Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
bigge56

Kärlek så långt borta

Rekommendera Poster

När man träffat en kvinna i Thailand som man blir kär i och älskar och måste åka hem, vänta sammla pengar och åka tillbaka . undrar om det är många medlemmar som har samma kärleksproblem med visum eller tankar på att flytta till henne , skriv gärna lite om det till mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du precis träffat henne så börja inte med att tänka på visum och allt det där. Ta det lugnt!

Det tar tid att lära känna någon. Att verkligen lära känna en thailändare är extra svårt, lägger du nu till att hon är kvinna så säger min mattematiska beräkning att det tar exakt otroligt lång tid att lära känna henne.

Det största misstaget som görs vad gäller thais är att folk "hämtar hem dom". Thaitjejer är som vilka tjejer som helst. Man träffar en tjej och lär känna henne för att sen se om man tycker om henne. Gör man det kan man börja prata om att flytta ihop.

Prata med henne så gott det går i från sverige, använd teknikens under. Jobba som en tok för att åka på _långa_ vistelser. Två-veckors sistaminuten ger ingenting utan sikta på minst 1-2 månader tillsammans i stöten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir lite fundersam när jag läste din blogg.

Första resan åker du till phuket och träffar en tjej som jobbar i en guldaffär.

Då antar jag att hon också bor på phuket.

Sen reser du ner och tar en taxi, till Pattaya? och till hennes bostadsområde!

Jag bara undrar, bodde hon inte på phuket ???

Det är väldigt många mil mellan phuket och pattaya. :th :th

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi har känt varann sen augusti och jag har varit där 3 ggr nu kom hem för 2 veckor sen var där 30 dagar, för visumet sträkte sig bara till det. jag håller med vad du skriver och jag skall ordna ett visum för henne hit ett par månader och sen stanna i Thailand ett par månader också, så rådet är helt riktigt

Tänker väl lite framåt vad som skall hända om vi skall vara tiollsmmans, håller med om att det kan bli jobbigt för henne här i kalla sverige språket jobben m.m

undrar med vilken annan tråd  som finns i ämnet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt så är väl det jag skriver inte så proffsigt, men det är mer att skriva av sig.

Hon jobbar i en guldsmedsaffär i Pattaya hennes chef äger massa guldsmedsbutiker en i Phuket på Big c. så hon var där med sin chef under 2 veckor så jag träffade henne i affären då viste jag inte att hon jobbade och bodde i pattaya.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är kärleken ömsesidig så löser sig alla problem. Jag såg på någon sight att man ringa varandra för ungefär 50 kr/mån, dessutom har ni ju nätet. Viktigast är att man tror på det man håller på med och har fullständigt förtroende för varandra. För övrigt kan jag inte se att det behöver bli några större problem, visst stora kulturkrockar får man alltid räkna med, men vädret nä inte alls - hur många thaitjejer är det inte som bor i norra delen av Sverige och stortrivs.

Är känslorna äkta från hennes sida så behöver du aldrig oroa dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig har man känslor får dom besvarade så får man väl överbrygga andra saker som kulturella sociala m.m och jag pratar med henne på skype och mesenger nästan varje dag och det kostar bara min internet uppkoppling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men jag vet inte om jag håller med om att "kärleken övervinner allt", den initiala kärleken är snarare blind än oövervinnerlig. Efter ett tag börjar man inse ett och annat och då gäller det att man inte sitter på ett hus i norrbotten med en tjej som inte vill gå ut i kylan, inte har några vänner, saknar ambitioner och är allmänt sur.

Jag tjatar likt en gammal gubbe med jordens livserfarenhet men tre månader är ju ingenting! Dra i spakarna, lugna kusarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä helt klart . kärleken övervinner inte alls allting, och man kan se allt i färger och inte i svart o vitt, Nu har man känslorna och man tror på dom och jag håller 100% med att man skall ta det lugnt med flytt hit eller dit, allt funkar kanon på semestern jag vet detta det man vill är ju att få dessa råd kanske några har egna erfarenheter av att träffa en Thailändska eller bara tycker till,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är erfarenhet. Vid tre måndaer kände jag mig nog som du gör nu. Efter ett år var jag nära att döda, efter två år började paletterna falla på plats. Nu är det bra men vi bor fortfarande separat.

Jag säger det igen. Åk tre månader i stöten. Under tre månader med varandra in på skinnet så kommer man garanterat bli galen på henne någon gång och vice versa, det är här verkligheten _börjar_

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst insayt

Hej, till din fördel är väl att kvinnan du är kär i är en "vanlig arbetande kvinna", tycker egentligen inte om att använda mig av slika termer, men tyvärr är det ju många gånger så att många som "hämtas hem till västvärlden", ännu en term som egentligen är förfärlig, är barflickor.

Barflickor är oftast vana vid att leva lyxliv med turister och har många gånger ingen vana eller uppfostran i att leva ett liv med ansvar för förhållande och det dagliga livet utan vill fortsätta att leva lyxliv här också, men det går ju inte med våra priser och levnadsstandard. Det finns ju givetvis undantag.

