Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst Cujo

Ni som åker till Thailand - tar ni lån eller sparar ni?

Rekommendera Poster

Lottrik, tror du på allvar att de stora grupper av människor som jobbar inom t.ex. vård och omsorg, handel m.m. tjänar 21000-22000 kr netto i månaden? :nau :nau

Brukar man inte mena bruttopengar när man pratar lön?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att man som gott alltid bruka tala om lönesumman innan skatt när man pratar lön.

Vill man titta på lönenivån för olika yrken kan man titta här:

http://www.lonestatistik.se/loner.asp

En snabb titt där visar på löner i alla fall över 20 000 kr.

Läste en annan artikel att medellönen för en tjänsteman är 32 000 kr i privata sektorn. Jag skulle tippa på att en svensk medellön generlellt sätt kan hamna på kanske 22/23 000 kr i månaden före skatt.

Medlellön innebär just medel. Det finns självklart de som tjänar mindre på men sen finns det ju många som tjänar mer. Medelsvennson med en utbildning har faktiskt rätt hyfsad lön om hon/han jobbar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi sparar för att resa!

Men nästa resa, i Januari 2010, när vi till Thailand igen har skatteåterbäringen betalt.

När vi kommer hem börjar vi att spara igen, den kommer att kosta lite mer för den hoppas vi blir 3 veckor över jul 2012.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle aldrig låna pengar till nöje. Vi sparar så mycket vi kan för att kunna resa. Sätter undan direkt vid lön till sparkonto för att vi inte ska "se" pengarna. Jag har lättare för att slösa om jag ser pengarna på mitt konto :nau men är duktigare på att tänka igenom en och två gånger innan jag flyttar dem från sparkontot! :victory:

Håller med dig... Gör likadant... ;):)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonas70

Vi sparar för att resa!

Men nästa resa, i Januari 2010, när vi till Thailand igen har skatteåterbäringen betalt.

När vi kommer hem börjar vi att spara igen, den kommer att kosta lite mer för den hoppas vi blir 3 veckor över jul 2012.

Sålänge inte återbäringen kommer från krediträntor från tidigare resor så låter det ju lysande.  :laughing:

Skulle som er andra alla komma på tanken att semestra för lånade pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror väl på vad man menar med lån. Bokade i mars för resa i december 2009. Valde att dela upp det på 4 månader -räntefritt. Resan är nu betald mindre kännbart att dela upp betalningen. Faktureringsavgiften på 25:-/mån(tror jag det var)tillkommer så det blev en hundring extra. ::)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Cujo

Det beror väl på vad man menar med lån.

Det du beskriver här under är ett lån.

Bokade i mars för resa i december 2009. Valde att dela upp det på 4 månader -räntefritt. Resan är nu betald mindre kännbart att dela upp betalningen. Faktureringsavgiften på 25:-/mån(tror jag det var)tillkommer så det blev en hundring extra. ::)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror väl på vad man menar med lån.

Det du beskriver här under är ett lån.

OK ???::)

Bokade i mars för resa i december 2009. Valde att dela upp det på 4 månader -räntefritt. Resan är nu betald mindre kännbart att dela upp betalningen. Faktureringsavgiften på 25:-/mån(tror jag det var)tillkommer så det blev en hundring extra. ::)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonas70

Jag skulle mer äm gärna låna räntefritt eftersom jag hellre har pengarna på sparkontot.

Köpte en pool för 3 år sedan räntefritt och nu är den betald, Har man motsvarande sparmedel så är det en utmärkt idé, men många klarar det tyvärr inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Cujo

Skule inte Cujo starta ett eget, mycket bättre forum?  ;)

Cujo skulle inte starta något mycket bättre forum. Däremot har jag planer på att göra det, men inget som riktar in sig på Thailand då detta land är kört i botten och överskattat.

Köpte en pool för 3 år sedan räntefritt och nu är den betald,

Finns inget som är räntefritt idag. Har du hört talas om dolda avgifter min vän? Det bakar in räntan i din avbetalning.

Tror du på fullt allvar att man får låna räntefritt? Nej, det får man inte. Som jag skrev ovan, låneinstituten bakar in räntan i din avbetalning.

själv reser jag bara på SMS lån

Haha! Är du seriös eller vad det ironi från din sida, gosatta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skule inte Cujo starta ett eget, mycket bättre forum?  ;)

Cujo skulle inte starta något mycket bättre forum. Däremot har jag planer på att göra det, men inget som riktar in sig på Thailand då detta land är kört i botten och överskattat.

