Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Mette

Bkk & Koh Chang eller Samui/Koh Tao?

Rekommendera Poster

Då var det dags att fara till Thailand för 4.e gången och hoppas på att ni kan svara på lite frågor ni Thailandvana resenärer. Vi har planer att åka i november i år & stanna 3 veckor cirka.

1. Norwegian eller Thai airways. Jag har flygit med Thai 2 ggr & Fritidsresor en annan gång. Norwegian verkar ha bra priser. Min mamma säger att man bör vänta 3 månader innan om man ska boka Thai, priserna är då bättre.

2. Tänkte ta 3 dagar i BKK, sist gjorde vi inte detta pga barn - men jag vill verkligen dit. Tips på:

- Bra transportföretag som har bilbarnstolar för både en 1 åring & en 4 åring. Kostar ju en del - men vill ha det lite säkert iaf.

- Bästa stället att bo på i BKK. Vi vill kunna shoppa på typ MBK, nattmarknaden & även se typ Grand Palace.

- Andra "lätta" sevärdigheter när man har barn med sig, förstår såklart att BKK inte är sååå barnvänligt

3. Åka till Koh Chang eller Koh Samui/Koh Tao - Koh Tao verkar ju himla mysigt. Koh Samui lite mer händelserikt. Koh Chang chang har vär inte riktigt de där fina stränderna som södra har?

Hoppas någon kan komma med några handfasta tips. Vi är verkligen inte bekväma av oss, men självklart är dte bra om det är smidigt när man han småbarn med sig.

Har tidigare varit i BKK, Hua Hin, Koh Lanta & Ao Nang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först o främst, gillar jag Thailand och Samui, men INTE åker jag till Samui/Phangan/Tao under värsta regnperioden - tänk om

Paradis för barnen är Koh Samet, helt underbara stränder/beacher.

Koh Chang är regnsäkrast = minst risk för regn, just den perioden, stränderna är väl lite si så men det finns ju pool.

Jag skulle hellre välja Pattaya, om det är just för shoppingens skull.

Annars är Bkk en skön stad - men inte med 2 små, risken är det blir jobbigt för er alla fyra men...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

November är som sagt blötaste månaden på Samui och den torraste just då är nog Chang så vill ni ha sol så åk till Chang.

Thai alla dar i veckan då Norwegian verkar ha svårt att klara att fylla ut sin kostym.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först o främst, gillar jag Thailand och Samui, men INTE åker jag till Samui/Phangan/Tao under värsta regnperioden - tänk om

Paradis för barnen är Koh Samet, helt underbara stränder/beacher.

Koh Chang är regnsäkrast = minst risk för regn, just den perioden, stränderna är väl lite si så men det finns ju pool.

Jag skulle hellre välja Pattaya, om det är just för shoppingens skull.

Annars är Bkk en skön stad - men inte med 2 små, risken är det blir jobbigt för er alla fyra men...

Tack för svar!

Åhhh jag tänkte inte så långt att det var värsta regnperioden. Förra året var vi på Koh Lanta & i Ao Nang från slutet av december till 20:e januari. Det regnade lite, men var för det mesta bra väder.

Vill så gärna "visa" sambon BKK - då han aldrig varit där, men JA - min familj är mycket i Thailand & de säger att BKK inte är så bra för barn, nej det vet jag av erfarenhet av att ha varit där själv. Men jag vill så gärna...

Så Koh Samet alltså?! Tack ska titta vidare på den ön . Har tidigare varit i Hua Hin, inte så jätte trevligt ställe.. helt OK..

Andra tips på vart vi kan åka om vi "ska tänka om" ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

November är som sagt blötaste månaden på Samui och den torraste just då är nog Chang så vill ni ha sol så åk till Chang.

Thai alla dar i veckan då Norwegian verkar ha svårt att klara att fylla ut sin kostym.

Vet att Norwegian har strulat en hel del, en jag känner jobbar som pilot för Norwegian - men de har väl blivit bättre nu va? Och känns som de har kommit på banan till december?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För barn är Samet helt ok, för föräldrar som vill göra något - Nej.

Samet en väldigt liten, helt underbar ö men den är liten, finns absolut inget att göra förutom sol och bad.

