Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst Cujo

Ni som åker till Thailand - tar ni lån eller sparar ni?

Rekommendera Poster

Gäst Cujo

När jag var yngre så var jag alltid så himla ledsen för att mina kompisar alltid hade det bättre än mig, de bodde i finare hus än mig, hade finare kläder och bättre hockeyprylar osv osv.

Jag frågade alltid min mamma så här, hur har mina kompisars föräldrar pengar till allting? Jag fick jag till svar, föräldrarna har inga pengar, de är banken som har pengarna. Då menade min mamma att de har tagit en krediter och lån.

Samma gäller i dagsläget. Jag är 22 år och mina kompisar åker ständigt utomlands och jag frågar min mamma fortfarande, hur har människor råd att åka kors och tvärs till Thailand? Samma svar igen får jag, de tar lån och krediter för att kunna åka utomlands. Det är väldigt väldigt få familjer som orkar eller som klarar av att spara ihop många tusen kronor till att åka till Thailand.

Under mina år som ung, så åkte våran familj väldigt mycket utomlands och nu under äldre dagar så har jag frågat min mamma, hur hade vi råd? Jag förväntade mig ett ärligt svar och fick ett sådant också. Vi tog en kredit på 15000kr när vi åkte till Rhodos, de övriga 8 ggr till Turkiet har min mamma och styvpappa sparat ihop till våra resor runt medelhavet.

När min flickvän och jag ska åka till thailand nu i januari 2010, resan går på strax över 38 000kr och dessa pengar har vi sparat ihop igenom sommarjobb från de tidigare åren när vi träffades, vi bestämde oss nämligen mycket tidigt att vi båda ville till thailand och nu är vi upp i, senast när jag tittade på sparkontot, 34 200kr, så det fattas några slantar innan resan kan betalas och sedan ska vi har med oss fick pengar också.

Nu vore det roligt att veta om detta stämmer som min mamma säger, ni som reser till Thailand, sparar ni ihop till eran resa? Tar ni en kredit via charterbolaget? Eller tar ni ett lån via citybank, ge money bank osv osv?

En del kanske inte är ärliga direkt. Men struntsamma. Ni som vågar berätta kan väl göra det så får jag se ifall min mammas tes stämmer  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag sparar alltid till mina resor. bland det värsta jag vet att betala av på saker som redan är "borta". gäller bara att prioritera :)

bor man billigt, båda har jobb och man kan spara in på lite "onödiga" grejer under en tid så är det ju inte svårt alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Cujo

jag sparar alltid till mina resor. bland det värsta jag vet att betala av på saker som redan är "borta". gäller bara att prioritera :)

bor man billigt, båda har jobb och man kan spara in på lite "onödiga" grejer under en tid så är det ju inte svårt alls.

Bra skrivet!

Jag tog ett banklån för några år sedan på 50.000kr som jag skulle använda till körkortet och unna mig lite lyx för. När jag sedan vann 47 200kr på V75 för ett tag sedan så betalade jag av denna skuld som hade minskat självklart.

Efter att jag tog detta lån så tar jag aldrig mer ett lån igen, usch vad jobbigt att sitta och betala ett lån.

Sen tänker jag lite så här (alla tänker vi olika) att jag skulle inte kunna åka till Thailand med lånade pengar, vilken hemsk tanke och komma hem sedan och tänka "nu ska detta lån betalas också". För mig är det på något sätt skönare att känna "wow, nu har vi jobbat och sparat ihop så här mycket pengar och nu får vi kvitto på detta igenom att vi kan unna oss en resa till thailand".

Vi båda har jobb, jag arbetar som kakelsättare och min flickvän arbetar som undersköterska. Så vi båda är tillsvidare anställda så där har vi en säkerhet. Sen har vi inte heller några barn, vilket gör att vi kan planera rätt fritt om man säger så.

