Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Mia

Vad använder ni för videokameror, kameror ? Bra och dåliga rescensioner...

Rekommendera Poster

Själv har jag 2 "vanliga" digitalkameror en Sony DSC-W80, 7,2 pix.

Helt ok...

Den andra som jag inte vet vad det är ... hittar den inte nu tar rätt så sjyssta bilder MEN...man måste byta batterier typ 3 ggr per dag om man fotar mycket...

Och så har jag en systemkamera Canon, Eos ...minns inte numren...

Problemet är ju nu att man vill ju ha en dig. systemkamera...

Någon som har något tips om någon bra prisvärd ?

Lagom avancerad...inte den billigaste cheap charlien... Utan riktigt sjysst...

Sen vill jag ha en lätthanterlig dig. videokamera...Typ Sanoys lilla smidiga.

Finns någon likvärdig som någon kan rekommendera.

Den jag kollat på ligger på runt 5-7oookr...

post-281-14768710689077_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta som tar amatörfoton nöjer sig med en Canon EOS 400D, som är en bra ingångssystemkamera tycker jag. Det jag själv inte tycker om i denna och dess föregångare, EOS 350D, är att handtaget och lite av resten av lameran känns inte gedigen, lite plastig. Vill t.ex. att handtaget skall ha gummi. Sedan tycker jag att kameran känns liten och även om jag har ganska små händer tycke jag att en systemkamera skall sitta bättre i handen och därför hade jag en EOS 20D istället. Nu skall snart en 40D beställas. Det har ersatts med EOS 30D och nyligen med EOS 40D. Dock tycker jag att om man får en 30D till ett bra pris, så borde man kanske slå till med det.

Kan hänvisa dig till billiga köp av

- Canon 400D med 18-55 (standard lins) för ca. 3800 kr inkl. garanti

- Canon 350D med 18-55 (standard lins) för ca. 2500-3200 kr inkl. garanti

- Canon 30D med 18-55 (standard lins) för ca. 5600 kr inkl. garanti

Detta är priser ingen kan slå i Sverige. Köpte själv min 20D genom denna leverantör.

Hör av dig om intresse finns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart intresserad...

Jag hade räknat med kanske upp till 10.000kr

Men det här låter ju bra.

Ska kolla med svågern som är säljare genom Hattelco också.

Men jag tycker dina förslag verkar oslagbara som du skriver...  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror faktiskt inte någon i Europa kan slå dessa priser. Inte ens en säljare från Hattelco, som är ganska dyra :)

Japp...det vet jag också... De har knappt några marginaler alls när de själva ska köpa något...

Maila eller pm-a gärna mig om var jag kan köpa kamera till de priserna du angav,,,  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Martin.Jag tänkte köpa en canon 400D 18-55 ca:5500 i sverige men jag kanske

ska välja en 30D i stället. Om jag får reda på var jag kan handla för dessa priser så handlar det om samma pengar.Åker till thailand 21 feb. :d_canon:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har de ändrat sin policy!!!!!

Nu skeppar de bara till Storbritaningen, så att om ni inte känner någon i England som kan skicka det till er, så kan ni inte beställa! Jag såg det nu. När jag beställde så var det gratis frakt inom London och jag had een kompis i London som sedan skickade det till mig. Tyvärr ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för adresserna Martin...

Jag ska genast undersöka vem som kan tänkas ta hand om budandet om jag hittar något jag vill ha.

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan köpa in det, men leveransadressen måste vara i Storbritaningen til någon annan som kan ta emot det och skicka det vidare till dig. Det är det som är kruxet med detta efter att de ändrat reglerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan köpa in det, men leveransadressen måste vara i Storbritaningen til någon annan som kan ta emot det och skicka det vidare till dig. Det är det som är kruxet med detta efter att de ändrat reglerna.

Japp... och det är det jag fnular på...vem av de jag ska skicka genom... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ni som tokläst här på forumet vet kanske att jag är en Nikon-fantast och Martin är en Canon-fantast.