I övrigt håller jag med vad som sagts ovan, lär känna, lär henne allt om Sverige och vad det innebär att t ex leva här om det nu är tanken och framförallt få henne att förstå att du inte är miljonär (om du nu inte är det ;)), tror att många fortfarande tror att vi är det. Det är likadant i Indien. Även du måste ta ett ansvar att lära känna Thailand, språket, kulturen och det thailändska samhället, många tror att de kan Thailand efter två vändor??

Omställningen för en Thai är oftast mer dramatisk i Sverige än för en svensk i Thailand. Thai har ett nästan livsavgörande måste när det gäller socialt liv, medan vi svenskar är vana vid ett mer strukturerat socialt liv och är inte lika beroende av det alltid.

Är du själv beredd att alltid ha folk omkring dig, öppna dörrar, mat på spisen ständigt, thailändare älskar att något händer 24 timmar om dygnet och det skall alltid finnas mat ifall det kommer någon och de kommer oanmälda. Var beredd på att ditt matkonto kommer att öka dramatiskt.

Har en god vän som var tillsammans med en Iransk kvinna i 20 år innan han till slut gav upp, han vande sig aldrig vid detta att hemmet ständigt var offentligt!

Jag vill inte måla fan på väggen men det finns mycket att fundera på innan, har ni beröringspunkter när det gäller intellektualism finns där någon röd tråd. Vi svenskar är ju ganska intellektuella av oss, gillar att prata om livet, politik, existentiella frågor samt att argumentera och polemisera.

En Thailändare tycker oftast att sådant är helt oviktigt och blir bara uttråkad. En thailändare tycker inte om att gräva i filosofiska eller existentiella frågor eller diskussioner.

Det kan ju tyckas att jag är nedlåtande om Thailändare men det är jag inte, känner många Thailändare fantastiska människor som med stor ackuratess har gjort vårt land roligare att leva i med all deras kultur, inte minst maten.

Jag vill bara att man skall förstå hur Thailändare fungerar, deras sätt att se sin omgivning är väsensskilt från vår och jag anser att man sällan synar sig själv i sömmarna utan tyngdpunkten ligger oftast på kvinnan.

Jag vet många unga män som â€hämtat hemâ€, som det så otäckt kallas en flicka och det har gått åt helvete rent ut sagt, eftersom man har helt enkelt inte förstått vad det innebär i ett längre perspektiv och detta är oerhört orättvist mot de här kvinnorna, sen har givetvis många fått det jättebra.

Jag önskar verkligen att du får din kvinna men då vill jag att du tar ett stort ansvar hon är värd det!

Det är när vardagen gör sig gällande som kärleken skall vara som starkast!

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow peter du slår verkligen huvudet på spiken du skriver lite som jag tänker ibland och välskrivet, naturligtvis lever jag i verkligheten och vet att det finn en grå vardag och lyxen fins där sällan man jobbar och står i och försöker lyxa till det på semester m.m och så klart är man ingen miljonär, man får spara ihop till resorna,  nju har jag inte träffat en kvinna som ber mig om några pengar alls och hon har bara pappa kvar i livet.

Jag kanske glömde att säga att jag fyllt 53 år nyss och driver ett litet företag i skåne , men är göteborgare..så funderingar finns att kanske öppna nått i pattaya med henne och bara leva inte bli rik alls utan så man klarar sig eller bli kompanjon med någon eller några så kan man dela på utgifter och inkomster.

,Tycker kansle bara att nån gång skall man våga ta ett steg ut i det okända , vad kan hända mer än att man bränner sig och förlorar lite pengar.

Men man skall väl tas det lite lugnt ..skall dit i januari igen , när priserna på flyget går ner , då stannar jag en månad och ser hur det känns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja nu har vi tänkt färdigt jag och Ning....så vi har börjat att fixa papper som hon skall ta till svenska ambaseden och få visa för 3 månade, vi skall se om det går så fort så hoppas vi på Januari.

Då får vi se om det funkar i kalla mörka Sverige, jag jobbar hon får vara själv en del, fast jag kan sköta min tid och flexa, så tror jag att om hon är med mig i 3 månader jan - mars och vi klarar det så klarar v nog det mesta , tror jag iallafall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En väldigt nära vän till mig ska hämta en fillippinska på Arlanda imorgon.

Han har varit där nu 3 ggr och hälsat på.

Han är skitsur på mig för att jag varit så negativ om allt detta med henne.

Hon är 23...han är 45 och har 2 barn på 10 och 13 år.

En nära släkting till honom bor där nere och han var över en månad precis då hans skilsmässa hade gått igenom. Skilsmässan var hans x-frus beslut.

Ville bara ha någon som tog hand om honom, få lite kärlek och ömhet som han uttryckte det.

Han tycker det är så "jobbigt" med att skapa ett nytt förhållande med en svensk tjej...det tar sådan tid att lära känna någon. Han säger att han inte har bråttom...men hallå...?!  ::)

Då han var över 1-a gången köpte han 2 grisar som skulle gödas upp och slaktas eller säljas tills han kom ner nästa gång.