Sen är det som du säger, har man bestämt sig för något t ex Thailand då är man tvungen att dra in på saker under en period om man nu inte tjänar väldigt bra eller har sån tur att man har vunnit en resa eller vunnit en stor summa pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har lovat varanda att inte ta lån på saker som förlorar sitt värde innan vi har hunnit betala av det så vi har varit tvugna aatt spara ihop till våra resor.

Vi har tre barn så det brukar kosta lite.

Vi var tre månader i thailand 2007-2008 och den resan kostade 134000 kr. Tog ett tag att spara ihop till det. i Jan 2009 åkte vi ner till thailand igen.

Då köpte vi en lägenhet på koh Lanta. Den kostade 480 000 kr. Vi tog lån på 400 000 kr och betalade resterande pengar av det vi sparat (+ resan och upphälle)

I mars 2009 åkte jag och vår minsta tjej ner igen för sparade pengar och nu i oktober skall jag och tjejerna ner igen och vara där i sex månader. Det kommer kosta 180 000 kr och det är ihop sparade pengar helt och hållet.

Så har vi gjort!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, precis! Det blir verkligen mödan värt när man väl åker iväg. Vi åker till Thailand för första gången nu i augusti och den resan kommer gå på ca 40000 med flyg, hotell och fickpengar.

Jag har redan betalat min del, ca 20000 som är inbetalt till resebyrån. Nu är det upp till min pojkvän att skrapa ihop nästan lika mycket fickpengar på sitt sommarjobb. (Han har 1 år kvar att plugga)

Så det är jag som står för allt här hemma, men grejen är att det inte ens varit LITE tajt någongång.

20000 är mycket pengar och vanligtvis hade jag funderat på vad jag kunnat göra annars för dem, men en resa känns som en investering för livet.

Och vill man så går det! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi sparar!! Jag lägger alla mina pengar jag sparar på att ha slutat röka i min "reseburk".  :connie_escapejar:

Resan nästa år går på ca 26.700:- för flyg, GOT-BKK-PHUKET-BKK och sen hem.. sen ska det vara fickpengar, boendet har vi...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har sparat! Inga lån alls. Nu bor vi tex hos min svärmor så att vi har kunnat sparat handpenning till bostadsrätt 10%, vilket vi har nu. Även så har vi kunnat spara till våran resa till Thailand där målet är att kunna vara 1 år (minst 6 månader). Det är några kronor kvar men snart har vi uppnåt det målet också. Vi köper inga konstiga saker huxflux utan tänker 1 eller 2 gånger om det är nått vi behöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar alltid som en liten stolle o lånar inte för att åka någon stans.Pengarna ska finnas där när jag reser iväg.

Jag prioriterar väldigt hårt o tror inte att det är många som kan/vill leva som jag gör för att ha råd att vara där nere under längre perioder...but thats my life and Im happy for that. ;)

MVH Laila på Koh Lanta...just nu i Swe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du har helt rätt tänk.

Jag avskyr också att låna pengar och enda lån jag haft är på bostaden jag förut hade i Sverige. Jag har rest en hel del, från jag var 18. Har aldrig haft direkt mycke pengar, oftast myck emindre än de flesta kompisar. Jag har dock valt att spara de pengar jag har, leva snålare hemma och inte dricka upp dem.

Jag gillar att leva fritt på så vis att inte veta vad jag måste göra tisdag kl 7,,,, = gå upp till jobbet etc etc utan kunna göra lite som jag vill när jag vill, men det svider på sina håll det också men man gör ju sina val och jag är inte direkt avunsjuk på dem som jobbar sig in i pensionen med fördärv. Det har betytt att jag haft mindre pengar (inte alltid så kul) men i gengäld jobbat med det som varit skoj (oftast kul).

Nu har jag bott ca 2 år i Thailand, var 29 när jag flyttade. Har länge insett att jag hellre har mindre och lever och har massor av tid än att ha mycket och invänta helgen varje vecka. Tänker man sig för kan man göra en hel del ändå, jag har tex som sagt rest årligen flera gånger innan jag flyttade, haft fin MC bostadsrätt osv.

