Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Mimo

Dags att börja planera en ny resa för nu var denna över...

Rekommendera Poster

I morse landade jag och gubben efter en tripp på egen hand till det förlovade landet! För oss var det första resan dit utan barnen och det blev ett helt nytt sätt att uppleva landet!

Vi flög med Thaiair för första gången ( economy) + och -

+ god mat , hyfsat benutrymme, bra service

- flyget avgick dagtid, uselt entertainent center man kan ju inte ens kalla det för det för filmen gick knapp att och inga egna skärmar!

Vi åkte direkt ner till Cha am , vilket innebar ännu en första gångare, och Baan Pantai Resort.

Cha am + och -

+ Stillsamt och avkopplande , långa stränder att promenera på, Möjlighheten att besöka Hua Hin Hills Vinyard, God mat,

- Kareoke mekka ( det sjöngs högt och falskt i varannan returang) och de försökte överrösta varandra, inga direkta strandhak söder om fiskebyn, ingen shopping att tala om (Hua Hin finns dock) och kanske lite FÖR stillsamt.

Hotellet Baan Pantai + och -+

Jätte trevliga rum ( bode i en Jacuzzi villa) , Bra frukost buffe´, trevligt poolområde, god mat på resturangen till bra priser, En grön oas som var lugn och härlig när inte Kareoke musiken från diverse grannar ekade kvällstid. Bra utrustat litet gym! Rent och fräscht. Sköna sängar!

- Hotell området låg mellan minst 3 Ställen som körde Kareoke mer eller minder varje kväll...samtidigt och högt! Allt tog tid sådan tid...lågsäsongen hade satt in och personalen tog det väääldigt lungt( men var trevliga)! Stenhårda kuddar!

Vi kommer säkert att åka tillbaka, om inte till Cha am så till Hua hin! Och vi gillade hotellet och närheten till Bangkok. Bäst av allt under besöket i Cha am var utan tvekan besöket på Vingården Hua Hin Hills där vi serverades god mat och gott vin i en underbar omgivning!

Bangkok

Efter vår vecka i Cha am åkte vi upp till Bangkok och vårat favorit hotell där, Novotel on Siam Square!  Vi har bott där förut och blev verkligen välkommnade varmt tillbaka , med blommor , choklad  och rosblad på sängen! Vi fick bo i samma suite som sist, och man måste uppskatta deras ansträngning.

Novotel + och -

+ Toppen läge, bra service, ljusa stora rum , sköna kuddar, bra service i loungen, utmärkt frukostbuffe´ och god mat i övrigt, fräscht poolområde, valuta för pengarna, möjlighet att checka in och ut efter ök utan avgift,

- Resturangen The square kan emellanåt bli lite väl stimmig då den är ganska stor och på vissa kvällar tar emot stora sällskap. Deras spa avdelning får ett ljummet betyg då varken jag eller gubben tyckte massagen var särskilt bra. Väldigt hårda sängar!

Vi var i Bangkok 5 dagar denna gång och då cyklade vi med "Bangkok by Bike" och Arne en dag och var till Chatuchak Weekend market en dag. Annars var det lite" Bangkok by fot" då vi gärna går omkring, shopping på Central World, Big C, MBK mm!

Vi rekomenderar verkligen Bangkok by Bike, en häftig upplevelse som tar en bakom alla kulliser och visar en helt annan sida av Bangkok än den man oftast ser.

Det var lite kort om vår härliga resa! :)Nu är det bara att börja smida planer om nästa resa!

Mia alias Mimo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Pelle!

Under veckan vi var i Cha am var det var och varannan kväll, mest över helgen. Då hade de även en liten show i en gränd bakom vårat hotell, med en scen de smällde upp och dukade bord. Haha , helt galet! :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevlig läsning! Kan bara instämma i att det är kanonskoj att cykla med Arne och Bangkok by bike. Har trampat med dom 2 gånger och kommer garanterat göra det igen.

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevlig läsning! Kan bara instämma i att det är kanonskoj att cykla med Arne och Bangkok by bike. Har trampat med dom 2 gånger och kommer garanterat göra det igen.

//Johan

Körde ni ny rutt andra gången? Gissar att "Indiana Jones"- templet i skogen hör till ursprungsrutterna. Vill gärna prova en cykeltur igen. Efter dykning är det bland de bästa utflykterna jag testat i Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har cyklat två olika rutter. För två år sedan körde jag eftermiddags-passet och senast i februari förmiddag. I år besöktes det jag tror du menar är "Indiana Jones" templet. Nästa gång får det bli heldagstur eller kvällstur. När man cyklat alla fyra rutter och gjort "grand slam" får man 50% rabatt resten av livet. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har cyklat två olika rutter. För två år sedan körde jag eftermiddags-passet och senast i februari förmiddag. I år besöktes det jag tror du menar är "Indiana Jones" templet. Nästa gång får det bli heldagstur eller kvällstur. När man cyklat alla fyra rutter och gjort "grand slam" får man 50% rabatt resten av livet. :-)

Haha  :D Arne är en skön lirare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra läsning Mimo! Kan tänka mig att det blir lite annat ressätt på tu man hand, själva ska vi nog göra en resa till med våra vuxna barn och sedan blir det på tu man här också :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen hem Mimo - kul att läsa om er resa!

Jag blir lite sugen på Bangkok by Bike - men har ett par frågor... Hur många timmar är det och måste man ha "VätternRunt"-kondis, eller klarar man sig på vanligt motionärflås?  :laugh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen hem Mimo - kul att läsa om er resa!

