arbetare jobbar inte gratis men utan övertidsersättning eftersom det handlar om FRIVILLIG mertid.

Viket parti röstar du då på eftersom den förändring som hitintills skett inte direkt är till det positiva eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Tom_Yam, du läser och förstår det du vill förstå, resten förstår du inte eller missuppfattar.

Våra arbetare jobbar inte gratis men utan övertidsersättning eftersom det handlar om FRIVILLIG mertid.

Viket parti röstar du då på eftersom den förändring som hitintills skett inte direkt är till det positiva eller?

då är det så klart upp till dina anställda om dom vill jobba utan övertidsersättning, men du bjuder väl dom på fika och käk då? =) bra folk är bra folk oavsett härkomst, bosniaker har ju anpassat sig ganska bra under lång tid. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst företaget bjussar på mycket, skillnaden hos oss mot många andra arbetsplatser är att arbetarna SJÄLVA påtaget sig ett stort ansvar. Kommer det en bil en kväll och vill lossa eller lasta är det oftast någon anställd som fixar detta, om han bara får vetenskap om det.

T.ex är det bosnierna själva som ordnat att företaget anställt fler bosnier, ja rekommendationer om att han är duktig, låt han få komma hit och prova o.s.v.

Behöver vi något specialjobb utfört finns det ALLTID någon som känner någon som just är duktig på detta.

M.a.o. gubbarna löser alla eventuella problem som dyker upp, ja alltid på något sätt och där sparar vi massor av pengar och inte minst tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×