PS: Hur länge ska ni vara borta? 38000 BEHÖVER ju inte en resa kosta om man inte värdesätter lite mer "lyx". Man kan ju tveklöst komma 2 gånger på de pengarna och ännu mer om man nu vill åka ofta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sparar självklart. Känns riktigt jobbigt att behöva betala tillbaks en resa i efterhand så det skulle jag aldrig göra.

Man får prioritera sina utgifter helt enkelt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har lovat varanda att inte ta lån på saker som förlorar sitt värde innan vi har hunnit betala av det så vi har varit tvugna aatt spara ihop till våra resor.

Vi har tre barn så det brukar kosta lite.

Vi var tre månader i thailand 2007-2008 och den resan kostade 134000 kr. Tog ett tag att spara ihop till det. i Jan 2009 åkte vi ner till thailand igen.

Då köpte vi en lägenhet på koh Lanta. Den kostade 480 000 kr. Vi tog lån på 400 000 kr och betalade resterande pengar av det vi sparat (+ resan och upphälle)

I mars 2009 åkte jag och vår minsta tjej ner igen för sparade pengar och nu i oktober skall jag och tjejerna ner igen och vara där i sex månader. Det kommer kosta 180 000 kr och det är ihop sparade pengar helt och hållet.

Så har vi gjort!

Bra att kunna spara 260 000 på ett år  :kla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt som är bra när man har hus eller lägenhet (köpt), är att låta bli att jämka på lånen. När sedan skatteåtebäringen kommer så vips har man tillsammans (frun och jag)en halv resa. Sedan får man spara i hop den andra halvan under det år man har på sig innan man åker. Så gör vi i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sparar, samt att jag åker nästan alltid på Thais erbjudande

Tex. nu i september kostar det 5700 sek från Cph till Krabi tur o retur 1 månad

I maj när vi åkte kostade det 16 000 sek för 3 pers

Larsse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta lån på resor måste vara det absolut dummaste man kan göra.

För några år sedan var jag väldigt intresserad av bilar, gjorde många dumma köp och tog lån på detta. Ack så man fått ångra sig nu senare åren. Har äntligen blivit av med det lånet helt nu (ingen bil kvar för den delen heller). Säljer av lägenheten nu i sommar sen drar jag till thailand och studerar i 4 år.

Ända nackdelen är att man kommer att ha ett studielån på runt 200 tusen när man kommer hem igen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Cujo

Jag tycker du har helt rätt tänk.

Jag avskyr också att låna pengar och enda lån jag haft är på bostaden jag förut hade i Sverige. Jag har rest en hel del, från jag var 18. Har aldrig haft direkt mycke pengar, oftast myck emindre än de flesta kompisar. Jag har dock valt att spara de pengar jag har, leva snålare hemma och inte dricka upp dem.

Jag gillar att leva fritt på så vis att inte veta vad jag måste göra tisdag kl 7,,,, = gå upp till jobbet etc etc utan kunna göra lite som jag vill när jag vill, men det svider på sina håll det också men man gör ju sina val och jag är inte direkt avunsjuk på dem som jobbar sig in i pensionen med fördärv. Det har betytt att jag haft mindre pengar (inte alltid så kul) men i gengäld jobbat med det som varit skoj (oftast kul).

Nu har jag bott ca 2 år i Thailand, var 29 när jag flyttade. Har länge insett att jag hellre har mindre och lever och har massor av tid än att ha mycket och invänta helgen varje vecka. Tänker man sig för kan man göra en hel del ändå, jag har tex som sagt rest årligen flera gånger innan jag flyttade, haft fin MC bostadsrätt osv.

