Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Nickett

Thai bath

Rekommendera Poster

Så gott som samtliga banker i Thailand tar 150 bath i uttagsavgift när det gäller utländska bankkort.

Finns en tråd om vilka som inte tar den avgiften, tror nog att listan är ganska mager numera.

http://www.thailandforum.se/index.php?topic=11987.0

Hade helt missat den tråden iaf, då är det ett relativt nytt påfund av de Thailändska bankerna mao...

Suck...runt 60:- i avgifter för att ta ut på en bankomat känns ju mindre roligt. Har ingen lust att skaffa mig en ny bank (ICA) heller för att "bara" behöva betala 150 baht varje gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1.00 SEK = 4.92208 THB

Sweden Kronor    Thailand Baht 

1 SEK = 4.92208 THB   1 THB = 0.203166 SEK

Så bra kan inte kursen ha varit på väldigt länge!!

Antar att du kollar den "live". Tyvärr ser jag hur den varje morron här i Thailand sjunker en del under förmiddagen och lagom tills de flesta Swe banker sätter sin kurs har den sjunkit för att sen stiga.

Men det är härligt att följa hur bathen blir billigare även om det svänger upp och ner så går det ganska stadigt åt rätt håll, kan knappt vänta  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju xe.com:s växlingsläge. Men går den åt rätt håll så hakar ju de andra efter. Snart kan man ju "dela med 5" :D :D

Just nu har dollarn rasat 13 öre mot kronan sedan igår, vilket tas emot med öppna armar!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju xe.com:s växlingsläge. Men går den åt rätt håll så hakar ju de andra efter. Snart kan man ju "dela med 5"  :D :D

Japp, jag väntar för då ska jag köpa mark  :dan

Allting följer min plan  :pra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så då blir det köpläge inom den närmaste veckan??  :D :D

Jag funderar på att köpa dollar om kursen rasar. Minns när den låg som allra lägst. Bra att ha när man ska ut och resa, oavsett om det blir till Thailand eller andra länder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fast XE's kurs känns väl lite mission impossible att få när man växlar ändå. Bokar du t.ex ett hotell över nätet så kan du nog knappast räkna med att få betala XE's kurs. Dessutom brukar man ju få betala 2,5% skatt eller vad det nu är och dom kanske är inräknade i 18000, därför tycker jag nog inte att det är något direkt överpris.

Edit: Betalade själv för hotell häromveckan och kollade via min konverterare på datorn som brukar ligga under XE's kurs. När jag väl betalt allt via paypal så stämde det inte exakt ändå. Blev någon hundralapp eller 2 extra totalt på ca 20000 baht

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ska hyra hus och skall betala 18.000 bath i handpenning, enl uthyraren skall jag dela med 4.5, så jag satte in 4000:- svenska kronor.

Är det för mkt med tanke på kurs på bath idag?

Varför sätter du inte in 18000 bath om det är vad dem ska ha??? Nu har du alltså för över kronor som sedan växlats i Thailand. Osmidigt  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle beställa valuta från SHB så skulle jag få betala 20,80 kr för 100 baht. Då är det visserligen gårdagens kurs.

Nu har ju långt ifrån alla Handelsbanken.

Skulle jag betalt 18000 baht med Swedbanks kurs igår hade jag fått betala 3913:-, kursen låg då på 21,70 kr. Dvs ingen större skillnad från 4000:-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ska hyra hus och skall betala 18.000 bath i handpenning, enl uthyraren skall jag dela med 4.5, så jag satte in 4000:- svenska kronor.

Är det för mkt med tanke på kurs på bath idag?

Varför sätter du inte in 18000 bath om det är vad dem ska ha??? Nu har du alltså för över kronor som sedan växlats i Thailand. Osmidigt  ;)

Jasså? Enligt vad jag fått höra av flera skall man överföra kronor och inte Bath till ett Thaikonto. Det skall alltså bli dyrare om man först växlar till Bath. Samtidigt är det ju förstås besvärligt om man inte har klart för sig vilken kurs som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ska hyra hus och skall betala 18.000 bath i handpenning, enl uthyraren skall jag dela med 4.5, så jag satte in 4000:- svenska kronor.

Är det för mkt med tanke på kurs på bath idag?

