Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Inge Villsen

Barn som tigger!!

Rekommendera Poster

Alla ni som skänker lite pengar till dom stackars barnen som tigger.

Tänk på nedanstående...

Jag länkar till en tidningsartikel på thai som berättar vad det egentligen är som du gör när du skänker pengar till barn.

Barn är duktiga tiggare då folk tycker synd om dom.

Jag hoppas ni har någon som kan hjälpa dig att översätta från thai men här är en kort sammanfattning på svenska:

Polisen har omhändertagit En kvinna 32 år och en man på 43 år samt kvinnans två flickor på 14 respektive 5 år. Flickorna var ute och tiggde på en marknad.

Den äldre flickan berättade att hennes mamma och styvfar brukar köra ut dom till olika marknader klockan nio. Sedan får hon gå runt med sin lillasyster och tigga pengar för att köpa ris och mat.

Kl. 17 så brukar dom gå tillbaks till bilen där modern och styvfadern väntar. Dom får lämna över alla pengarna. Det brukar bli mellan 600 och 1200 Bath om dagen.

Tidigare har flickan gått i skola men hennes mamma tycker att det är bättre att barnen låter bli skolan och tigger i stället.

Pengarna dom tiggt ihop har modern och styvfadern bland annat köpt en ny motocyckel och en sprillans ny pickup Izuzu D-Max 4-dörrars för.

När polisen tog flickorna så visade dom vägen till sin mamma och styvfar som låg och sov i pickupen i väntan på att barnen skulle komma tillbaks.

I bilen hittade polisen småmynt till ett värde av 15 000 Bath som barnen tiggt ihop.

Föräldrarna jobbade inte alls utan barnens tiggeri försörjde hela familjen.

När den stora flickan var nio år så skillde sig hennes mamma och träffade sin nuvarnande man. Mamman sålde ballonger och dricka på marknaden men det gick inte bra.

En kompis till hennes nya man föreslog då att hon skall låta den då nioåriga flickan bära runt på sin lillasyster som då var 5-6 månader för att tigga.

Redan första dagen lyckades flickan få ihop 400 Bath genom att tigga bärandes på sin lillasyster.

Storasystern som då gick tredje året i skolan fick aldrig återvända dit igen.

Lillasystern har överhuvudtaget aldrig ens fått börja i skolan.

Polisen har tidigare gripit modern föra att barnen tiggt. Men dom har tyckt synd om henne och släppt henne igen.

Personligen tror jag att mamman kan ha mutat sig fri tidigare från polisen.

Att ge pengar till ett tiggande barn gör bara att fler hamnar i den situationen.

Det kan låta grymt men om du vill hjälpa dom så ge dom någonting att äta och dricka.

Och gör du det skall du vänta medans dom äter upp det.

Sist men inte minst så här är artikeln i Thairath:

http://www.thairath.co.th/offline.php?section=hotnews&content=90079

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Att ge pengar till ett tiggande barn gör bara att fler hamnar i den situationen.

Det kan låta grymt men om du vill hjälpa dom så ge dom någonting att äta och dricka.

Och gör du det skall du vänta medans dom äter upp det."

Jag håller fullständigt med, ge barnen något att äta dricka men inga pengar.

Vill inte vara delaktig i att fler barn ska behöva hamna i denna situation

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är ju vanligt förekommande i hela världen, till och med i Sverige. Själv brukar jag erbjuda barnen mat, dryck eller godis. Något de ofta tackar nej till (utom godiset då...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oj då!

fy så långt tänkte jag aldrig

vi skänkte till en hel del små barn.

är det likadant med de små barnen som kommer vid restaurangerna längst stranden på kvällen och vill sälja blommor och dylikt?

usch nu känner jag mig som en dålig mamma

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvär är det ju så att barnen används till just sådant eftersom dom väcker medlidande vilket gör att folk köper blommor eller skänker pengar.

Att köpa av barn eller skänka pengar till dom permanentar barnens situation i stället för förbättrar den.

Vill man skänka pengar så skänk till någon organisation eller till en skola då pengarna kommer till nytta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×