Känns lite som att vi har haft samma uppväxt :)

Mina kompisar har alltid haft det bättre än mig, så har jag upplevt det iaf från min sida. När jag fyllde arton så var jag en stor idiot och tog på mig allt för mycket skit och fick små skulder, det var mycket små skulder, en hundring dit och en hundring dit varje månad som jag betalade av. Min flickvän och jag levde på nudlar i kanske 2 år tillsammans p.g.a hönshjärnan mig själv som inte kan tänka innan jag gör något.

Men nu är dessa skulder borta och jag tänker aldrig mer att ta ett lån, förrän den dagen vi ska köpa en bostadsrätt eller ett hus.

PS: Hur länge ska ni vara borta? 38000 BEHÖVER ju inte en resa kosta om man inte värdesätter lite mer "lyx". Man kan ju tveklöst komma 2 gånger på de pengarna och ännu mer om man nu vill åka ofta.

Jag har jobbat arslet av mig, jobbar svart på helgerna åt kompisars kompisar osv osv för att få ihop pengar till våran resa nästa år. Svärmor ringde och frågade häromdagen "Ska ni Thailand?" Ja, vi ska till Thailand sa jag och då undrade hon såklart vad resan kostar och då sa jag "pengar".

Min svärmor och deras familj har aldrig varit utanför Sverige och min flickvän har endast varit i Turkiet innan där vi förlovade oss 2005.

Så 38000kr tycker jag är väldigt mycket pengar, som vi egentligen kunde ha haft mycket roligare för. Men alla prioriterar olika här i livet. Hade jag själv haft dessa 38000kr och varit singel så hade jag åkt till USA och tittat på NHL hockey en månad eller något :)

Vi åker med Ving, körde vingflex som det heter, vi blir borta i 3 veckor. Åker från Arlanda-Bangkok, sen blir vi Bangkok i 3 dagar och från Bangkok till Bangtao de resterande dagarna. Jag var så sugen på att åka till Koh Mook innan eftersom jag inte vill åka till något partyställe där det dunkas hög musik på nätterna utan jag vill åka till en mysig liten ö, med kanske några fåtal restauranger där man kan sätta sig ner och ta en kall öl och prata om dagen. Men istället blev det Bangtao, vi får väl ta Koh Mook nästa gång vi åker om det inte blir Australien då som vi pratar på.

Så phuket är inte något för mig i alla fall. Men jag är riktigt sugen på att åka dit, har hittat ett hotell där jag som vill bo på, Kamala Beach Hotell. Ser ut att vara ett fint hotell och nära till stranden. Men då får jag det där nattlivet som jag inte önskar. Sen vill jag vara på ett hotell där inte barnfamiljer vistas, hellre äldre människor eller medelålders om man säger så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inte läst tråden, men att låna för att resa? nä då har man nog tänkt fel, hur ska då nästa års resa gå till?

som ensamstående och med rätt okey lön så kommer jag iväg iaf 2ggr per år .. visst Guldkortet kan möjligt vis åka på några tusenlappar hit eller dit om shoppingen går för långt men det är ju snabbt löst.

men nää för oss som åker regelbundet är att låna till resan en omöjlighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi åker med Ving, körde vingflex som det heter, vi blir borta i 3 veckor. Åker från Arlanda-Bangkok, sen blir vi Bangkok i 3 dagar och från Bangkok till Bangtao de resterande dagarna.

Så phuket är inte något för mig i alla fall. Men jag är riktigt sugen på att åka dit, har hittat ett hotell där jag som vill bo på, Kamala Beach Hotell.

Lite OT men fattar ingenting av dina inlägg. Du ska åka till Bangtao. Bangtao ligger på Phuket. Men Phuket är "inte något" för dig men du är "riktigt sugen på att åka dit". Hittat ett hotell som du vill bo på, Kamala Beach Hotel, som ligger just i Kamala, dit du inte ska för du ska till Bangtao. Men du kanske ska dagpendla mellan Bangtao och Kamala?! Göta-Petter, vet du själv vart du ska??

