Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Nozer

Jobba på krog? (Discjockey)

Rekommendera Poster

Hej!

Är ny här, men har en del frågor jag hoppas få hjälp med =)

Har här hemma i Sverige jobbat inom nöjesbranschen under ca 15år.

Jobbat som DJ på de flesta krogar i trakterna. Även jobbat som nöjeskonsult & event manager mot krogar o företag.

Jag o frugan har drömmar om att sticka till Thailand under ett par månader, och försöka jobba oss fram. Inte ngn grej för att bi rika om vi säger så, utan mest för att få mat och husrum.

Jag trivs med livet inom nöjesbranschen, och det vore således både kul samt lärorikt att göra detta.

Men hur funkar sånt här i Thailand?

Som DJ på en krog, så är man nog mer eller mindre "gäst artist" under en tid.

Således är det nog svårt att få en krog att orka skriva under alla papper etc att dom ska hjälpa mig med "work permit".

Likaså är väl drömmen att hoppa runt lite i landet.

Ngn vecka/månad i ena änden, ngn vecka/månad i andra änden, etc...

Går det att åka och jobba runt på olika ställen på det sättet? Eller blir det trassel då man kommer ha flera "arbesgivare"?

Tanken är väl sån, att man kollar upp ngn krog som är villig redan innan man åker. Så man börjar där för att sedan åka vidare till nästa ställe o söka jobb.

Om man dessutom blandar arbete & semester. tex jobbar en månad, har semester en månad, för att sedan jobba ytterligare en månad...hur blir det då?

Hoppas ngn här har erfarenhet av sånt här, o kan ge mig lite svar =)

/Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du säkert förstår så krävs det arbetstillstånd i Thailand för utländska medborgare och tillståndet är alltid knutet till en arbetsgivare. För att få arbetstillstånd krävs det också att du har en viss typ av visum, vanligtvis ett som kallas Non-Immigrant Visa B.

Jag bifogar en kopia av Foreign Business Act från 1999 som är den nu gällande lagstiftningen på området.

Som turist får du inte arbeta i Thailand även om många gör det olagligt. Som turist kan du söka turistvisum i Sverige, vilket ger dig möjlighet att stanna i Thailand lite längre än de 30 dagars uppehållstillstånd man får vid visumfri inresa.

Reglerna för de visumfria inresorna har nyligen ändrats och en av orsakerna till ändringen är just att man vill göra det svårare för de som arbetar olagligt i landet.

Göran

Foreign Business Act of 1999.doc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Konkurrensen är dessvärre enorm.

Förr i tiden fick vissa för sig att "vi" arrangerade Full Moon Party då en sajt vi har var (inte längre) topplacerad i Google för just termen: "Full Moon Party". I princip varje vecka fick jag mail från europeiska DJ's som ville spela på Had Rin Nok och månfesten och även på Samui.

Känner du att du har ett riktigt brinnande intresse hade jag personligen nog gjort detta:

Gör en mall för ett mail där du presenterar dig själv och berättar om vad du spelar osv. Maila ALLA större klubbar i Thailand som du kan tänka dig att spela på. Det är bara att Googla eller att söka i Directories/kataloger. Två sådana är: http://www.siamdir.com (Samui), http://phuketindex.com och http://phuketdir.com (Phuket) osv.

Det finns ju en del "svenskägda" större barer och restauranger i Thailand. Kanske någon där behöver förstklassig underhållning. Det skadar ju inte att fråga.

Ps. Jag tror att artister kan få ett specialvisum/WP för kortare jobb, men är inte helt hundra (ens på att DJ omfattas i begreppet "artist" i detta fall). Kontakta gärna thailändska ambassaden i Stockholm eller thailändska konsulatet i Göteborg.

Trägen vinner! Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jora DJs är inkluderade, annars skulle storklubbarna i Bangkok aldrig kunna ha utländska DJ i princip varje vecka. men detta gäller elektronisk musik, spelar du något annat så finns det ngo helt enkelt ingen marknad för utländska DJs i Thailand ..

förr var det inte ovanligt att folk tog med sig skivväskan å spelade sig fram genom landet men tror inte alls det är lika lätt längre sen påtok för många började göra just så. lär du känna lite folk är det inga problem att få spelningar men de handlar det knappast om betalade (förutom mat å öl)

men ska det tjänas pengar på idag så måste man till dom riktigt stora klubbarna i bkk eller dom större turistorterna å där krävs det att man är ett internationellt namn för å få betalt för att spela.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

men ska det tjänas pengar på idag så måste man till dom riktigt stora klubbarna i bkk eller dom större turistorterna å där krävs det att man är ett internationellt namn för å få betalt för att spela.

Med min lilla erfarenhet är jag benägen att hålla med fullständigt. Dock kan det eventuellt vara en fördel att vara svensk på just svenska etablisemang/ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×