Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Martin

Min HP mini med på resan!

Rekommendera Poster

Senaste laptoppen (HP, 15 tum) jag hade var tunn, utan tvekan, men vägde ändå nästan 3 kg.

Min business laptop är på 14 tum och 2 kg. Kunde ta med den, då jag läser jobbmailen ändå undr min semester, men valde att istället köpa en ny bärbar att ha under resorna. Det blev en HP mini 2140 just för att tangentbordet är kanon, upplösningen räcker till och datorns hölje är gjord av någon aluminiumblandning som inte bara ger ett snygg utseende, men gör att datorn känns mycket hållbar och välgjord.

Den väger lite över 1 kg, och är ju ingen laptop i styrka utan just en netbook, en bra dator att ha att surfa med, redigera dokument, lättredigera bilder, spara bilder mm. För den som använder dator för vanliga kontorssysslor under resan räcker dessa datorer långt.

Kan bara rekommendera denna typ av dator för resor. Liten och lätt och de flesta vänder på huvudet för att se vad man har. :)

Dessutom kan man utan problm spela upp filmer på de, men de flesta har ingen DVD-läsare, som kom ihåg det.

post-1-14768711456974_thumb.jpg

post-1-14768711457076_thumb.jpg

post-1-14768711457155_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med...

...köpte en eeepc 1000 H (tror jag den heter) och den funkar både till mail, läsa tidningen, surfar i största allmänhet, skype, musik, film och så vidare...super när man reser. Väger ca. 1 kg

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senaste laptoppen (HP, 15 tum) jag hade var tunn, utan tvekan, men vägde ändå nästan 3 kg.

Min business laptop är på 14 tum och 2 kg. Kunde ta med den, då jag läser jobbmailen ändå undr min semester, men valde att istället köpa en ny bärbar att ha under resorna. Det blev en HP mini 2140 just för att tangentbordet är kanon, upplösningen räcker till och datorns hölje är gjord av någon aluminiumblandning som inte bara ger ett snygg utseende, men gör att datorn känns mycket hållbar och välgjord.

Den väger lite över 1 kg, och är ju ingen laptop i styrka utan just en netbook, en bra dator att ha att surfa med, redigera dokument, lättredigera bilder, spara bilder mm. För den som använder dator för vanliga kontorssysslor under resan räcker dessa datorer långt.

Kan bara rekommendera denna typ av dator för resor. Liten och lätt och de flesta vänder på huvudet för att se vad man har. :)

Dessutom kan man utan problm spela upp filmer på de, men de flesta har ingen DVD-läsare, som kom ihåg det.

Hehe har precis packat upp min 2140 , har lagt in PS CS4 på den och den verkar klara det bra , lite fundersam hårdisken är bara på 149 GB ska ju vara 160 ..

Kul att de skickade med cd skivor  ;) (finns ingen dvd eller cd) när jag köpte min stora HP fick jag inga skivor med , datan ligger på en liten hårdisk i den.

Finns videos på youtube hur man byter internminne , fast vet inte om det finns plats för 1 eller 2 minnen , verkar som att man får köpa ett interminne på 2 GB för att få maximalla ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe har precis packat upp min 2140 , har lagt in PS CS4 på den och den verkar klara det bra , lite fundersam hårdisken är bara på 149 GB ska ju vara 160 ..

Kul att de skickade med cd skivor  ;) (finns ingen dvd eller cd) när jag köpte min stora HP fick jag inga skivor med , datan ligger på en liten hårdisk i den.

Finns videos på youtube hur man byter internminne , fast vet inte om det finns plats för 1 eller 2 minnen , verkar som att man får köpa ett interminne på 2 GB för att få maximalla ...

På hårddisken förvinner alltid lite plats och det fr man leva med.

Jag har uppgraderat till 2GB själv. MInnet kostade 270 kr och det finns bara en plats så du får lägga in 2GB och lägga det original 1GB på hyllan.

Skulle något hända så kan man ju alltid koppla in en extern DVD om installation behövs.

Lycka till!

Har också en lite bluetooth mus (MS) till den och jag älskar den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Acer aspire one som var med på resan, jag är så nöjd med den! Enda jag har att klaga på är batteritiden, som är lite väl snål...

Just därför valde jag eeepc´n som förvisso var liiiite dyrare, men har en batteritid på ca. 5 timmar  :kla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min del är batteritiden ganska oreleveant, bara det räcker typ 2 timmar. Använder den ändå mestadels på hotellrummet, men mitt val bygger på tangentbordet, vilket är bäst i HP och jag testade nästan alla de mindre PC. Är det någotsom HP lyckats med så är det just detta tangentbord. Extremt skönt och väldigt stort för denna storlek.

Tycker att dessa modeller verkligen är ett bra val för resan om man inte vill lägga ner 12-19 tusen kronor för en riktigt ultraportabel laptop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Köpte en Samsung med 10,1tums skärm ledpanel och 6cells batteri,fungerar perfekt

5-6timmar utan laddning,och den har också mycket bra tangentbord.Helnöjd.Så man bör välja en dator med 6cellsbatteri,om man vill köra länge utan att behöva ladda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Köpte en Samsung med 10,1tums skärm ledpanel och 6cells batteri,fungerar perfekt

5-6timmar utan laddning,och den har också mycket bra tangentbord.Helnöjd.Så man bör välja en dator med 6cellsbatteri,om man vill köra länge utan att behöva ladda.