Jag skulle rekommendera en Nikon D40 eller D80. Mycket bra kameror till ett ganska lågt pris. Men utan tvekan är även Canon bra. Det är en smaksak.

Jämför gärna de båda i en affär. Du behöver givetvis inte inte köpa kameran, utan bara göra sken av att du skall det. Testa lite funktioner och grepp osv.

På nätet hitar du förstås recensioner av alla nämnda kameror i denna tråd.

Ps. De flesta bilderna i mitt bildgalleri är tagna med en Nikon D50 som liten "referens" eller nåt. Nu är det dock en D300 som jag skall börja provplåta med lite nästa vecka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ni som tokläst här på forumet vet kanske att jag är en Nikon-fantast och Martin är en Canon-fantast.

Jag skulle rekommendera en Nikon D40 eller D80. Mycket bra kameror till ett ganska lågt pris. Men utan tvekan är även Canon bra. Det är en smaksak.

Jämför gärna de båda i en affär. Du behöver givetvis inte inte köpa kameran, utan bara göra sken av att du skall det. Testa lite funktioner och grepp osv.

På nätet hitar du förstås recensioner av alla nämnda kameror i denna tråd.

Ps. De flesta bilderna i mitt bildgalleri är tagna med en Nikon D50 som liten "referens" eller nåt. Nu är det dock en D300 som jag skall börja provplåta med lite nästa vecka.

Suveräna bilder du lagt upp nu sist från Bangkok Sirocco...

Ovanligt att få så detaljerat klara bilder i mörker så högt upp...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

maladama,

Inte så jättestor, men oftast så skiljer sig momsen (7 respektive 25%). Här är ett riktpris vad de kostar i Thailand: http://www.nikon.co.th/promotions.php

Priserna förstås i baht. En bra valutaomvandlare hittar man bla på www.xe.com

Mia,

Tack, det är bara att ställa kameran på muren/staketet och hålla den ruskigt still  ;) om man nu inte har med en tripod förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dock om ni köper i Thailand kom ihåg att kolla garantier. Vet ej med Nikon, men du har inte garanti på Canon i Sverige då man tillämpar världsdelsgarantier. Därför är mitt förslag mycket bra om ni har vänner i England.

Hur som helst så förespråkar jag inte Canon, då jag tycker att Nikon är lika bra och funktionsmässigt, kvalitetsmässigt är det samma s**t tycker jag. Känner ni på de så känns det samma och oftast är det inte det som avgör köpet. Det är inte som att prvköra en Aufi A4 och en BMW 318 och känna skillnader.

Varför jag valde Canon var för att även om både de och Nikon är störst på marknaden, så är ju Canon störst i Sverige och det ger lite större begagnadmarknad för linser och annat. Lättare att köpa och sälja Canon helt enkelt.

Oavsett vilket man köper så finns det i Bangkok (MBK) bra affär som har linser till bra pris om man med tiden vill köpa en extra för andra ändamål.

Sedan tror jag att om man köper Nikon eller Canon i samma prisklass så kommer bilderna ut likadant - skillnaderna kommer således bero på fotogafen och inte kameran.

:d_canon:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kör med Canon Ixus (kamera) Den är liten, smidig, lätt att använda och tar bilder som är klart godkända. Detta är enbart för vardagsfotografering t ex jul, födelsedagar, semestrar mm. Men klart Godkänd. :kla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade velat komma med ett tips här,men tyvärr är inte minnet vad det har varit...

Men i usa har det startat ett företag där man kan registrera en "adress".så om man köper något på ebay tex,där säljaren bara skickar inom us,canada uppger man adressen på detta företag där man registrerat sig,paketet skickas dit och dom skickar det vidare till sverige tex.minns nu tyvärr inte namnet på den sajten,men fick för mig att det kanske finns nått liknande i england????

mvh

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade velat komma med ett tips här,men tyvärr är inte minnet vad det har varit...