Varför sätter du inte in 18000 bath om det är vad dem ska ha??? Nu har du alltså för över kronor som sedan växlats i Thailand. Osmidigt  ;)

Jasså? Enligt vad jag fått höra av flera skall man överföra kronor och inte Bath till ett Thaikonto. Det skall alltså bli dyrare om man först växlar till Bath. Samtidigt är det ju förstås besvärligt om man inte har klart för sig vilken kurs som gäller.

Det stämmer. Flyttar alltid pengar i valutan SEK när jag för över pengar till mitt Bangkok Bank konto. Växlingen sker då till Bangkok Banks växlingskurs som i stort sett alltid är bättre än svenska bankers kurs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja det verkar väl vara billigast om du köper dina Baht från Handelsbanken isåfall. Personligen så tar jag ut det jag behöver ur bankomaterna på plats. Likagärna som jag kan förlora på det kan jag lika gärna tjäna på det iom dagliga förändringar i kursen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig föra över kronor om man nu har koll på kursen. Den svänger och det tar ett par dagar innan växlingen sker och kursen har då ändrats. Sist klantade sig ICA banken med min överföring och gjorde så att dem skickade över kronor. jag krävde såklart att dem skulle betala tillbaka varje krona jag förlorade på deras misstag och det gjorde dem utan att tjafsa. Det var stor skillnad på dessa två metoder.

Men om kursen ligger väldigt stabilt är den en annan femma men som det varit nu under lång tid är det stor risk att man tappar en hel del om man en dag ser att valutan är på topp och för över kronor.

Intressant att veta vad som skiljer tex Ica Bankens valuta kurs mot tex Siam Comersial Banks, har inte kollat det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig föra över kronor om man nu har koll på kursen. Den svänger och det tar ett par dagar innan växlingen sker och kursen har då ändrats. Sist klantade sig ICA banken med min överföring och gjorde så att dem skickade över kronor. jag krävde såklart att dem skulle betala tillbaka varje krona jag förlorade på deras misstag och det gjorde dem utan att tjafsa. Det var stor skillnad på dessa två metoder.

Men om kursen ligger väldigt stabilt är den en annan femma men som det varit nu under lång tid är det stor risk att man tappar en hel del om man en dag ser att valutan är på topp och för över kronor.

Intressant att veta vad som skiljer tex Ica Bankens valuta kurs mot tex Siam Comersial Banks, har inte kollat det.

Det gäller att ha lite koll på hur kursen är och vart den är på väg. De senaste dagarna har det varit lite rörelse på kursen men den har legat ganska stabilt ändå. Jag står fast vid att man skall skicka i kronor men man måste som sagt hålla lite koll på kurs samt prognoser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller att ha lite koll på hur kursen är och vart den är på väg. De senaste dagarna har det varit lite rörelse på kursen men den har legat ganska stabilt ändå. Jag står fast vid att man skall skicka i kronor men man måste som sagt hålla lite koll på kurs samt prognoser.

Ja alla gör ju som de vill men som det sätt ut har den varit på lägsta nivåer för att se hoppa upp 2 dagar sen ner igen och upp, och om man då växlar när det är lågt så får du en kurs när den ploppat upp. Jag tycker den svängt på bra i över ett halvår men framförallt nu på sista tiden har den gungat fram och tillbaka.

Jag ser det som att hellre veta vad man får och växla när man vet att det är extremt bra. Enklare än att spå 2 dagar framåt.

Vet du hur stor skillnad det är på tex Ica kursen och någon Thaibank. Pratar vi summor eller myntklass. Känns oerhört vågat att växla kronor med taktiken att gissa kursen 2 dagar framåt när det lika väl kan gå från 0.205 till 0.2075 på en dag utan att det är underligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort både och. Fört över SEK och Bath till mitt thai konto.

Det tar en dag för pengarna att sättas in på kontot i thailand och på en dag brukar det inte hinna ändras så mycket.

När jag förra månader skulle föra över en större mängd pengar gjorde jag lite av varje. Jag fick ju en valuta på de jag överförde i bath med en gång och dagen efter fick jag kursen på de pengar som överförts i SEK.

Det var en stor skillnad.

Det var klart mycket bättre kurs på det som fördes över i SEK.

Alla gånger vi fört över har det varit lönande att överföra SEK men vet inte om det alltid är det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×