Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
hans

Barnbidrag

Rekommendera Poster

Hej,

Kan någon ge mig tips hur ska jag göra för att kunna behålla barnbidrag om jag ska ta med barnen till Lanta för 10 månader? Räcker om jag ta med barnen hem till Sverige efter 5 månader vistelsen & sedan åka tillbaka till Lanta efter 1-3 veckor? Om ni vill ge personlig tips, vänligen skicka ett mejl till astavd@yahoo.com.

Tack på förhand................

Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du redan varit inne på Försäkringskassans hemsida, där detta står:

Bo eller arbeta utomlands

Anmäl om barnet vistas utomlands

Om ditt barn ska vistas utomlands längre än sex månader ska du anmäla det till Försäkringskassan. Om utlandsvistelsen är planerad att vara längre än sex månader, så upphör rätten till barnbidrag redan vid avresan från Sverige. Biståndsarbetare, statsanställda, utlandsstuderande och deras familjemedlemmar kan få barnbidrag i vissa fall, även om vistelsen utomlands skulle vara längre än sex månader.

Är det alltså så att du bosätter dig utomlands, har du ju egentligen inte rätt till barnbidrag.

Men för att få ett korrekt svar på din fråga om det räcker att komma hem till Sverige ett par veckor och sedan resa ner igen, skulle jag faktiskt ringa Försäkringskassan och fråga vilka regler som gäller. Det torde väl inte vara något konstigt med det (att ringa och ställa den frågan alltså), eftersom det faktum att du/ni kan gå miste om barnbidraget för alla de månader ni ska vara utomlands självklart påverkar hela er ekonomi där nere.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har läst FK hemsida. Har även kollat med dom & då fick svar att 6 månaders regel är det som gäller. Skriva här för att få "on the spot/hot tips" från småbarns familjer som bor/har bott på Lanta...............

Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du planerar att stanna utomlands i mer än 6 mån försvinner barnbidraget direkt. Men om du därimot är ute låt oss säga 5 mån kommer hem och är hemma en kort tid och återigen bli utkommenderad t.o.m. till samma ställe som du var innan, har du rätt till barnbidrag bara den nya vistelsen inte beräknas vara längre än 6 mån. Nu kan du planera vad du skall (säga) göra.

Det hjälper däremot inte att avbryta semestern vara några veckor i Sverige och sen fortsätta på nytt = planerad frånvaro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men tjænar du pengar på att åka hem? Æven om du får behålla barnbidraget en stund till så måste du ju køpa biljetten hem... Hur vet dom att du ær borta? Har du sagt till dom att du åkt? Ær det inte en regel att man inte får vara borta så och så længe i året, eller gæller det bara en och en resa?

(Hehe, jag gav inte många svar, bara frågar lite...;) )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare gick det att bluffa myndigheter nästan hur som helst, numera skulle jag i alla fall vara väldigt försiktig och framförallt när det inte rör sig om så stora belopp. Om lureriet mot en myndighet uppgår till mer än 200 kr har myndigheten SKYLDIGHET att polisanmäla, att åklagaren sen kanske inte ta upp fallet är en annan fråga.

Kontrollenheten på fk ökar bara hela tiden och de kan gå 10 år tillbaka i tiden.Persoligen tror jag fk vet ganska snabbt när du åker och hur länge du är borta - de samkör sina register lite hur som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om dina barn inte går i skolan så är det ju ingen som vet om att ni är borta...skolan är nämligen skyldiga att meddela försäkringskassan om ni är lediga mer än 6 månader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina barn går i skola. Men har hört att om en av föräldrarna studera då kan man få barnbidrag betalas även om barnen är borta längre än 6 månader. Är det nån som vet om det stämmer och eller har erfarenhet av detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×