::)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Cujo

Lite OT men fattar ingenting av dina inlägg. Du ska åka till Bangtao. Bangtao ligger på Phuket. Men Phuket är "inte något" för dig men du är "riktigt sugen på att åka dit". Hittat ett hotell som du vill bo på, Kamala Beach Hotel, som ligger just i Kamala, dit du inte ska för du ska till Bangtao. Men du kanske ska dagpendla mellan Bangtao och Kamala?! Göta-Petter, vet du själv vart du ska??

::)

Det jag menar är att jag slipper dessa krogar och ett förargligt nattliv vilket man inte får i samma utsträckning i Bangtao som i Phuket stad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du har helt rätt tänk.

Jag avskyr också att låna pengar och enda lån jag haft är på bostaden jag förut hade i Sverige. Jag har rest en hel del, från jag var 18. Har aldrig haft direkt mycke pengar, oftast myck emindre än de flesta kompisar. Jag har dock valt att spara de pengar jag har, leva snålare hemma och inte dricka upp dem.

Jag gillar att leva fritt på så vis att inte veta vad jag måste göra tisdag kl 7,,,, = gå upp till jobbet etc etc utan kunna göra lite som jag vill när jag vill, men det svider på sina håll det också men man gör ju sina val och jag är inte direkt avunsjuk på dem som jobbar sig in i pensionen med fördärv. Det har betytt att jag haft mindre pengar (inte alltid så kul) men i gengäld jobbat med det som varit skoj (oftast kul).

Nu har jag bott ca 2 år i Thailand, var 29 när jag flyttade. Har länge insett att jag hellre har mindre och lever och har massor av tid än att ha mycket och invänta helgen varje vecka. Tänker man sig för kan man göra en hel del ändå, jag har tex som sagt rest årligen flera gånger innan jag flyttade, haft fin MC bostadsrätt osv.

Känns lite som att vi har haft samma uppväxt :)

Mina kompisar har alltid haft det bättre än mig, så har jag upplevt det iaf från min sida. När jag fyllde arton så var jag en stor idiot och tog på mig allt för mycket skit och fick små skulder, det var mycket små skulder, en hundring dit och en hundring dit varje månad som jag betalade av. Min flickvän och jag levde på nudlar i kanske 2 år tillsammans p.g.a hönshjärnan mig själv som inte kan tänka innan jag gör något.

Men nu är dessa skulder borta och jag tänker aldrig mer att ta ett lån, förrän den dagen vi ska köpa en bostadsrätt eller ett hus.

PS: Hur länge ska ni vara borta? 38000 BEHÖVER ju inte en resa kosta om man inte värdesätter lite mer "lyx". Man kan ju tveklöst komma 2 gånger på de pengarna och ännu mer om man nu vill åka ofta.

Jag har jobbat arslet av mig, jobbar svart på helgerna åt kompisars kompisar osv osv för att få ihop pengar till våran resa nästa år. Svärmor ringde och frågade häromdagen "Ska ni Thailand?" Ja, vi ska till Thailand sa jag och då undrade hon såklart vad resan kostar och då sa jag "pengar".

Min svärmor och deras familj har aldrig varit utanför Sverige och min flickvän har endast varit i Turkiet innan där vi förlovade oss 2005.

Så 38000kr tycker jag är väldigt mycket pengar, som vi egentligen kunde ha haft mycket roligare för. Men alla prioriterar olika här i livet. Hade jag själv haft dessa 38000kr och varit singel så hade jag åkt till USA och tittat på NHL hockey en månad eller något :)

Vi åker med Ving, körde vingflex som det heter, vi blir borta i 3 veckor. Åker från Arlanda-Bangkok, sen blir vi Bangkok i 3 dagar och från Bangkok till Bangtao de resterande dagarna. Jag var så sugen på att åka till Koh Mook innan eftersom jag inte vill åka till något partyställe där det dunkas hög musik på nätterna utan jag vill åka till en mysig liten ö, med kanske några fåtal restauranger där man kan sätta sig ner och ta en kall öl och prata om dagen. Men istället blev det Bangtao, vi får väl ta Koh Mook nästa gång vi åker om det inte blir Australien då som vi pratar på.

