Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst Newbie

Taxi eller tut-tut???

Rekommendera Poster

Gäst Newbie

Vad är det för skillnad? Tut tut ser ut som små moppar och är långsammare och billiga? Eller taxi finns bara i stan och tut tut på landet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du menar Tuk-Tuk. De finns överallt, men inte på en del öar där vägarna är dåliga grusvägar eller branta backar.Tuk-Tuk finns i stan, det lär man se i alla fall i Bangkok :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

En tuk-tuk är i princip en motorcykel med tak som har tre hjul (Bangkok) eller fyra hjul (Phuket) och fungerar som en slags taxi. Det låter som att du inte har rest mycket i Sydostasien - man hittar tuk-tuks nästan överallt!

Fördelen med en tuktuk är att den är relativt liten och kan därför ta sig fram snabbt i tät trafik. Det kan se roligt ut att åka i en tuk-tuk, men som turist skulle jag föreslå att du försöker väljer taxi istället när du har ett val.

- Tuktuk-förare tar ibland nyänlända turister till diverse butiker utan att du ber om att åka dit eftersom de får provision på det du köper.

- Taxi kör på taxameter (eller ska göra det). När man åker tuk-tuk kommer man överens om priset.

- Tänk också på att det är begränsat med plats för bagage i en tuk-tuk.

- Taxiförare är generellt bättre på engelska.

Man kan säkert skriva en hel bok om det här...

...........

P.S. Ahahahaha tut-tut  ;D ;D ;D Den var bra!  :) tuut-tuut  ;D

Skämt åsido - det finns inga dumma frågor, kul att vi fick några goda skratt och hoppas att jag kan ge dig ett tillfredsställande svar  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste sage mig helt enig i tut-tut. Jag har god erfarenhet med tuk-tuk på koh Samui. I bangkok är det lett att bli lurt. Avtala pris och var du ska på förhand..presiser att du inte vill ha några shopping stopp......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej mara,

Jag vill egentligen inte vara alltför petig, men på Samui finns (i princip) inga tuk-tuk (undantaget Affes svenskmålade ;)). Du menar nog Songtaew (pick-up taxi med två bänkar, eller "grisbil" som vissa säger).

Jag åker i princip aldrig tuk-tuk i huvudstaden pga av diverse säkerhetsbrister :P, avgaserna och därför att de inte sällan faktiskt kostar mer än taxi. Dessutom är de en stor "miljöbov", men det är kanske en annan diskussion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där namnet tut-tut är förresten väldigt smittsamt... har nu gått omkring och råkat säga fel ett antal gånger till familj och bekanta...

Kanske är det för att man inte åker så mycket tut-tut... jag menar tuk-tuk...  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill egentligen inte vara alltför petig, men på Samui finns (i princip) inga tuk-tuk (undantaget Affes svenskmålade ;)). Du menar nog Songtaew (pick-up taxi med två bänkar, eller "grisbil" som vissa säger).

tack! jag trodde det var nån typ av ö tuk-tuk....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×