Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst Ismene

Lite ledsamt

Rekommendera Poster

Gäst ola med b

Jag har åkt till Thailand två gånger med charterplan och två gånger reguljärt. Jag har dock aldrig bokat charter med hotell och allt det där, utan bara köpt flygstol av Ving respektive Apollo. De reguljära resorna har gjorts med Thai och Finnair.

Jag föredrar helt klart charterplan till Thailand, eftersom restiden blir så mycket kortare.

Resa 1:(Thai Airways) Göteborg - Stockholm - Bangkok - Phuket

Resa 2:(Novair) Göteborg - Phuket, nonstop både dit och hem

Resa 3:(Thomas Cook) Göteborg - Krabi, nonstop ner och mellanlandning hem

Resa 4:(Finnair) Göteborg - Helsingfors - Bangkok - Krabi

Bäst av dessa var helt klart Finnair, om man ser till flygupplevelsen.

Dock tjänar man flera timmar per väg genom att åka med Novair eller Thomas Cook, så kommande resor kommer jag absolut välja någon av dessa igen om inte priset är för högt.

Om man inte ska till Bangkok eller där runt så håller jag med till 100%!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry att jag glömde sätta citationstecken på orden "sjunka så lågt". Läs mina inlägg igen, så fattar ni nog vad jag menar. Detta är alltså inte mina ord.

Läs exempelvis tråden om vilka flygbolag folk har åkt till Thailand med. De allra flesta skriver om charterbolagen som "något de helst vill glömma", eller att det var "helt fruktansvärt hemskt", eftersom det såldes lotter ombord.

Reguljärbolagen hyllas, trots flera byten på vägen, och det läggs inte sällan till kommentarer som: "Tyvärr har jag bara åkt i ekonomiklass".

Många människor ser ner på charterbolagens smidighet gällande att ta sig till Thailand på kortast möjliga tid och vill nog gärna känna sig som lite finare och bättre människor än andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flyggstol med ett charterbolag eller reguljärflyg, det beror väl på var i Sverige man bor, vart i Thailnd man ska och hur länge man skall vara borta. För oss som bor 30 min från Landvetter och skall till Phuket 2-4 veckor är en charterstol direkt till Phuket det avgjort bekvämaste och snabbaste alternativet. Att bli betraktad som apa, det är väl det man menar med att vi åker i "apklass", det tar jag med ro...

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flyggstol med ett charterbolag eller reguljärflyg, det beror väl på var i Sverige man bor, vart i Thailnd man ska och hur länge man skall vara borta. För oss som bor 30 min från Landvetter och skall till Phuket 2-4 veckor är en charterstol direkt till Phuket det avgjort bekvämaste och snabbaste alternativet. Att bli betraktad som apa, det är väl det man menar med att vi åker i "apklass", det tar jag med ro...

Hasse

Med apklass menas normalt reguljärt ekonomi klass och har inget med charter att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst isitcozimcool

Däremot om man ska till en resort på Phuket och vara där i 2-3 veckor tror jag de flesta nog gärna skulle överväga charter direktflyg istället för mellanlandning i tex Bkk.

Det skulle inte jag. Varför ta nackdelarna med charter när man kan åka inrikes på en timme och komma dit man ska?

Enda anledningen jag ser är att åka charter om det är betydligt billigare än reguljärt.

Sista gången jag tittade på en charter till Krabi så kostade flyget mer än reguljärt! Och flyget gick på en Måndag!!! Vem vill flyga på en Måndag??? tog ett reguljär flyg på Fredagskvällen och var nere 3 dar tidigare än jag hade vart med chartern! Och med betydligt bättre komfort.

Nu var du lite ful och ryckte en mening ur sitt sammanhang. Underförstått var ju att andra faktorer (pris, resdagar etc) var lika. Men eftersom det är svårt att förstå det som inte skrivs ut (det underförstådda) så får jag ta på mig det.

Sen för att klargöra min ståndpunkt så åker jag hellre reguljärt, framför allt för att jag kan styra resdagar bättre (åka ut en fredag och hem en söndag tex).

Men som man ser i kommentarerna är det många faktorer som spelar in, var man bor i Sverige, pris, direktflyg, antal resenärer, var man ska i Thailand etc etc. Och alla har sin egen prioritering vad som är viktigast.

Så vis(?) av erfarenheten ska jag avstå från att kommentera detta mer, huvudsaken är ju att alla gör som de själva vill ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×