Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Eremiten

Till er som bor i Thailand och har internet

Rekommendera Poster

Detta har jag tjatat om en del på bloggen  :P Men fortfarande många som inte fattat vidden av censuren.

Tror många här är för ignoranta eller vill inte höra något som sådant när man ända skall njuta av semestern i Thailand. Ett sätt att inte bry sig om vad som händer här, för flesta turister vill bara bli omhändertagna inte höra om verkligheten. Så har det alltid varit...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I malaysia censureras det en del också. Man kommer lätt runt det genom att byta dns från ispn till tex google eller opendns.

Men det kanske inte är så simpelt gjort i Thailand?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan komma runt det mesta, men inte bara genom dns-byte. Dessutom har dom blockerat en massa proxy-servrar. Men det går om man verkligen vill  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Rent allmänt undrar jag om olika staters censur av internet verkligen ger förväntad effekt?! Personer som är verkligen vill ha fram fakta tenderar nog att luska rätt på denna ändå. Censurade dokument, filmer och bilder väcker också vissas nyfikenhet, vilket gör censuren kontraproduktiv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Rent allmänt undrar jag om olika staters censur av internet verkligen ger förväntad effekt?! Personer som är verkligen vill ha fram fakta tenderar nog att luska rätt på denna ändå. Censurade dokument, filmer och bilder väcker också vissas nyfikenhet, vilket gör censuren kontraproduktiv.

Om du tar Kina t ex så körs det med neddstängningar av internetcafeer och arrestera pluss en del annat otrevligt. Folk kämpar ändå för att bli fri från diktaturen. I Thailand om man inte jämför de två grupperna som demonstrerar från och till, råder det en viss lättja och apati. Man tror man inte kan åstadkomma något som hållt på i 70 år typ. Så till en viss del, fungerar det. Frågan är hur länge det kommer hålla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Rent allmänt undrar jag om olika staters censur av internet verkligen ger förväntad effekt?! Personer som är verkligen vill ha fram fakta tenderar nog att luska rätt på denna ändå. Censurade dokument, filmer och bilder väcker också vissas nyfikenhet, vilket gör censuren kontraproduktiv.

Både och tror jag. Nyheter blir väldigt vinklade om bara en sida får vara med. Den stora massan är inte så intresserade/datorkunniga att de söker aktivt och därmed blir det obalans i nyhetsflödet/informationen. Men det blir även som CT säger nästan tävling om att leta fram info och då blir det kontraproduktivt.

Förresten tycker jag att censuren funkar sämre (för de styrande) den senaste tiden. Antingen har de som postar politiska saker blivit bättre på att gå runt låsningarna eller också har censuren lättat lite. Det kan även bero på att censuravdelningen helt enkelt inte hinner med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Rent allmänt undrar jag om olika staters censur av internet verkligen ger förväntad effekt?! Personer som är verkligen vill ha fram fakta tenderar nog att luska rätt på denna ändå. Censurade dokument, filmer och bilder väcker också vissas nyfikenhet, vilket gör censuren kontraproduktiv.

Både och tror jag. Nyheter blir väldigt vinklade om bara en sida får vara med. Den stora massan är inte så intresserade/datorkunniga att de söker aktivt och därmed blir det obalans i nyhetsflödet/informationen. Men det blir även som CT säger nästan tävling om att leta fram info och då blir det kontraproduktivt.

Förresten tycker jag att censuren funkar sämre (för de styrande) den senaste tiden. Antingen har de som postar politiska saker blivit bättre på att gå runt låsningarna eller också har censuren lättat lite. Det kan även bero på att censuravdelningen helt enkelt inte hinner med.

Kan ha något att göra med fejk-kriget mot Kambodja ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag kan väl tillägga att jag I första hand åsyftade medelklassen, dvs de med utbildning, datorvana och medievana. Underpriviligierade grupper har (självfallet) svårare att tillgodogöra sig motsvarande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar vilken fakta och vilka åsikter som censurerar här hemma i Sverige..

Det är ingen ide att prata om det för det leder bara in på saker som ruckar på folks värld för mycket.  :-\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×