Och ändå är du kvar här och skriver massa saker. Hur kan man vara så intresserad av ett land som är kört i botten och överskattat? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Cujo

Och ändå är du kvar här och skriver massa saker. Hur kan man vara så intresserad av ett land som är kört i botten och överskattat? 

Ja, ändå är jag kvar här för att läsa och ta till mig information för framtida resor. Tänker du hindra mig att ge information eller vart vill du komma, Lasse_F?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inget som är räntefritt idag. Har du hört talas om dolda avgifter min vän? Det bakar in räntan i din avbetalning.

Tror du på fullt allvar att man får låna räntefritt? Nej, det får man inte. Som jag skrev ovan, låneinstituten bakar in räntan i din avbetalning.

Det kräver väl i och för sig inga större matematiska kunskaper för att räkna ut om man får betala mer än kontantpriset om man väljer avbetalning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Cujo

Det kräver väl i och för sig inga större matematiska kunskaper för att räkna ut om man får betala mer än kontantpriset om man väljer avbetalning.

Tydligen krävs det mycket goda kunskaper i matematik för att inse det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och ändå är du kvar här och skriver massa saker. Hur kan man vara så intresserad av ett land som är kört i botten och överskattat? 

Ja, ändå är jag kvar här för att läsa och ta till mig information för framtida resor. Tänker du hindra mig att ge information eller vart vill du komma, Lasse_F?

Varför funderar du på att åka till ett land som du anser "inget som riktar in sig på Thailand då detta land är kört i botten och överskattat." när det finns över 200 andra länder att välja på?

Jag tror jag aldrig hört om någon som är så motsägelsefull som den här killen. I en annan tråd ville du starta företag för att ni hävda att du aldrig funderat på det (trots att du skrev att du skulle vilja göra det och flytta ner)

Skulle bli kul läsning att slå ihop alla dina inlägg i en tråd. Skulle vara som enhelt vanlig svängande debatt med 10 olika individer.  :JC-hysterical::dance4::id:heat:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och ändå är du kvar här och skriver massa saker. Hur kan man vara så intresserad av ett land som är kört i botten och överskattat? 

Ja, ändå är jag kvar här för att läsa och ta till mig information för framtida resor. Tänker du hindra mig att ge information eller vart vill du komma, Lasse_F?

Du menar alltså att du vill åka tillbaka till ett enligt dig värdelöst land?  För inte kan man tycka om något som man tycker är överskattat och kört i botten eller har jag missuppfattat dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Cujo

Varför funderar du på att åka till ett land som du anser "inget som riktar in sig på Thailand då detta land är kört i botten och överskattat." när det finns över 200 andra länder att välja på?

Alltid retar det någon.

Nu när du har släppt ronoh - börjar du då att hacka på mig eller vad försöker du med?

Du menar alltså att du vill åka tillbaka till ett enligt dig värdelöst land?  För inte kan man tycka om något som man tycker är överskattat och kört i botten eller har jag missuppfattat dig?

Nej, du har inte missuppfattat mig. Däremot har du missuppfattat trådens topic.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför funderar du på att åka till ett land som du anser "inget som riktar in sig på Thailand då detta land är kört i botten och överskattat." när det finns över 200 andra länder att välja på?

Alltid retar det någon.

Nu när du har släppt ronoh - börjar du då att hacka på mig eller vad försöker du med?

Du menar alltså att du vill åka tillbaka till ett enligt dig värdelöst land?  För inte kan man tycka om något som man tycker är överskattat och kört i botten eller har jag missuppfattat dig?

Nej, du har inte missuppfattat mig. Däremot har du missuppfattat trådens topic.

Nej jag hackar inte på dig undrar bara hur du kan lägga ner så mycket tid på något du inte ens tycker om. Gör du det bara för att reta folk eller?

Har inte missuppfattat tråden utan den handlar om lån inga konstigheter där inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Cujo

Nej jag hackar inte på dig undrar bara hur du kan lägga ner så mycket tid på något du inte ens tycker om. Gör du det bara för att reta folk eller?

Nej.

Har inte missuppfattat tråden utan den handlar om lån inga konstigheter där inte.

Jo, det har du. Tråden handlar inte om att Thailand är överskattat och kört botten utan istället "Ni som åker till Thailand - tar ni lån eller sparar ni?" Och jag har inte tagit några lån för att åka till Thailand. Jag skrev en sak i denna tråd och tydligen väckte två ord en väldigt stor uppståndelse och tråden var tvungen att gå off topic.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×