Så phuket är inte något för mig i alla fall. Men jag är riktigt sugen på att åka dit, har hittat ett hotell där jag som vill bo på, Kamala Beach Hotell. Ser ut att vara ett fint hotell och nära till stranden. Men då får jag det där nattlivet som jag inte önskar. Sen vill jag vara på ett hotell där inte barnfamiljer vistas, hellre äldre människor eller medelålders om man säger så.

Jag var lite otydlig, jag skrev att jag rest sen jag var 18, men jag menade på eget bevåg. Jag har rest massor hela livet  :)

Ska hjälpa HANSJÖ att förstå.

Ska Cujo till Phuket så skulle han vilja till Kamala Beach Hotel, så menade han nog.

MEN han ska ju ändå till Bnagtao som ligger 10 min från Kamala och på Phuket så jag är allt snurriug jag också.

Dessutom är det INTE drag i Kamala. Det är en pensionärshåla som förvissa har lite barar och en och annan medelåldersman och några barnfamiljer  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite OT men fattar ingenting av dina inlägg. Du ska åka till Bangtao. Bangtao ligger på Phuket. Men Phuket är "inte något" för dig men du är "riktigt sugen på att åka dit". Hittat ett hotell som du vill bo på, Kamala Beach Hotel, som ligger just i Kamala, dit du inte ska för du ska till Bangtao. Men du kanske ska dagpendla mellan Bangtao och Kamala?! Göta-Petter, vet du själv vart du ska??

::)

Det jag menar är att jag slipper dessa krogar och ett förargligt nattliv vilket man inte får i samma utsträckning i Bangtao som i Phuket stad.

När du skriver Phuket stad menar du då Patong? phukets tad har ju visserligen ett och annat utehak men inte så mycket turister och "drag" som Patong. Du skulle åkt till Krabi det hör jag det.

Mängder med öar av högsta klass inom kort avstånd, lugn strand och vild strand nära inpå varandra och även Railey tätt inpå  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Cujo

Har du hunnit spara ihop 34000kr på den korta tiden så ska ju inte det här vara något problem.

Vi började att spara förra året och biljetten till Thailand i Maj var inte så dyr.

Dessutom är det INTE drag i Kamala. Det är en pensionärshåla som förvissa har lite barar och en och annan medelåldersman och några barnfamiljer  :D

Precis. Det är därför jag håller mig utanför dessa tunga ställen där alla partar.

När du skriver Phuket stad menar du då Patong? phukets tad har ju visserligen ett och annat utehak men inte så mycket turister och "drag" som Patong. Du skulle åkt till Krabi det hör jag det.

Mängder med öar av högsta klass inom kort avstånd, lugn strand och vild strand nära inpå varandra och även Railey tätt inpå  :)

Jag menar Patong, precis :)

Får väl se vart det blir nästa gång. Vill åka där det är väldigt lugnt, några enstaka restauranger där man kan ta en öl. Inga ungdomar och tung musik som dunkas från tidig morgon inpå sena natten.

Vi siktar på Koh Mook och Koh Koh Khao efter Bangtao. Men vi får se vad det blir. Kan också bli Australien som jag tidigare sa. Är nyfiken på Australien som land. Det är en senare fråga det. Nu ska vi beta av Thailand i alla fall i 3 veckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Cujo,

Du var väl i Thailand i maj?

http://www.thailandforum.se/index.php?topic=12080.msg137734#msg137734

Har du hunnit spara ihop 34000kr på den korta tiden så ska ju inte det här vara något problem.

Åkte alltså igen alldeles nyss hemkommen efter 4 månader i Thailand, landet han aldrig varit i...

http://www.thailandforum.se/index.php?topic=8489.msg98721#msg98721

Nä, hoppas han har större framgång som moderator på flashback med trovärdigheten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×