Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
_Milla_

snorkla, lång resväg?

Rekommendera Poster

Vi är en familj med två barn (11 och 13 år) Som ska bo i Karon i april 2011. Letar efter bra snorklingsturer, helst till Similan islands. Tycker att Poseidons turer verkar riktigt bra. Men frågan är om det är värt att åka från Karon ända till Khao lak där deras turer verkar gå ifrån. Skulle då åka med deras 3 dagars tur.(Har mailat dom och väntar på svar) Men under tiden kanske jag kan få lite tips härifrån. Hur åker man isåfall från Karon till Khao Lak på det smidigaste sättet? Eller har ni tips på en annan bra tur som finns närmare? Det som också var bra med deras tur var att man under tiden kunde ta en riktig dykar kurs.

:l_diver:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Poseidon 3-dagarstur till Similanöarna är en höjdare. Bästa sättet att ta sig till Khao Lak är med taxi. Jag tycker dock det låter konstigt att du skulle kunna gå på dykkurs på en sådan tur.  Det är ju en ren snorkeltur utan dykutrustning. Man sover och äter ombord på båten. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick svar från Poseidon idag och började räkna. Det skulle kosta 6948 svenska kronor för hela familjen att åka med. Sen tillkommer det 1500 baht till om man som de rekommenderar kommer dit dagen innan och sover över. Sen tillkommer transporten hem. Ganska mycket pengar...för oss iallafall. Ska kolla om det finns andra billigare alternativ. Har någon tips på andra snorkelturer som är billigare, fast ändå bra?

Man kanske tom kan ha is i magen och kolla upp sånt på plats nere i Karon?

???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Poseidon 3-dagarstur till Similanöarna är en höjdare. Bästa sättet att ta sig till Khao Lak är med taxi. Jag tycker dock det låter konstigt att du skulle kunna gå på dykkurs på en sådan tur.  Det är ju en ren snorkeltur utan dykutrustning. Man sover och äter ombord på båten. :)

Det stämmer att man kan ta olika dyk kurser under 3 dagars trippen. (Fick det bekräftat senast idag) Fast det kostar extra såklart. Då har man en engelsktalande instruktör. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Milla!

Jag tycker att det är fin snorkling runt Phi Phi-öarna, en sådan dagstur med tre-fem olika snorklingsställen kan ni köpa på i stort sett vilken liten resebyrå som helst. Det är ju lite närmare än Khao Lak, och blir nog betydligt billigare.

Lycka till!

:sun

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Milla!

Jag tycker att det är fin snorkling runt Phi Phi-öarna, en sådan dagstur med tre-fem olika snorklingsställen kan ni köpa på i stort sett vilken liten resebyrå som helst. Det är ju lite närmare än Khao Lak, och blir nog betydligt billigare.

Lycka till!

:sun

tack för tipset  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad du än gör.. Åk INTE till Coral Island! Bortkastade pengar. Skitigt och inte alls någon mysfaktor.  Finns helt ok snorkling runt Raya Island, sen har du Khai Island med som är fint.. Vi bokade en snorklingstur nu i lördags till Raya, men hamnade av misstag (från arrangörren) på en kombo Coral+Raya... Betalade 1200 bath / person. Vi var även till Similan över dagen när vi ändå var i Khao Lak och det var överlägset finast. Hör dej för med ellen-kaa hon är Similan frälst och har nog koll på lite alternativa lösningar tror jag. :Laie_77:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekommederar Similans starkt, bästa dykningen jag gjort har varit där och runt Koh Bon strax norrom. Vi bokade med en svensk firma (eller en av ägarna var svenskar, Jocke). De erbjuder även snorklingsutfärder. De hade snabb båt och det tog ca timmen ut till Similan från Tap Lamu söder om Khao Lak. Bifogar en länk och rekommenderar att ni mailar dem. Jag lyckades pruta lite på priset som "early booking".

http://www.liquid-adventure.com/dykning-khao-lak/priser-dykning-snorkling.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fyllet

Har inte Kontiki resa med speedboat till similand?

Bamboo Island kan ha mycket stark ström som inte är rekomenderat för småbarn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst HalvThai

Jag håller med Bullmamma om snorklingen vid Raya Island :)

Billigt (500-800bath/pers, olika beroende på om lunch ingår eller ej) att ta sig dit ut för en hel/halvdagstur (ca 30min med speedboat från hamnen i Phuket) och snorklingen är helt ok.

Utöver snorklingen så har Raya en kanonfin strand som lämpar sig för barn, och även om snorkling vid stranden inte är en höjdare så kryllar det av en massa nyfikna fiskar som gärna simmar ända in :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Poseidons 3 dagars snorklingstur till Sumilan är det en absolut bästa jag någonsin gjort!!! Jag har gjort många turer på mina resor.

De vanliga endags turerna är inte i närheten så numera använder jag dem endast för att komma till ö # 4 där jag sedan sover över i bungalow.

Det tar 1,5 timme med bil från Phuket ( kamala ) till piren.

Er

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom precis hem från thailand och vi började våran resa med en tur med poseidon.. Aldrig vart med om något liknande, fick simma med hajar, sköldpaddor, ormar, tonfisk och massa vackra fiskar.. Sikten va helt enorm.. :laugh: Tro mig de e så värt det.. Om ni tar turen, kolla om det är Lee som e guide. Han va helt otrolig..

Senare tog vi oss ner till karon och phi phi, 4 island tour m.m. Tro mig de e ren skit om du jämför med similian..

åker vi till thailand igen så blir de garanterat ett tur till!!

Enda tråkiga är att 80% av korallerna har dött i andaman havet.. Så de finns nästan inga anemoner kvar.. pga att havets tempratur ska gå ner 2grader under regnperioden men iår så steg den 2grader istället..  :-\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×