Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
LOS

Guider om Thailand?

Rekommendera Poster

Du skall i alla fall ha den nya upplagan som kommer snart. Billigaste priset är väl adlibris eller bokus, men väntar du ett tag (1 vecka eller så), så lovar jag dig att det kommer dyka upp en annan leverantör med bra priser :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej köp den inte.

Har i och för sig inte sett Wilmaguiden, men guideböcker på svenska är generellt torra, tråkiga, fantasilösa, gamla och har många fel...

Satsa istället på en engelsk guidebok typ:

"Lets Go" http://www.letsgo.com/destinations/asia_pacific/thailand/

som uppdateras varje år.

Annars finns det ju bra guider online också typ på Wikitravel,

eller varför inte ställa en massa frågor här och skriva din egen guidebok? :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Min (i detta fallet) konservativa läggning skulle nog hindra mig från att köpa annat än Lonely Planets guider. Jag köpte min första för nästan tjugo år sedan och tycker de är "outstanding".

Personligen är jag även förtjust i Vagabonds "Thailand" och "Thailands öar och stränder", båda av Mikael Persson.

Finns dessa i någon nyreviderad utgåva är de absolut att rekommendera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Min (i detta fallet) konservativa läggning skulle nog hindra mig från att köpa annat än Lonely Planets guider. Jag köpte min första för nästan tjugo år sedan och tycker de är "outstanding".

Personligen är jag även förtjust i Vagabonds "Thailand" och "Thailands öar och stränder", båda av Mikael Persson.

Finns dessa i någon nyreviderad utgåva är de absolut att rekommendera.

Japp. Har man inget emot engelska så är det bra böcker. Jag fick för något år sedan en bra en från några goda vänner. Lonely Planets "South-East Asia".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... men guideböcker på svenska är generellt torra, tråkiga, fantasilösa, gamla och har många fel...

hmrf..  >:( >:(>:( Inte alla - så det så!

Ja, men så är det ju! Guideböcker på svenska är ju typiskt översättningar av engelska typ lonely planet eller andra flashiga böcker med mycket bilder och lite känsla.

Kanske är de funktionella för nybörjarresenären, men det står nog inget i dem som man inte själv skulle kunna hitta på Internet innan man åker dit. Och det är inte så konstigt egentligen - eftersom det inte finns en lika stor marknad för guideböcker på svenska som på engelska så uppdateras de mer sällan.

Ibland får man dessutom känslan att de som har skrivit de där guideböckerna knappt varit i Thailand - det saknas liksom något personligt/genuint eller vad man nu vill säga - de är mer listor elelr telefonkataloger än böcker...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst nickesicke

Just det! Det som samma sak med guideböcker som guider på nätet. Mätker du att fotona är gamla, att informationen inte är detalijerad, så är det för att de som skrivit/översatt aldrig varit i Thailand eller inte varit där på länge. Finns ju en del sådana guidesidor på engelska och svenska som inte säger ett dugg, bara sånt vanligt svammel som står i varje resekatalog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till mitt "hmrf.." tidigare är att jag skrivit en guidebok om Thailand som utkom nu i höstas på ICA bokförlag. Jag lovar; är ingen översättande kopiator, listmakare eller speciellt träig  ;)

Efter 8 år i landet vet jag definitivt inte allt - men några saker har jag snappat upp. Varenda plats, restaurang och rockklubb jag skriver om i resedelen har jag personligt besökt och bedömt.

Att marknaden är liten stämmer bra. Man skriver inte en om bok om Thailand för att tjäna storkovan. Man gör det för att man vill förmedla det man lärt under åren och därmed göra resan enklare och roligare för andra resenärer. Och inte minst så vill jag göra thailandsbesökare uppmärksamma på vad man bör och inte bör göra samt förklara varför saker och ting händer i detta underbara, men annorlunda land.

Det underlättar nämligen för thailändarna att vi har lite koll - Vi  kulturchockar dom med vårt beteende emellanåt :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

Ja,det där med kulturkrockar känner man ju till ::)

Men samtidigt är det det som är charmen. Fast ibland håller man sig för skratt för då kan det bli väldans fel.(och tråkigt).

Tycker oxå att det är viktigt att vi vet en del om landet vi besöker o inte bara kör på med vårat tänkande hela tiden,utan försöker sätta oss in lite i hur Thailändarna tänker o varför de gör på sitt sätt....

Det är våran skyldighet tycker jag för det är vi som är gäster i deras land. ;D

MVH Laila

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kristina

Resa i Thailand är absolut ingen översättning, den är helt annorlunda.

Jag har varit i thailand rätt många gånger och jag lärde mig grejer! framförallt kulturguiden i boken är väldigt intressant.

Hon bor i Thailand och det är den mest personliga boken jag läst, men ingen jag tar med när vi reser det är mer en bok att läsa innan.

Har någon varit i Khao Lak på senare tid? Finns  Garden Beach resort kvar?

Kristina med familj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack!

Ang frågan - den borde kanske lagts in som egen tråd?!

Men iaf: Garden Beach Resort och Khao Lak Andaman Resort har smält samman och blivit Khao Lak Andaman Beach Resort. http://www.khaolakandaman.com/

Tyvärr kände jag inte folket där så jag vet inte hur många som fortfarande finns kvar från original-Garden Beach Resort på det nya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boken är död har man ropat i många år nu - och ändå lever den  ??? De senaste åren har det sålts mer böcker än nånsin förr, även reseguider. I vår teknifierade värld kanske vi behöver nåt som är "tryggt"?

Det finns en marknad, för många människor är som jag. Vi vill ha något att hålla i som man kan samlas runt i soffan, skicka runt och visa mm. Man kan sitta var man vill och bära med sig överallt utan problem.

Bärbara datorer i all ära... men näää, det är rätt stor skillnad. Än så länge bör tilläggas, i framtiden när de är bättre ur ergonomisk synpunkt kanske det kommer att ändras. Jag är totalt datoriserad men köper en oherrans massa böcker!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Inte ens jag som förmodligen sitter mer tid vid datorn mer än 99% av befolkningen tycker att något kan ersätta tidningar och böcker.

I hängmattan, soffan, fåtöljen eller sängen vill jag ha dem i pappersversion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Billigaste priset på Wilmaguiden (och andra böcker) brukar jag hitta via Pricerunner (www.pricerunner.se).

Just nu kan man t.ex. köpa Wilmaguiden på

- Internetbokhandeln (www.internetbokhandeln.se) för 192 kronor,

- Bokus (www.bokus.se) för 196 kr

- Adlibris (www.adlibris.se) för 199 kr

Samtliga priser inklusive frakt!

Klika på den långa länken nedan för dagsaktuella priser:

http://se.pricerunner.com/QuickCategory.jsp?f_f_isbn=918959004X&f_f_isbn=918959004X&sort=10&category=books&category=books&f_title=Thailand+%3A+Willmaguide&f_author=Lindblad%2C+Margareta&f_subcategory=price&f_subcategory=price&f_offerid=918959004Xf_offerid=918959004X

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×