Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
jojo

Glasögon....

Rekommendera Poster

Hej .

Läser mycket på forumet om just glasögon men undrar lite mer konkret går man bara in gör en undersökning kolla bågar betalar och väntar.

Eller ?

undran är ,prutar man innan eller prutar man inte alls.Hur går man tillväga.

Finns det nån som har lite priskoll på ett ungefär iallafall.

Åker till phuket och Khao lak I början av 2008

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du lägger handpenning och väntar , så pruta innan du lägger handpenning , sedan betalar du resterande när du får glasögonen , om du är nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gav det samma i Bath (2007) som jag betalade i svenska kr (2005) för vertikalt progressiva glas. Men priserna varierar mkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gav det samma i Bath (2007) som jag betalade i svenska kr (2005) för vertikalt progressiva glas. Men priserna varierar mkt.

Ok men var lägger man sig på för pris Ca i procent mot vad han säger till mig.

säger man 20-30 procent eller vad är rätt och vad är oförskämt...

är det nån som vet ungefär vad man startar en prutning på för pris köpcentra/marknadre...

Mvh Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är som hos svensk optiker, enda skillnaden är handpenning - ett par tusen baht och att de är extremt billiga, ungefär 1/4 av svenska nya priser.

Synundersökning ingår, annars kan du göra en i Sverige och betala 250 kr extra.

De har också det senaste inom bågar plus att du kan få glas som blir betydligt mörkare än vad som säljs i Sverige ( även brunfärgade och inte bara grå)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och min sambo köpte glasögon i dec. Med märkesbågar kostade de 7000 bath paret. Vi lade hälften i deposition och knappt 2 timmar senare var de klara och vi är mycket nöjda. Progressiva är nog lite dyrare och tar längre tid att få.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och min sambo köpte glasögon i dec. Med märkesbågar kostade de 7000 bath paret. Vi lade hälften i deposition och knappt 2 timmar senare var de klara och vi är mycket nöjda. Progressiva är nog lite dyrare och tar längre tid att få.

Tack var var ni vi ska till phuket och khao lak.

har ni nåt ställe att rekomendera.Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

räkna med 1/5 - 1/10 del. På marknader får du inte skräddarsydda glasögon. Vad är det du ska köpa ?

Jag ska köpa vanliga glasögon ,är väl närsynt vet ej oom man behöver progresiva nu när man har blivit 40+

så det blir ju till att gå till optiker.

JoJo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Priset hänger alltid med i kvaliten,inte så biligt här längre betalade 20,000 tusen bath för progressiva och utan märkesbågar,gjorde c:a en tusing på att köpa dom här,men det fanns även billigare glas som låg runt 5000 bath.Ringde hem från optikern till en kompis som talar Thai som fick översätta och det slutade med att han rekommenderade de dyra glasen för ofta försöker de sälja skitglasen till turisterna så de tror de gjort riktiga klipp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå till en optiker i Phuket town. Där kan du få all den hjälp du behöver och utprovning är INGA problem. Deras utrustning står INTE Sveriges efter. Lyssna mer än gärna på deras synpunkter och råd.

Du har plastglas (något mer repkänsliga, men blir å andra sidan mörkare) och vanliga glas att välja emellan.

Har själv nu haft mina plastglas kontinuerligt i över 1 års tid och ännu inte märkt någon repkänslighet. Har flexbågar (titanium) - okrossbara, kan i princip misshandla dem hur jag vill. Totalpris i Bangkok 10000 baht - ej progressiva.

Progressiva glas innebär något större glas än vad jag själv vill bära, vanliga glas billigare än plastglasen och progressiva ungefär 1000 - 1500 baht dyrare.

Var inte rädd för att gå till olika optiker och begär in offert, när totalkostnaden börjar överstiga 2000 - 2500 kronor ska du nog allt ta dig en funderare. Många turister går allt på världens blåsningar.

För 2 år sedan var priset kontra Sveriges 1/4, idag har priserna i Sverige sänkts rejält medan priserna i Bangkok legat mest still, hur det är i turistghettorna kan jag inte svara på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag köpte ett par glasögon i Udon Thani förra julen. Nu ligger visserligen Udon långt norrut och är säkert billigare än Phuket och Bangkok.

Jag är närsynt och astigmatisk och köpte ett par svarta bågar. De kostade ca 800 kr inklusive synkoll. Aldrig att jag trodde man kunde pruta hos optikern eller läkare och skulle nog inte vilja göra det heller. Kanske för att jag är svensk, men skulle tycka det är pinsamt. Prutar hellre på andra saker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×