Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Ojva

Boende i Jomtien, läge

Rekommendera Poster

Nu du nämner Koh Larn är jag helt med dig, stackars dig i den 26 gradiga värmen, tacka vet 20 gradig kyla, ja då allt blir styvt och det knarrar så härligt när man pulsar fram i 50 cm snö - fy f*n!!!

Dessutom startade naturligtvis inte bilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Vi ska vara i Thailand i sex veckor och egentligen var varken Jomtien eller Pattaya påtänkt från början.

Dock kände vi att det verkar ju finnas ganska mycket för barnen att göra i området, dessutom finns shoppingen när man precis kommit ner så vi börjar resan med ett stopp i Jomtien eller möjligen Pattaya.

Att stränderna inte är fantastiska, det kan vi leva med eftersom vi bland annat ska både till Koh Samet och Koh Chang sen.

Hur är Na Jomtien annars? Finns det hyfsat utbud av restauranger och kanske lite enklare shopping där? Eller är det helt dött?

Annars anser du att Pattaya är lugnare än Pattong? Där har vi varit några gånger och det är rätt ok om man undviker Bangla Road efter 20.00. Om man skulle välja att bo i Pattaya men ändå hyfsat lugnt(hotellet du nämnde var slutsålt) har du något annat tips då?

För övrigt blåser det och snöar idag i Sthlm -6 grader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni provat med hotellet direkt, bookingsaiterna har inte tillgång till alla rum.

Vi själva har de senaste 10 åren bara bott på Areca därav varken kan eller vill jag uttala mig om andra utmärkta boenden, finns säkert - sök på tripAdvisor.

Annars är Arecas läge ganska optimalt, ni får verkligen korta promenadavstånd till det mesta, och bästa.

Prova också med r24, booking, agoda, hotel

Personer på annat forum rekommenderar också Pattaya Bay resort - kolla gärna upp det - för eller nackdel med pool på taket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Twin Palms är helt OK, ligger mellan Beach Road och 2:nd Road i Pattaya.

Enkelt att ta sig runt i Pattaya därifrån då bathbussarna söderut gåt längs Beach Road och de som går norrut längs 2:nd Road.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Chryzaliz läs lite mer noga om vad jag skrivet och tolka det på rätt sätt.

För att återgå till fakta. du kan väl inte mena att Jomtiens s.k. badstrand är någon höjdare. Nu jämför jag inte med Samets eller Lipes paradisliknade stränder ej heller med Samuis, Phangan eller Taos utan med Phukets många olika. Och säg sanningen hur stort är siktdjupet, om du står i vatten upp till badbyxorna, kan du se fötterna?

Min uppfattning är att där är nog t.o.m. Dong Tarn bättre ja även Crescent moon.

Pattaya beach = Jomtien beach.

Nu är vattentemperaturen tyvärr till Vadstena Campings nackdel -  annars är den stranden (badet) 10 ggr bättre än både Jomtiens och Pattays, dessutom är vattnet klarare.

Du har helt rätt i att om man söker så man finner. Vad jag menar att gogobarer finns lite varstans men man STÖRS INTE av dem. Allt är upp till betraktaren.

Sak samma med Walking street, Pattayas syndigaste plats?, är absolut ingenting att hänga i julgranen, finns en hyfsad bra fiskrestaurang där nere, sen då.

Däremot är områdena runt Mike shopping mer värda besök.

Du verkar ha väldigt bestämda åsikter ändå, med tanke på att det var på 70-talet du senast besökte Jomtien

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det borta vid Na Jomtien annars? Lite dött gissar jag men det går ju att transportera sig.

Kikade också på Pinnacle Grand som ligger en bra bit ifrån Soi 1-9 men verkar vara ett fint hotell. Finns det något alls i det området om man bara vill gå ut och slökika lite på kvällen, eller bör man i så fall masa sig in till de centralare(soi 1-9) delarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Efter moget övervägande och många rekommendationer(Evert bland annat) så hoppade vi Jomtien och fick ett rum på Areca Lodge i Pattaya.

Vi vill att det finns lite att gå runt och kika på kvällstid(nu menar jag inte gogo-barer) så vi kände att det här nog är ett bra val trots allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojva, när du installerat dig på Areca (missa inte att de har 2 pooler), går du bara gatan västerut, förbi  2 gogobarer över second road och rakt IGENOM Mike Shopping kommer du smidigast ned till Beach road.

Missa inte matställena innan second road (vänster inne under arkaden och den i korsningen).

Du kan också gå från Areca ut sedan höger och höger igen så kommer du till en stor kvällsmarknad (inte öppet alla kvällar men ändå)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojva, när du installerat dig på Areca (missa inte att de har 2 pooler), går du bara gatan västerut, förbi  2 gogobarer över second road och rakt IGENOM Mike Shopping kommer du smidigast ned till Beach road.

Missa inte matställena innan second road (vänster inne under arkaden och den i korsningen).

Du kan också gå från Areca ut sedan höger och höger igen så kommer du till en stor kvällsmarknad (inte öppet alla kvällar men ändå)

Det är smidigare att gå till stranden till höger om Mike Shoppingmall, längs "Art Street". Da slipper man gå igenom byggnaden.

Jag skulle snarare säga, undvik restaurangen i hörnet, Kiss Food som passar bäst åt faranger med dålig smak.

I arkaden så ligger ju bl.a. Beefeater och den är det ju lite klass på, farangmat är det som gäller där.

Marknaden som ligger allra längst bort på soi Bukhao hålls varje tisdag och fredag med start på morgonen och stänger på eftermiddagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi valde att bo i en privat lägenhet i Jomtien Plaza. Skulle vilja ha tips på bra restauranger i närheten även om det finns någon supermarket som är enkel och promenera till då vi har barnvagn.

Tacksam för svar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Längst nere vid beachen ligger 7/11 och åt andra hållet uppe vid korsningen ligger ytterligare  en 7/11 och en Family Mart.

100 meter till vänster i den korsningen hittar ni en Tops Supermarket.

Vad det gäller restauranger så finn det många bra längs Beach Road och framförallt in i soierna från den.

Marnaden, Rompoo erbjuder massor av mat från de små stånden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×