Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
ica

KATA

Rekommendera Poster

Hej hej. Vi landar i Phuket och tänkte tillbring 5 dagar i Kata innan vi drar vidare söderut. Skulle vilja ha lite åsikter på om ni tycker att det är för många dagar där? NÅn som bor där eller varit där på sista tiden?

Funderar på lite utflykter. Är det långt och onödigt att ta sig från Kata till Similian över dagen? Tips på andra fina ställen, förutom Nai Harn, Yanui beach.

Supertacksam för alls åsikter:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi kan bruge 4 uger på Kata Country House hvert år i Jan/Feb. (med få ture omkring)

der er langt til Similan, men mulighed for overnatning på øerne eller på båden der sejler jer derover.

oleh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5 dagar i Kata är väl ganska lagom, det är vad vi brukar stanna där när vi har vägarna förbi.

Nui Beach - en liten pärla, nås bäst med båt från Kata, privat och kostar ca. 200 bath. Bra snorkling.

Ya Nui Beach - lugn liten strand söder om Nai Harn.

Jungle Beach och Ao Sane Beach - kanske 1 km väster om Nai Harn, ta er igenom Baan Krating Jungle Beach Resort. Små stränder med bra snorkling.

Enklast att ta sig runt till stränderna är att hyra en motorcykel(250 bath/dygn) eller åka med tuk tuk för 400 bath per enkelresa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar! Oj, jag trodde faktiskt Ya Nui och Nui var samma:) Är det några av öarna runt omkring som är värt att åka till? Eller är det bara överfullt med folk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-Koh Racha bjuder på fina sandstränder och bra snorkling.

Åk så tidigt som möjligt om ni uppskattar att snorkla.

-Koh Hae(Coral Island) - Kan vara mycket folk då det bara är 15 min båt dit.

-Koh Lon som ligger mitt i Chalong är också helt ok.

På ostkusten finns bl.a.

-Koh Khai Nok, Koh Khai Yai och Koh Khai Noi men de är bäst lite utanför den absoluta högsäsongen.

-Koh Maprao, Koh Rang och Koh Sirey är några andra trevliga öar, den sistnämnda behöver man inte ens åka båt till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och frun var där fyra nätter 2011, hade lätt kunnat stanna några nätter till. Vi tyckte det var jättemysigt i Kata ändå körde vi bara beachen, poolen, shopping, god mat & dryck, alltså inga utflykter. Dagarna och kvällarna bara rann iväg ändå, skönt att bara slappa  :l_sunny::beach::d_martini::l_sunny:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Missa inte Roberts bar i Kata center. Sväng upp vid Crazy corner (Y korsning på vägen mot Karon) och gå ca 500 m.  :Laie_3:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En solnedgång vid Promthep Cape är ett måste tycker jag. Fortsätt 5 minuter upp för kullen förbi Ya Nui och ni har en fantastisk utsiktsplats. En stor platå uppe på berget där det också fnns en svenskbyggd fyr med utsikt åt alla håll om man går upp en trappa. I anslutning till platån finns också en mycket prisvärd restaurang med sittplatser precis vid klippkanten. En solnedgång med god thaimat och en kall chang slår det mesta. Vi tar alla besökare dit och alla blir hänförda. Kom minst en timme innan solen går ner, annars kan det vara fullsatt.

Micke 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En solnedgång vid Promthep Cape är ett måste tycker jag. Fortsätt 5 minuter upp för kullen förbi Ya Nui och ni har en fantastisk utsiktsplats. En stor platå uppe på berget där det också fnns en svenskbyggd fyr med utsikt åt alla håll om man går upp en trappa. I anslutning till platån finns också en mycket prisvärd restaurang med sittplatser precis vid klippkanten. En solnedgång med god thaimat och en kall chang slår det mesta. Vi tar alla besökare dit och alla blir hänförda. Kom minst en timme innan solen går ner, annars kan det vara fullsatt.

Micke 

Eller boka bord om man vill ha yttersidan mot havet och glöm inte myggspray innan. Visserligen erbjuder dom det på plats men det är rätt gott att vara skyddad redan vid ankomsten. Försök att pricka in en så molnfri kväll som möjligt även om det är vackert ändå i skymningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack goa ni:) Till solnedgångsplatsen måste vi ju hör jag! Micke, du skriver att ni alltid tralla dit? Bor du där i Kata?

Vi har en villa mellan Rawai och Chalong och är nere 1-2 månader per år (hyr ut övrig tid) totalt men planerar ännu mer i framtiden. Nästa gång vi åker är 2 veckor i början på oktober. Jag skrev nog att "vi tar alla dit" men du kanske läste lite fort? För oss är det ca 10-15 minuter med bil dit och det är marginellt längre från Kata skulle jag tippa, borde inte kosta mer än 400 baht med taxi.

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×