Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
nevelius

Älgar

Rekommendera Poster

Fy! 13-åriga dottern har haft en kompis här efter skolan. Vi bor 14 kilometer utanför stan. Hennes mamma var och hämtade henne för 20 minuter sedan och nu ringde kompisen just och berättade att de krockat med en älg på vägen hem  :o Ingen verkar ha gjort sig illa, men varken älg eller bil mår så bra.

Min man körde på en för en månad sedan han också, men det var på andra sidan Stockholm. Otäcka olyckor det där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas det går bra för alla i slutänden...

Själv är jag livrädd för älgar (trots att jag varken har bil eller körkort).

Va ute i skogen för att plocka svamp för en 20 år sedan och då går man ju och tittar ner i marken. Rätt vad det är ser jag två håriga "trädstammar". Jag lyfter blicken och står öga mot öga med en GIGANTISK älg. Vi blängde på varandra, vände på klacken båda två och sprang åt vars ett håll...

fy 17 säger jag bara...det ÄR verkligen farligt att plocka svamp  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas det går bra för alla i slutänden...

Själv är jag livrädd för älgar (trots att jag varken har bil eller körkort).

Va ute i skogen för att plocka svamp för en 20 år sedan och då går man ju och tittar ner i marken. Rätt vad det är ser jag två håriga "trädstammar". Jag lyfter blicken och står öga mot öga med en GIGANTISK älg. Vi blängde på varandra, vände på klacken båda två och sprang åt vars ett håll...

fy 17 säger jag bara...det ÄR verkligen farligt att plocka svamp ;)

Har från säker källa hör att älgen sa samma sak. ::)

För att vara lite seriös också. Det där med att krocka med älgar har jag klarat mig från på ett hår ett fleral gånger. Senast var på E4:an norr om sundsvall, man blir alldeles skakis efter. Ska man krock så ska man nog välja något mindre djur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis fick ovälkommet besök i går morse på vägen mellan Sala och V-ås, först la sig älgen på motorhuven och stack sedan in huvet genom förarsidans fönster.

bägge klarade sig helskinnade, jägaren som tant mässing skickade ut hade spårat älgen i 7 km och den hade inte lagt sig en enda gång

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörni, för ett par veckor sedan vaknade jag tidigt på morgonen, precis när solen sakta började gå upp. Det måste ha varit en lördag eller söndag eftersom både jag och maken var hemma. Plötsligt vaknade jag, som sagt, av ett konstigt ljud. Det liksom bumpade och hasade mot husväggen utanför sovrummet. Jag tassade upp och tittade ut och vad fick jag se om inte två älgar i trädgården. Den ena åt fallfrukt och den andra kliade sig mot husväggen.

Jag tassade iväg och väckte gubben, men när jag fått liv i honom hade de travat iväg över vägen och ut på ängen. Nu stod de kanske 75-100 meter från huset. Rätt coolt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas det går bra för alla i slutänden...

Själv är jag livrädd för älgar (trots att jag varken har bil eller körkort).

Va ute i skogen för att plocka svamp för en 20 år sedan och då går man ju och tittar ner i marken. Rätt vad det är ser jag två håriga "trädstammar". Jag lyfter blicken och står öga mot öga med en GIGANTISK älg. Vi blängde på varandra, vände på klacken båda två och sprang åt vars ett håll...

fy 17 säger jag bara...det ÄR verkligen farligt att plocka svamp  ;)

Jag har fått veta att det gått bra för folket och att det är eftersök på älgen nu, som drog till skogs.

Jag försåt att ditt möte med älgen i skogen var hårresande! Fyyy.. jag har varit lika skraj för att möta dem som du, men det har kommit helt i skymundan för skräcken att möta vildsvin. DE är inte goda att tas med om man överraskar dem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skönt att det gick bra,

när jag var liten skulle jag hämta in hästarna i hagen och gick och ropade på dom, men till min fasa kom det en jäkla älg i full fräs och den jagade mig, jag sprang men blev hängande på taggtråden, med ett taggtråds ärr som bevis ca 10 cm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas det går bra för alla i slutänden...

Själv är jag livrädd för älgar (trots att jag varken har bil eller körkort).

Va ute i skogen för att plocka svamp för en 20 år sedan och då går man ju och tittar ner i marken. Rätt vad det är ser jag två håriga "trädstammar". Jag lyfter blicken och står öga mot öga med en GIGANTISK älg. Vi blängde på varandra, vände på klacken båda två och sprang åt vars ett håll...

fy 17 säger jag bara...det ÄR verkligen farligt att plocka svamp  ;)

Jag har fått veta att det gått bra för folket och att det är eftersök på älgen nu, som drog till skogs.

Jag försåt att ditt möte med älgen i skogen var hårresande! Fyyy.. jag har varit lika skraj för att möta dem som du, men det har kommit helt i skymundan för skräcken att möta vildsvin. DE är inte goda att tas med om man överraskar dem...

Skönt att höra. Även om jag inte är någon älskare av älgar så vill man ju inte att de ligger ute i kalla skogen, har skador och lider.

Eftersom din dotters kompis ringde antar jag att det gått bra för de båda i bilen.

Vildsvin vill jag inte ens tänka på. Har hört att de går direkt till anfall om man skulle råka träffa dem. Vet inte om det stämmer, men hörsägen räcker för mig... :pra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att höra. Även om jag inte är någon älskare av älgar så vill man ju inte att de ligger ute i kalla skogen, har skador och lider.

Eftersom din dotters kompis ringde antar jag att det gått bra för de båda i bilen.

Vildsvin vill jag inte ens tänka på. Har hört att de går direkt till anfall om man skulle råka träffa dem. Vet inte om det stämmer, men hörsägen räcker för mig... :pra

Vi har ju den stora "lyckan" att ha vildsvin där vi bor. Och det är många! Man ser överallt var de bökat, de verkligen plöjer upp marken. Men man ser dem hemskt sällan, de är väldigt skygga. Grejen är den att de inte gillar folk, så de flyr.. men har de inte lyckats fly, då anfaller de istället. Och det vill jag inte vara med om  :-\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att höra. Även om jag inte är någon älskare av älgar så vill man ju inte att de ligger ute i kalla skogen, har skador och lider.

Eftersom din dotters kompis ringde antar jag att det gått bra för de båda i bilen.

Vildsvin vill jag inte ens tänka på. Har hört att de går direkt till anfall om man skulle råka träffa dem. Vet inte om det stämmer, men hörsägen räcker för mig... :pra

Vi har ju den stora "lyckan" att ha vildsvin där vi bor. Och det är många! Man ser överallt var de bökat, de verkligen plöjer upp marken. Men man ser dem hemskt sällan, de är väldigt skygga. Grejen är den att de inte gillar folk, så de flyr.. men har de inte lyckats fly, då anfaller de istället. Och det vill jag inte vara med om  :-\

Uscha näää...akta dig för dom. Tror inte man har mycket att sätta emot.

Vi är väl gjorde ungefär likadant...vi människor, älgar, hajar, vildsvin, maneter, fulla människor på moppe...vi vill inte träffa på varandra, men gör vi det är det starkast som vinner... :-\

Lite på avstånd är det mesta trevligt att titta på  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig varit rädd för några vilda djur förut. Men nu börjar det finnas så mycket björn där jag bor så det känns faktiskt lite obehagligt att vistas i skogen. Särskilt när man har hundarna med sig. Men de är fina och mäktiga att titta på - fast då ska det helst ske från bilen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×