Grisarna skulle bo hos flickvännens familj under tiden han var i Sverige.

När han kom ner fick han höra av henne att pappan sålt en av grisarna.

men inte såg han röken av några pengar för den inte.

Han åkte dit med sin släkting och knackade på dörren.

Pappan hämtade en maschete och hotade de med.

Han hade ju trots allt en gris kvar där hemma som pappan vägrade lämna tbx.

Min killkompis och hans släkting åkte därför till polisen, som tyvärr är ännu mer korrupt där än i Thailand.

Polisen följde med hem till pappan. Pappan hotade även polisen som var skiträdd...

Under tiden de hade hämtat snuten så hade pappan åkt till marknaden och sålt den andra grisen.

Min kompis hävdade att han iaf ville ha pengarna för den sist sålda grisen ändå.

Det slutade med att pappan "gav med sig".... Min kompis fick hälften av summan grisen såldes för den dagen.

Han förklarade för sin fillipinska att han kände sig otroligt kränkt och aldrig mer ville träffa henne eftersom han ansåg att hennes familj inkl hon hade lurat honom.

Kan tyckas att en gris inte kostar så mkt just där, men det är ju själva grejjen. Hur ska man kunna lita på en sådan männsika som inte står upp för sin pojkvän gentemot sin familj...jag anser att hon är lika falsk då också.

Han säger dessutom att han absolut inte vill ha några fler barn...då tyckte jag att han verkligen skulle ta sig en rejäl funderare innnan han ens petade på den här tjejen.

-Men hon vill inte ha några barn...., fick jag till svar...

-Ja men TJENA !!!

En filippinsk 23-årig tjej kommer till Sverige, bosätter sig här med en relativt snygg kille, gifter sig för att få stanna....och vill inte ha några barn ?!.

Det är inte så att han har blivit blixtförälskad i henne heller för jag vet att han kollade in några andra tjejer där nere också.

Vi får väl se hur bekvämt han kommer att tycka det är att ha henne här efter ett tag då...när vardagen kryper på...när hans barn ruttnar på honom, de har det fortfarande skitjobbigt efter skilsmässan...är jätteledsna och känsliga...

han har en annan kompis som åkte till samma område och blev "förälskad" i en tjej...

Ha åkte ham varpå flickvännen ringer till honom efte en månad och meddelar att hennes mamma hastigt dog och hon behöver pengar till en stor begravning...

Han som är störtkär och förbereder en framtid med henne skickar ju naturligtvis ner en rehäl, fet summa pengar för blivande svärmor har dött.

Vem tror ni är en av de första han möter när han stegar in i byn då han kommer tillbaka till Filippinerna...?!

Jo ...självklart hennes mamma...LIVS LEVANDE !!!

Jag försöker bara få honom att förstå att det inte är så lätt...

Att han helt enkelt får räkna med att bli lurad...tycker att han borde hajja det iom den där grishistorien...det ringer lksom en liten varningsklocka redan där...men ok...han får testa nu i 2 månader, för det är så länge hon ska vara här denna gång...  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som om många går på blåsningar ang att man träffar nån i ett annat land , som dom 5 männen som väntade på samma flickvän på Arlanda.

Men nu är min nyvunna flickväns 35 år och arbetar i Pattaya okey hon har inga barn, så vi får se med det , har väl inga problem att skaffa en sladdis om hon vill ,men jag har nog rätt bra koll på hennes historia och tidigare liv. men vi får se.

Kul historia föresten ,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som om många går på blåsningar ang att man träffar nån i ett annat land , som dom 5 männen som väntade på samma flickvän på Arlanda.

Men nu är min nyvunna flickväns 35 år och arbetar i Pattaya okey hon har inga barn, så vi får se med det , har väl inga problem att skaffa en sladdis om hon vill ,men jag har nog rätt bra koll på hennes historia och tidigare liv. men vi får se.

Kul historia föresten ,

Jo jag har förstått att du har bra mycket mer koll på läget än min kompis i alla fall... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag försöker läsa så mycket jag kan och alla forum jag kommer åt i ämnet , är väl en googlare när det gäller kärlek i Thailand och andra läner med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst insayt

Hej!

ja bigge56, du kommer att klara det galant, det är jag övertygad om, lycka till!

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:Dja nu är det klart bokade idag en billjett till Min kärlek nu åker den 13 december och åker hem igen den 23 december, fick tag i en hyffsad billig billjett.

Nu skall jag på plats hjälpa henne med alla papper och följa med henne till svenska ambasaden så att hon kan komma i januari eller februari

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:Dja nu är det klart bokade idag en billjett till Min kärlek nu åker den 13 december och åker hem igen den 23 december, fick tag i en hyffsad billig billjett.

Nu skall jag på plats hjälpa henne med alla papper och följa med henne till svenska ambasaden så att hon kan komma i januari eller februari

Grattis !!! Det går framåt. hur länge hade ni tänkt att hon ska stanna ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×