Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
CheapCharlie

Dricks

Rekommendera Poster

Gäst Durian

Ähhh....Var får dom summan 14 kr/ dag för en svensk städerska på hotell ifrån?

dessutom har jag aldrig stött på någon Thai som verkat förnärmad av att få dricks. Däremot har jag märkt ett motstånd bland de Thai-personer jag har varit ute med inför att GE dricks.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går man ut och t ex äter på restauranger som besöks huvudsakligen av turister förväntas säkert dricks. Går du däremot på enklare ställen, är dricks inget som förväntas. Men, som vanligt, det är upp till var och en. Ger du flitigt med dricks kanske du får ett bättre liv nästa gång!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Taxi Driver: Round up to the nearest Swedish Kronor

Det var väl ändå längesedan taxigubbarna hade ören... Skulle ju inte sesiffrorna för de skulle rulla för fort då... Nu menar de säkert avrunda upp till närmaste tiotal kronor men med dagens taxipriser så brukar jag aldrig ge dricks.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som att tidningen http://www.travelandleisure.com/ har läst på i någon gamal bok .

Kollade på deras sida och de använder mycket frilansmatrial så är väl någon som skrev en artikel utan att kolla så mycket , skrev väl av något uppslagsverk på nätet.

När MAX kablade ut att de vunnit trodde man det var något pris som de delade ut varje år , men verkar mera vara någon som bara skrivit en artikel  ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gor det oftast bekvamt for mig och later frugan betala. Eftersom hon ar thailandska blir dricksen mer baserad efter servicenivan och sedvanja. Jag har en tendens att vara alltfor generos med dricks enligt min fru.

Goran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gor det oftast bekvamt for mig och later frugan betala. Eftersom hon ar thailandska blir dricksen mer baserad efter servicenivan och sedvanja. Jag har en tendens att vara alltfor generos med dricks enligt min fru.

Goran

Fick tidigare ofta höra mina thai-vänner viska till mig:  "you overtip" när jag skulle betala notan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag förstår egentligen inte denna ständiga debatt med dricks på forumet. Både Sverige och Thailand är länder utan ett "obligatoriskt drickssystem", men i båda länderna så accepteras den tacksamt.

Således är dricksen helt frivillig och individuellt betingad efter tycke, ekonomi och kanske generositet. Personligen brukar jag lämna ca 10-15%. Bara om personalen är direkt otrevlig (mindre än en gång av hundra i Thailand) eller maten är riktigt kass undviker jag dricks, men det är ju jag det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

;)Kom hem i Lördags efter 2 veckors härlig semester på Phuket, jag gav dricks när vi åt till taxi och där jag tog massage (nästan dagligen) och gissa om de kände igen en och fick en helt otrolig servis, ställena som man blev stammis på var ju i våra ögon helt otroligt billiga, så varför inte dela med sig lite av stålarna man hade med sig .Nu var det ju lågsesong där nere och tex taxi gjorde vi upp pris i förväg men det blev så  vi använde samma chaffis till alla utflykter.

Få se nu när det blir nästa tripp till Thailand och ska försöka finna någon annan spännande plats att åka till där då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×