Hur funkar den att se filmer i? Hackar det eller? Har du fullständigt namn och pris på den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Köpte en Samsung med 10,1tums skärm ledpanel och 6cells batteri,fungerar perfekt

5-6timmar utan laddning,och den har också mycket bra tangentbord.Helnöjd.Så man bör välja en dator med 6cellsbatteri,om man vill köra länge utan att behöva ladda.

Hur funkar den att se filmer i? Hackar det eller? Har du fullständigt namn och pris på den?

Hackar? Kan jag inte tänka mig  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Köpte en Samsung med 10,1tums skärm ledpanel och 6cells batteri,fungerar perfekt

5-6timmar utan laddning,och den har också mycket bra tangentbord.Helnöjd.Så man bör välja en dator med 6cellsbatteri,om man vill köra länge utan att behöva ladda.

Hur funkar den att se filmer i? Hackar det eller? Har du fullständigt namn och pris på den?

Det är säkert NC10. DivX går att spela upp utan problem på alla dessa netbooks. Kom ihåg att välja XP och inte Vista som operativsystem.

De flesta netbooks i den klassen kostar mellan 3700-5500 kr och nästan alla har liknande prestanda, men nästan samma processorer, minnen och oftast liknanden grafikkort. De flesta har 160GB hårddisk även om vissa har mindre. Det som skiljer alla åt, är skärmens skarphet, kvaliteten och storleken på tangentbordet, samt batteritiden, beroende om de har 3-cells eller 6-sells batteri. 2-cells finns också på vissa. Sedan skiljer storleken lite också på vissa modeller. Jag förslår alla som vill ha en sådan att åka till SIBA, OnOff och Elgiganten och testa. Speciellt tangentborden. Testa först och köp sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.prylportalen.se/artikel/sa_far_din_netbook_en_dvd-brannare_090504121655-103.html

Synd att den inte har inbyggt batteri , ett 7 timmars är på väg till min 2140 , nu letar jag bara en efter den perfekta väska eller skydd tilll den

Billigt fördral är

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=2076429

Jag köpte dock detta, då jag ville ha handtag och det skulle bara som en liten väska, och jag kunde trycka in den lill amusen jag hade också. Visst blev det en liten bula på väöskan då, men den fick plats:

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=1963249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte dock detta, då jag ville ha handtag och det skulle bara som en liten väska, och jag kunde trycka in den lill amusen jag hade också. Visst blev det en liten bula på väöskan då, men den fick plats:

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=1963249

Har också ett sådant fodral och är väldigt nöjd med det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köpte en http://www.dustin.se/pd_5010223951.aspx ser ut som en stor väska men är liten och har hantag och fickor känns som ett bra köp . passar med extrabatteriet (7 cellers)

Tyvärr har den väskan utgått ur deras sortiment..

Tur att det finns program för att mounta iso-filer med, annars hade det varit svårt att klara sig utan cd/dvd-läsare.

Är just klar med config av min 2140, fick den igår, och nu är den rustad till tänderna med program. Hårddisken är partitionerad i två delar, c:\ 45% för program och operativ och en d:\ partition med resterande 55% för data.

Har redan använt 26 av 41 gb för alla program på c:\ ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja nu blev man sugen på att köpa en eee 1000h prissänkt till 3390 :- kr

men en 1000 he vore bättre tror man ska satsa på lång batteritid speciellt med tanke på att det blir inte längre batt tid dvs de som har 1.5 h är nog snart nere i 45 min

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tror man ska satsa på lång batteritid speciellt med tanke på att det blir inte längre batt tid dvs de som har 1.5 h är nog snart nere i 45 min

Jo, det går fort utför med laptop-batterier... tur att det inte går lika fort utför för en själv... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om man ska surfa och använda word -  duger en sån bra då?

Funkar klockrent skulle jag vilja påstå!!

vad bra, tack för svar!

måste ha nån smidig dator när jag ska plugga distans i höst som går att ta med när det är träffar irl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad bra, tack för svar!

måste ha nån smidig dator när jag ska plugga distans i höst som går att ta med när det är träffar irl.

Vill du ha ett bra tangentbord ska du satsa på HP 2140.. och 2 gb minne, bra pris hos Dustin Home just nu, extra batteri på köpet:

5010114202 MICROSOFT BLUETOOTH NOTEBOOK MOUSE 5000 299,00

5010247470 HP MINI 2140 1.6 1GB/160 WLAN BT 10.1#XPH + EXTRA BATTERI

4 488,75

5010313628 HP 2100 SERIES BATTERI 6-CELL #KAMPANJ# 0,00

5010184468 KINGSTON 2GB MEMORY MODULE - KTH-ZD8000C6/2G 350,00

Totalt 5197 kr

Köper man bara datorn med 2 gb minne kostar den 6795 hos Dustin, j-t dyrt, på Media Markt 5500 kr

Byta minnesmodul är väldigt enkelt, beskrivning på film på HP:s hemsida!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×