Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
chrisA

tullfri utrustning

Rekommendera Poster

Jag stannar i thai 3 månader, och vill ha med mig lite sport utrustning

ca 30 kg, som sen ska med hem. hur gör man? skicka med båt i förväg? eller?

och sedan hem, båt eller??

chrisA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte beställa för extra bagage då ?

Min sambo flyger inatt till Egypten för en veckas dyk och har då med sig all sin dykutrustning dit och det hamnade på 30 kg.

Borde ju vara likadant att kunna ta med sig extra till Thailand, bara att du får betala mer såklart :)

Men jag kanske är helt ute å cyklar ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte svara på den första frågan i inlägget, dvs. huruvida du behöver betala tull eller ej vid införseln av din sportutrustning till Thailand, men det skulle förvåna mig. Ett tips är att du skriver ut en proforma på utrustningen som du låter stämpla hos den svenska tullen innan avresan.

Thailand godkände inte tidigare carné så så gjorde jag förr i tiden när jag hade demonstrationsutrustning med mig till Thailand. Om Thailand numera godkänner carnéer är det ett bättre alternativ.

På din andra fråga skulle jag rekommendera dig att skicka utrustningen som s.k. "unaccompanied baggage". Det är billigare än fraktflyg och mycket billigare än övervikt. En svensk speditör kan hjälpa dig med detta.

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är många gånger såpass billigt att flyga med extra bagage att det inte finns någon anledning att trassla med båt eller andra special lösningar. SAS tar 400 kr för ett extra bagage på 23kg så länge det inte är för stort.

Beroende på vad det är för sportutrustning så kan det finnas särskilda regler.

Kolla reglerna med flygbolaget innan du bokar biljetten och förboka extra bagage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är många gånger såpass billigt att flyga med extra bagage att det inte finns någon anledning att trassla med båt eller andra special lösningar. SAS tar 400 kr för ett extra bagage på 23kg så länge det inte är för stort.

Beroende på vad det är för sportutrustning så kan det finnas särskilda regler.

Kolla reglerna med flygbolaget innan du bokar biljetten och förboka extra bagage.

Det låter ju lysande. Jag har bara stött på "rån" priser  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×