Har själv ALDRIG satt min fot på Koh Chang men för föräldrar med 2 små, tror jag ändå att ni bör välja den ön, boende med barnpool. MEN ni får en lååång bussresa framför er.

Jag tror annars att Khao Lak skulle kunna vara ett alternativ, just den årstiden + med tanke på barnens ålder och slippa den långa bussresan.

Visst ni kan flyga inrikes, men inte direkt billigt och hur passar det med flyget.

Angående flyg har ni inget alternativ. Ska ni till Thaland är det Thai som gäller, dessutom brukar Thai ha erbjudanden som sträcker sig in i December.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur gamla era barn är men våra barn älskar akvariet på Siam Center.

Visst, det är relativt dyrt men enligt oss har det varit värt det.

Ena gången var dottern 8 månader och det var mest en tillflyktsort för att låta henne springa av sig lite på säker mark. Hon var så fascinerad av alla färglada fiskar :-)

Sist var dottern 4½ och sonen 1½ och båda älskade det!

Dottern uppskattade dessutom bion man kunde titta på med både rörelse och dofter.

Annars höll vi oss mest till köpcenter där det fanns AC och på säkert avstånd från trafiken.

Vi åkte båt mellan hotellet och MBK vilket var ett uppskattat äventyr men lite meckigt med vagnarna.

Hmmm, annars gjorde vi nog inte så mycket i Bangkok.

Vi åt lunch på köpcenter och middag tog vi roomservice någon dag och någon dag åt vi på någon av restaurangerna på hotellet. Kändes inte aktuellt att springa runt på stan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Norwiegan är billigt om du bokar tidigt och om planet sedan flyger, är inte 100 att lita på men...

Vet att det har varit mkt problem med de tidigare, men det är nog åtgärdat nu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja juste. En kompis ska åka med dom till Koh chang!!!

tack ska kolla!

3 nätter för 1000 kr är ju helt okej!

Ligger det nära allt?!

Har som plan att åtminstonde besöka royal palace, mbk & någon nattmarknad! Och stanna ca 3 dagar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Norwiegan är billigt om du bokar tidigt och om planet sedan flyger, är inte 100 att lita på men...

Vet att det har varit mkt problem med de tidigare, men det är nog åtgärdat nu!

Fortfarande mycket problem med Norwegian och dom vägrar fortfarande lika envist att boka om sina passagerare utan är bara att vänta till planet dyker upp!

Till råga på allt så är dom sällan särskilt billiga, begriper inte hur dom blir av med sina biljetter.

Här har du lite mer om nöjet att resa med Norwegian...

http://www.thailandforum.se/index.php?topic=26774.0

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ska du ha!

Stämmer det att jag kan vänta 4 mån innan å boka thai. Att det är som billigast då. Nu är det ju rätt dyrt. Vad betalar ni för en biljett med thai?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mette, Du kan ringa Peter på Nonki Travel och idag boka biljetter, betalar gör du först när priset är det rätta. Detta innebär att när Thai kommer med något erbjudande är du med i första svängen.

Tror att Nonki är rätt ensam om detta, annars kan säkert Oden/Jorden/Jade lägga en bevakning åt dig på de dagar du ämnar åka.

Har själv bokat någon gång direkt från http://www.thaiairways.com/en/index.page hittat oförskämt billigt pris.

Kanske dock en tillfällighet, AndersG är nog annars duktig på att hitta bra priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja juste. En kompis ska åka med dom till Koh chang!!!

tack ska kolla!

3 nätter för 1000 kr är ju helt okej!

Ligger det nära allt?!

Har som plan att åtminstonde besöka royal palace, mbk & någon nattmarknad! Och stanna ca 3 dagar!

Japp det ligger mycket bra till! Nära till allt men ändå påen lugn å mysig gata samt nära till floden! Riktigt najs att sitta där på kvällen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg i ett annat forum att man tipsade om detta: http://www.transferbkk.com har inte provat själv dock :)

Hotell i BKK kan jag tipsa om bossotel in, superbra!

Har åkt med Dawin (transferbkk.com) flera gånger, rekommenderas verkligen!

Stor fin bil som man lätt får plats 4 pers med full packning. Barnstol har han också.

Dessutom är han en trevlig prick!! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×