Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Plexus

Nya visumregler

Rekommendera Poster

Tror inte det kommer att va nåt problem för riktiga turister utan är säkert riktat mot dom som svartjobbar eller av andra orsaker är länge i Thailand och har vant sig vid att hoppa över gränsen var tredje månad i 2 minuter.

Stannat i 2 månader, åk nån annan stans i en månad och jag tror inte du får nåt problem att komma in igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

man man tar sig från Thailand över till Kambodja och vidare till Vietnamn för att sedan flyga tillbaka till BKK ( eller Phuket). Kommer man isf få 30 nya dagar när man landar?

Om man samtidigt kan visa att man har en flygresa hem från Thailand 30 dagar senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Tror" att man numera ska kunna få rätt till 3 st 30 dagars turistvisum/år. Dock är det upp till varje immigrationskontrollant att avgöra = du kan få komma in en 3:e och eller 4:e gång eller inte = thailändsk logik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Tror" att man numera ska kunna få rätt till 3 st 30 dagars turistvisum/år. Dock är det upp till varje immigrationskontrollant att avgöra = du kan få komma in en 3:e och eller 4:e gång eller inte = thailändsk logik.

Mutorna lär öka med flera 100%

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hittat billigt flyg men biljeten är på 36dagar, kan man göra visa runs fortfarande? eller förlänga 1v? kommer att vara runt kho chang

Jag "tror" (hörsägen) att man kan förlänga med 7dagar för 1900B på immigration, men då är det ju nästan fiffigare med ett single-entry turist visum om du bor i Sthlm eller Gbg i alla fall.

Efter den 12/8 så skulle dom ju bli hårdare på visa/borderrun. Men om man tex besöker ett grannland en vecka för att se lite på det landet åxå så vet jag inte hur dom tolkar det.

Det som ogillades var ju dagstripperna som företogs gång på gång. Men hur detta kommer att tolkas vet jag inte, TiT... tror inte det är nån som "vet" ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så det är beslutat nu, verkar fortfarande vara lite frågetecken...

Perfekt för många som kanske vill vara upp till 45 dagar innan man måste börja trassla med extra försäkringar och annat.

Jag hade missat att det var spikat. Senast var det ett förslag, men det låter ju bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemvändare

Thailands turism har tappat 10,47% på 7 månader och där finns förklaringen... Men till alla som inte är så nogräknade vart man åker så är givetvis militärkuppens ordning  till gagn! Bara att säga grattis och lyfta på hatten!  Jag har dessutom svårt att tro att Thailand kan undgå ytterligare sanktioner på sikt då nya val uteblir och då väntar ytterligare lättnader och förmodligen en svagare THB - jackpot!

Förresten har Thaijuntan börjat förfölja oliktänkandes anhöriga i Thailand, men vem bryr sig!

http://www.aljazeera.com/indepth/opinion/2014/07/thailand-under-junta-201472171432889150.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Calle P

Måste bara fråga, kommer från Hongkong till Dong mueng och ska stanna i 10 dagar ( på koh lite och inte flygplatsen 😃)och har flygbiljetter från Langkawi klara, då får man sina 30 dagar som vanligt va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ska ha en biljett ut ur Thailand inom 30 dagar om du flyger in och vill ha dina 30 visum fria dagar.

Immigration i Thailand bryr sig inte men det gör ibland flygbolaget som inte släpper på dig utan biljett.

Enklaste sättet är att köpa en helt avbokningsbar biljett ut ur Thailand på flygbolagets hemsida och sen boka av den när du kommer till Thailand eller möjligen att köpa billigaste möjliga biljett med Air Asia för några hundra Baht och sen slänga den.

Om du väljer att chansa så checka in tidigt i Hong Kong så du har tid att köpa en biljett ut ur Thailand ifall dom vägrar släppa på dig utan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men den regeln måste väl förfalla nu när man kan förlänga sitt uppehållstillstånd med 30 dagar till på immigrationen?

Gick att förlänga med 7 dagar tidigare, utan visum var du ändå tvungen att ha biljett ut inom 30 dagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig varit några problem med att ha en resa som är mer än 30 dagar. Är ju samma sak som när du har turistvisa. Har du enkel turistvisa som gäller i 60 dagar och har en biljet som gäller 90 dagar för att du tänker förlänga med 30 dagar där nere. Har åkt nu 22 gånger till Thailand och aldrig några problem. In kommer du ju alltid för i tullen i Thailand så kollar dom ju aldrig din biljet utan bara passet. Har du inget visa så stämplar ju dom bara 30 dagar framåt och sen är det ju bara att gå och förlänga 30 dagar till. Har du turistvisa så stämplar dom 60 dagar framåt och sen kan du ju förlänga det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mig har flygbolaget frågat flera gånger om jag har biljett ut när jag rest utan visum och på enkelbiljett. Ibland nöjer dom sig med ett svar och ibland vill dom se den. Tar 5 minuter att boka en biljett och lika lång tid att boka av den, gör jag numera alltid istället för att boka en i sista minuten vid incheckningen.

Har man visum behövs ingen biljett ut när man checkar in.

Tullen har inget med biljett att göra och även immigration skiter i om du har biljett eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Calle P

Anders G, vi har ju flygbiljett från Langkawi till KL och från KL till Ho Chi Minh och därifrån till Göteborg. Det borde väl räcka för att dom ska släppa på en eller vill dom se speedboat biljetten från Lipe till Langkawi för att dom ska vara säkra på att jag verkligen tänker lämna Thailand i tid? Tack för svar 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om flygbolaget nöjer sig med en båtbiljett märker du när ni checkar in, var tidig så du har tid att boka en flygbiljett om det behövs.

Flygbolaget följer bara regler som Thailand satt upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men den regeln måste väl förfalla nu när man kan förlänga sitt uppehållstillstånd med 30 dagar till på immigrationen?

Gick att förlänga med 7 dagar tidigare, utan visum var du ändå tvungen att ha biljett ut inom 30 dagar.

Det beror la på att dom 7 dagarna bara var i nödfall och inget man skulle använda som nåt självklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Timatic säger kort och gott:

" Warning:

- Visitors who are visa exempt but do not hold return/onward

  tickets could be refused entry.

- Not applicable to nationals of Russian Fed."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det någon regel för hur länge man måste vara ute ur Thailand för att få nya dagar? Om man åker in utan visum och har utresebiljett med flyg till ett grannland efter 25 dagar, kan det då bli problem vid inresa igen till Thailand efter ca 5 dagar i grannlandet? Hemresebiljett finns efter nån vecka när vi är tillbaka i Thailand. Känns onödigt att behöva söka ett dubbelt TR för en sådan resa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enl länken längre upp i tråden så verkar det som att man fn inte kommer att kräva nån utresebiljett för att få förlänga visumet med 30 dagar. Kanske inte är nåt att lita på då reglerna brukar ändras snabbt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Timatic säger kort och gott:

" Warning:

- Visitors who are visa exempt but do not hold return/onward

  tickets could be refused entry.

- Not applicable to nationals of Russian Fed."

Har de olika regler för ryssar?!!

Fast regler i Thailand är ju tyvärr beroende av vilken tjänsteman som tolkar dem!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×