Men i usa har det startat ett företag där man kan registrera en "adress".så om man köper något på ebay tex,där säljaren bara skickar inom us,canada uppger man adressen på detta företag där man registrerat sig,paketet skickas dit och dom skickar det vidare till sverige tex.minns nu tyvärr inte namnet på den sajten,men fick för mig att det kanske finns nått liknande i england????

mvh

Peter

Vill inte kritisera, men ganska meningslös tjänst egentligen, då om det skickas till Sverige sedan så får man betala moms ändå då det är utanför EU. Kan dock vara bra bra om säljaren på eBay inte skickar till Europa, men man hittar alltid samma vara med någon som gör .... så det behövs knappast att använda en mellanhand.

Men klart skulle det bara bra i detta fall då det endast kan skickas till England.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För de intresserade så kommer Canon 450D till butikerna inom nån vecka och har funktioner som är nyttiga för den amatörglade fotografen! Bl.a. kommer man kunna se en bild live på skärmen när man tar foto, vilket inte fanns innan på dessa systemkameror. Och mycket annat trevligt. Stora förbättringar mot 400D!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag 2 "vanliga" digitalkameror en Sony DSC-W80, 7,2 pix.

Helt ok...

Den andra som jag inte vet vad det är ... hittar den inte nu tar rätt så sjyssta bilder MEN...man måste byta batterier typ 3 ggr per dag om man fotar mycket...

Och så har jag en systemkamera Canon, Eos ...minns inte numren...

Problemet är ju nu att man vill ju ha en dig. systemkamera...

Någon som har något tips om någon bra prisvärd ?

Lagom avancerad...inte den billigaste cheap charlien... Utan riktigt sjysst...

Sen vill jag ha en lätthanterlig dig. videokamera...Typ Sanoys lilla smidiga.

Finns någon likvärdig som någon kan rekommendera.

Den jag kollat på ligger på runt 5-7oookr...

Jag har bla. Sanoys nya vattentäta, tycker den är superbra både som video(över/under vatten) och tar ok bilder annras också + mycket fina makrobilder.

Hinner inte skriva mer nu,men Pm:a mig om du vill veta mer.

Har haft hur många kameror som helst men inga med hus (alldeles för komplicerade och stora för mig)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan hänvisa dig till billiga köp av

- Canon 400D med 18-55 (standard lins) för ca. 3800 kr inkl. garanti

- Canon 350D med 18-55 (standard lins) för ca. 2500-3200 kr inkl. garanti

- Canon 30D med 18-55 (standard lins) för ca. 5600 kr inkl. garanti

Wow! Priset har verkligen sjunkit sen jag skaffade 30D.

Jag e Canon-fan och min bror kör med Nikon, bla för att hans fru som fotar mer än honom tyckte den var lättare i handen.  :d_canon: Hon har inte så stora händer. Vill påminna mig att det var en 40...

Det är som tidigare nämnt en smaksak.

Kan med mina erfarenheter rekomendera Canon 30D. Vissa gillar inte att man "måste" kolla i sökaren när man fotar. Men det spar å andra sidan en hel del på batteriet... Lyckta till med kameraköp och fotandet!  :)

(en sak jag lärt mig med videokamera att en allt för lätt kamera ger lättare skakningar... Det blir svårt att hålla en allt för lätt kamera still. Kan vara nått att ha med sig)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en Nikon D80 till stillbilder. En fantastisk kamera.

Frugan kör med Canon powershot3is.

Videokamera så använder vi en Panasonic NV-GS320.

Underbar DV-kamera med fantastisk bildkvalitet samt ljud.

Kan varm rekommdera. Jag avråder dock från att köpa från Pixmania. De lovar leverans inom 2 dagar. 3-4 på vissa produkter. Vi beställde grejorna för 9 dagar sedan. Har inte sett röken av dem.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=330618

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Canon D60.

köptes för ca fem år sedan på Hegethorns Foto.

Det ingår två batterier, laddare, manual, kablar, samt ev ett gammalt 28-80 objektiv.

2.800kr....Dåligt eller bra köp ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×