Jag blir lite sugen på Bangkok by Bike - men har ett par frågor... Hur många timmar är det och måste man ha "VätternRunt"-kondis, eller klarar man sig på vanligt motionärflås?  :laugh:

För- och eftermiddgas-rutterna är ca 5 timmar men det inkluderar ett antal stopp och en avslutande tur på klongerna. Cyklingen går i lugnt takt så alla kan hänga med. Rekommenderas varmt. Bangko by bike finns på webben och på facebook. Bara att kika och inspireras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mipson och övriga! :)

Vi tog fm turen som var mellan 8-12 ungefär, men då skall man prova ut cykeln och fixa innan man sticker!

Min man hade inte cyklat på en meter på 8 år innan turen, haha!  Man behöver inte vara i Vätternrundan form! :) De flesta klara turen utan problem, man cyklar i ett behagligt tempo med många stopp! Man stannar vid vissa parker, tempel, skolor mm . Du klarar turen lätt! :) Hemsidan är värt ett besök och han finns på FB oxå!

Hälsn. Mimo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen tillbaka och härligt att läsa om er resa! Gav mig inspiration till nästa tillfälle som jag och och maken kan åka iväg själva! Dock blir det en resa först tillsammans med vår yngsta (18 år)

Meningen med senaste resan var att åka med alla ungdomarna, de två äldsta som flyttat hemifrån, deras sambos och så vår minsting. Tyvärr gick han och spräckte fotledsgaffeln en vecka innan resan och kunde inte följa med. Därför är han lovad att få följa med på nästa resa, som då blir en ö-resa igen till samma ställe som vi andra var på i år! Men SEN kan maken och jag frossa i äventyr på egen hand :-D

Berätta gärna om de planer som växer fram för er nästa resa :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I morse landade jag och gubben efter en tripp på egen hand till det förlovade landet! För oss var det första resan dit utan barnen och det blev ett helt nytt sätt att uppleva landet!

Vi flög med Thaiair för första gången ( economy) + och -

+ god mat , hyfsat benutrymme, bra service

- flyget avgick dagtid, uselt entertainent center man kan ju inte ens kalla det för det för filmen gick knapp att och inga egna skärmar!

Vi åkte direkt ner till Cha am , vilket innebar ännu en första gångare, och Baan Pantai Resort.

Cha am + och -

+ Stillsamt och avkopplande , långa stränder att promenera på, Möjlighheten att besöka Hua Hin Hills Vinyard, God mat,

- Kareoke mekka ( det sjöngs högt och falskt i varannan returang) och de försökte överrösta varandra, inga direkta strandhak söder om fiskebyn, ingen shopping att tala om (Hua Hin finns dock) och kanske lite FÖR stillsamt.

Hotellet Baan Pantai + och -+

Jätte trevliga rum ( bode i en Jacuzzi villa) , Bra frukost buffe´, trevligt poolområde, god mat på resturangen till bra priser, En grön oas som var lugn och härlig när inte Kareoke musiken från diverse grannar ekade kvällstid. Bra utrustat litet gym! Rent och fräscht. Sköna sängar!

- Hotell området låg mellan minst 3 Ställen som körde Kareoke mer eller minder varje kväll...samtidigt och högt! Allt tog tid sådan tid...lågsäsongen hade satt in och personalen tog det väääldigt lungt( men var trevliga)! Stenhårda kuddar!

Vi kommer säkert att åka tillbaka, om inte till Cha am så till Hua hin! Och vi gillade hotellet och närheten till Bangkok. Bäst av allt under besöket i Cha am var utan tvekan besöket på Vingården Hua Hin Hills där vi serverades god mat och gott vin i en underbar omgivning!

Bangkok

Efter vår vecka i Cha am åkte vi upp till Bangkok och vårat favorit hotell där, Novotel on Siam Square!  Vi har bott där förut och blev verkligen välkommnade varmt tillbaka , med blommor , choklad  och rosblad på sängen! Vi fick bo i samma suite som sist, och man måste uppskatta deras ansträngning.

Novotel + och -

+ Toppen läge, bra service, ljusa stora rum , sköna kuddar, bra service i loungen, utmärkt frukostbuffe´ och god mat i övrigt, fräscht poolområde, valuta för pengarna, möjlighet att checka in och ut efter ök utan avgift,

- Resturangen The square kan emellanåt bli lite väl stimmig då den är ganska stor och på vissa kvällar tar emot stora sällskap. Deras spa avdelning får ett ljummet betyg då varken jag eller gubben tyckte massagen var särskilt bra. Väldigt hårda sängar!

Vi var i Bangkok 5 dagar denna gång och då cyklade vi med "Bangkok by Bike" och Arne en dag och var till Chatuchak Weekend market en dag. Annars var det lite" Bangkok by fot" då vi gärna går omkring, shopping på Central World, Big C, MBK mm!

Vi rekomenderar verkligen Bangkok by Bike, en häftig upplevelse som tar en bakom alla kulliser och visar en helt annan sida av Bangkok än den man oftast ser.

Det var lite kort om vår härliga resa! :)Nu är det bara att börja smida planer om nästa resa!

Mia alias Mimo

Hoppas ni fick ut något av Thailand, lät som en klassisk resa!

MooYaa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fick vi! :) skrev inte så ingående ...

Hade en lugn och slapp resa med väldigt få turister på plats i Cha am! Vi utforskade området på egen hand så var vi var lite här och där utan "karta och kompass"!

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fick vi! :) skrev inte så ingående ...

Hade en lugn och slapp resa med väldigt få turister på plats i Cha am! Vi utforskade området på egen hand så var vi var lite här och där utan "karta och kompass"!

:)

Låter som en trevlig resa, att det finns en vingård hade jag ingen aning om, vet att det finns uppe i Chiang Mai, ser an man lär sig hela tiden!

MooYaa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×